Jump to content
scorpio63

Frugan flyttat, skilsmässa klar. renovera.

Recommended Posts

stefan5300
3 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja de är väl rätt självklart när man pratar om garanti 

Men till 10 års garantin räknas ju inte användandet och slitaget av blandaren som ofta kommer med tiden medan ett material och produktiosfel bör väl upptäckas rätt så snart efter inköpet och inte 5-10 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Jag tycker det blir bra det där👍

Otroligt positivt gensvar du fick på denna tråd :look_down:

Ja med 29 års erfarenhet som rörmokare vill man ju ge tips, en FMM eller Morablandare från Rinkaby rör ligger ju prismässigt lika bra till som mot ett något udda märke från IKEA, dock får man betala fraktkostnaden.

Jag vet ju vad jag skulle välja efter att ha reparerat många olika fabrikat av blandare, till exempel inte montera Morablandare i kalkrikt vatten.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
Ja med 29 års erfarenhet som rörmokare vill man ju ge tips, en FMM eller Morablandare från Rinkaby rör ligger ju prismässigt lika bra till som mot ett något udda märke från IKEA, dock får man betala fraktkostnaden.
Jag vet ju vad jag skulle välja efter att ha reparerat många olika fabrikat av blandare, till exempel inte montera Morablandare i kalkrikt vatten.
Finna rätt många kassa FMM / Mora som jag fått bära till återvinning också.

Inte några mirakelblandare det heller.

Beror nog på individuella modeller i programmet.
Kan inte generellt säga att alla FMM skulle vara bra.

Numera är det där en och samma fabrik?
  • Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
Inlagd (ändrad)
27 minuter sedan, skrev Nicholas:

Finna rätt många kassa FMM / Mora som jag fått bära till återvinning också.

Inte några mirakelblandare det heller.

Beror nog på individuella modeller i programmet.
Kan inte generellt säga att alla FMM skulle vara bra.

Numera är det där en och samma fabrik?

Jag har också bytt många FMM, Mora och Vårgårgablandare som tjänat ut men det kanske beror på att det säljs många fler av dem, har aldrig sett några större lägenhets eller villaområden där det ska ha monterats udda blandarmärken från bland annat IKEA.

Det är säkert samma fabrik men detaljerna i blandarna är väl fortfarande olika, Morablandare kolv och hylsa, FMM en insats?

Ändrades av stefan5300
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige
Jag har också bytt många FMM, Mora och Vårgårgablandare som tjänat ut men det kanske beror på att det säljs många fler av dem, har aldrig sett några större lägenhets eller villaområden där det ska ha monterats udda blandarmärken från bland annat IKEA.

Det är säkert samma fabrik men detaljerna i blandarna är väl fortfarande olika, Morablandare kolv och hylsa, FMM en insats?

I hus/ lägenheter där det är seriekopplat så verkar det vara förbud med IKEA blandare. Fast en kärvande blandare från vilket märke som helst skapar problem.

Skulle tro att IKEA blandare säkert blivit bättre med åren, men jag tvivlar på att de finare märkena blivit bättre, snarare sämre, då dom ska hålla nere priserna.

Köpte själv en Gustavsberg Coloric badkarsblandare. Hur bra dom är skiter jag i. Men jag gillade den lite udda designen.
Synd att jag inte riktigt gillade samma serie till tvättfatet. Vette fan vad jag ska köpa dit.
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Men till 10 års garantin räknas ju inte användandet och slitaget av blandaren som ofta kommer med tiden medan ett material och produktiosfel bör väl upptäckas rätt så snart efter inköpet och inte 5-10 år.

Ööh blir det fel på blandaren inom 10år så täcks det av garantin. Är det inte värt något menar du?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
M33
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

29år är en hel del, men det var väl samtidigt ett antal år sedan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nutteman

Garanti är alltid bra. Men tänk på att för att åberopa garantifel kräver många tillverkare att du tar med dig blandaren till inköpsstället.

D.v.s. du får själv betala först för borttagning och sedan återmontering. Så ett garantifel blir ganska dyrt även om du får en ny blandare.

Är du händig och fixar bytet själv blir kostnaden lite billigare.

MVH

Nutteman

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
Inlagd (ändrad)
11 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ja kastiksoda var ju tydligen bra att använda vid stop hörde jag. Du kanske inte är riktigt ”upp to date” eftersom det ju vad jag förstår var ett tag sedan du jobbade. Själv satte jag nyss in en tapwell men kollade även en del på Grohe eftersom ingen på Ikea där jag köpte köket föll mig i smaken. 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
26 minuter sedan, skrev Mankan:

Ööh blir det fel på blandaren inom 10år så täcks det av garantin. Är det inte värt något menar du?

Öööööh, garantin omfattar inte slitage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
28 minuter sedan, skrev M33:

29år är en hel del, men det var väl samtidigt ett antal år sedan. 

Ja och kvalitetsblandarna har väl samma delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
5 minuter sedan, skrev stefan5300:

Öööööh, garantin omfattar inte slitage.

Nä repor och sånt får man leva med men håller inte blandaren för normal användning i 10 år får man en ny. Har hört flera som vittnat om att de har en generös garanti. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
Inlagd (ändrad)
46 minuter sedan, skrev Nutteman:

Garanti är alltid bra. Men tänk på att för att åberopa garantifel kräver många tillverkare att du tar med dig blandaren till inköpsstället.

D.v.s. du får själv betala först för borttagning och sedan återmontering. Så ett garantifel blir ganska dyrt även om du får en ny blandare.

Är du händig och fixar bytet själv blir kostnaden lite billigare.

MVH

Nutteman

Jo det ska gudarna veta att det finns många händiga hemfixare som ordnat till stora vattenskador i sina hem.

Finns många händiga personer som betalat mina Thailandsresor.

Ändrades av stefan5300
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
22 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja kastiksoda var ju tydligen bra att använda vid stop hörde jag. Du kanske inte är riktigt ”upp to date” eftersom det ju vad jag förstår var ett tag sedan du jobbade. Själv satte jag in en nyss in en tapwell men kollade även en del på Grohe eftersom ingen på Ikea där jag köpte köket föll mig i smaken. 

Är väl inte fel att använda lite kaustiksoda om man vet hur man använder det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
10 minuter sedan, skrev Mankan:

Nä repor och sånt får man leva med men håller inte blandaren för normal användning i 10 år får man en ny. Har hört flera som vittnat om att de har en generös garanti. 

Nä repor och lite annat omfattar inte garantin.

Vad omfattas av den här garantin?
10 års garanti gäller för alla IKEA köksblandare. Den här garantin gäller endast för hemmabruk och omfattar material- och produktionsfel i alla köksblandare.

> Garanti för METOD kökssystem / köksblandare / vitvaror (PDF, 0,5 MB)

Vad omfattas inte av den här garantin?
Garantin täcker inte normalt slitage, skärmärken, hack, repor eller skador som orsakats av slag, olyckshändelser eller vattenburet skräp. Den omfattar inte heller filtret/strålsamlaren som bör rengöras regelbundet samt bytas ut när den är utsliten. Följ våra monteringsanvisningar och bruksanvisningar noggrant. Garantin gäller inte produkter som har förvarats, monterats eller installerats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats till utseende/funktion eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter. Garantin gäller inte om produkten har placerats utomhus eller i en korrosiv miljö, eller om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk, såvida inget annat anges. Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av användandet av produkten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy