Jump to content

Recommended Posts

wUThai
Inlagd (ändrad)
2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Den burmesiska militärens propaganda-apparat, som lustigt nog heter "True News", har trampat i klaveret igen. I en nyutkommen bok som ska förklara konflikten, har man bland mycket annat avslöjats med att använda felaktiga foton.

Ett foto som säger sig visa hur "Bengalis" (Rohingya alltså)  tagit död på burmesiska buddhister visar i själva verket Bengalis som blivit dödade i Bangladesh i samband med en massaker 1971.

Ett annat foto som ska visa hur "Bengalis (Rohingya alltså) folkvandrar i mängder in i Burma, är i själva verket flyende Hutuer från Rwanda på väg mot Tanzania 1996.

20180902_142915.thumb.jpg.bffbbcbda3eb5532a54a14918340cd2f.jpg20180902_142908.thumb.jpg.89d4bd249ddecd7f4499c7100dff7864.jpg

Ska man kalla sig för "True News" och syssla med "Fake News", får man nog  ta och skärpa upp sig litegrann :-) 

Då har jag två dokumentärer som passar ditt inlägg ypperligt.

https://www.svtplay.se/video/19013186/dodens-falt-i-myanmar

Etnisk rensning av Rohingyas.

https://www.svtplay.se/video/19120471/lognfabriken

Handlar om hur man skapa fake news.

Ändrades av wUThai
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
38 minuter sedan, skrev spooncreek:

Sju år i finkan vart det för de åtalade journalisterna från Reuter.

rohinga.PNG.900755a2ee53e0766dd03090bcf84c07.PNG

https://www.bangkokpost.com/news/world/1533202/myanmar-judge-jails-reuters-reporters-for-7-years

Det är lätt att ha demokratiska val, men inte lika lätt att uppföra sig demokratiskt. Eller en gång diktator alltid diktatorisk. 

Vad ska man säga?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
Det är lätt att ha demokratiska val, men inte lika lätt att uppföra sig demokratiskt. Eller en gång diktator alltid diktatorisk. 
Vad ska man säga?
Jo men...
Demokrati och religion går inte att ha tillsammans. (typ Turkiet)

Såvida inte religionen är 1 ensam.
2st = ändlöst inbördeskrig.
Typ Irland.
2 oerhört närbesläktade religioner dessutom i det fallet.

Finns religioner utan större ambitioner, men islam är inte en av dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
On 2018-07-17 at 06:58, skrev leifen:

Ser man historiskt så är det inga muslimer som startat att kolonialisera hela länder eller att starta världskrig, det mesta eländet kommer från Europa från 1500talet och fram till i dag där USA tagit över i några regioner.

Inte så många länder i SOA klarade sig undan detta, Thailand är väl det land som klarat sig bäst i senare tid men går man längre tillbaka så tillhörde det mesta av nuvarande Thailand länder som Burma och Laos. Mycket våldsamma perioder innan Européerna kom och ändrade gränserna i området.

Främst England och Frankrike i SOA samt Spanien i Filippinerna

SOA är inte det en TV-serie, gissar du syftade på SEA ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Batting
On 2018-07-29 at 09:25, skrev Esspe:

Är nog bara en tidsfråga innan "Muslimska Partiet" bildas och man den vägen försöker skaffa sig mer inflytande. Som tur är finns det ju så många muslimska inriktningar att det nog blir svårt att enas under samma paraply.

Dom kan i så fall bilda enad front med SD. Dom har ju liknande idéer.  😉

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
56 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jo men...
Demokrati och religion går inte att ha tillsammans. (typ Turkiet)

Såvida inte religionen är 1 ensam.
2st = ändlöst inbördeskrig.
Typ Irland.
2 oerhört närbesläktade religioner dessutom i det fallet.

Finns religioner utan större ambitioner, men islam är inte en av dom.

Nu förstår jag, tror jag! Tack för förklaringen. 

Eftersom det fungerade när Myanmar var en diktatur, så drar jag slutsatsen att diktatur och flera religioner fungerar. 

Nu när de har blivit en demokrati så fungerar det inte med flera religioner. 

Diktatur + flera religioner = kompatibelt

Demokrati + flera religioner = icke kompatibelt eller ska det vara svårligen kompatibelt. 

Sedan har vi ju t.ex Afghanistan svårt att tro att det är en demokrati. 

Afghanistan + en religion ej kompatibelt

Irak Diktatur och en religion = kompatibelt

Irak ej diktatur och en religion = icke kompatibelt.

Räknar Shia och Sunni muslimer som en religion. Det kanske är felaktigt!

Sverige är en svår nöt. Om man nu säger att Sverige är kravlöst kan man räkna oss som att vara utan större ambitioner? Jag tänker på hur många religioner vi har eller kanske man ska säga att vi inte har. Är osäker om vi har någon statsreligion längre?

Antar vi fortfarande är en demokrati. Men ska vi vi anse att den demokratin är med stora ambitioner eller utan större ambitioner?

Krångligt blev det när man inte behöver bara ta hänsyn till demokrati och diktatur utan även måste blanda in religion!  😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
Nu förstår jag, tror jag! Tack för förklaringen.  Eftersom det fungerade när Myanmar var en diktatur, så drar jag slutsatsen att diktatur och flera religioner fungerar. 

Nu när de har blivit en demokrati så fungerar det inte med flera religioner. 

