Jump to content
IGNORERAD

Det slår mig....


Jive

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Benriach:

Eller när Sverige lät folket bestämma om inträde i EU där i stort sett ingen visste vad det skulle innebära för effekter...

Det är helt skilda fall. Kunskap om EU, erfarenheter, exempel. vi hade grannland som redan var med och allt möjligt fanns i obegränsade mängder att tillgå och väldigt många svenskar arbetade med EU-frågor, regler, efterlevnad, finanssektorn etc etc sedan många år innan omröstningen.

 

Att lämna EU finns det ingen som någonsin gjort så det finns ingen kunskap, erfarenhet eller praxis och allt börjar från noll

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    21

  • Tallviking

    10

  • spooncreek

    7

  • HuaHindinnge

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2018-07-19 at 16:58, skrev Jive:

...när jag tittar på TV och läser tidningar här, vilken intensiv utveckling inom teknik och infrastruktur som sker här och även i Vietnam. Har sämre koll på Sverige, men har intrycket att Sverige står så gott som stilla i en jämförelse. Står det stilla i Sverige ...eller?

Eller också kanske det till stor del beror på att media i diktaturer "tvingas" att rapportera "rätt" nyheter?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Krille:

Eller också kanske det till stor del beror på att media i diktaturer "tvingas" att rapportera "rätt" nyheter?

 

/Krille

Möjligt, men en positiv bild och rapportering får också folket "på humör" och att tänka positivt. Det kan ju klart vara på gott eller ont, lite beroende på hur de egentligen mår.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Jive said:

Ett körkort för väljare! Triggar alla att läsa på lite och vips har vi höjt kvaliteten några snäpp. Är det någon som inte fixar körkortsprovet, så är iaf garantin ändå högre än idag att samhället får bättre balans och att deras intressen blir tillgodosedda.

Jag vill inte förenkla det som du, "neka alla med IQ under 100". Det finns säkert många med ett IQ under 100, men med ett EQ långt över 100 som skulle klara körkortet med glans.

Att inte "IQ under 100" skulle räcka för att diskvalificera var jag också inne på då jag skrev "Dessutom finns det gott om riktigt intelligenta personer som är ruggigt asociala och allmänt olämpliga samt många relativt ointelligenta personer som ändå är väldigt vettiga." 

 

Jag tror faktiskt inte "körkortsprovet" är någon lösning överhuvudtaget, den elitistiska delen av mig får helt enkelt stryk av den mer demokratiska sidan; därmed inte sagt att jag vid en viss promillehalt inte kan ändra den åsikten 😉

 

TallViking har givetvis en poäng när han påpekar att väldigt få av Storbritanniens medborgare var kvalificerade att rösta om ett uttåg ur EU; jag tvivlar på att ens 5% av medborgarna hade någon större teknisk förståelse för vad ett utträde skulle innebära. Å andra sidan, hur många är kvalificerade nog att veta vad eventuella fördelar och nackdelar av att stanna kvar är om 20 år? Politik är ingen vetenskap utan snarare en känsla och hur utformar man en prov som mäter om någon känner rätt?

 

Istället för att begränsa rösträtten så se till att det blir attraktivare att bli politiker och ställ också högre krav på politiker och partier; högre löner men också risk att dömas om man avsiktligt ljugit eller pga uppenbar dumhet har orsakat stor skada. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Att inte "IQ under 100" skulle räcka för att diskvalificera var jag också inne på då jag skrev "Dessutom finns det gott om riktigt intelligenta personer som är ruggigt asociala och allmänt olämpliga samt många relativt ointelligenta personer som ändå är väldigt vettiga." 

 

Jag tror faktiskt inte "körkortsprovet" är någon lösning överhuvudtaget, den elitistiska delen av mig får helt enkelt stryk av den mer demokratiska sidan; därmed inte sagt att jag vid en viss promillehalt inte kan ändra den åsikten 😉

 

TallViking har givetvis en poäng när han påpekar att väldigt få av Storbritanniens medborgare var kvalificerade att rösta om ett uttåg ur EU; jag tvivlar på att ens 5% av medborgarna hade någon större teknisk förståelse för vad ett utträde skulle innebära. Å andra sidan, hur många är kvalificerade nog att veta vad eventuella fördelar och nackdelar av att stanna kvar är om 20 år? Politik är ingen vetenskap utan snarare en känsla och hur utformar man en prov som mäter om någon känner rätt?

 

Istället för att begränsa rösträtten så se till att det blir attraktivare att bli politiker och ställ också högre krav på politiker och partier; högre löner men också risk att dömas om man avsiktligt ljugit eller pga uppenbar dumhet har orsakat stor skada. 

Hmm..hur som helst kul att vara lite utanför boxen och flumma. Hör av mig om jag får några fler briljanta idéer. Tycker det finns visst utrymme. -:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkomröstningar tycker jag är ett rätt kasst demokratiskt verktyg på det stora hela. Frågorna man ska rösta om, som tex in eller ut ur EU, ja eller nej till Euro,  är för komplexa för gemene man att sätta sig in i, om inte annat av tidsskäl. Det är därför vi väljer politiker, för att de, som har det som yrke och har betalt för det,  ska sätta sig in i komplexa frågor och besluta åt oss medborgare. Att lämpa över ansvaret på svåra frågor till medborgarna via folkomröstningar är snudd på ansvarslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
14 minuter sedan, skrev spooncreek:

Folkomröstningar tycker jag är ett rätt kasst demokratiskt verktyg på det stora hela. Frågorna man ska rösta om, som tex in eller ut ur EU, ja eller nej till Euro,  är för komplexa för gemene man att sätta sig in i, om inte annat av tidsskäl. Det är därför vi väljer politiker, för att de, som har det som yrke och har betalt för det,  ska sätta sig in i komplexa frågor och besluta åt oss medborgare. Att lämpa över ansvaret på svåra frågor till medborgarna via folkomröstningar är snudd på ansvarslöst.

Ett val är en folkomröstning. Partierna presenterar sina förslag och röstar folket på hur det ska vara.

Men i en folkomröstning finns det oftast Ja / Nej / Kanske alternativ. I ett val är det lite mera komplext. Och att det sedan kan bli kohandel och liknande samt att alla partier inte får vara med och bestämma påverkar förtroendet för politikerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, HuaHindinnge said:

Ett val är en folkomröstning. Partierna presenterar sina förslag och röstar folket på hur det ska vara.

Men i en folkomröstning finns det oftast Ja / Nej / Kanske alternativ. I ett val är det lite mera komplext. Och att det sedan kan bli kohandel och liknande samt att alla partier inte får vara med och bestämma påverkar förtroendet för politikerna. 

Njae...bakom det enkla ja!, eller nej! finns det oftast väldig komplexa frågor, som i de två senaste folkomröstningarna i Sverige, eller Brexit som också nämnts här flera gånger., och mycket fakta man som väljare måste läsa in sig på. Visst, lite samma lika när vi röstar vart fjärde år på ett parti, men jag tycker det ska räcka med den "ansträngningen". Återigen, jag väljer mina politiker för att de ska göra sitt jobb och företräda samt besluta åt mig i viktiga frågor för landet Sverige.  Fixar de inte den uppgiften, ska de inte heller vara politiker, krasst sett.

 

Att alla partier inte får vara med att bestämma är ju ingenting nytt. Det partiet som är störst har vid flera tillfällen hamnat utanför regeringsmakten till exempel. Inte har de grinat särskilt mycket över den demokratiska ordningen vad jag minns.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Folkomröstningar tycker jag är ett rätt kasst demokratiskt verktyg på det stora hela. Frågorna man ska rösta om, som tex in eller ut ur EU, ja eller nej till Euro,  är för komplexa för gemene man att sätta sig in i, om inte annat av tidsskäl. Det är därför vi väljer politiker, för att de, som har det som yrke och har betalt för det,  ska sätta sig in i komplexa frågor och besluta åt oss medborgare. Att lämpa över ansvaret på svåra frågor till medborgarna via folkomröstningar är snudd på ansvarslöst.
Om det är för komplext för gemene man kan vi avskaffa demokratin helt och låta lobbyn styra till 100%
Idag styr dom ju redan till 95% så skillnaden är hårfin, men man slipper ju iallafall den bedrägliga illusionen att man har nåt inflytande.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Eller också kanske det till stor del beror på att media i diktaturer "tvingas" att rapportera "rätt" nyheter?

 

/Krille

Typ Sverige då alltså...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Njae...bakom det enkla ja!, eller nej! finns det oftast väldig komplexa frågor, som i de två senaste folkomröstningarna i Sverige, eller Brexit som också nämnts här flera gånger., och mycket fakta man som väljare måste läsa in sig på. Visst, lite samma lika när vi röstar vart fjärde år på ett parti, men jag tycker det ska räcka med den "ansträngningen". Återigen, jag väljer mina politiker för att de ska göra sitt jobb och företräda samt besluta åt mig i viktiga frågor för landet Sverige.  Fixar de inte den uppgiften, ska de inte heller vara politiker, krasst sett.

 

Att alla partier inte får vara med att bestämma är ju ingenting nytt. Det partiet som är störst har vid flera tillfällen hamnat utanför regeringsmakten till exempel. Inte har de grinat särskilt mycket över den principen vad jag minns.

Frågeställningen var väl endast Ja / Nej.

Men för att ta ställning till vilket alternativ som den enskilde sk rösta på krävs det en komplex analys. En del gör det väldigt komplext och andra kör på känsla enligt vad de olika falangerna trummar ut för budskap.

 

I Brexit fallet tog May beslutet att fixa ett nyval för att få reda på vem folket rycker ska effektuera resultatet vad folkomröstningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Nicholas said:

Om det är för komplext för gemene man kan vi avskaffa demokratin helt och låta lobbyn styra till 100%
Idag styr dom ju redan till 95% så skillnaden är hårfin, men man slipper ju iallafall den bedrägliga illusionen att man har nåt inflytande.

Nu hårddrar du rejält :-) . Men vill du ha ett system med fler folkomröstningar, typ Schweiz, så har jag naturligtvis full respekt för den åsikten. Kanske ska vi ha en folkomröstning om folkomröstningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hårddrar du rejält :-) . Men vill du ha ett system med fler folkomröstningar, typ Schweiz, så har jag naturligtvis full respekt för den åsikten. Kanske ska vi ha en folkomröstning om folkomröstningar. 
Jag önskar att jag hård-drog.
Tyvärr är det nog alldeles för nära sanningen.

Skattepengar via Telia gick just ner i Bonniers ficka och så pågår det dagarna i ända.
Ett exempel av 1000 på att det demokratiska systemet är utmanövrerat.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Nicholas said:

Jag önskar att jag hård-drog.
Tyvärr är det nog alldeles för nära sanningen.

Skattepengar via Telia gick just ner i Bonniers ficka och så pågår det dagarna i ända.
Ett exempel av 1000 på att det demokratiska systemet är utmanövrerat.

Det där exemplet förstår jag inte alls? Längtar du tillbaka till tiden då vi hade Televerket som statlig myndighet, eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sverigedemokraterna och "Nya Tider" pekar ju tyvärr på att det inte är som du säger

Där kan man både köpa sig platser eller genom olika mer eller mindre olagliga eller omoraliska metoder ta sig till valbara platser

 

Och när folket röstar enligt missnöjesprincipen har demokratin misslyckats helt. Se inte minst på hur Trump kom till makten

 

Tyvärr ett resultat av att politikerna totalt skiter i folkviljan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där exemplet förstår jag inte alls? Längtar du tillbaka till tiden då vi hade Televerket som statlig myndighet, eller vad?
Nej.
Men nu befinner vi oss i ett kvasi-tillstånd där svenska staten iallafall är en stor ägare i televerket (Telia).

Det sämsta från 2 världar.

Men jag är inte säker på att privatisering av allt är rätt väg att gå.

Fortum rövknullar mig varje dag och nu vill timbro privatisera vatten och avlopp.
Jag bävar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr ett resultat av att politikerna totalt skiter i folkviljan.
Så fort dom fått din röst så säljs mandaten vidare till högstbjudande bolag.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sverigedemokraterna och "Nya Tider" pekar ju tyvärr på att det inte är som du säger

Där kan man både köpa sig platser eller genom olika mer eller mindre olagliga eller omoraliska metoder ta sig till valbara platser

 

Och när folket röstar enligt missnöjesprincipen har demokratin misslyckats helt. Se inte minst på hur Trump kom till makten

 

Ja se folk!

Dom borde inte få rösta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja se folk!

Dom borde inte få rösta. 

Jodå men man kunde önska att folk la mer tid på att lära sig om det system de politiker man väljer skall agera i och inte med magen lägga sin röst efter det man inte vill ha utan att förstå innebörden av det man då istället röstar på

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jodå men man kunde önska att folk la mer tid på att lära sig om det system de politiker man väljer skall agera i och inte med magen lägga sin röst efter det man inte vill ha utan att förstå innebörden av det man då istället röstar på

Ja, det tycker jag också. Då hade det parti jag röstar på fått 100 %.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

Så fort dom fått din röst så säljs mandaten vidare till högstbjudande bolag.

Om det nu är så illa så är ju frågan hur vi ska få bättre och ärligare politiker, jag menar dom vi har är ju trots allt folkvalda. Alltså..vi har dom politiker vi förtjänar.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Jodå men man kunde önska att folk la mer tid på att lära sig om det system de politiker man väljer skall agera i och inte med magen lägga sin röst efter det man inte vill ha utan att förstå innebörden av det man då istället röstar på

Ja, då hade sossarna tappat makten på 70-talet, med tanke på hur man röstade tidigare,.... typ mina föräldrar har alltid röstat rött, så då får väl jag göra likadant.

 

Det är väl först på senare tid, som många verkligen tänker igenom det hela, innan man lägger sin röst..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Atom:

Att inte "IQ under 100" skulle räcka för att diskvalificera var jag också inne på då jag skrev "Dessutom finns det gott om riktigt intelligenta personer som är ruggigt asociala och allmänt olämpliga samt många relativt ointelligenta personer som ändå är väldigt vettiga." 

 

Jag tror faktiskt inte "körkortsprovet" är någon lösning överhuvudtaget, den elitistiska delen av mig får helt enkelt stryk av den mer demokratiska sidan; därmed inte sagt att jag vid en viss promillehalt inte kan ändra den åsikten 😉

 

TallViking har givetvis en poäng när han påpekar att väldigt få av Storbritanniens medborgare var kvalificerade att rösta om ett uttåg ur EU; jag tvivlar på att ens 5% av medborgarna hade någon större teknisk förståelse för vad ett utträde skulle innebära. Å andra sidan, hur många är kvalificerade nog att veta vad eventuella fördelar och nackdelar av att stanna kvar är om 20 år? Politik är ingen vetenskap utan snarare en känsla och hur utformar man en prov som mäter om någon känner rätt?

 

Istället för att begränsa rösträtten så se till att det blir attraktivare att bli politiker och ställ också högre krav på politiker och partier; högre löner men också risk att dömas om man avsiktligt ljugit eller pga uppenbar dumhet har orsakat stor skada. 

En fråga som ligger lite närmare oss är folkomröstningen om kärnkraften (inte i tid men i närhet. Jag vill påstå att de flesta av varken politiker eller väljare var kvalificerade. Hur många av de som pushade för något gjorde inte det för ekonomiska fördelar. Svårigheten är nog att få fram en balans som får fram fördelarna för landet på lång sikt. Ofta är det dom som ser ekonomiska fördelar på kort sikt som har de stora ekonomiska fördelarna att tala för sin sak. 

 

Riktigt intressant blir det väl om man jämför hur Tyskland har hanterat samma fråga. Även att titta på centerpartiet där Maud var inblandad i att Vattenfall köpte massor av kolkraftverk i Tyskland.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag kryper in i boxen igen, så släpper jag nästa genialiska idé.

Vi kör ett demokratibreak på fyra år och låter G W Persson styra upp eländet. En klok man med gott om både pengar och tid. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Sangwal:

Det är väl först på senare tid, som många verkligen tänker igenom det hela, innan man lägger sin röst..

 

Så är det nog, och det märks ju div opinions undersökningar.

Men finns ju fortfarande stofiler som med en dåres envishet håller på det gamla och anser de är mycket smartare än andra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...