Jump to content
kungchristian

Kostnad för banköverföring ?

Recommended Posts

kungchristian

Igår skickade jag ner pengar till min kompis för div.saker  fixa mc,n fixa gräsmattan så det var inte några större summor.

Brukar alltid klicka så att han får betala bankens kostnad men inte denna gången. Idag kollade jag mitt konto o 200 kr för bankens kostnad 

i Thailand o 50 kr i Sverige....är det så jäkla dyrt i Thailand ? Hur gör ni när ni skickar pengar?

Christian 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
kungchristian
10 timmar sedan, skrev kungchristian:

Igår skickade jag ner pengar till min kompis för div.saker  fixa mc,n fixa gräsmattan så det var inte några större summor.

Brukar alltid klicka så att han får betala bankens kostnad men inte denna gången. Idag kollade jag mitt konto o 200 kr för bankens kostnad 

i Thailand o 50 kr i Sverige....är det så jäkla dyrt i Thailand ? Hur gör ni när ni skickar pengar?

Christian 

Ingen som skickar pengar till Thailand.?.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
samet

Jodå. Säkert de allra flesta av oss. 

Detta har avhandlats i flera trådar tidigare. Vilken bank, vilken valuta, vilka val... man skall göra. 

Nu är jag ingen höjdare på att hitta gamla trådar så kanske kan mästaren @Cavemannen hitta fram en gammal lämplig tråd att tipsa om. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
acarls
10 timmar sedan, skrev kungchristian:

Christian 

Skickar från Handelsbanken till Bangkok bank
Väljer "Normal" hastighet och att mottagaren betalar mottagande banks avgift
Kostnad:
SHB: 60kr
BB: 200 ThB

Lägger på 200 ThB på summan vi skickar

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
kungchristian
4 minuter sedan, skrev acarls:

Skickar från Handelsbanken till Bangkok bank
Väljer "Normal" hastighet och att mottagaren betalar mottagande banks avgift
Kostnad:
SHB: 60kr
BB: 200 ThB

Lägger på 200 ThB på summan vi skickar

Skickar oxå till Bangkok bank, tror oxå 200 baht är mer riktigt 200 kr låter lite konstigt tycker jag....

Christian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hasseigöteborg

Svenska banken har ingen aning om vad Thaibanken tar (olika på alla banker i världen). Så därför drar dom till med 200:-. Därför skall man alltid låta mottagaren betala mottagarbankens kostnader. Sedan tar Bangkok bank 0,25%  dock min 200 thb och max 500 thb. 

• Ge karma 6
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
samet
33 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Sedan tar Bangkok bank 0,25%  dock min 200 thb och max 500 thb. 

Ja, om man låter dem växla. Vilket inte är förmånligt sedan några år. Får bättre kurs av svenska banken. 

Men som sagt. Allt detta finns utrett i tidigare trådar. Så om bara någon rotar fram den finns alla svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hamnoi

Så om vi ska sammanfatta det kort.

Skicka THB och låt mottagaren betala för kostnaderna?

• Ge karma 5
  • Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev hamnoi:

Så om vi ska sammanfatta det kort.

Skicka THB och låt mottagaren betala för kostnaderna?

Korrekt 👍

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dolle

500 Baht försvann på vägen till Kasikorn Bank när jag skickade förra veckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tallviking
19 minuter sedan, skrev Dolle:

500 Baht försvann på vägen till Kasikorn Bank när jag skickade förra veckan

Banköverföringar från Sverige landar nästan alltid hos Bangkok Bank (dom har internationella avtalen med svenska banker)  som sedan ombesörjer vidare överföringar till olika banker i Thailand och det tar dom en avgift för

Har du däremot Bangkok Bank som din egen bank slipper man den extrakostnaden

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hasseigöteborg
9 timmar sedan, skrev samet:

Ja, om man låter dem växla. Vilket inte är förmånligt sedan några år. Får bättre kurs av svenska banken. 

Men som sagt. Allt detta finns utrett i tidigare trådar. Så om bara någon rotar fram den finns alla svar. 

Bangkok Bank tar den avgiften oberoende vem som växlar. Det har jag sett många gånger. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
samet
1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

Bangkok Bank tar den avgiften oberoende vem som växlar. Det har jag sett många gånger. 

Ja de tar alltid avgift. Men de tar olika avgift. Olika procentsats och olika maxavgift. Beroende på om de växlar eller ej. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe

Testade faktiskt att skicka 2x5000 SEK för ett tag sedan. Den ena som SEK och den andra som THB. Minns inte vilket som gav mest men skillnaden var så liten att det inte spelade någon roll.

• Ge karma 6
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta

Frågan är ju då, vart du skickade pengarna? till ett Bangkok bank konto eller något annat,vilka valde du att skicka pengarna från ditt konto i sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy