Jump to content
IGNORERAD

Vad säger Thailändsk lag


Snurrans

Recommended Posts

Någon kanske kan hjälpa mig med svar.

Min son har jobbat många år i Thailand och haft samma flickvän där.

Han slutade jobba där för ca fyra år sedan, men har haft kontakt med flickvännen hela tiden.

För ca 1,5 år sedan blev hon våldtagen o förövaren sitter bakom lås o bom.

Nu skulle sonen vilja att flickvännen får komma hit, och det är inget problem så.

hon har pass, men min fråga gäller barnet flr han måste oxå få pass.

vad säger lagen om när hon blivit våldtagen. Har hon ensam vårdnad om barnet då???

Eller måste pappan som är våldtäcktsmannen godkänna att hon skall få pass åt sonen.

vi vill inte att hon ska behöva lämna sonen där när hon åker, och därför vill jag ha koll på vad deras lag säger om vårdnad o så.

Hoppas någon kan hjälpa mig o få en klarare bild av detta.

Har försökt att få svar av Ambassaden men får oftast svaret dont know

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Snurrans:

Någon kanske kan hjälpa mig med svar.

Min son har jobbat många år i Thailand och haft samma flickvän där.

Han slutade jobba där för ca fyra år sedan, men har haft kontakt med flickvännen hela tiden.

För ca 1,5 år sedan blev hon våldtagen o förövaren sitter bakom lås o bom.

Nu skulle sonen vilja att flickvännen får komma hit, och det är inget problem så.

hon har pass, men min fråga gäller barnet flr han måste oxå få pass.

vad säger lagen om när hon blivit våldtagen. Har hon ensam vårdnad om barnet då???

Eller måste pappan som är våldtäcktsmannen godkänna att hon skall få pass åt sonen.

vi vill inte att hon ska behöva lämna sonen där när hon åker, och därför vill jag ha koll på vad deras lag säger om vårdnad o så.

Hoppas någon kan hjälpa mig o få en klarare bild av detta.

Har försökt att få svar av Ambassaden men får oftast svaret dont know

 

Vid födseln skrivs namnet på fadern in i födelsebeviset, antar att det inte gjordes i detta fallet.

Var mamman ogift så är hon ensam vårdnadshavare till barnet.

Lycka till.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vid födseln skrivs namnet på fadern in i födelsebeviset, antar att det inte gjordes i detta fallet.

Var mamman ogift så är hon ensam vårdnadshavare till barnet.

Lycka till.

 

/ SatanG

Jag antar att det inte gjordes, har frågat henne, ang vårdnaden.

Hon säger att hon har ensam vårdnad.

Nej hon va/är inte gift.

Anledningen varför jag blir osäker är att jag frågade henne igår kväll om hon börjat proceduren med pass för sonen,

så sa hon till mig igår att hon gjort det o det kostar 4000 bath.

Det kan ju vara en rimlig kostnad ca 1000 kr.

Efter det så pratade sonen med henne o jag hörde att hon behövde papoans underskrift, därför är jag väldigt förvirrad nu.

Har fråga henne flera ggr om detta.

Jag skulle absolut inte registrera en våldtäkts man som far till mitt barn, men de kanske har annat tänk där. Han har ju blivit dömd o sitter inne.

Kan hon varit tvungen att registrera honom so. Pappa av någon anledning.

De va varken gifta el sambo, detta va bara en förörvrare.

Så oavsett om pappa står känd, och hon va ogift så har hon ensam vårdnad???

Läste någonstans att det gäller lika som i sverige o då oavsett blir det inte delad vårdnad, som det hade blivit automatisk om hon va gift med honom.

Mitt första barn va jag inte gift med pappan o vi fick gå till soc o han fick skriva på att han va pappa,sen fick vi välja om jag skulle ha ensam vårdnad el delad.

Givetvis delad då vi skulle gifta oss sen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har hon ensam vårdnad behöver hon ej hans medgivande för att barnet ska få thailändskt pass. Sedan är det som vanligt med Thailand och dess lagar, det beror tyvärr ofta på vem som tolkar dem. Men enligt thailändsk lag har hon bestämmanderätt i det här fallet.

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pappans namn står på födelsebeviset och de inte var gifta, måste mamman gå till amphur och skaffa ett dokument som heter ”por kor 14”. Med hjälp av detta dokument kan mamman skaffa ett pass till barnet.

Samma dokument duger också som intyg om enskild vårdnad om barnet ska flytta till Sverige eller komma hit på besök.

Har precis gått igenom denna procedur för min flickväns dotter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...