Jump to content
IGNORERAD

Kostnad för banköverföring ?


kungchristian

Recommended Posts

kungchristian

Igår skickade jag ner pengar till min kompis för div.saker  fixa mc,n fixa gräsmattan så det var inte några större summor.

Brukar alltid klicka så att han får betala bankens kostnad men inte denna gången. Idag kollade jag mitt konto o 200 kr för bankens kostnad 

i Thailand o 50 kr i Sverige....är det så jäkla dyrt i Thailand ? Hur gör ni när ni skickar pengar?

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian
10 timmar sedan, skrev kungchristian:

Igår skickade jag ner pengar till min kompis för div.saker  fixa mc,n fixa gräsmattan så det var inte några större summor.

Brukar alltid klicka så att han får betala bankens kostnad men inte denna gången. Idag kollade jag mitt konto o 200 kr för bankens kostnad 

i Thailand o 50 kr i Sverige....är det så jäkla dyrt i Thailand ? Hur gör ni när ni skickar pengar?

Christian 

Ingen som skickar pengar till Thailand.?.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå. Säkert de allra flesta av oss. 

 

Detta har avhandlats i flera trådar tidigare. Vilken bank, vilken valuta, vilka val... man skall göra. 

 

Nu är jag ingen höjdare på att hitta gamla trådar så kanske kan mästaren @Cavemannen hitta fram en gammal lämplig tråd att tipsa om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev kungchristian:

Igår skickade jag ner pengar till min kompis för div.saker  fixa mc,n fixa gräsmattan så det var inte några större summor.

Brukar alltid klicka så att han får betala bankens kostnad men inte denna gången. Idag kollade jag mitt konto o 200 kr för bankens kostnad 

i Thailand o 50 kr i Sverige....är det så jäkla dyrt i Thailand ? Hur gör ni när ni skickar pengar?

Christian 

Skickar från Handelsbanken till Bangkok bank
Väljer "Normal" hastighet och att mottagaren betalar mottagande banks avgift
Kostnad:
SHB: 60kr
BB: 200 ThB

Lägger på 200 ThB på summan vi skickar

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian
4 minuter sedan, skrev acarls:

Skickar från Handelsbanken till Bangkok bank
Väljer "Normal" hastighet och att mottagaren betalar mottagande banks avgift
Kostnad:
SHB: 60kr
BB: 200 ThB

Lägger på 200 ThB på summan vi skickar

Skickar oxå till Bangkok bank, tror oxå 200 baht är mer riktigt 200 kr låter lite konstigt tycker jag....

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Svenska banken har ingen aning om vad Thaibanken tar (olika på alla banker i världen). Så därför drar dom till med 200:-. Därför skall man alltid låta mottagaren betala mottagarbankens kostnader. Sedan tar Bangkok bank 0,25%  dock min 200 thb och max 500 thb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Sedan tar Bangkok bank 0,25%  dock min 200 thb och max 500 thb. 

Ja, om man låter dem växla. Vilket inte är förmånligt sedan några år. Får bättre kurs av svenska banken. 

 

Men som sagt. Allt detta finns utrett i tidigare trådar. Så om bara någon rotar fram den finns alla svar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om vi ska sammanfatta det kort.

Skicka THB och låt mottagaren betala för kostnaderna?

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev hamnoi:

Så om vi ska sammanfatta det kort.

Skicka THB och låt mottagaren betala för kostnaderna?

 

Korrekt 👍

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

500 Baht försvann på vägen till Kasikorn Bank när jag skickade förra veckan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
19 minuter sedan, skrev Dolle:

500 Baht försvann på vägen till Kasikorn Bank när jag skickade förra veckan

Banköverföringar från Sverige landar nästan alltid hos Bangkok Bank (dom har internationella avtalen med svenska banker)  som sedan ombesörjer vidare överföringar till olika banker i Thailand och det tar dom en avgift för

Har du däremot Bangkok Bank som din egen bank slipper man den extrakostnaden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
9 timmar sedan, skrev samet:

Ja, om man låter dem växla. Vilket inte är förmånligt sedan några år. Får bättre kurs av svenska banken. 

 

Men som sagt. Allt detta finns utrett i tidigare trådar. Så om bara någon rotar fram den finns alla svar. 

Bangkok Bank tar den avgiften oberoende vem som växlar. Det har jag sett många gånger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

Bangkok Bank tar den avgiften oberoende vem som växlar. Det har jag sett många gånger. 

Ja de tar alltid avgift. Men de tar olika avgift. Olika procentsats och olika maxavgift. Beroende på om de växlar eller ej. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade faktiskt att skicka 2x5000 SEK för ett tag sedan. Den ena som SEK och den andra som THB. Minns inte vilket som gav mest men skillnaden var så liten att det inte spelade någon roll.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju då, vart du skickade pengarna? till ett Bangkok bank konto eller något annat,vilka valde du att skicka pengarna från ditt konto i sverige?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krafta:

Frågan är ju då, vart du skickade pengarna? till ett Bangkok bank konto eller något annat,vilka valde du att skicka pengarna från ditt konto i sverige?

Dom skickades till mitt Bkk Bank konto med samma alternativ för överföringskostnader på båda.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag använder Transferwise, avgiften beror på hur mycket som sänds, men syns klart och tydligt innan man skickar iväg pengarna
ex. senast jag skickade 4,100 SEK  tog de 64,61 i avgift,

Har alltid fått samma kurs (eller bättre) som anges hos xe.com.
Summan som anländer i thaibanken är samma som sänts så inga extra avgifter som thaibanken tar.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Wermland:

Jag använder Transferwise, avgiften beror på hur mycket som sänds, men syns klart och tydligt innan man skickar iväg pengarna
ex. senast jag skickade 4,100 SEK  tog de 64,61 i avgift,

Har alltid fått samma kurs (eller bättre) som anges hos xe.com.
Summan som anländer i thaibanken är samma som sänts så inga extra avgifter som thaibanken tar.

