Jump to content
IGNORERAD

Svenskarna ratar Thailand


John Khonken

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

För oss med anknytning till landet har konjuktur och andra saker inte någon påverkan.

Men visst kan charter turismen gå ned, om inte annat så tillfälligt.

Turismen har ganska stor betydelse för Thailand, och man kan ju hoppas att en en minskning av turisterna får landet att satsa mer på andra näringar, för landet har möjligheter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jobbe

    8

  • Joints

    4

  • Kim

    3

  • Nerike

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Napho

Quote

visst minskar svenskens intresse för Thailand, men bara med mellan 5-10 %. 5-10 % av 2,85% lär knappast göra Thailandarna vare sig fattigare än rikare.

Det är ju inte bara svenskarna som lyser med sin frånvaro. Engelsmän, tyskar, norrmän, danskar osv. Ryssarna i Pattaya är visst historia nu. Alla lider av lågkonjunkturen.

Skulle tro att när det gäller inkomsten från turismen så är den svarta delen väl så stor som den officiella och att fler individer är beroende av denna.

Jag var nere i Hua Hin i förra veckan. Mycket lite med skandinaver trots sportlov och påskhelg. Den s.k. GuestHouse-soien där så många av golfspelarna håller till var tom. Jag kunde till och med parkera min bil där.  :taunt:

Link to comment
Dela på andra sajter

På koh chang var nedgången runt 30% denna högsäsong, baserat på vad resortägarna har uppgett. Det som var lite udda med det hela var att dom tyckte att svenskarna kom i samma antal som tidigare år. Så som jag ser det så kommer nog den riktiga nedgången denna vinter, och då även när det gäller svenska turister. Tycker att man kan utläsa det av vad någon skrev om påskstatistiken tidigare i denna tråd. Någon skrev om Vietnam, har träffat på vana Vietnamresenärer som muttrade något om att Vietnam har blivit mycket dyrare, men det kanske beror på den obundna kronans förträffliga klenhet

//B

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Napho

Måste bara instämma vad du skriver, det är inte bara svenskar som minskat sina resor dit eller europeiska utan även från Usa.

Så visst att det minskar svenskar det drabar mest dom ställerna där svenskar åker till men för hela turistnäringen så har det minskat drastigt.

Det är ju bara att kolla att man nu kan få 3 månadervisa direkt på flygplatsen, och varför skulle dom ta till en sådan drastikt åtgärd när dom har vart så hårda med visum förut.

Sedan är det som Napho skriver att den svarta biten av turistnäringen är nog inte dubbelt utan 3 gånger som bnp visar.

Hur många tror ni tar upp att ni har köpt en T-shirt,en öl på en bar,thaimat (plastborden samt grillvagnarna) med mera har aldrig sett nån kassaapparat där.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sedan är det som Napho skriver att den svarta biten av turistnäringen är nog inte dubbelt utan 3 gånger som bnp visar.

Hur många tror ni tar upp att ni har köpt en T-shirt,en öl på en bar,thaimat (plastborden samt grillvagnarna) med mera har aldrig sett nån kassaapparat där.

Mvh

Nerike

Du tror inte att statistiken på hur stor del av ekonomin turismen utgör bygger på t ex hur mycket utländsk valuta som växlas till thailändska baht?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nere i Pattaya 3 veckor i Mars och vad jag kan säga är att jag har aldrig sett så lite faranger i Pattaya och så många damer i barerna. Vad jag såg det var indier och araber men jag vet inte om dom räknas som faranger?  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du tror inte att statistiken på hur stor del av ekonomin turismen utgör bygger på t ex hur mycket utländsk valuta som växlas till thailändska baht?

555, fan vad luriga de dar statistikerna kan vara.

Jag tycker det ar lite gulligt att sa manga svenskar verkar vilja tro att deras Baht ar helt avgorande for Thailands valfard och bara inte kan acceptera att turismen "bara" utgor ett fatal procent av Thailands BNP. Helt klart ar den viktig men en stark thailandsk valuta, relativt konkurrentlander som Kina, Indien, Vietnam och Indonesien vilket gor att japanska och koreanska foretag flyttar sina assembly lines dit ar ju betydligt allvarligare for att inte tala om den politiska instabiliteten och finanskrisen som gor att inga nya FDI flyter in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Du tror inte att statistiken på hur stor del av ekonomin turismen utgör bygger på t ex hur mycket utländsk valuta som växlas till thailändska baht?

