Jump to content
IGNORERAD

Hjälpa mamma överleva/bli frisk!


Tuborgen

Recommended Posts

Jag är blev mycket förvånad idag när min fru berättade att så här gör man i Thailand ibland och hon hade även ett namn på beteendet! 

Vad hon försökte få mig att förstå var, att om någon t.ex. har en väldigt sjuk mamma näst intill döende (som i detta fall) så händer det att dottern offrar sitt eget liv för att mamman skall bli frisk igen!

Detta skall ha varit anledningen till att en thaikvinna i min hemort tog sitt liv för en tid sedan.

Hon bor och var gift i Sverige men mamman bor i Thailand.

Att jag skriver detta är för att jag undrar om någon hört om något liknade för jag kan inte få in i min skalle att man gör så här men, olika kulturer kan ju ha olika saker för sig!  

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Låter konstigt i mina öron. 

Thailändarna har dock en vana att tro att deras väldigt lokala traditioner, som endast utövad i deras lilla byhåla, är en vanlig tradition i hela Thailand. 

Dock så verkar thailändarna bli lika förvånade som oss när man berättar om någon byatradition. 

Dom lever ju i sina bubblor och tror att hela världen gör som dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
2 timmar sedan, skrev Tuborgen:

Jag är blev mycket förvånad idag när min fru berättade att så här gör man i Thailand ibland och hon hade även ett namn på beteendet! 

Vad hon försökte få mig att förstå var, att om någon t.ex. har en väldigt sjuk mamma näst intill döende (som i detta fall) så händer det att dottern offrar sitt eget liv för att mamman skall bli frisk igen!

Detta skall ha varit anledningen till att en thaikvinna i min hemort tog sitt liv för en tid sedan.

Hon bor och var gift i Sverige men mamman bor i Thailand.

Att jag skriver detta är för att jag undrar om någon hört om något liknade för jag kan inte få in i min skalle att man gör så här men, olika kulturer kan ju ha olika saker för sig!  

Aldrig hort talas om!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Frågade just tanten här hemma.
Hon var nog mer förvånad än jag och skakade på huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

frugan min kommer från en riktig bondby med lattjo ideeer men hon har aldrig hört något om det där

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört talas om, men inget förvånar mig ang detta land.....allt är möjligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tuborgen:

Jag är blev mycket förvånad idag när min fru berättade att så här gör man i Thailand ibland och hon hade även ett namn på beteendet! 

Vad hon försökte få mig att förstå var, att om någon t.ex. har en väldigt sjuk mamma näst intill döende (som i detta fall) så händer det att dottern offrar sitt eget liv för att mamman skall bli frisk igen!

Detta skall ha varit anledningen till att en thaikvinna i min hemort tog sitt liv för en tid sedan.

Hon bor och var gift i Sverige men mamman bor i Thailand.

Att jag skriver detta är för att jag undrar om någon hört om något liknade för jag kan inte få in i min skalle att man gör så här men, olika kulturer kan ju ha olika saker för sig!  

I dom trakter där jag brukar vistas är det inte något som jag hört talas om. Inte när jag pratat med någon annan thailändare från någon annan del av Thailand heller. I vilken del av Thailand bor mamman?

 

Den buddistiska tron tycker ju att döden är en naturlig del av att gå vidare så det låter lite konstigt att någon annans död ska hålla kvar en annan. Självmord är inte något som Thailändarna normalt uppmuntrar till. Tvärs om så är det inte bra att begå självmord. 

Men det finns flera religioner än buddismen i Thailand. Vilken religion tillhör mamman?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tuborgen:

Jag är blev mycket förvånad idag när min fru berättade att så här gör man i Thailand ibland och hon hade även ett namn på beteendet! 

Vad hon försökte få mig att förstå var, att om någon t.ex. har en väldigt sjuk mamma näst intill döende (som i detta fall) så händer det att dottern offrar sitt eget liv för att mamman skall bli frisk igen!

Detta skall ha varit anledningen till att en thaikvinna i min hemort tog sitt liv för en tid sedan.

Hon bor och var gift i Sverige men mamman bor i Thailand.

Att jag skriver detta är för att jag undrar om någon hört om något liknade för jag kan inte få in i min skalle att man gör så här men, olika kulturer kan ju ha olika saker för sig!  

 

9 minuter sedan, skrev Wangthong:

I dom trakter där jag brukar vistas är det inte något som jag hört talas om. Inte när jag pratat med någon annan thailändare från någon annan del av Thailand heller. I vilken del av Thailand bor mamman?

 

Den buddistiska tron tycker ju att döden är en naturlig del av att gå vidare så det låter lite konstigt att någon annans död ska hålla kvar en annan. Självmord är inte något som Thailändarna normalt uppmuntrar till. Tvärs om så är det inte bra att begå självmord. 

Men det finns flera religioner än buddismen i Thailand. Vilken religion tillhör mamman?

Självmord enligt budisktisk tro inte bra

 

cermonin för frugans som fick hållas utanför tempelområdet precis vid en sv grindarna

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som något udda sektbeteende alt. något påhittat.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Det är märkliga ritualer i byn jag bor också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...