Jump to content
IGNORERAD

Nytt svenskt pass, vad händer med mitt visum?


HaSib HaSib

Recommended Posts

HaSib HaSib

Godmorgon alla MPR:are!

Jag bor i Thailand sedan några år tillbaka. Tyvärr så måste jag återvända till kalifatet Sverige en gång om året för att hälsa på familj och vänner.

Jag har en fråga ang. nytt pass och visum. Det är så att jag förnyade mitt retirement visum i maj i år nere i fiskebyn. Nu skulle jag vilja passa på att fixa ett nytt pass när jag är i Sverige. Då jag kvitterar ut mitt nya pass så kommer mitt gamla pass med mitt giltiga thaivisum att makuleras. Jag kommer att begära tillbaka mitt makulerade pass från passpolisen förstås men är det någon som vet om man får problem då man återvänder till Thailand med ett visum i ett makulerat pass plus det nya passet? Jag blev nämligen uppskrämd av en snubbe från Hong Kong som sa att det blir problem att komma in om passet där visumstämpeln sitter är makulerat. 

Alternativet är att jag söker nytt pass uppe i Bangkok. Även om jag gillar Bangkok skarpt så vill jag slippa den svenska ambassaden där.

Ha det gott mina vänner /Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • HaSib HaSib

    12

  • hakancnx

    2

  • thaiola

    2

  • Juha

    2

Mest aktiva i denna tråd

Går utmärkt att åka in på nya. Du visar bara upp det gamla med visumet i samtidigt. Sen måste du iaf åka till Ambassaden och få ett intyg att du har nytt pass innan dom överför visumet till nya. Gjorde det själv för 2 månader sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är immigration som överför stämpeln till det nya passet. Är inget problem. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg till på polisstationen att inte makulera sidan med visumet,sedan till konsulatet,och fixa intyg att det är ditt pass sen till immigration så flyttar dom  visumet till nya passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss fixat nytt pass. Förklarade läget för polisen och då makulerade de endast förstasidan i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
9 hours ago, carbo said:

Går utmärkt att åka in på nya. Du visar bara upp det gamla med visumet i samtidigt. Sen måste du iaf åka till Ambassaden och få ett intyg att du har nytt pass innan dom överför visumet till nya. Gjorde det själv för 2 månader sen

Går det inte att åka till konsulatet i Pattaya för att få intyget att man har nytt pass? Vill helst slippa att åka till ambassaden i Bangkok då jag bor i Jomtien.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
9 hours ago, acarls said:

Borde väl gå att fixa på Thailändska ambassaden i Stockholm

Problemet är att jag bor i Malmö när jag är i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib

Tackar för alla tipsen. Det får bli nytt pass i Sverige och jag säger till dem att inte makulera sidan med visumet så hoppas jag att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

Problemet är att jag bor i Malmö när jag är i Sverige.

Finns ju en ambassad i Köpenhamn

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
6 hours ago, berlitz said:

Säg till på polisstationen att inte makulera sidan med visumet,sedan till konsulatet,och fixa intyg att det är ditt pass sen till immigration så flyttar dom  visumet till nya passet.

Ok, kanon. Där kom svaret att man kan fixa intyget på konsulatet. Bugar och tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
Just now, Tallviking said:

Finns ju en ambassad i Köpenhamn

Japp, men kan man fixa det på konsulatet i Pattis så blir det enklare. Även om jag älskar Köpenhamn och är där ett par gånger i månaden när jag är i Sverige så vill jag hellre strosa runt och dricka öl när jag är där istället. Sen vet jag att det dom brukar hänvisa till ambassaden i Stockholm, i alla fall är det så om man söker visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

Finns ju en ambassad i Köpenhamn

 

Jag har ju ett non-immigrant M visum och det måste sökas och förnyas på den ambassad som hanterar det landet man är medborgare i Så för mig blir det en tripp till Tjockhult för att fixa det.

 

Har själv förnyat mitt pass i Bangkok ett par gånger och man får då et ntyg från ambassaden som man visar upp på immigration så att de flyttar övr stämplarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden i Köpenhamn eller Stockholm kan inte flytta stämplar eller verifiera ditt svenska pass. 

Immigration i jomtien fixar det, möjligt att de vill ha brev från konsulatet med begäran om flytt av stämplar. 

Det beror på vilken Immigration du använder. 

Jag behövde inte brev på Samui. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib

Morning,

Nu tänkte jag att jag skulle röra runt i grytan ytterligare lite grann. När jag trodde att pusselbitarna var på plats med hjälp av er MPR:are så rör en kompis till det för mig.

Följande gäller: Mitt pass går ut den 2020-01-20 och mitt nuvarande thaivisa gäller till den 2019-05-17. Av den anledningen så trodde jag att jag var tvungen att söka nytt pass redan i år nu när jag är i Sverige. Min kompis som brukar ha klart för sig sa att jag kan förnya mitt visum i maj nästa år innan jag åker på besök till Sverige i juni. Jag kommer då att få ett visum som gäller från den 2019-05-17 och fram till mitt pass utgångsdatum 2020-01-20. Om jag sedan ordnar nytt pass nästa år i Sverige och för över stämplarna när jag är tillbaka i Thailand på migration i Pattaya så kommer dom att förlänga visumet automatiskt till den 2020-05-17. Om detta stämmer så är det ju en god idé att vänta med att förnya passet tills nästa år. 