Diktatur + flera religioner = kompatibelt

Demokrati + flera religioner = icke kompatibelt eller ska det vara svårligen kompatibelt. 

Sedan har vi ju t.ex Afghanistan svårt att tro att det är en demokrati. 

Afghanistan + en religion ej kompatibelt

Irak Diktatur och en religion = kompatibelt

Irak ej diktatur och en religion = icke kompatibelt.

Räknar Shia och Sunni muslimer som en religion. Det kanske är felaktigt!

Sverige är en svår nöt. Om man nu säger att Sverige är kravlöst kan man räkna oss som att vara utan större ambitioner? Jag tänker på hur många religioner vi har eller kanske man ska säga att vi inte har. Är osäker om vi har någon statsreligion längre?

Antar vi fortfarande är en demokrati. Men ska vi vi anse att den demokratin är med stora ambitioner eller utan större ambitioner?

Krångligt blev det när man inte behöver bara ta hänsyn till demokrati och diktatur utan även måste blanda in religion!  

I Sverige hade vi nått en punkt av insikt där religionen skiljdes ifrån staten. 

Religionens inflytande över icke troende människor var försumbar.

Nu vrids tyvärr denna positiva utveckling baklänges.

Religionsfriheten.

Framhålls som ett positivt värdeord.

Det är det inte.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hobbe
1 minut sedan, skrev Nicholas:

I Sverige hade vi nåt en punkt av insikt där religionen skiljdes ifrån staten.

Religionens inflytande över icke troende människor var försumbar.

Nu vrids tyvärr denna positiva utveckling baklänges.

Religionsfriheten.
Ett gift.

Bättre fritt från religion än religionsfrihet.

Mvh Hobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
On ‎2018‎-‎09‎-‎02 at 17:21, skrev wUThai:

Då har jag två dokumentärer som passar ditt inlägg ypperligt.

https://www.svtplay.se/video/19013186/dodens-falt-i-myanmar

Etnisk rensning av Rohingyas.

https://www.svtplay.se/video/19120471/lognfabriken 

Handlar om hur man skapa fake news.

Jag kollade denna i morse och jag blev mörkrädd. https://www.svtplay.se/video/19120471/lognfabriken

Att det var illa det visste jag men så jäkla hemskt som detta trodde jag inte att det var. Jag rekommenderar verkligen folk i allnänhet att se programmet och John Khonhen i synnerhet. Speciellt slutet på programmet.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
judazzz

Fake News?

Rohingya Muslim militants massacred 99 Hindu men, women and children who refused to convert to Islam

"Testimony collected by Amnesty from dozens of witnesses and survivors of the attacks in Rakhine in August have detailed how up to 99 Hindu men, women and children were killed by Arsa militants armed with knives, swords and sticks. Only those who agreed to convert to Islam were spared."

https://creepingsharia.wordpress.com/2018/05/27/rohingya-massacred-hindus/

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wanchai
20 timmar sedan, skrev judazzz:

Fake News?

Rohingya Muslim militants massacred 99 Hindu men, women and children who refused to convert to Islam

"Testimony collected by Amnesty from dozens of witnesses and survivors of the attacks in Rakhine in August have detailed how up to 99 Hindu men, women and children were killed by Arsa militants armed with knives, swords and sticks. Only those who agreed to convert to Islam were spared."

https://creepingsharia.wordpress.com/2018/05/27/rohingya-massacred-hindus/

Det där är inte pk och har därför inte skrivits av våran fina pk-media!  

Muslimer gör aldrig fel, de är enbart martyrer för andras övergrepp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Lung Bo

Nu är det inte tillåtet att ha åsikter om detta i enligt dagens Bangkok post. 

Var mönstrad i Travancore och vi gick in till Chittagong efter att vi fyllt bryggan ock monkey island med sandsäckar. Stod till rors in till kaj med darrande knän.

Det flöt massor med lik i floden och på kajen. Dessa bilder använder diktaturen i Burma som om det hänt nyligen.

Finns mycket info Youtube om detta     War in Bangladesh 1971

• Ge karma 2
  • Tråkigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai
On 2018-09-02 at 09:59, skrev spooncreek:

Den burmesiska militärens propaganda-apparat, som lustigt nog heter "True News", har trampat i klaveret igen. I en nyutkommen bok som ska förklara konflikten, har man bland mycket annat avslöjats med att använda felaktiga foton.

Ett foto som säger sig visa hur "Bengalis" (Rohingya alltså)  tagit död på burmesiska buddhister visar i själva verket Bengalis som blivit dödade i Bangladesh i samband med en massaker 1971.

Ett annat foto som ska visa hur "Bengalis (Rohingya alltså) folkvandrar i mängder in i Burma, är i själva verket flyende Hutuer från Rwanda på väg mot Tanzania 1996.

20180902_142915.thumb.jpg.bffbbcbda3eb5532a54a14918340cd2f.jpg20180902_142908.thumb.jpg.89d4bd249ddecd7f4499c7100dff7864.jpg

Ska man kalla sig för "True News" och syssla med "Fake News", får man nog  ta och skärpa upp sig litegrann :-) 

De behöver definitivt jobba på sin propaganda apparat - det var smidigare förr när landet var helt slutet att slå i folket vadsom helst...

Fast jag funderar på om det inte var någon som med flit försåg propagandageneralen med "fel" bilder för att skämma ut dem rejält? 

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy