Jump to content
IGNORERAD

Det slår mig....


Jive

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Nja, Surin har en hel del vägbyggen, men i övrigt ganska lugnt. 

 

Buriram är det däremot mera "go" i, av förklarliga skäl. 

"Förklarliga skäl" - menar du Newin Shidshop?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    21

  • Tallviking

    10

  • spooncreek

    7

  • HuaHindinnge

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Jive:

Vad jag egentligen ville ha sagt är, att det finns ett "go" här nere som jag saknar från svenskt håll. Det kan inte vara bra för ett land med den "hopplösa" och negativa inställningen som jag tycker genomsyrar det svenska samhället. Det är faktiskt en enorm skillnad i detta avseende mellan Thailand och Sverige.

Sverige står stilla och Thailand kör så det ryker.

De stora satsningarna jag läser och hör om här, är i landremsan Bangkok-Rayong. Vet inte hur det ser ut i P3:s Surin och norrut, men det kan kanske P3 komplettera med.

Föra att inte tala om Bkk-Korat....massor av ny motorväg byggs uppe i luften längs 2:an, high speed train kommer snart, åker man andra vägen (304) så är det ju ett skapligt vägbygge där också upp för backarna över KY.

Så nog satsas det hårt på infrastrukturen nu, allt går framåt med rasande fart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Enis:

Vägverket var en statlig myndighet i Sverige med anor från 1841. Myndigheten lades ned 31 mars 2010, och verksamheten togs över av Trafikverket.

 

/Enis i statens tjänst sedan 1995 🚆

 

 

Statens tjänst från -85.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Vad jag egentligen ville ha sagt är, att det finns ett "go" här nere som jag saknar från svenskt håll. Det kan inte vara bra för ett land med den "hopplösa" och negativa inställningen som jag tycker genomsyrar det svenska samhället. Det är faktiskt en enorm skillnad i detta avseende mellan Thailand och Sverige.

Sverige står stilla och Thailand kör så det ryker.

De stora satsningarna jag läser och hör om här, är i landremsan Bangkok-Rayong. Vet inte hur det ser ut i P3:s Surin och norrut, men det kan kanske P3 komplettera med.

Sverige hänger inte med i utvecklingen, vi har för lite folk, är för dyra i arbetskraft och betalar för lite skatt :haha:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev 65Selander:

Statens tjänst från -85.

Statens tjänst sedan 1982 ! :-)

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att jämföra ett land med gigantiska behov av infrastrukturförbättringar och allmänt utvecklingsbehov i stort sett samtliga områden i samhället med ett land som är ett av världens mest utvecklade länder

 

Det jag saknar mer i Thailand är kraftiga satsningar på skola, vård och omsorg, digitalisering etc etc. Bara satsa på infrastruktur är bra i sig men det finns andra minst lika viktiga sektorer att satsa på

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Tallviking:

Lite svårt att jämföra ett land med gigantiska behov av infrastrukturförbättringar och allmänt utvecklingsbehov i stort sett samtliga områden i samhället med ett land som är ett av världens mest utvecklade länder

 

Det jag saknar mer i Thailand är kraftiga satsningar på skola, vård och omsorg, digitalisering etc etc. Bara satsa på infrastruktur är bra i sig men det finns andra minst lika viktiga sektorer att satsa på

Min sambo, med sin bakgrund som lärare och senare deputy headmaster för en skola med 2500 elever, säger att det finns många bra skolor i Thailand med kvalificerad undervisning inom IT bl a och med fler och fler lärare från farangland. Nuvarande PM har också uttryckt sina ambitioner att höja standarden allmänt på skolorna över hela landet.

 

Betr den omfattande tekniska utvecklingen här och olika företags verksamhet, så går det inte en dag utan att man på TV och i tidningar ser inslag och artiklar som bekräftar detta.

Den slående skillnaden mellan Thailand och Sverige är, att här matas med "positivism", medan jag från Sverige mest ser gnäll och "negativism".

