Jump to content
nissehult_13

Dom har hittat pojkarna

Recommended Posts

Sakhon
47 minuter sedan, skrev Wangthong:

Lite reflektioner utifrån det du skrivit. Jag håller med dig i mycket av det du skriver och det är enkelt att generalisera.

Thailand är definitivt ett mycket nationalistiskt land. Har också träffat en del flyktingar från Burma, en del har blivit hyfsat behandlade i Thailand och en del dåligt. Det beror nog som vanligt på hur man har det ekonomiskt. De av dessa som kommit till Sverige har nog tillhört den mera priviligerade delen av Burmesiska flyktingar. Därmed inte sagt att de är ekonomiska flyktingar. De har helt klart blivit hemskt dåligt behandlade i Burma och blivit tvungna att fly till Thailand. Din fundering av varför burmeserna blir sämre behandlade i Thailand än andra är nog helt enkelt för att de som kommer från Laos och Kambodja har en del anknytningar till Thailand. I Isaan talas mera laotiska och khamen än thailändska i stora delar. Burma är väl också den stora fienden sedan den tiden landet hette Siam. 

Det var en del kommentarer. Det jag funderar över är följande. 

Jag undrar vad de sagt om ledaren istället varit en farang?

Thailändare ser ofta ner på alla utlänningar. Det är väl en följd av den nationalism som de styrande bla. via utbildningssystemet underblåser. De som gått en högre utbildning har nog en öppnare attityd till utlänningar. 

Vad hade hänt i Sverige om samma situation utspelats här, men det vore ungdomar från ett asyriskt fotbollslag med en asyrisk ledare? (Alla naturligtvis boende i Sverige, men ej svenska medborgare)

Jag tycker du också resonerar helt logiskt. Och har en bra förklaring, det finns säkert fler faktorer som påverkar.

Ang. om ledaren varit farang. Nja, jag tror faranger generellt åtnjuter en (mycket) högre status och respekt jmf. med burmeser. Och tyvärr på en så löjlig grund att vi anses rika och därmed skall visas vördnad.

Vad som hänt i Sverige med dina förutsättningar? Jag tror det skulle bli minst lika stort pådrag. På ett positivt sätt.

Men vi kan väl spetsa till det lite? Säg en somalisk manlig ledare som lockat med sig ett lag med flickor på 12-14 år? Ja, då skulle det nog bli blandade reaktioner?

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy