Jump to content
gst

Åtta månader i Thailand (tredje året)

Recommended Posts

Wanchai
9 timmar sedan, skrev gst:

Glömde ju skriva det tråkiga med vattenfallet: Entré för thai 40 baht, entré för mig 400 baht :(

Jag skulle ha stannat utanför i protest! Är så jävla trött på dessa farangpriser.

• Ge karma 7
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
biker
12 timmar sedan, skrev gst:

Glömde ju skriva det tråkiga med vattenfallet: Entré för thai 40 baht, entré för mig 400 baht :(

Man har berättat för mig att med thai id-kort behandlas man lika.

Men du har kanske inte thai id-kort?

Samma sak förra året när vi åkte till Kao Yai nationalpark. 40 baht för thai, 400 baht för mig......

Visade thai körkort, men till ingen nytta.

Tänker skaffa id-kort nu i oktober, men tror inte att det hjälper i alla lägen.

mvh biker

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
13 minuter sedan, skrev biker:

Man har berättat för mig att med thai id-kort behandlas man lika.

Men du har kanske inte thai id-kort?

Samma sak förra året när vi åkte till Kao Yai nationalpark. 40 baht för thai, 400 baht för mig......

Visade thai körkort, men till ingen nytta.

Tänker skaffa id-kort nu i oktober, men tror inte att det hjälper i alla lägen.

mvh biker

Att skaffa sig ett Thai-ID är minsann inte gratis. Jag minns inte hur mycket det skulle kosta mig men en snabb kalkyl jag gjorde för några år sen fick mig att lägga planerna på hyllan, men så är det ju långt ifrån varje år jag besöker en nationalpark eller liknande som kör med hutlösa farangpriser.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
broder tuk tuk
4 timmar sedan, skrev Wanchai:

Jag skulle ha stannat utanför i protest! Är så jävla trött på dessa farangpriser.

400 baht för att se ett vattenfall? Billigare att sätta på duschen hemma istället.

BTT

• Ge karma 1
  • Haha 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
biker
8 minuter sedan, skrev Fritz:

Att skaffa sig ett Thai-ID är minsann inte gratis. Jag minns inte hur mycket det skulle kosta mig men en snabb kalkyl jag gjorde för några år sen fick mig att lägga planerna på hyllan, men så är det ju långt ifrån varje år jag besöker en nationalpark eller liknande som kör med hutlösa farangpriser.

Nja

Som alltid, så verkar det vara väldigt olika på olika Amphur.

Frugan kollade på Amphur Sung noen, som tillhör distrikt Nakhonratchasima.

Först skaffar man gul husbok som utlänning, och kan då också få det rosa id-kortet samtidigt.

Inte förenat med några egentliga kostnader. Men det återstår att se, ska försöka ordna det hela

nu i oktober.

mvh

biker

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wanchai

Jag har lovat att inte gå in någonstans där farangpriser tas ut. Ja, jag är en människa med principer och det ställer till det för mig ibland också. MEN om man inte vågar ställa upp mot dessa farangpriser lär de fortsätta. Varför ska jag betala 10 gånger mer än en thailändare?

Min protest innebär att jag struntar i att se "sevärdheten" och det lär jag fortsätta med. Jag inser att jag blir ett problem ibland men det skiter jag i. Jag hoppas att fler agerar som mig så kan vi, kanske, få till en förändring.

Jag och frun och hennes barn skulle besöka nationalparken Phu Kraduend där vi hade bokat en övernattning uppe på höjdplatån. Jag vägrade att betala farangpris och frugan lyckades övertala de i kassan så jag fick thaipris. Idag är jag mer medveten om dessa pris och min fråga är alltid om det gäller farangpris så är det utan min närvaro. Punkt.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
20 minuter sedan, skrev biker:

Nja

Som alltid, så verkar det vara väldigt olika på olika Amphur.

Frugan kollade på Amphur Sung noen, som tillhör distrikt Nakhonratchasima.

Först skaffar man gul husbok som utlänning, och kan då också få det rosa id-kortet samtidigt.

Inte förenat med några egentliga kostnader. Men det återstår att se, ska försöka ordna det hela

nu i oktober.

mvh

biker

Frugan ville ha in mig i hennes husbok men för det krävdes det att jag hade just ett Thai-ID och det var det som var ganska omständligt att fixa om jag minns rätt. Men som du skriver, det kan vara väldigt olika krav beroende på var man befinner sig. Hur som helst..lycka till!

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
lasseiudon
3 timmar sedan, skrev Fritz:

Det rosa ID-kortet för utlänningar kostar 60 baht om jag inte minns fel.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
lasseiudon
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Frugan ville ha in mig i hennes husbok men för det krävdes det att jag hade just ett Thai-ID och det var det som var ganska omständligt att fixa om jag minns rätt. Men som du skriver, det kan vara väldigt olika krav beroende på var man befinner sig. Hur som helst..lycka till!

När du skriver Thai-ID undrar jag om du menar det rosa för utlänningar eller det som Thailändare har. Ett Thailändskt ID-kort kan du ju inte få om du inte är Thai. Och i hustruns Blå bok blir du inte heller inskriven, däremot kan du få en egen Gul husbok.

Här i centrala Udon Thani är det numera lätt att få dessa dokument men jag förstår att det kan vara mycket krångel på andra ställen.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy