Jump to content
IGNORERAD

Dryga böter för forum som inte följer GDPR

Besynnerlig
 Dela

Recommended Posts

Hej på er. Jag blev lite paff minst sagt när jag såg att Maipenrai inte informerar om hur mina personuppgifter hanteras och på vilken grund. "Alla" forum är ju noga med sådant numera. Det kan ju vara så att Maipenrai har utgivningsbevis men hittar ingen uppgift om ansvarig utgivare så det tror jag inte trots allt.

Det är rätt så kaxigt av MPR att våga vägra GDPR med tanke på de dryga böter som hotats med för de som inte följer förordningen. 😁 Hittar ingen sekretesspolicy här som förklarar vilka personuppgifter som hanteras, på vilken laglig grund det sker med mera med mera. Hittar ingen info om vem som är personuppgiftsansvarige. Det vore kul att höra hur forumet tänkt här för det räcker ju med en enda gringubbe som skallrar för datainspektionen.

Tjosan! 😉

• Ge karma 1
  • Haha 2
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Besynnerlig:

Hej på er. Jag blev lite paff minst sagt när jag såg att Maipenrai inte informerar om hur mina personuppgifter hanteras och på vilken grund. "Alla" forum är ju noga med sådant numera. Det kan ju vara så att Maipenrai har utgivningsbevis men hittar ingen uppgift om ansvarig utgivare så det tror jag inte trots allt.

Det är rätt så kaxigt av MPR att våga vägra GDPR med tanke på de dryga böter som hotats med för de som inte följer förordningen. 😁 Hittar ingen sekretesspolicy här som förklarar vilka personuppgifter som hanteras, på vilken laglig grund det sker med mera med mera. Hittar ingen info om vem som är personuppgiftsansvarige. Det vore kul att höra hur forumet tänkt här för det räcker ju med en enda gringubbe som skallrar för datainspektionen.

Tjosan! 😉

Längst ner på sidan så finner du det, det är ordning och reda på MPR :-) 

https://www.maipenrai.se/forum/privacy/

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

GDPR omfattar företag och offentliga verksamheter inom EU och jag är lite tveksam till att det då gäller för Maipenrai

Har för mig den driftas i USA och ägs troligen inte av ett svenskt/europeisk bolag

P3 kan säkert svara bättre på det.

• Ge karma 4

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Om jag inte fattat helt fel så gäller väl GDPR för EU och MPR är väl inte en EU-baserat forum?

Edit: TV hann före mig......:giggle:

Ändrades av Kötthandlarn
  • Ge karma 3
  • Tummen upp 1
  • Haha 1

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benriach:

Det finns väl inga gringubbar här.

Eller...

Absolut inte.........:rotfl:

• Haha 3

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Besynnerlig:

Det räcker inte på långa vägar tyvärr.

Du frågade => Hittar ingen sekretesspolicy här som förklarar vilka personuppgifter som hanteras

Och jag gav dig ett svar, vad mer vill du veta?

Dela på andra sajter

Här kan ni få lite tips om vad som behöver göras. Jag utgår då från att detta inte är en privat hemsida utan någon sorts diskussionsforum man kan vara medlem av:

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-foreningar-och-sma-organisationer/det-har-behover-ni-gora/

Rekommenderar att ni läser hela. Citerar en liten bit:

Citat

Informera era medlemmar

När ni samlar in uppgifter om en medlem måste ni informera medlemmen om bland annat följande:

vem som är personuppgiftsansvarig och hur man kontaktar den personuppgiftsansvarige (oftast föreningens styrelse)

vilka personuppgifter ni behandlar (till exempel namn och adress)

varför ni behandlar dessa personuppgifter (för vilket ändamål och med vilken rättslig grund)

vilka mottagare som ska ta del av uppgifterna (till exempel en samarbetspartner)

om ni tänker överföra personuppgifter till ett så kallat tredjeland (land utanför EU/EES).

Ni måste även informera era medlemmar om deras rättigheter. De har bland annat rätt att

få tillgång till sina personuppgifter

få felaktiga personuppgifter rättade

få sina personuppgifter raderade om uppgifterna inte längre är nödvändiga

få veta hur länge ni kommer att lagra personuppgifterna

lämna in klagomål till Datainspektionen.

För att uppfylla informationsplikten behöver ni gå ut med ovanstående information till såväl nya som gamla medlemmar!

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Besynnerlig:

Det räcker inte på långa vägar tyvärr.

Räcker inte gentemot vilka krav då ?

Tror som sagt inte GDPR eller "Dataskyddslagen" som den egentligen heter på svenska omfattar Maipenrai !

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 3

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Du frågade => Hittar ingen sekretesspolicy här som förklarar vilka personuppgifter som hanteras

Och jag gav dig ett svar, vad mer vill du veta?

Den sekretesspolicyn förklarar inte vilka personuppgifter som hanteras.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Besynnerlig:

Här kan ni få lite tips om vad som behöver göras. Jag utgår då från att detta inte är en privat hemsida utan någon sorts diskussionsforum man kan vara medlem av:

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-foreningar-och-sma-organisationer/det-har-behover-ni-gora/

Rekommenderar att ni läser hela. Citerar en liten bit:

Det där förutsätter att forumet är baserat och ägt inom EU !

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Räcker inte gentemot vilka krav då ?

Tror som sagt inte GDPR eller Dataskyddslagen" som den egentligen heter på svenska omfattar Maipenrai !

Då känns det ju lugnt! ;)

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det där förutsätter att forumet är baserat och ägt inom EU !

Rent generellt så gäller GDPR alla som hanterar personuppgifter för europeiska medborgare. Jag bor i Sverige.

Det saknar betydelse vem som är ägare eller var servern står.

Ändrades av Besynnerlig
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Besynnerlig:

Rent generellt så gäller GDPR alla som hanterar personuppgifter för europeiska medborgare. Jag bor i Sverige.

Det saknar betydelse vem som är ägare eller var servern står.

Problemet är att om EU anser att Maipenrai missköter hanteringen av personuppgifter så får EU/Sverige vända sig till det land den ägs ifrån (troligen Thailand) och göra påtryckningar på den Thailändska regeringen att agera

Tveksamt om dom ens bryr sig

Även om Maipenrai skulle omfattas kan böterna max uppgå till 4% av årsomsättningen och 4% av väldigt lite är väldigt väldigt lite

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 5
  • Tummen upp 2
  • Haha 1

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Problemet är att om EU anser att Maipenrai missköter hanteringen av personuppgifter så får EU/Sverige vända sig till det land den ägs ifrån (troligen Thailand) och göra påtryckningar på den Thailändska regeringen att agera

Tveksamt om dom ens bryr sig

Även om Maipenrai skulle omfattas kan böterna max uppgå till 4% av årsomsättningen och 4% av väldigt lite är väldigt väldigt lite

Nej du får allt läsa på lite det är inte 4% i MPS:s fall. 

Citat

För allvarliga brott upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av årsomsättningen, vilket som är högst.

Det innebär att om 20 miljoner är mer än 4% av MPS:s omsätting så är maxböterna 20 miljoner. (Euro)

Dela på andra sajter

Sen för er som funderar på om GDPR verkligen gäller för MPR så kan jag citera följande:

Citat

Tillämpningsområde

Dataskyddsförordningen gäller i princip för all automatiserad behandling av personuppgifter och i vissa fall även manuell behandling av personuppgifter. Personuppgifter är varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person.

Dataskyddsförordningen gäller för personuppgiftsbehandling som har anknytning till EU, antingen när den som behandlar personuppgifterna är etablerad inom EU eller då någon utanför EU erbjuder tjänster och varor till personer inom unionen eller övervakar deras beteenden här.

Dataskyddsförordningen gäller i princip inom all slags verksamhet och oavsett vem som utför personuppgiftsbehandlingen. Den gäller således för företag, föreningar, organisationer, myndigheter och privatpersoner. Det finns undantag, bland annat för privatpersoners egna privata behandling av personuppgifter. Den gäller inte heller då någon behandlar personuppgifter i samband med utövande av sin yttrande- eller informationsfrihet.

Källa: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningens-syfte-och-tillampningsomrade/

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Besynnerlig:

Nej du får allt läsa på lite det är inte 4% i MPS:s fall. Det innebär att om 20 miljoner är mer än 4% av MPS:s omsätting så är maxböterna 20 miljoner. (Euro)

Det är ingen fara, för då startar vi bara en insamling :D 

• Haha 6
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Det är ingen fara, för då startar vi bara en insamling :D 

He he. Ja då så ;)

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Besynnerlig:

Sen för er som funderar på om GDPR verkligen gäller för MPR så kan jag citera följande:

Källa: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningens-syfte-och-tillampningsomrade/

Hur tänker du dig att Sverige/EU skall driva ett ev ärende mot någon i Thailand som saknar verksamhet inom EU ?

• Snurrigt 1

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hur tänker du dig att Sverige/EU skall driva ett ev ärende mot någon i Thailand som saknar verksamhet inom EU ?

Det finns inga rättsfall ännu och inga tolkningar som håller i domstol. 

Så min spekulation är att i värsta fall blir maipenrai.se stängd. 

Framtiden får utvisa hur det blir. 

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Då får de väl blockera svenska ipnr, för de kan ju knappast stänga ner i Thailand, i sådanna fall skall ju alla forum i Thailand och övriga världen stängas ner.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Då är det ju bara att registrera "maipenrai.com" och köra vidare

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

Jag har bankkonto och internetbank i Kasikorn Bank i Thailand och är svensk medborgare. Dom hanterar mina personuppgifter med namn, adress, telefonnummer, passnummer signatur etc etc

Skulle dom då vara skyldiga att följa GDPR, informera på sin hemsida om allt möjligt etc etc för att uppfylla GDPR ? Tror inte det !

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 1
  • Ojojoj 1

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Då är det ju bara att registrera "maipenrai.com" och köra vidare

Tusan, jag hann inte!
image.thumb.png.9cb22288ac8316c2aed9fb8f324f6624.png

• Ge karma 1
  • Haha 1

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...