Jump to content
IGNORERAD

Pojkarna i grottan fortfarande borta!


audirs2

Recommended Posts

Fruktansvärd historia, hade jag varit troende så hade jag bett för dem, nu önskar jag att de blir hittade vid liv (same same egentligen)...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nära frugans by. Har varit där flera gånger. Skyltat att man absolut inte får gå in i grottsystemet under regnperioden. Men pojkar är väl pojkar och struntar i sådant. De är ju från området och vet om riskerna.IMG_3054.thumb.JPG.eb828e9874e0568ef29396787816fd4e.JPG

Ingången. Stort som en halv fotbollsplan därnere och lerigt. Halt som fanken. Sedan fortsätter grottan hur långt som helst tror inte de har full kunskap om det . Går också in i Burma.

IMG_3055.thumb.JPG.cf9a514fd0e357525cc6e3ff0c6dc870.JPG

Mörk bild på ingången.

IMG_3052.thumb.JPG.e70a2bdbf9ff5ae1b8eede495fc76f2e.JPG

Nära grottan. Det är en nationalpark som gränsar till Burma på andra sidan berget.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Lider med föräldrarna. Vet hur jävligt det är när man har saknade barn och den osäkerhet som är då 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha varit instängda i över en vecka måste man tyvärr befara det värsta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nära frugans by. Har varit där flera gånger. Skyltat att man absolut inte får gå in i grottsystemet under regnperioden. Men pojkar är väl pojkar och struntar i sådant. De är ju från området och vet om riskerna.IMG_3054.thumb.JPG.eb828e9874e0568ef29396787816fd4e.JPG
Ingången. Stort som en halv fotbollsplan därnere och lerigt. Halt som fanken. Sedan fortsätter grottan hur långt som helst tror inte de har full kunskap om det . Går också in i Burma.
IMG_3055.thumb.JPG.cf9a514fd0e357525cc6e3ff0c6dc870.JPG
Mörk bild på ingången.
IMG_3052.thumb.JPG.e70a2bdbf9ff5ae1b8eede495fc76f2e.JPG
Nära grottan. Det är en nationalpark som gränsar till Burma på andra sidan berget.
 
 
Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
 

Vatten finns ju men mat förutom grodor och sånt finns ju inte.
Pojkarna är ju inte de första som försvunnit heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nyss på nyheterna och en amerikan som hjälpte till sade att grottan var ca 7 km och inte alls svårt att navigera i,inte många sidogångar utan borde inte svårt att ta sig ut ifall man gått vilse...... Vette tusan vad man ska tro,tragiskt värre är det.😢😢

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte heller vad som är så svårt.

 

Finns ju människor som älskar att dyka i sådana där omöjliga undervattens-grottor.

 

Torde vara vardagsmat för dessa.

Inte är det kallt i vattnet heller.

(inte typ 5 grader)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, Nicholas said:

Vet inte heller vad som är så svårt.

 

Finns ju människor som älskar att dyka i sådana där omöjliga undervattens-grottor.

 

Torde vara vardagsmat för dessa.

Inte är det kallt i vattnet heller.

(inte typ 5 grader)

 

 

 

Kanske att vissa delar är vattenfyllda. Det stog något om att Amerikanska dykare håller på att försöka att lokalisera gruppen.

 

Någon räddnings organisation efterlyste 250 dyk tankar och 500 regulatorer på FB,

dom informerade även om att dessa förmodligen inte skulle återfås efter räddnings aktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske att vissa delar är vattenfyllda. Det stog något om att Amerikanska dykare håller på att försöka att lokalisera gruppen.
 
Någon räddnings organisation efterlyste 250 dyk tankar och 500 regulatorer på FB,
dom informerade även om att dessa förmodligen inte skulle återfås efter räddnings aktionen.
Brukar vara vattenfyllt när man dyker.



Inte är det 40meters djup heller, så borde komma långt på tuberna.
Inga upp och nedstigningsproblem pga det.

Sikt noll ja.
men alla möjligheter i världen att få dit lampor och rep att navigera efter.

Borde nog vid detta laget kunna lägga tuber kant i kant längs hela grottans längd.
Var en hiskelig massa tuber som jag såg dom bar runt på i TV.

Nåväl. Finns säkert någon bra förklaring, men jag fattar fortfarande inte hur det kan vara så svårt.
Att få ut dom förstår jag blir svårt.
Men inte art dyka in och hitta dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Nicholas said:

Brukar vara vattenfyllt när man dyker.
 

 


Inte är det 40meters djup heller, så borde komma långt på tuberna.
Inga upp och nedstigningsproblem pga det.

Sikt noll ja.
men alla möjligheter i världen att få dit lampor och rep att navigera efter.

Borde nog vid detta laget kunna lägga tuber kant i kant längs hela grottans längd.
Var en hiskelig massa tuber som jag såg dom bar runt på i TV.

Nåväl. Finns säkert någon bra förklaring, men jag fattar fortfarande inte hur det kan vara så svårt.
Att få ut dom förstår jag blir svårt.
Men inte art dyka in och hitta dom.
 

 

Du tror att det är enkelt? 

Att dom inte lyckats på en vecka med räddnings insatsen...

Det är inte bara att hoppa i och simma. Det ska läggas linor placeras ut stage flaskor, någon form av dokumentation

(undervattens karta) lin pilar,signal lampor mm. 

 

Jag har dykt en del i cenotes men där har det varit väldigt bra sikt, det tar en del luft trots att det kanske inte är speciellt djupt

när man tvingas famla sig fram och inte ser ens sin egen hand framför sig. 

Sen så kan man inte använda tex. ett dubbelpaket (2 luft tankar) för att det är en överhängande risk att det är väldigt trångt.

 

Som regel när man dyker i grott system, speciellt outforskade så kör man efter 1/3 dels metoden,

dvs. att när man förbrukat 1/3 av sitt luft förråd så är det dags att återvända till där man hoppade i.

 

Om nu pojkarna och deras tränare hittas så har dom ju inte simhud mellan tårna,

förmodligen noll och ingen kunskap om dykning för en eventuell dykfärd, ut till friheten.

Det är inte ens säkert att dom är simkunniga.

Många Thailändare är liv rädda för spöken och undervattens demoner, Dykning på Thai kallas Dam Nam (det svarta, okända. typ)

 

Det finns utbildade Thailändska Navy Seals och min/röj-dykare i Thai marinen,

så det verkar lite egendomligt att Amerikanska dykare skickas in, bara en reflektion ifrån min sida.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är säkert knepigt, jag börjar förstå det.

Du tror att det är enkelt? 
Att dom inte lyckats på en vecka med räddnings insatsen...
Det är inte bara att hoppa i och simma. Det ska läggas linor placeras ut stage flaskor, någon form av dokumentation
(undervattens karta) lin pilar,signal lampor mm. 
 
Jag har dykt en del i cenotes men där har det varit väldigt bra sikt, det tar en del luft trots att det kanske inte är speciellt djupt
när man tvingas famla sig fram och inte ser ens sin egen hand framför sig. 
Sen så kan man inte använda tex. ett dubbelpaket (2 luft tankar) för att det är en överhängande risk att det är väldigt trångt.
 
Som regel när man dyker i grott system, speciellt outforskade så kör man efter 1/3 dels metoden,
dvs. att när man förbrukat 1/3 av sitt luft förråd så är det dags att återvända till där man hoppade i.
 
Om nu pojkarna och deras tränare hittas så har dom ju inte simhud mellan tårna,
förmodligen noll och ingen kunskap om dykning för en eventuell dykfärd, ut till friheten.
Det är inte ens säkert att dom är simkunniga.
Många Thailändare är liv rädda för spöken och undervattens demoner, Dykning på Thai kallas Dam Nam (det svarta, okända. typ)
 
Det finns utbildade Thailändska Navy Seals och min/röj-dykare i Thai marinen,
så det verkar lite egendomligt att Amerikanska dykare skickas in, bara en reflektion ifrån min sida.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

De har i alla fall ha satt in alla upptänkliga resurser, där tyngsta lasset verkar dras av Thailands Navy Seals. Cirka 1000 thailändska räddningsarbetare av olika sort stod det i någon artikel. Till det utländska experter från USA, China, Australien,  England, Japan och Kina. Svenskar med hävdades det i början, vet inte om det stämde dock.

 

På den grafik som finns, produceras mycket sån i thailändsk media, ser det inte helt lätt ut. Se exempel nedan:

 

 

cavegpraphicone.jpeg.2ad630d6bb3f6ea38396478c2b080e2d.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen

Tyvärr är väl risken stor att det har blivit vattenfyllt där dom har varit. Mkt tragiskt detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...