Jump to content
IGNORERAD

Dom har hittat pojkarna


nissehult_13

Recommended Posts

33 minuter sedan, skrev Baa:

Alla försök är ju välkomna, men det är ju inte ett utan minst tre passager där man måste dyka, den teori navyseal har är att intervalljobba ut pojkarna och arbeta i team med två direktkopllade dykare och en nödhjälpare som skall vara som en uppbackning om något går snett.

Men det hindrar väl inte att man tar hjälp av en nylonstrumpa, eller 3, om det funkar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    67

  • Nicholas

    31

  • Tallviking

    28

  • audirs2

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

soi covboy

Det är väl Teslas chefen Elon Musk som har skickat experter till Thailand för att kolla upp det med blås upp strumpan

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Jive:

I sitt vanliga fredagstal på TV uppehöll sig PM huvudsakligen till händelserna i grottan och sa att det finns mycket att lära av detta, bl a vikten av att thailändare måste bli bättre på engelska språket. I det här räddningsarbetet deltar ju många från andra länder och det har tydligen varit en del språksvårigheter mellan dessa och thaifolket.

Fantastiskt att de drar sådana slutsatser! Hoppas de agerar därefter sedan också.

Tycker att det låter otroligt att lägga in någon strumpa. Här är det frågan om en resa i en trång grotta som tar 6 timmar att göra och där en erfaren dykare avlidit pga att en tub med syre inte räcker. 

Viktigast tror jag att det är att de inte stör pumpningen och de dykförberedelser som de håller på med. Kanske skulle en strumpa hjälpa sista biten och ge mera marginal att få syret i tuberna att räcka till. 

 

Att det är svårt för oss att sitta här på MPR och ge goda råd är solklart. Man får hoppas att de på platsen har fakta för att avgöra vad som är vettigast. Undra hur språkförbistringen har påverkat när t.o.m. PM säger att thai måste bli bättre på engelska. Har för mig att han tidigare var av en helt annan uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
On 2018-07-06 at 09:36, skrev audirs2:

En lösning vore kanske att mura igen öppningen så vatten INTE åker ner i grottan! Bara dom får luft att andas så kan det gå, men vete fan om detta slutar lyckligt?

Eller så kan man sätta ett jätteparaply ovanför grottan så det inte kommer in mer vatten?! 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Wangthong:

Fantastiskt att de drar sådana slutsatser! Hoppas de agerar därefter sedan också.

Tycker att det låter otroligt att lägga in någon strumpa. Här är det frågan om en resa i en trång grotta som tar 6 timmar att göra och där en erfaren dykare avlidit pga att en tub med syre inte räcker. 

Viktigast tror jag att det är att de inte stör pumpningen och de dykförberedelser som de håller på med. Kanske skulle en strumpa hjälpa sista biten och ge mera marginal att få syret i tuberna att räcka till. 

 

Att det är svårt för oss att sitta här på MPR och ge goda råd är solklart. Man får hoppas att de på platsen har fakta för att avgöra vad som är vettigast. Undra hur språkförbistringen har påverkat när t.o.m. PM säger att thai måste bli bättre på engelska. Har för mig att han tidigare var av en helt annan uppfattning.

Om han hade en annan uppfattning tidigare, så är det väl bra att han ändrar sig och gör som han lär. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev wUThai:

Eller så kan man sätta ett jätteparaply ovanför grottan så det inte kommer in mer vatten?! 

Ingenjörn, alla sätt e bra utom dom dåliga!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Jive:

Om han hade en annan uppfattning tidigare, så är det väl bra att han ändrar sig och gör som han lär. 

Absolut det bästa som kan ske, precis som jag skrev.

Det vore intressant att veta vad som inträffat som gjort att han verkat ändrat uppfattning. Om det hänt något speciellt pga språkförbistring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu pågår tillverkning av mjuk, flexibel nylonrör med ca 700 mm diameter (som jag uppskattade från TVbilden) som de kan krypa i torrskodda. På var 15:e meter inuti röret placeras en lufttank. Det finns dock ett ställe som är 15 m långt och väldigt trångt och där kan det bli problem som de ännu inte har en bra lösning på.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Wangthong:

Absolut det bästa som kan ske, precis som jag skrev.

Det vore intressant att veta vad som inträffat som gjort att han verkat ändrat uppfattning. Om det hänt något speciellt pga språkförbistring.

Språkproblemen blev väldigt uppenbara vid räddningsaktionen

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev soi covboy:

Det är väl Teslas chefen Elon Musk som har skickat experter till Thailand för att kolla upp det med blås upp strumpan

Ja, det stämmer! 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här nylonröret skarvas med med jämna avstånd genom limning med ca 20 cm överlappning. Man kan ju bara hoppas att det inte slarvas med limningen samt att själva nylonmaterialet håller för ev kontakt med skarpa klippkanter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt att de drar sådana slutsatser! Hoppas de agerar därefter sedan också.
Tycker att det låter otroligt att lägga in någon strumpa. Här är det frågan om en resa i en trång grotta som tar 6 timmar att göra och där en erfaren dykare avlidit pga att en tub med syre inte räcker. 
Viktigast tror jag att det är att de inte stör pumpningen och de dykförberedelser som de håller på med. Kanske skulle en strumpa hjälpa sista biten och ge mera marginal att få syret i tuberna att räcka till. 
 
Att det är svårt för oss att sitta här på MPR och ge goda råd är solklart. Man får hoppas att de på platsen har fakta för att avgöra vad som är vettigast. Undra hur språkförbistringen har påverkat när t.o.m. PM säger att thai måste bli bättre på engelska. Har för mig att han tidigare var av en helt annan uppfattning.
Strumpan är genialisk.

Du drar igenom en mjukt plast-tub och pumpar upp det så att det tränger undan vattnet och formar sig efter omgivningen.

Dvs du måste blåsa upp den när barnet är inuti röret. Kan ta bort trycket när ungen kommit fram till andra änden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Strumpan är genialisk.

Du drar igenom en mjukt plast-tub och pumpar upp det så att det tränger undan vattnet och formar sig efter omgivningen.

Dvs du måste blåsa upp den när barnet är inuti röret. Kan ta bort trycket när ungen kommit fram till andra änden.
Tydligen inte exakt så det skulle gå till.....
Link to comment
Dela på andra sajter

De undersöker nu också ett annat alternativ, som innebär att göra hål i berget och gå ut en helt annan väg. Jag får återkomma när jag vet mer om detta.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De undersöker nu också ett annat alternativ, som innebär att göra hål i berget och gå ut en helt annan väg. Jag får återkomma när jag vet mer om detta.
Mycket bra idé.
Dynamit fram.
Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande nylontuben, så fick man se en kille som högg med full styrka en kraftig och spetsig kniv på tuben och det hände inget med nylonet. Armerad nylonduk, som ser ut att vara 2-3 mm tjock.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Nicholas said:

Mycket bra idé.
Dynamit fram.

Nja, Nobels uppfinning i all ära men om det rasar på "fel" ställen så kan det få väldigt ödesdigra konsekvenser. Det är inte betong som ska skjutas undan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Nobels uppfinning i all ära men om det rasar på "fel" ställen så kan det få väldigt ödesdigra konsekvenser. Det är inte betong som ska skjutas undan. 
Får ju skjuta en bit bort från ungarna.

Sedan ladda lite mindre på slutet.

Spränga finns det folk som kan.
Utrustning finns det också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara fotbollen man ska oroa sig för. Känns oroligt för pojkarna också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, Nicholas said:

Får ju skjuta en bit bort från ungarna.

Sedan ladda lite mindre på slutet.

Spränga finns det folk som kan.
Utrustning finns det också.

Då uppstår ju frågan varför detta alternativ inte kommit fram tidigare?

Förmodligen (utan att säga att jag vet) pga. det är en stor risk att spränga när berget är så poröst.

Med rapporter om att det verkar vara ont om syre i utrymmet där dom instängda sitter.

Det har tydligen borrats hundratals hål i berget utan att dom hittat rätt...

Men det återstår att se vilka beslut som kommer att tas fram igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då uppstår ju frågan varför detta alternativ inte kommit fram tidigare?
Förmodligen (utan att säga att jag vet) pga. det är en stor risk att spränga när berget är så poröst.
Med rapporter om att det verkar vara ont om syre i utrymmet där dom instängda sitter.
Det har tydligen borrats hundratals hål i berget utan att dom hittat rätt...
Men det återstår att se vilka beslut som kommer att tas fram igenom.
Kanske bedömdes ta för lång tid.

Misstänker det kan röra sig om 500meter från sidan.

Etablera med maskiner tar en stund bara det.

Spekulerar jag.

Möjligen är man lite förälskad i berget också.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev judazzz:

Då uppstår ju frågan varför detta alternativ inte kommit fram tidigare?

Förmodligen (utan att säga att jag vet) pga. det är en stor risk att spränga när berget är så poröst.

Med rapporter om att det verkar vara ont om syre i utrymmet där dom instängda sitter.

Det har tydligen borrats hundratals hål i berget utan att dom hittat rätt...

Men det återstår att se vilka beslut som kommer att tas fram igenom.

I gruvorna här i Sverige borrar man flera hundra meter med precision runt metern när de drar in fiber. När man borrar drar borren i en båge det gäller att styra så att inte bågen får bestämma var man hamnar.

De har förmodligen inte den utrustningen i Thailand. Sedan vet de kanske inte riktigt var de har andra sidan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...