Jump to content
IGNORERAD

Norwegian agerar märkligt


virgo

Recommended Posts

Bokade en resa till Bangkok till den 21 december  med Norwegian för typ 2 mån sen. Nu idag tänkte jag att jag loggar in på min profil på deras sida och så ser jag att man ändrat min resa till Krabi. Va fan tänkte jag? Hur är detta möjligt? På sidan fan en knapp som man skulle trycka om man accepterade det men det fanns bara ett val att man accepterar det men inte att man inte accepterar det? Så jag ringde till dom. Fick sitta i tfn kö i 30 min. Sedan var det Norsk dam som svarade och hon skulle fixa att jag åker som planerat. Sen när hon började joxa med bokningen så sa hon att det är fullt den 21 dec. Jag sa men jag har bokat och betalt så hur kan ni bara sno mina platser. Fick till svar typ att vet inte men det är så och hon kan inget göra. Men hon kunde boka in mig på flyget den 20 dec och i ett svagt ögonblick tänkte ok skit samma gör det. Efter jag lagt på så kom jag på att fan det blir ju overstay och jag orkar inte börja med nå visum jox för nån dag. Så jag tänkte avboka hela resan med dom och söka något annat. Få se hur det går. Ska ringa imorgon . Mina frågor! Hur hade ni gjort? Kan man verkligen göra så här? Jag har aldrig åkt med dessa till Thailand och jag lär aldrig åka med dom heller. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Ha ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, virgo said:

Bokade en resa till Bangkok till den 21 december  med Norwegian för typ 2 mån sen. Nu idag tänkte jag att jag loggar in på min profil på deras sida och så ser jag att man ändrat min resa till Krabi. Va fan tänkte jag? Hur är detta möjligt? På sidan fan en knapp som man skulle trycka om man accepterade det men det fanns bara ett val att man accepterar det men inte att man inte accepterar det? Så jag ringde till dom. Fick sitta i tfn kö i 30 min. Sedan var det Norsk dam som svarade och hon skulle fixa att jag åker som planerat. Sen när hon började joxa med bokningen så sa hon att det är fullt den 21 dec. Jag sa men jag har bokat och betalt så hur kan ni bara sno mina platser. Fick till svar typ att vet inte men det är så och hon kan inget göra. Men hon kunde boka in mig på flyget den 20 dec och i ett svagt ögonblick tänkte ok skit samma gör det. Efter jag lagt på så kom jag på att fan det blir ju overstay och jag orkar inte börja med nå visum jox för nån dag. Så jag tänkte avboka hela resan med dom och söka något annat. Få se hur det går. Ska ringa imorgon . Mina frågor! Hur hade ni gjort? Kan man verkligen göra så här? Jag har aldrig åkt med dessa till Thailand och jag lär aldrig åka med dom heller. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Ha ni?

Överbokade flighter är väl ingen nyhet men märkligt agerande av flygbolaget.

Vilken tid avgår flighten hem? Ibland när det är nattflyg efter midnatt så kan man se till att passera immigration före det att klockan slagit 24.00

Annars får du väl ta ett bötesföreläggande och betala 500 baht och skicka kvittot till Norwegian i efterhand med krav på återbetalning från dom.

Det kanske går att hitta något annat men veckorna runt jul och nyår är ju dom mest bokade på hela året.

 

Om du orkar så kan du ju hota Norwegian med en anmälan till ARN om dom inte fixar till din bokning till den ursprungliga,

om det hjälper vet jag dock inte men dom verkar ju ha begått ett avtalsbrott om dom tagit emot betalning och inte kan leverera det du debiterats för.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev virgo:

Bokade en resa till Bangkok till den 21 december  med Norwegian för typ 2 mån sen. Nu idag tänkte jag att jag loggar in på min profil på deras sida och så ser jag att man ändrat min resa till Krabi. Va fan tänkte jag? Hur är detta möjligt? På sidan fan en knapp som man skulle trycka om man accepterade det men det fanns bara ett val att man accepterar det men inte att man inte accepterar det? Så jag ringde till dom. Fick sitta i tfn kö i 30 min. Sedan var det Norsk dam som svarade och hon skulle fixa att jag åker som planerat. Sen när hon började joxa med bokningen så sa hon att det är fullt den 21 dec. Jag sa men jag har bokat och betalt så hur kan ni bara sno mina platser. Fick till svar typ att vet inte men det är så och hon kan inget göra. Men hon kunde boka in mig på flyget den 20 dec och i ett svagt ögonblick tänkte ok skit samma gör det. Efter jag lagt på så kom jag på att fan det blir ju overstay och jag orkar inte börja med nå visum jox för nån dag. Så jag tänkte avboka hela resan med dom och söka något annat. Få se hur det går. Ska ringa imorgon . Mina frågor! Hur hade ni gjort? Kan man verkligen göra så här? Jag har aldrig åkt med dessa till Thailand och jag lär aldrig åka med dom heller. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Ha ni?