Hoppas att jag lyckades förklara på ett begripligt sätt.

Ha det gott alla, vi ses /Peo

 

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror pa vad dom skriver i visumet

jag fick soka nytt visum efter 6 manader fast det var ett 1 ars visum  pga att passet tog slut , panik panik

olika pa olika stallen 

sa kolla i passet vid sista viseringen NOGA vad dom skriver 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

det beror pa vad dom skriver i visumet

jag fick soka nytt visum efter 6 manader fast det var ett 1 ars visum  pga att passet tog slut , panik panik

olika pa olika stallen 

sa kolla i passet vid sista viseringen NOGA vad dom skriver 

Menar du att sidorna i passet tog slut eller att passets giltighetstid gick ut?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
1 hour ago, thaiola said:

det beror pa vad dom skriver i visumet

jag fick soka nytt visum efter 6 manader fast det var ett 1 ars visum  pga att passet tog slut , panik panik

olika pa olika stallen 

sa kolla i passet vid sista viseringen NOGA vad dom skriver 

Ok, men även om man kollar noga och dom skriver 6 månader på viseringen så står man ju ändå med skägget i brevlådan och måste söka nytt visum efter 6 månader (i mitt fall 7 månader). I så fall blir det både billigare och enklare att fixa nytt pass redan nu när jag är i Sverige även om det är 1,5 år till det befintliga passet går ut.

Det var en kompis till mig som sa att man kan söka 1 årsvisa även om utgångsdatumet på passet är mindre än 1 år. Visat är i då bara giltigt fram till utgångsdatumet på passet men om man skaffar nytt pass då förlänger dom visumet till 1 år.

Usch vad förvirrad jag blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib

Var jag förvirrad innan så är det inget mot vad jag blev nu. Skickade frågan till Royal Thai Embassy i Stockholm och fick följande svar. Snacka om att hamna på ruta 1 igen (utan att passera gå). Att allting ska behöva vara så satans komplicerat. 😡

 

Fråga:

Hej,
Jag är svensk medborgare och bor i Thailand sedan några år tillbaka. Jag har retirement visum som jag förnyade i Thailand den 17/5 2018. Jag är nu på besök i Sverige för att hälsa på familj och vänner och återvänder till Thailand den 25/8. Min fråga är om jag kan förnya mitt pass nu under min vistelse i Sverige utan att få problem med mitt visum när jag återvänder till Thailand? Mitt nuvarande pass med mitt giltiga visum kommer i så fall att makuleras då jag kvitterar ut mitt nya pass.

 

Svar:

Då behöver du söka nytt visum då vi inte kan flytta visumet till det nya passet.
Sincerely/Med vänliga hälsningar

Royal Thai Embassy
Consular Sektion
08-58804250 (13.00-16.00)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart att ambassaden svarar så.

De kan inte flytta nån extension. Det gör Immigration i Thailamd. 

 

Fixa ett nytt pass och res hem. Bara visa både det nya och det gamla vid inresa. 

 

Sedan till Immigration för att få en ny extensionstämpel i det nya passet. 

 

 Nema problema

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
2 minutes ago, hakancnx said:

Självklart att ambassaden svarar så.

De kan inte flytta nån extension. Det gör Immigration i Thailamd. 

 

Fixa ett nytt pass och res hem. Bara visa både det nya och det gamla vid inresa. 

 

Sedan till Immigration för att få en ny extensionstämpel i det nya passet. 

 

 Nema problema

Ok, jag bugar och tackar.

Japp, jag inser att jag uttryckte mig oklart i frågan till ambassaden. Jag avsåg inte att dom på ambassaden skulle flytta visumet till det nya passet utan migration i Thailand men det glömde jag nämna när jag ställde frågan till dem. Klart att jag skulle skrivit det.

/Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Jive said:

Menar du att sidorna i passet tog slut eller att passets giltighetstid gick ut?

passets giltighetstid gick ut

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Det var en kompis till mig som sa att man kan söka 1 årsvisa även om utgångsdatumet på passet är mindre än 1 år. Visat är i då bara giltigt fram till utgångsdatumet på passet men om man skaffar nytt pass då förlänger dom visumet till 1 år.

Så var det inte för mig i alla fall. Mitt gamla pass gick ut i maj detta år och mitt "pensionärsvisum" hade jag fixat i okt förra året. Det räckte nu bara till passet gick ut och inte i ett år och därför tvingades jag lämna in en ny ansökan om ett nytt "pensionärsvisum" i samband med passbytet. Tre besök på Immigration i Jomtien tog det hela innan det var klart.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
7 hours ago, Fritz said:

Så var det inte för mig i alla fall. Mitt gamla pass gick ut i maj detta år och mitt "pensionärsvisum" hade jag fixat i okt förra året. Det räckte nu bara till passet gick ut och inte i ett år och därför tvingades jag lämna in en ny ansökan om ett nytt "pensionärsvisum" i samband med passbytet. Tre besök på Immigration i Jomtien tog det hela innan det var klart.

Tackar, det avgör saken för min del. Det får bli nytt pass innan jag lämnar kalifatet nästa månad även om nuvarande pass är giltigt 1,5 år till, sen får jag hoppas det inte skiter sig när jag kommer tillbaka till Thailand. Det är precis det strulet med immigration du var med om som jag vill slippa. Dessutom blir det dyrare att fixa nytt visum istället för nytt pass.

/Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...