Knappast. Skulle tro att flertalet turister växlar sina pengar i automater numera. En hel del har köpt paketresor och betalat en stor del av kostnaden hemma.

Men hotellen rapporterar antalet övernattningar och redovisar moms. En schablonsumma för varje övernattning. Moms redovisas även av restauranter, taxfree-butiker m.m.

Flygbolagen redovisar antalet passagerare in och ut från Thailand. Flertalet är turister.

Vad de söta flickorna och pojkarna i barerna drar in redovisas nog ingenstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Knappast. Skulle tro att flertalet turister växlar sina pengar i automater numera. En hel del har köpt paketresor och betalat en stor del av kostnaden hemma.

Men hotellen rapporterar antalet övernattningar och redovisar moms. En schablonsumma för varje övernattning. Moms redovisas även av restauranter, taxfree-butiker m.m.

Flygbolagen redovisar antalet passagerare in och ut från Thailand. Flertalet är turister.

Vad de söta flickorna och pojkarna i barerna drar in redovisas nog ingenstans.

Växla i automater? Redovisas inte det då eller? Tror att thailändska staten har ganska bra koll på vart deras Baht tar vägen. Visst är det så att många betalar sina paketresor hemma och där kommer ju få pengar till Thailand. Enligt en forskare i turism så kommer endast 30% av alla de pengar en svensk spenderar på sina resa till Thailand att gå till Thailand. Resten äts upp av multinationella och nationella företag i Sverige.

Det finns väldigt detaljerad statistik över hur och hur mycket varje nations turister spenderar. Om jag kommer ihåg det rätt så spenderar svenskar minst av alla västeuropeer. Fast när det gäller entertainment spenderar vi mest. :drinks:

Vi spenderar också flest dagar av alla i Thailand.

Men självklart finns det stora luckor i redovisningen men är det någon som på allvar tror att alla andra sektorer som räknas med i BNP redovisar varje satang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Knappast. Skulle tro att flertalet turister växlar sina pengar i automater numera. En hel del har köpt paketresor och betalat en stor del av kostnaden hemma.

Men hotellen rapporterar antalet övernattningar och redovisar moms. En schablonsumma för varje övernattning. Moms redovisas även av restauranter, taxfree-butiker m.m.

Flygbolagen redovisar antalet passagerare in och ut från Thailand. Flertalet är turister.

Vad de söta flickorna och pojkarna i barerna drar in redovisas nog ingenstans.

Ähum, menade förstås inte bokstavligt dom turister som växlar kontanter mot baht. Om du tar ut pengar ur en ATM i Thailand så kommer det väl inga kronor heller? Dom växlas alltså elektroniskt först. Likadant med hotellpaketen du betalar från Sverige, inte får hotellägaren i Thailand betalt i kronor. De växlas alltså.

Alla sådana transfereringar är jag övertygad om att thailändska staten, via landets banker har statistikuppgifter på.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Alla sådana transfereringar är jag övertygad om att thailändska staten, via landets banker har statistikuppgifter på.

Nja ! Alla pengatransaktioner mellan Thailand och utlandet är inte bara från turismen. Jag för själv över ett visst antal kronor varje år och räknar mig inte som turist. Ett antal småhandlare i ädelstenar åker fram och tillbaka några gånger om året osv.

Jag tror nog att siffrorna om turismen grundas på rapporter från hotell, resebyråer, restauranter m.m. Dessa siffror är förmodligen inte speciellt tillförlitliga. Det enda man kan säga är att många drabbas av en nedgång liksom de gjorde 1997-1998.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite taskig timing på öppnandet av det nya och löjligt stora varuhuset, Central Festival, i Pattaya.

T o m gamla Royal Garden är ganska tomt på shoppande turister (ryssar bl a).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart försöker thailändska myndigheter följa alla transaktioner mot bahten i den mån det är möjligt. Problemet är väl att med säkerhet klassa en specifik transaktion som turistrelaterad. Vi har ju till exempel alla ICA-kort i Thailand. Det ser förstås ut som att en svensk tagit ut pengar, i själva verket är det thaidamens släkt som fått ett bidrag!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur ser Thailands BNP ut? Hur mycket är turism? Borde inte Thailand kunna stå rätt självförsörjande om de hamnade på ett dåligt index?

Detta fick jag fram genom att goggla på Thailand bnp, observera att uppgifterna är från 2001 och någon 1998.

BNP (bruttonationalprodukt) - $410 billion (2001)

BNP-tillväxt i procent 1.4% (2001)

BNP  per invånare - $6,600 (2001)

BNP-andel

jordbruk: 11%

industri: 40%

service: 49% (2001)

Andel invånare i fattigdom 12.5% (1998)

Hushållens inkomst eller konsumtionandel i procent

lägst 10%: 2.8%

högst 10%: 32.4% (1998)

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim du skrev

Du tror inte att statistiken på hur stor del av ekonomin turismen utgör bygger på t ex hur mycket utländsk valuta som växlas till thailändska baht?

Bara för att jag växlar bath i sverige så säger det väl inte att jag ska till los, bara för att jag för över pengar till Los så betyder det inte att jag är turist kan ju vara så att jag ska köpa nåt för att exportera till Sverige.

Det kan vara så också så att jag planerar att starta upp nåt i Los utanför turistnäringen.

Det jag menar är att dom har lika lite kontroll på hur mycket hur mycket jag äter där nere som hur många T-shirt jag köper.

Kan bara ta upp hur det är i sverige hur dom fletsa krogar,affärer,knallar med mera hur ärliga dom är med skatter och nu kan jag bara svara till 100 % hur det funkar inom Hotell, krog/pub, nattklubbar då jag är företagsmäklare inom den branschen och det kan jag tala om att där finns det massor som inte redovisas och då har vi hårda kontroller i sverige.

För att inte tala om hur mycket en nattklubb tar upp i entré kollar man bokföringen så har dom inga inne mot vad dom igentligen tar.

Kan bara nämna när jag hade karaokebaren i Korat betala bara 3000 baht om året i skatt, och varför skulle jag betala mer då det inte fanns nån kontroll skulle tro att dom flesta gör så.

Då jag hjälper en kompis att hitta ett ställe i Hua hin så har jag kontakt med några lokala mäklare och dom säger likadant att många ställen går att fixa så man bara ligger på 3000 baht om året.

Så visst Kim så tror jag att det som visas som i Bnp är inte den korrekta siffran står det 7 % så är det så att vi spenderar 2 till 3 gånger mer men som tyvär är svarta pengar och då ej kan visas i Bnp men skulle tro att dom räknar med dom pengarna ändå likväl som svenska regeringen räknar med den svarta handeln i sverige.

Mvh

Nerike

Ps. sedan är det många som åker ner med svarta pengar och köper kläder för att sälja i sverige på olika marknader,festivaler med mera.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag står mig själv närmast så kan jag bara hoppas att det nästa vinter blir dåligt med charterturister på dom ställena som jag ska bevista.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nerike,

Jag tror du missuppfattade vad Kim skrev och hur BNP beraknas. Jag ar saker pa att berakningarna inte ar helt korrekta men de slar fel pa tiondels procent, inte 200-300% som du skriver. Det sager val sig sjalvt att Thailand skiter fullstandigt i om du kopte 1 eller 2 t-shirts pa marknaden i Nakorn Langtbortisaan. Det ar dock oerhort latt att via dina ATM uttag och eventuella bahtvaxlingar se hur mycket du har spenderat, utan att forlita sig pa icke-existerande rapporter fran handlare. Dessutom existerar den svarta marknaden an mer for handeln thailandare emellan sa om det fungerar pa det sattet du tror sa skulle turismen sta for en annu mindre andel.

Turister ar viktiga, atminstonde i det korta perspektivet, men inte i den utstrackning manga vill tro. De flesta som jobbar inom turistnaringen ar mycket lagavlonade och bidrar med ett valdigt lagt foradlingsvarde. Har de ingen alternativ anstallning, vilket de inte har nu, sa ar turismen viktig men annars ar det ratt tveksamt om budgetturismen overhuvudtaget ar nagot som hjalper Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom

Tänk dig tanken om man tryckte på knappen och inga turister kom till landet.

Inom kort skulle inte nån bli intresserad av att göra affärer med landet förutom köpmän men dom skulle också tappa suget eftersom det inte kommer några nya ideér.

Och hur var Los innan turismen tog fart med infrastrukturen med mera, så man ska inte underskatta turism.

vad skulle Los vara det är idag utan turism ja nu kommer nån skriva att sverige hade ingen turism innan vi tog ett ordentligt skutt på 50 talet men den personen vet inget i sådant fall vi hade tur med att vi hade en intakt land med fabriker som vi hjälpte att bygga upp europa efter w2.

Och vi i sverige vill ha turism vi längtar efter turism hit, och det har inte bara med att det är bra för servicehandel utan många kan få upp ögna för sverige och ge mer än bara en massa turister.

Folk kanske fastnar för våra produkter och vill importera dom till sina länder.

Så detsamma gäller Los ingen turism väldigt få är intresserad av deras produkter, därav så ger turism mer än vad bnp visar.

turism är bland det viktigaste som finns för ett land för det ger mersmak.

Kolla bara Spanien (bla. mallis) vad vore dom inte utan alla charter som var under 60-80 talet hur många av era föräldrar och er själva har inte köpt spanska produkter som ni har lärt er känna igen.

Och ni som säger annat läs ekonomi samt ett lands ekonomi.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike,

Turismen ar viktig for Thailand, framforallt i kort perspektiv, jag har aldrig sagt nagot annat. Jag ifagasatte bara varfor sa manga svenskar inte tror pa att den "bara" star for 6-8% av BNP nar ett dussintal oberoende organisationer kommit fram till samma siffra. Ar det for att de sjalva vill kanna att de ar lite viktigare for Thailand an vad de i sjalva verket ar?

I Thailands fall sa tror jag att turismen snarare har en negativ inverkan pa folks syn pa thailandska produkter. Nar jag namner att jag bor i Thailand, framforallt runt om i Asien, sa har de flesta varit dar men huvudanledningen ar alltid for att det ar billigt. Alla, till och med Kineser och Indier, ser Thailand enbart som en billig semesterresa dar man kan kopa billigt krimskrams och billig sex. Jag har svart att se att det pa nagot satt skulle oka en serios thailandsk entreprenors mojligheter att lyckas pa exportmarknaden.

Den dagen Thailand har uppgraderat atminstonde nagra av sina oar och pa allvar borjar ta betalt for nagra av varldens vackraste strander sa kanske Thailand kan dra nytta av sitt varumarke, som det ar nu sa ar det helt klart mer bad-will an good-will.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nerike,

Turismen ar viktig for Thailand, framforallt i kort perspektiv, jag har aldrig sagt nagot annat. Jag ifagasatte bara varfor sa manga svenskar inte tror pa att den "bara" star for 6-8% av BNP nar ett dussintal oberoende organisationer kommit fram till samma siffra. Ar det for att de sjalva vill kanna att de ar lite viktigare for Thailand an vad de i sjalva verket ar?

Där tror jag att du närmar dej pudelns kärna, mao.så uppfattar jag det åxå

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ber så mycket om ursäkt. Sjävklart gällde det Phuket. Men frågan är intressant i alla fall. Varför folk sviker Phuket är väldigt lätt att förstå. Priserna har blivit betydligt högre. Thailändarna gör tvärom mot va vi gör. När det kommer mindre turister höjer dom priserna för att tjäna samma vinst. Jag hörde att en handlare begärde 1400 bath för en pirat tröja. När alla svenskarna har lärt sig att lägga sig på hälften. Så kostar tröjan någonstan mellan 900-1000bath. Det är samma visa överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men värt att tänka på.

Under de senaste åren jag läst om Thailand på diverse forum så finns det ett återkommande tema som alltid dyker upp - nu är det färre turister än förra året. Och fast statistiken visar att turismen går upp är så hävdar alltså många expats att turisterna just på deras ort blivit färre. De har säkert inte fel i det även om minnet säkert spelar sina spratt ibland.

Enligt min egen hemmagjorda teori beror det på att turismen spridit ut sig över Thailand och att nya platser hela tiden blir populära. Men om statistiken nu talar för att de blir färre turister i Thailand riskerar många badorter att verkligen lysa tomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så länge att Thailand har haft en sådan hög placering över världens turistländer. Någon gång för några decennier sedan roffade Thailand åt sig turister från andra länder pga sin unika miljö, kultur och mycket låga priser.

Landet ska inte ta för givet att alla dessa miljoner turister ska fortsätta kommer i all evighet. Bara för att ett land lyckas ta sig in i fotbolls VM betyder  ju inte att landet kommer att vara kvar där i århundraden.

Priserna i Thailand turistorter är inte längre superlåga. Det finns nya turistländer med mycket lägre priser. Miljön är inte längre orörd. Thailändsk mat och kultur är inte längre så spännande. För stora delar av t. ex. Sveriges befolkning är Thailand t.o.m gammal skåpmat. Nya länder lockar mer!

Jag tycker att statsmakten ska ta för givet att turistströmmarna kommer att minska permanent oavsett konjunkturläge. Thailand borde härma Schweiz och Spaniens exempel. I dessa länder har de tidigare stora turistströmmarna minskat. Placeringen i världens 30 i topp lista rasade. Belastningen på miljön pga de miljoner turisterna började dessutom växa urartat. Schweiz började i stället satsa på lyxturism. Färre människor men lika mycket pengar. Efter Schweiz lyckat exempel började Spanien härma och har redan uppnått lyckade resultat.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att gå från backpackers till lyxturister kommer av sig självt. Det är nästan alltid budgetresenärer som startar utvecklingen av en turistort.

Först en öde strand med enbart fiskarnas hyddor på, sedan några enkla boenden och restauranger, sneda vinda bambubarer direkt på stranden där någon person kommer på att dom kan leva på dom små inkomster budgetresenärer ger.

Ju mer budgetturister stället sedan lockar ju mer byggs det, folk drar folk och folk drar till sig affärsmän. Till slut rivs den sneda vinda bambubaren för att ge plats för en bargata och strandrestaurangen försvinner för att ge plats åt ett stort guesthouse.

Ännu mycket turister senare så försvinner bargatan för att ge plats för ett shoppingcenter, guesthouset rivs för att ge plats åt en resort, golfbanor byggs i grannskapet, äventyrsbad anläggs osv osv.

Att en turistort av t ex Patongs storlek skulle gå från öde strand till en lyxlirares semesterparadis på en gång är inte ett speciellt sannolikt scenario. Utvecklingen mot detta går alltid successivt och startar med budgetresenärerna/äventyrarna. Det enda myndigheterna behöver göra för att se en vacker turistort förvandlas till lyxort är alltså att vänta. Givetvis måste man se till att förvalta och bestämma så pass att inget förstörs, se till att stadsplanering och sånt finns. Men själva omvandlingen från sneda vinda backpackerbarer direkt på stranden till stora exklusiva lyxanläggningar står privata initiativ för. Och dom kommer att finnas där så småningom bara turisterna fortsätter komma.

Dom första som trängs ut från orten när den växer blir förstås dom budgetresenärgrupper som initialt hittade platsen och i takt med utvecklingen kommer även charterturister mfl mindre köpstarka grupper så småningom att få ge plats för lyxlirarna. Och den dag Thailand inte längre kommer att kunna erbjuda nyetablerade budgetorter så kommer medeltalet för vad en genomsnittlig turist spenderar bara att öka och öka.

Så den regeringen som säger att nej, backpackers och budgetturister är inget vi vill rikta oss till som land tänker nog inte längre än näsan räcker. Dom är nämligen helt nödvändiga för att starta utvecklingen på nya orter. Ingen affärsman är så tokig att han bygger en lyxresort för miljarder på en öde strand mitt ute i nowhere där det varken finns flygplatser, kollektiva transporter eller utbyggd infrastruktur. Och för att detta ska byggas måste människorna finnas där först.

Så en successiv utveckling mot allt mer lyx och allt mindre budget kommer helt naturligt på öar som Phuket, Koh Samui osv där man hittar några av världens vackraste stränder.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Till John Khonken det rätta priset på pirattröjan är nog mer 100-200 baht tippar jag på.

Sedan vad det gäller turister så håller jag  med Atom i att  "som det är nu så är det helt klart mer bad-will än good-will."

Man bör nog satsa på andra mer bestående näringar, turistströmmarna kan ändras av många olika skäl.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...