 

Kan du åka en dag tidigare utan att det stör jobb eller andra planer är det väl bara bra. Första dagens overstay brukar väl immigration bjussa på eller har det ändrats? Annars är en dags overstay inget som krossar den personliga ekonomin hoppas jag. 

Däremot förstår jag att man lackar ur när flygbolag bara ändrar som de behagar, i det här fallet borde det även förutan att kunna acceptera det på deras sida även gått klicka i att man inte accepterar det och därmed sätta eventuella ändringar på dom istället för kunden., tid och möda alltså.

Har själv aldrig åkt med dom, lite Ryan air känsla med allt vad det innebär i det bolaget.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Problemet med overstay är väl egentligen inget problem i sig. 

Frågan är om Norwegian släpper honom på flyget då han saknar korrekt visum 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Overstay är aldrig ett alternativ, räcker att bli stoppad för en kontroll den dag man har overstay.....så blir det arrest och framtida bann, jag skulle aldrig i helvete riskera 5 års banlysning!

Händer de har kontroll på vägen före Suvvan för att kolla pass.

post-247607-0-40757700-1458423208_thumb.png.c85edc1d39f40694f64c09d364eda9ee.png

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag blev drabbad av detta. Jag hade en hemresa inbokad 13 december och fick för ca 10 dagar sen en e-post om att min avreseflygplats var flyttad ifrån Bangkok till Krabi!! Det är 825 km söderut. I mailet blev jag informerad om att Norwegian skulle ordna anslutningsflyg från Bangkok men det blev man ju inte hjälpt av när jag redan hade anslutningsflyg ifrån Udon Thani som absolut inte skulle passa ihop med någon flight till Krabi. Man fick även rätt att avboka och få pengarna tillbaka.

 

Orsaken till detta tror jag är att Norwegian planerade för en utökning av flighterna till Thailand. Mitt flyg hem 13 december var inte Dreamlinern som avgår på morgonen vid 9 utan ett mindre plan som skulle gå vid 4 på eftermiddagen, detta tyckte jag skulle passa jättebra för då slapp jag en övernattning i Bangkok. Vad som sedan hände gissar jag är att Norwegian fick en bra deal på Krabi och beslöt att flytta alla dom nya flighterna dit.  Skit i passagerarna tydligen. Nu finns ju Dreamlinern på morgonen kvar och personligen tycker jag att det normala hade väl varit att boka om folk till den framför att be dom byta till en annan flygplats 825 km bort.

 

Själv hade jag en betald flight ifrån Udon Thani den 13'e så nu bokade jag om till morgonflyget den 14'e, det blir en övernattning i Bangkok i alla fall. Nå återstår att se hur lång tid Norwegian tänker ta för att betala tillbaka pengarna för den första biljette.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
38 minuter sedan, skrev Soengsang:

Overstay är aldrig ett alternativ, räcker att bli stoppad för en kontroll den dag man har overstay.....så blir det arrest och framtida bann, jag skulle aldrig i helvete riskera 5 års banlysning!

Händer de har kontroll på vägen före Suvvan för att kolla pass.

post-247607-0-40757700-1458423208_thumb.png.c85edc1d39f40694f64c09d364eda9ee.png

 

Nej, en overstay är lite onödigt. En förlängning på immigration är vettigare. 1900Thb, eller vad det nu kostar.

Haans största direkta problem är ju om Norwegian kollar returresan. Då får han inte ens kliva på planet till Thailand utan giltigt visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Haans största direkta problem är ju om Norwegian kollar returresan.

 

Nja, skulle vilja säga ett risken för 5 års banlysning är ett större problem....kommer han med och tar en overstay och det skiter sig, visserligen maximal otur, så lär han nog ha önskat att han inte kom med flyget från första början :)

 

Bangkok’s international detention center

Bangkok-detention-center-300x225.jpg.1761f8f3b44633923ab166219d3cfad5.jpg

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Nja, skulle vilja säga ett risken för 5 års banlysning är ett större problem....kommer han med och tar en overstay och det skiter sig, visserligen maximal otur, så lär han nog ha önskat att han inte kom med flyget från första början [emoji4]



Fast han kan ju söka om 30 nya dagar på plats i Thailand.
Själv har jag antingen förlängt på plats men även haft visum för en 31 dagars tur.
Han har dessutom gott om tid på sig med visum, så varför inte.

Jag är dock inne på hans linje att kräva tillbaka stålarna och flyga med någon annan.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag är dock inne på hans linje att kräva tillbaka stålarna och flyga med någon annan.

Absolut !

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 
Nja, skulle vilja säga ett risken för 5 års banlysning är ett större problem....kommer han med och tar en overstay och det skiter sig, visserligen maximal otur, så lär han nog ha önskat att han inte kom med flyget från första början [emoji4]
 
Bangkok’s international detention center
Bangkok-detention-center-300x225.jpg.1761f8f3b44633923ab166219d3cfad5.jpg
5 års ban för en dags overstay? Knappast! Vi fick bara en tillsägelse när vi hade en dags overstay inte en satang i böter.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev wUThai:

5 års ban för en dags overstay? Knappast! Vi fick bara en tillsägelse när vi hade en dags overstay inte en satang i böter.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Vad blev du arresterad för? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Vad blev du arresterad för? 

Ah, det missade jag, inte vaknat än. Nu var detta när vi checkade in. Men tror du verkligen att man skulle få 5 års ban för en dags overstay även om man blev arresterad och kan uppvisa flygbiljett? Isåfall är det sinnessjukt!

 

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev wUThai:

Ah, det missade jag, inte vaknat än. Nu var detta när vi checkade in. Men tror du verkligen att man skulle få 5 års ban för en dags overstay även om man blev arresterad och kan uppvisa flygbiljett? Isåfall är det sinnessjukt!

 

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

 

 

 

Nej, det tror jag inte, men även om risken är mikroskopisk, så finns den där. 

 

Det beror med säkerhet på vad du blir arresterad för. Och hur jobbig polisen tycker att du är. 

 

Har en kompis här i Surin som fick ett års bannlysning för miss som delvis gjodes av immigration på Suvarnabhumi flygplats. 

Han hade inte ett re-entry permit och borde fått 30 dagar, men fick 90. Detta upptäcktes först vid andra 90 dagars rapporteringen.

Och ingen ville släppa på regeln, så man ska ändå vara försiktig med att bryta mot dessa overstay regler för du vet aldrig vad som kan hända eller på vilket humör lagen är just när det händer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har tidigare haft "några" overstay, aldrig varit några problem vid nästa ankomst, endast EN gång fått förfrågan om hur många dagars overstay jag ska skaffa mig på denna resa.

Sanningen är också att det numera är 6 år senast och reglerna har kanske ändrats, blivit striktare.

En dags overstay har varit gratis dock en stämpel i passat och säkert noterat i datorn.

Har också svårt att förstå varför Norwegian ska neka dig gå ombord när du enkelt kan förlänga ditt uppehållstillstånd i Thailand med en extramånad, eller kanske ämnar ta en resa till ett grannland under din nuvarande tripp..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Norwegian presenterade Krabi som "ny" destination. Vad som talades lite lägre om var att det är Bangkok flyget som dragits ner och flyttats till Krabi.

Tyvärr har man inte så mycket att sätta emot när bolaget ändrar så här långt i förväg. Får man meddelande mer än 14 dagar innan avgång så har de skyldighet att fixa en alternativ väg eller tidtabell men är man inte nöjd med den så är det bara pengar tillbaka som gäller.

Surt i högsäsong.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev wUThai:

Vi fick bara en tillsägelse när vi hade en dags overstay inte en satang i böter.


Var blev du stoppad, på vägen till flygplatsen eller i Pattis?

Jag har bara fått passet kontrollerat en gång efter vägen.

 

Annars tillämpar de denna regel hårt nu, känner till en som hade ett par dagar vid kontroll, det blev arresten och efterföljande banlysning.

Bara dumt att chansa på en dag, inte värt risken för 5 års banlysning, tror inte arresten lockar särskilt mycket heller?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Norwegian bevisar alltså återigen att man aldrig ska boka long haul med dom.

 

Hur oseriös får man bli?

Man får väl ändra destination från det datumet man inte sålt biljettet till.

 

Har aldrig åkt med dom till Thailand men då många här på MPR varit nöjda så har jag börjat snegla på dem.

 

Nu kan man konstatera att det är lika bra att även fortsättningsvis välja bort dom i biljettsökningarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev evert 1:

Vi har tidigare haft "några" overstay, aldrig varit några problem vid nästa ankomst, endast EN gång fått förfrågan om hur många dagars overstay jag ska skaffa mig på denna resa.

Sanningen är också att det numera är 6 år senast och reglerna har kanske ändrats, blivit striktare.

En dags overstay har varit gratis dock en stämpel i passat och säkert noterat i datorn.

Har också svårt att förstå varför Norwegian ska neka dig gå ombord när du enkelt kan förlänga ditt uppehållstillstånd i Thailand med en extramånad, eller kanske ämnar ta en resa till ett grannland under din nuvarande tripp..

För 2 år sedan nekade både  SAS och Lufthansa mig att gå ombord då min biljett var på 45 dagar, och jag inte hade något visa.

Har berättat om det i en annan tråd, sas åkte på pumpen senare och gav mig en massa pengar - men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får tacka för alla inlägg. Ringde dom på morgonen och satt lika jävla länge i tfn kö som igår. Nu lyckades jag ändra så jag åker hem igen någon dag tidigare än planerat. Tappade ett dygn från ursprunglig rese planering. Mai pen rai. Slipper joxa med visum. Men en sak vet jag. Nog ska det vara bra mycket billigare med Norwegian än Thai nästa gång om dom skall få äran att frakta mig och min familj. Åker den 20 dec-18 Jan . Khop khon krab.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...