Jump to content
IGNORERAD

Dom har hittat pojkarna


nissehult_13

Recommended Posts

Guest wUThai
7 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det där har du verkligen rätt i. Det är för sorgligt hur Thailand behandlar de där bergsfolken, andra minoriteter och flyktingar från sina grannländer!

Där kan man verkligen prata om rashat och främlingsfientlighet. Jämfört med Sverige, så blir det som skillnaden mellan dag och natt.

 

Nu läste jag nånstans, vet inte om det är på riktigt, men att de tre grabbarna skall erbjudas medborgarskap i Thailand.

Visst, de är väl bra för dessa tre, men Thailand borde verkligen ändra politik och inställning mot dessa förföljda stackare.

Frugan sa också att dom kommer bli erbjudna medborgarskap. Håller med dig i övrigt också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    67

  • Nicholas

    31

  • Tallviking

    28

  • audirs2

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai
5 timmar sedan, skrev Jive:

Allt kan inte ändras över "en natt". Jag tycker PM Prayuth visar god vilja att förändra Thailand till det bättre.

Ja, han har verkligen gjort ett gediget arbete under den tiden han regerat! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Ja, han har verkligen gjort ett gediget arbete under den tiden han regerat! :)

Kommer ihåg hur det såg ut för ca 10 år sedan!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jive:

Allt kan inte ändras över "en natt". Jag tycker PM Prayuth visar god vilja att förändra Thailand till det bättre. Jag vet inte var du får främlingsfientlighet ifrån. Jag har alltid behandlats väl och med respekt under mina 16 år här.

Men snälla Jive, du kan väl inte jämföra dig själv och vi andra, som anses som turister och därmed drar in stora summor pengar till Thailand hela tiden, med hur Thailand behandlar de vi pratar om här? Och hur merparten av thailändarna ser ner på Burmeser och andra?

Att "PM Prayuth visar god vilja att förändra Thailand till det bättre" är ju jättebra, hoppas det fortsätter så.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Sakhon:

Men snälla Jive, du kan väl inte jämföra dig själv och vi andra, som anses som turister och därmed drar in stora summor pengar till Thailand hela tiden, med hur Thailand behandlar de vi pratar om här? Och hur merparten av thailändarna ser ner på Burmeser och andra?

Att "PM Prayuth visar god vilja att förändra Thailand till det bättre" är ju jättebra, hoppas det fortsätter så.

Jag måste erkänna att där har jag för dålig insikt även om jag bor här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Sakhon:

Men snälla Jive, du kan väl inte jämföra dig själv och vi andra, som anses som turister och därmed drar in stora summor pengar till Thailand hela tiden, med hur Thailand behandlar de vi pratar om här? Och hur merparten av thailändarna ser ner på Burmeser och andra?

Att "PM Prayuth visar god vilja att förändra Thailand till det bättre" är ju jättebra, hoppas det fortsätter så.

Jag tog upp det här vid frukosten med min sambo, som hade en hyfsat hög position i sitt yrkesliv och samhället innan hon gick i pension och jag fick en lång, lång utläggning. Sammanfattningsvis så håller hon inte med dig. Thailand gör mycket för de här människorna, men de är så många som tar sig in i Thailand och som Thailand har svårt att ha kontroll på. När de kommer hit och ibland är i dåligt skick, så får de omvårdnad (sjukvård m m). Varför skulle de ta sig till Thailand om de inte fick det bättre här än i sina hemländer? Har du sett Trumps senaste utspel? Han har givit direktiv till sin Immigrationbyrå att vara restriktiv med att ge visum till bl a folk från Burma. Anledningen är att om dessa vill återvända hem, så blir de inte insläppta i sina hemländer. Det finns mycket att snacka om i detta ämnet, men messset börjar redan bli lite långt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Jive:

Jag tog upp det här vid frukosten med min sambo, som hade en hyfsat hög position i sitt yrkesliv och samhället innan hon gick i pension och jag fick en lång, lång utläggning. Sammanfattningsvis så håller hon inte med dig. Thailand gör mycket för de här människorna, men de är så många som tar sig in i Thailand och som Thailand har svårt att ha kontroll på. När de kommer hit och ibland är i dåligt skick, så får de omvårdnad (sjukvård m m). Varför skulle de ta sig till Thailand om de inte fick det bättre här än i sina hemländer? Har du sett Trumps senaste utspel? Han har givit direktiv till sin Immigrationbyrå att vara restriktiv med att ge visum till bl a folk från Burma. Anledningen är att om dessa vill återvända hem, så blir de inte insläppta i sina hemländer. Det finns mycket att snacka om i detta ämnet, men messset börjar redan bli lite långt.

Det är naturligtvis en mycket komplicerad historia, med bl.a. mycket historik bakom.

Men själva definitionen på en flykting är ju att de flyr från något som är så farligt och dåligt så att de inte står ut helt enkelt.  (om man för ett ögonblick bortser från merparten av de bidragsturister från MENA-länderna som lyckats ljuga sig till flyktingstatus i Sverige.)

Att många i dåligt skick får sjukvård och omvårdnad i Thailand måste ju var a underbart för dessa. Tyvärr förekommer det ju en del rapporter om motsatsen också.

Här i Sverige finns f.ö. också en hel del riktiga flyktingar från Burma som berättat för mig hur de blivit behandlade i Thailand.

Verkligheten är som vanligt inte bara svart eller bara vit.

 

Ja, mycket att snacka om, men om man vill generalisera lite mer, så kan man väl påstå att de thailändare som ser ner mest på de här folken, återfinns oftast inom de lågutbildade thailändarna och de styrande politikerna.

 

Min sambo, lågutbildad i Thailand, svarade när jag tyckte att de inte var så smart att gå in i den där grottan, att ledaren kommer från Burma och (alltså) är en dålig människa.

 

Men det kan väl inte ha undgått dig eller din sambo hur de, oftast Burmeser, blir behandlade som arbetskraft under slavliknande förhållanden, på byggen, fiskebåtar m.m. ?

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Sakhon:

Det är naturligtvis en mycket komplicerad historia, med bl.a. mycket historik bakom.

Men själva definitionen på en flykting är ju att de flyr från något som är så farligt och dåligt så att de inte står ut helt enkelt.  (om man för ett ögonblick bortser från merparten av de bidragsturister som lyckats ljuga sig till flyktingstatus i Sverige.)

Här finns f.ö. också en hel del riktiga flyktingar från Burma som berättat för mig hur de blivit behandlade i Thailand.

 

Ja, mycket att snacka om, men om man vill generalisera lite mer, så kan man väl påstå att de thailändare som ser ner mest på de här folken, återfinns oftast inom de lågutbildade thailändarna och de styrande politikerna.

 

Min sambo, lågutbildad i Thailand, svarade när jag tyckte att de inte var så smart att gå in i den där grottan, att ledaren kommer från Burma och är en dålig människa.

 

Men det kan väl inte ha undgått dig eller din sambo hur de, oftast Burmeser, blir behandlade som arbetskraft under slavliknande förhållanden, på byggen, fiskebåtar m.m. ?

Jag är tveksam om jag skall kommentera detta öht, men om jag säger såhär - min sambo var också tveksam till om hon skulle berätta följande för mig, men hon gjorde det iaf: I samband med grottdramat var det en thaidam som föreslog på FB, att de skulle mura igen grottan och låta de 13 ruttna bort där inne och bli uppätna av djuren. Denna dam fick sedan stå ut med thailändarnas aggresivt negativa kommentarer till hennes förslag.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Detta kunde slutat betydligt värre,pumpen lade av någon timme efter de räddats.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det är naturligtvis en mycket komplicerad historia, med bl.a. mycket historik bakom.

Men själva definitionen på en flykting är ju att de flyr från något som är så farligt och dåligt så att de inte står ut helt enkelt.  (om man för ett ögonblick bortser från merparten av de bidragsturister från MENA-länderna som lyckats ljuga sig till flyktingstatus i Sverige.)

Att många i dåligt skick får sjukvård och omvårdnad i Thailand måste ju var a underbart för dessa. Tyvärr förekommer det ju en del rapporter om motsatsen också.

Här i Sverige finns f.ö. också en hel del riktiga flyktingar från Burma som berättat för mig hur de blivit behandlade i Thailand.

Verkligheten är som vanligt inte bara svart eller bara vit.

 

Ja, mycket att snacka om, men om man vill generalisera lite mer, så kan man väl påstå att de thailändare som ser ner mest på de här folken, återfinns oftast inom de lågutbildade thailändarna och de styrande politikerna.

 

Min sambo, lågutbildad i Thailand, svarade när jag tyckte att de inte var så smart att gå in i den där grottan, att ledaren kommer från Burma och (alltså) är en dålig människa.

 

Men det kan väl inte ha undgått dig eller din sambo hur de, oftast Burmeser, blir behandlade som arbetskraft under slavliknande förhållanden, på byggen, fiskebåtar m.m. ?

Lite reflektioner utifrån det du skrivit. Jag håller med dig i mycket av det du skriver och det är enkelt att generalisera.

Thailand är definitivt ett mycket nationalistiskt land. Har också träffat en del flyktingar från Burma, en del har blivit hyfsat behandlade i Thailand och en del dåligt. Det beror nog som vanligt på hur man har det ekonomiskt. De av dessa som kommit till Sverige har nog tillhört den mera priviligerade delen av Burmesiska flyktingar. Därmed inte sagt att de är ekonomiska flyktingar. De har helt klart blivit hemskt dåligt behandlade i Burma och blivit tvungna att fly till Thailand. Din fundering av varför burmeserna blir sämre behandlade i Thailand än andra är nog helt enkelt för att de som kommer från Laos och Kambodja har en del anknytningar till Thailand. I Isaan talas mera laotiska och khamen än thailändska i stora delar. Burma är väl också den stora fienden sedan den tiden landet hette Siam. 

 

Det var en del kommentarer. Det jag funderar över är följande. 

Jag undrar vad de sagt om ledaren istället varit en farang?

Thailändare ser ofta ner på alla utlänningar. Det är väl en följd av den nationalism som de styrande bla. via utbildningssystemet underblåser. De som gått en högre utbildning har nog en öppnare attityd till utlänningar. 

Vad hade hänt i Sverige om samma situation utspelats här, men det vore ungdomar från ett asyriskt fotbollslag med en asyrisk ledare? (Alla naturligtvis boende i Sverige, men ej svenska medborgare)

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Wangthong:

Lite reflektioner utifrån det du skrivit. Jag håller med dig i mycket av det du skriver och det är enkelt att generalisera.

Thailand är definitivt ett mycket nationalistiskt land. Har också träffat en del flyktingar från Burma, en del har blivit hyfsat behandlade i Thailand och en del dåligt. Det beror nog som vanligt på hur man har det ekonomiskt. De av dessa som kommit till Sverige har nog tillhört den mera priviligerade delen av Burmesiska flyktingar. Därmed inte sagt att de är ekonomiska flyktingar. De har helt klart blivit hemskt dåligt behandlade i Burma och blivit tvungna att fly till Thailand. Din fundering av varför burmeserna blir sämre behandlade i Thailand än andra är nog helt enkelt för att de som kommer från Laos och Kambodja har en del anknytningar till Thailand. I Isaan talas mera laotiska och khamen än thailändska i stora delar. Burma är väl också den stora fienden sedan den tiden landet hette Siam. 

 

Det var en del kommentarer. Det jag funderar över är följande. 

Jag undrar vad de sagt om ledaren istället varit en farang?

Thailändare ser ofta ner på alla utlänningar. Det är väl en följd av den nationalism som de styrande bla. via utbildningssystemet underblåser. De som gått en högre utbildning har nog en öppnare attityd till utlänningar. 

Vad hade hänt i Sverige om samma situation utspelats här, men det vore ungdomar från ett asyriskt fotbollslag med en asyrisk ledare? (Alla naturligtvis boende i Sverige, men ej svenska medborgare)

Jag tycker du också resonerar helt logiskt. Och har en bra förklaring, det finns säkert fler faktorer som påverkar.

Ang. om ledaren varit farang. Nja, jag tror faranger generellt åtnjuter en (mycket) högre status och respekt jmf. med burmeser. Och tyvärr på en så löjlig grund att vi anses rika och därmed skall visas vördnad.

Vad som hänt i Sverige med dina förutsättningar? Jag tror det skulle bli minst lika stort pådrag. På ett positivt sätt.

Men vi kan väl spetsa till det lite? Säg en somalisk manlig ledare som lockat med sig ett lag med flickor på 12-14 år? Ja, då skulle det nog bli blandade reaktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

De tolv thailändska pojkarna och deras tränare som suttit fast i en grotta skrevs på onsdagen ut från sjukhuset.

– Jag tänkte att det var ett riktigt mirakel, berättar Adul Sam-on, 14 på en presskonferens om att bli räddad.

 

De tolv pojkarna i åldrarna 11 till 16 och deras 25-åriga fotbollstränare har i en vecka vårdats på sjukhus i Chiang Rai i norra Thailand. 

På onsdagen skrevs de ut och höll vid 13-tiden svensk tid en presskonferens.

– Det hade varit lite översvämmat och vi tänkte att vi bara kunde vara där i en timme. De flesta i laget kunde simma, några bättre än andra, säger tränaren Ekaphol Chantawong, 25, om när de gick in i grottsystemet Tham Luang den 23 juni.

Hade tränat fotboll

Ekaphol Chantawong berättar att de hade tränat fotboll innan de gått till grottan och att de skulle till en födelsedagsfest senare.

Han hade varit i grottan tidigare och sett att vattnet var ganska lågt. Planen var att bara vara där i en timme.

Men de tog sig för långt in, såg hur vattnet började stiga och beslutade sig för att lämna grottan. 

– Vi visste att vi hade fastnat på väg tillbaka. Vi simmade men vi insåg inte hur högt vattnet kunde stiga. Någon ropade: ”Är vi vilse?”, säger Ekaphol Chantawong.

Först försökte pojkarna gräva sig ut och tänkte att vattnet skulle sjunka dagen därpå.

På platsen rann vatten kom från väggarna och de stannade där för att få färskt dricksvatten. Ekaphol Chantawong berättar att några trodde att det fanns en annan väg ut.

– Vi hörde hur vattnet steg framför oss när vi väntade på att bli räddade. Det steg nästan tre meter.

Berättar om räddningen

Pojken Adul Sam-on berättar hur de blev räddade:

– Vi satt på en klippa och hörde en röst. Vi blev tysta och förstod att det var en verklig röst.

När de kom upp ur vattnet blev jag överraskad av att det inte var thailändska dykare.

Jag tänkte att det var ett riktigt mirakel och visste inte vad jag skulle göra.

Den brittiska dykaren frågade: ”Hur mår du?”.

Jag svarade: ”Vi mår bra”. Dykarna var väldigt glada att hitta oss.

Den riskfyllda räddningsaktionen pågick under flera dagar.

Pojkarna och tränaren hyllar samtidigt dykaren Saman Kunan, som dog under räddningsinsatsen.

De visade upp en tavla som de ska ge till hans familj och sa att de skulle gå i munkkloster för att hedra hans minne.

– Jag har verkligen uppskattat all er vänlighet. Vi måste vara mer försiktiga, säger Ekaphol Chantawong.

– Det var en oväntat erfarenhet vilket har lärt mig att inte leva okänsligt. Från och med nu ska jag leva mitt liv försiktigt, säger Adul Sam-on.

 

https://www.expressen.se/nyheter/de-tolv-pojkarna-skrivs-ut-tillbaka-till-sina-vanliga-liv/

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens WTF.....

 

Det går rykten bland Thailändare att detta är från första stund en i iscensatt historia av diktaturen för att flytta fokus i från den dåliga utvecklingen i Thailand till att diktaturen löser problem och är nått för framtiden.

 

/Enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Enis said:

Dagens WTF.....

 

Det går rykten bland Thailändare att detta är från första stund en i iscensatt historia av diktaturen för att flytta fokus i från den dåliga utvecklingen i Thailand till att diktaturen löser problem och är nått för framtiden.

 

/Enis 

Jag har hört liknande rykten och man måste nog va fan så sinnes svag för att tro på ens en promillehalten av sanningen av att juntan/ Pm. Skulle iscensatt något sådant scenario. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Enis:

Dagens WTF.....

 

Det går rykten bland Thailändare att detta är från första stund en i iscensatt historia av diktaturen för att flytta fokus i från den dåliga utvecklingen i Thailand till att diktaturen löser problem och är nått för framtiden.

 

/Enis 

Haha, synd att inte IL finns kvar då hade det resulterat i ett antal nya trådar om juntan!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Wanchai said:

Haha, synd att inte IL finns kvar då hade det resulterat i ett antal nya trådar om juntan!

Att juntans bra eller inte ska/kan väl disskuteras.

För en gångs skull så verkade det inte bli någon "röd gul" röra och tjafs om klock generaler hit och Shinawatra dit men jag ka ha fel.

Det finns förmodligen andra som är "på plats" som vet mer om vad som sagts i lokal media.

Ändock så verkade det som att Nationen stod enade.

Smolk i bägaren var att en fd. navy seal dykare fick sätta livet till och att teslas ägare elon musk gjort bort sig komplett med att påstå att en

av dom riktiga hjältarna skulle vara pedofil.

All media är inte bra media!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-06 at 18:25, skrev Jive:

I sitt vanliga fredagstal på TV uppehöll sig PM huvudsakligen till händelserna i grottan och sa att det finns mycket att lära av detta, bl a vikten av att thailändare måste bli bättre på engelska språket. I det här räddningsarbetet deltar ju många från andra länder och det har tydligen varit en del språksvårigheter mellan dessa och thaifolket.

 

Ja det skall gudarna veta...

 

Har ett gäng "ungdomar" här... de har säkerligen studerat engelska i ca 11 år var men de kan man inte föra en dialog med ...

 

kvällens övning

 

Jag fick en kommentar i från min mor visad.

 

-Oj..ta det lugnt

 

Översatte till be Careful och det gick hem

 

men hen blev lite orolig så jag skulle förklara att mor skojade

 

Shes joking

 

???????

 

You know Joke

 

 

???????

 

Översatte till Thai

 

ååååååååå you mean Joke

 

Ja men det var ju det ja sa 

 

nääää

 

 

Kan det vara att Thai är så insnöade på sina tonala krombukter lång kort tonhöjande ton sänkande så de inte förstår Angkrit

 

 

 

Har pratat med en engelsklärare i byn, fattade inte ett ord vad hen sade

 

/Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Enis:

 

Ja det skall gudarna veta...

 

Har ett gäng "ungdomar" här... de har säkerligen studerat engelska i ca 11 år var men de kan man inte föra en dialog med ...

 

kvällens övning

 

Jag fick en kommentar i från min mor visad.

 

-Oj..ta det lugnt

 

Översatte till be Careful och det gick hem

 

men hen blev lite orolig så jag skulle förklara att mor skojade

 

Shes joking

 

???????

 

You know Joke

 

 

???????

 

Översatte till Thai

 

ååååååååå you mean Joke

 

Ja men det var ju det ja sa 

 

nääää

 

 

Kan det vara att Thai är så insnöade på sina tonala krombukter lång kort tonhöjande ton sänkande så de inte förstår Angkrit

 

 

 

Har pratat med en engelsklärare i byn, fattade inte ett ord vad hen sade

 

/Enis

 

 

 

En liten notis vill man skämta eller dra en vits (som vi tycker är rolig) för en thai hamnar man i ett vakum.

Det är inte bara språkproblem utan säkert vad för typ av udda humor växer upp med på TV.

Du har upplevt när dom glor på nån ståuppare på TV och dom skrattar så tårarna rinner

själv ser man man säker ut som en fågelholk i ansiktet och bara tycker allt är barnsligt.

 

För att glida in i topic så är oviljan stor att lära sig hyfsad engelska. 

Det finns väldig många som är duktiga på engelska men i yxbyarna är dom få.

Frugans syster har som jag säger sprungit igenom sina skolor och universitet i Korat

men snacka engelska med henne är omöjligt, frågar man på engelska så svarar hon på thai.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Enis:

 

Ja det skall gudarna veta...

 

Har ett gäng "ungdomar" här... de har säkerligen studerat engelska i ca 11 år var men de kan man inte föra en dialog med ...

 

kvällens övning

 

Jag fick en kommentar i från min mor visad.

 

-Oj..ta det lugnt

 

Översatte till be Careful och det gick hem

 

men hen blev lite orolig så jag skulle förklara att mor skojade

 

Shes joking

 

???????

 

You know Joke

 

 

???????

 

Översatte till Thai

 

ååååååååå you mean Joke

 

Ja men det var ju det ja sa 

 

nääää

 

 

Kan det vara att Thai är så insnöade på sina tonala krombukter lång kort tonhöjande ton sänkande så de inte förstår Angkrit

 

 

 

Har pratat med en engelsklärare i byn, fattade inte ett ord vad hen sade

 

/Enis

 

 

Min erfarenhet är att det finns i princip 2 katerogier thailändare (eller snarare 3). Den första kan varken tala eller skriva/läsa engelska. Den andra kan tala engelska med ett hyfsat uttal som man förstår. Den tredje kategorien har bra skolutbildning och är duktiga på att skriva/läsa, men är helt värdelösa på att snacka så man förstår. Och så finns det förståss en liten, liten klick som är bra på båda.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Mycket kan man säga, tänka och tycka om den här dramatiska historien. Men jag är mest fascinerad över synen på barnens tränare/ledare. I Sverige hade han blivit lynchad för att ha utsatt pojkarna för dödsfara. Thailändarna å andra sidan tackar honom för att han tog så väl hand om barnen.

 

Två sidor av samma mynt, halvtomt eller halvfullt glas, osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev born41:

Jag tycker du skall sluta med hänvisning till sidor där man tvingas acceptera cokies för att kunna läsa och dessutom med förklaring på engelska.
born41

Jag har inga problem med det. Så @judazzz fortsätt att länka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...