Men betr din kommentar "ett av världens mest utvecklade länder", är det kanske så att Sverige närmar sig gränsen för - inga träd kan växa till himlen.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Tallviking:

Lite svårt att jämföra ett land med gigantiska behov av infrastrukturförbättringar och allmänt utvecklingsbehov i stort sett samtliga områden i samhället med ett land som är ett av världens mest utvecklade länder

 

Det jag saknar mer i Thailand är kraftiga satsningar på skola, vård och omsorg, digitalisering etc etc. Bara satsa på infrastruktur är bra i sig men det finns andra minst lika viktiga sektorer att satsa på

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tallviking:

Lite svårt att jämföra ett land med gigantiska behov av infrastrukturförbättringar och allmänt utvecklingsbehov i stort sett samtliga områden i samhället med ett land som är ett av världens mest utvecklade länder

 

Det jag saknar mer i Thailand är kraftiga satsningar på skola, vård och omsorg, digitalisering etc etc. Bara satsa på infrastruktur är bra i sig men det finns andra minst lika viktiga sektorer att satsa på

Man tycker ju att ett av världens mest utvecklade länder ska kunna få tågen att gå och komma i tid. Grabben har slutat åka tåg från Uppsala när han kommer och hälsar på oss. När han åkt tåg kommer han så gott som alltid försent. Det blir billigt för han får tillbaka pengarna för biljetten. När jag påpekar hur billigt han åker säger han att han vill inte ha pengarna tillbaka, utan han vill komma i tid. Konstigt resonemang! :big_smile:

Numera åker han buss mellan Uppsala - Sundsvall. De håller tidtabellen bra. 

 

Numera är nog Sverige mest utvecklat i käften på politikerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wangthong:

Man tycker ju att ett av världens mest utvecklade länder ska kunna få tågen att gå och komma i tid. Grabben har slutat åka tåg från Uppsala när han kommer och hälsar på oss. När han åkt tåg kommer han så gott som alltid försent. Det blir billigt för han får tillbaka pengarna för biljetten. När jag påpekar hur billigt han åker säger han att han vill inte ha pengarna tillbaka, utan han vill komma i tid. Konstigt resonemang! :big_smile:

Numera åker han buss mellan Uppsala - Sundsvall. De håller tidtabellen bra. 

 

Numera är nog Sverige mest utvecklat i käften på politikerna!

Ser man till internationella undersökningar har Sverige en väldig förmåga att hamna långt upp väldigt ofta så det är inte våra politiker som avgör detta

 

Däremot är nog svenska folket ohotat världsbäst på att gnälla på sitt eget land och saknar förmåga att vara stolta över det fina vi har

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

"Förklarliga skäl" - menar du Newin Shidshop?

Direkt pga Newin Chidchob och indirekt nu pga MotoGP nästa år.

Plus självklart en massa annat som Newin lägger näsan i.

 

Surin har ingen Newin. Eller MotoGP. Eller ett fotbollslag egentligen.

Men ris och bönder, det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Surin P3:

Direkt pga Newin Chidchob och indirekt nu pga MotoGP nästa år.

Plus självklart en massa annat som Newin lägger näsan i.

 

Surin har ingen Newin. Eller MotoGP. Eller ett fotbollslag egentligen.

Men ris och bönder, det finns.

Han använder iaf sina pengar som ett konstruktivt verktyg, till skillnad från många andra förmögna personer här, som bara sitter passivt i sina mjuka soffor och ser sitt kapital öka med hjälp av köpta råd från smarta placerare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jive:

Han använder iaf sina pengar som ett konstruktivt verktyg, till skillnad från många andra förmögna personer här, som bara sitter passivt i sina mjuka soffor och ser sitt kapital öka med hjälp av köpta råd från smarta placerare.

Jag tror just det är en typisk skillnad mellan Buriram och Surin.

De pengar som finns i Surin används/investeras inte i något samhällsvänligt och lokalt. Inte idag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Jag tror just det är en typisk skillnad mellan Buriram och Surin.

De pengar som finns i Surin används/investeras inte i något samhällsvänligt och lokalt. Inte idag i alla fall.

Vad väntar du på?😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Klart vi ska vara stolta över det perfekta Sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jOLve/mikael-43-kritisk-efter-forsakringskassans-besok-inte-manniskovard

https://www.expressen.se/debatt/skulle-inte-ata-maten-jag-serverar-de-aldre/

 

När vi får sharialagar om ett antal år så åker vi tillbaka några 1000 år

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, Mankan said:

Tveksamt dock om vi kommer att på beama oss fram liknade TV serien Star trek. Jag tror nog tåg kommer att vara ett viktig transportmedel även om 30 år. Problemet med stora infrastrukturprojekt är att de inte går att sätta i verket på någon 5 års period. Det tar tid. Kan man kapa tiden för det politiska beslutsprocessen så är mycket vunnet. 

Medhåll på att mycket skulle vara vunnet med en kortare tid för den politiska beslutsprocessen. Vidare  finns det ju också en mängd lagar att förhålla sig till, vilket i grund och botten måhända är bra.