Hur lång tid tar det innan pengarna är framme ?

 

har du någon aning om hur stor summan är när det blir dyrare med Transferwise än vanlig banköverföring eftersom Transferwise tar olika betalt beroende på summan som överförs medans bankerna tar fasta avgifter eller avgift med lågt tak ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Hur lång tid tar det innan pengarna är framme ?

 

har du någon aning om hur stor summan är när det blir dyrare med Transferwise än vanlig banköverföring eftersom Transferwise tar olika betalt beroende på summan som överförs medans bankerna tar fasta avgifter eller avgift med lågt tak ?

oftast 2-3 dagar men tagit 5 dagar som mest.
Som synes blir det dyrare om man ska skicka mkt. stora belopp.  Är enkelt att göra "simuleringar" hos transferwise och se hur stor avgiften blir. Men fått för mig att vissa banker i sverige också har höga avgifter så svårt att avgöra när det blir billigare att anlita sin egna bank. ICAbanken tar tex. 250 kr så där blir breakeven vid ca 45000 sek. Handelsbanken var bara för krångligt med massa uppgifter att fylla i så det la jag ned .
Fördelen med transferwise är att man ser vilken kurs man får direkt och så mycket enklare att fylla i uppgifterna och skicka iväg pengarna,
kollat ett par gånger hos  ICAs  och de är lite sämre hela tiden så där är en annan sak att hålla koll på.kanske andra banker har mkt. sämre kurs och plockar in lite extra cash där.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Wermland:

oftast 2-3 dagar men tagit 5 dagar som mest.
Som synes blir det dyrare om man ska skicka mkt. stora belopp.  Är enkelt att göra "simuleringar" hos transferwise och se hur stor avgiften blir. Men fått för mig att vissa banker i sverige också har höga avgifter så svårt att avgöra när det blir billigare att anlita sin egna bank. ICAbanken tar tex. 250 kr så där blir breakeven vid ca 45000 sek. Handelsbanken var bara för krångligt med massa uppgifter att fylla i så det la jag ned .
Fördelen med transferwise är att man ser vilken kurs man får direkt och så mycket enklare att fylla i uppgifterna och skicka iväg pengarna,
kollat ett par gånger hos  ICAs  och de är lite sämre hela tiden så där är en annan sak att hålla koll på.kanske andra banker har mkt. sämre kurs och plockar in lite extra cash där.

Jag har handelsbanken och har för mig dom tar 60 kr eller däromkring. Brukar ta 3 dagar men kursen är preliminär om man t.ex lägger in en betalning på helgen för det är kursen när pengarna går iväg på måndagen som gäller

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-06-17 at 06:34, skrev Tallviking:

Jag har handelsbanken och har för mig dom tar 60 kr eller däromkring. Brukar ta 3 dagar men kursen är preliminär om man t.ex lägger in en betalning på helgen för det är kursen när pengarna går iväg på måndagen som gäller

 

Det låter ju intressant, jag ska nog försöka ta mig tid och kolla upp dem ordentligt ändå. Är ju värt det om jag ska skicka ned större summa någon gång, transferwises avgift är allt för hög vid större summor.
Vet du om de 60 kr även inkluderar avgiften hos mottagaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Wermland:

Det låter ju intressant, jag ska nog försöka ta mig tid och kolla upp dem ordentligt ändå. Är ju värt det om jag ska skicka ned större summa någon gång, transferwises avgift är allt för hög vid större summor.
Vet du om de 60 kr även inkluderar avgiften hos mottagaren?

Nej det gör det inte.
Man får välja om sändare eller mottagare ska betala mottagande banks avgifter.
Vi låter mottagaren betala och lägger på 200 ThB
Tror Svenska banken tar 200kr annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wermland:

Det låter ju intressant, jag ska nog försöka ta mig tid och kolla upp dem ordentligt ändå. Är ju värt det om jag ska skicka ned större summa någon gång, transferwises avgift är allt för hög vid större summor.
Vet du om de 60 kr även inkluderar avgiften hos mottagaren?

Nej. Det är om man väljer "var och en betalar sina avgifter"

 

Mottagande bank är för det mesta "Bangkok Bank" oavsett vilken slutdestination pengarna har i Thailand och dom tar ca 200 baht (det är dom som har internationella avtalen med svenska banker)

 

Skall sedan pengarna vidare till en annan bank i Thailand tas en ytterligare avgift ut som är del av summan, dock max 500 baht vid stora summor

 

I mitt fall när jag skickade ner större summor när vi byggde huset skickade jag till Kasikorn Bank i Rayong och då kunde slutsumman hamna på 7-800 baht ungefär vid summor runt 100.000 SEK

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Transferwise ändrade i torsdags sin avgift från 12:- + 1%. Och nu tar dom 35:- +0,5%.  Just den dagen skickade jag 20000 kr och avgiften sjönk då med ca 65 kr jämfört med dagen innan. Jämförde också vad som skulle kommit ner vid samma totalsumma från Swedbank med Bangkok Banks 200thb. Och konstaterade då att TW vann med 420 thb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Gjorde just en jämföreles mellan Swedbank och TW. Och konstaterar då att just nu blir TW billigare vid varje summa man skickar. Varför då. Jo man får ju ta hänsyn till växelkursen. Och TW har så pass mycket växelkurs så även om man drar av dom 0,5% så blir totalen bättre hos TW med ca 0,02% . och eftersom dom fasta delarna hos TW då är 35 kr och hos Swedbank 50 kr + Bangkok bank 200 thb vinner TW.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...