Sen är inte tjänstemän på statliga myndigheter helt utan skuld heller. Jag har jobbat en del mot statliga myndigheter i mitt liv och har även goda vänner på olika myndigheter, Trafikverket inkluderat. När man påpekar att utredningar och beslut på tjänstemannanivå ofta går alltför långsamt och att det kan bero på en myndighetskultur/byråkrati som är trög och långsam, så blir man kanske inte så populär bland dem, men jag upplever att så ofta är fallet.  Hur mycket av det som påverkar den orimliga tiden för att bygga en ny snabbtågsbana ska jag dock låta vara osagt. 

 

Framtidens transportsätt, ja man skulle ju önska att man under sin livstid skulle få yttra orden "beam me up Scotty", och på en sekund vara förflyttad från Gävle till Pattaya, men så lär det väl inte bli.

Många SF författare har ju dock visat sig ha rätt i sina förutsägelser, se tex alla de som för länge sedan nu skrev om virtuella världar och AI.

 

När det gäller transporter, inte så många (förutom SF författare) pratade om förarlösa bilar för 15-20 år sedan (eller ens för 5 år sedan?), nu finns de på våra gator, låt vara ännu i testfasen. Det har gått rätt fort.

Vad vetenskapen verkar säga så kommer framtida transportsätt nog mest att färdas ovan jord. "Hyperloopen" verkar tex klart intressant, liksom volocopters. Båda dess system utvecklas och testas idag liksom en uppsjö fler. Den som lever får se...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ser man till internationella undersökningar har Sverige en väldig förmåga att hamna långt upp väldigt ofta så det är inte våra politiker som avgör detta

 

Däremot är nog svenska folket ohotat världsbäst på att gnälla på sitt eget land och saknar förmåga att vara stolta över det fina vi har

Vi har det fortfarande bra i Sverige, jaa. Fast nog lutar det lite åt att vi inte kommer att ha det lika bra i framtiden, mycket går åt fel håll. 

Visst vi är mästare i bortförklaringar och kan ställa statistiken så att det ser bra ut. Musikbranchen är ju också ett glädjeämne, spelbranchen lika så. Så visst finns det positiva saker. Däremot är det lite segare i de internationella undersökningarna. Den om om skolan gick det visst inte så bra. Eller hur? 

Hade vi själva fått ställa parametrarna hade vi nog varit bäst i världen. Såg nyligen om tågen i europa och jag kan säga att i den var vi inte bäst. Men jobbar man statligt får man ju inte avvika och säga sanningen, i varje fall inte om man ska ha någon framtid.

 

Har själv jobbat kommunalt i många år men i de kommuner jag jobbat är det inte många siffror som pekar åt rätt håll. Rövslickarna har framtid där också men sanningssägarna har det svårt. Har numera övergått i privat tjänst och det är betydligt effektivare och roligare att jobba nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Framtiden 😉

image.png.cd7058eaddeb3d3c4cd37d6b56f9258c.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Klart vi ska vara stolta över det perfekta Sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jOLve/mikael-43-kritisk-efter-forsakringskassans-besok-inte-manniskovard

https://www.expressen.se/debatt/skulle-inte-ata-maten-jag-serverar-de-aldre/

 

När vi får sharialagar om ett antal år så åker vi tillbaka några 1000 år

Tur att det fortfarande finns folk som vågar säga till!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Tur att det fortfarande finns folk som vågar säga till!

Den där pajsaren får stå sitt kast, läs hans blogg......I say no more.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev AnTove:

När man åker på vägar utomlands som kineserna har lagt, så funderar man på om man kanske skulle lägga ut vägverkets verksamhet på Kinesiska underentreprenörer 😉😬

Vi har ju en förmåga att resa till länder med mindre tjärlskador.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Batting said:

Vi har ju en förmåga att resa till länder med mindre tjärlskador.

Svenskar reser inte till, utan Ifrån...

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev judazzz:

Svenskar reser inte till, utan Ifrån...

Okej, vi har ju en förmåga att resa ifrån länder med mindre tjärlskador.   :10:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev SatanG:

Mja Migrationsverket är ju allt annat än långsamma, även polisen har blivit snäppet bättre på att sätta dit bilister så allt är ju inte becksvart.

"Man får vara glad för det lilla" som flickan sa :-)

 

/ SatanG

Jo, de skaffar sig ju dubbeljobb hela tiden. Har nu för tredje gången på 3 månader skickat in löneslippar och anställningsintyg till dem. På frågan om de inte kan använda de dokument som redan skickats in får man svaret att handläggare bytts. Tydligen tar de med sig de elektroniska dokumenten när de slutar......

Så mig har nog att göra, det ser de själva till....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...