Jump to content
IGNORERAD

Åtta dagar i Tokyo, något att ha eller?


Stefan

Recommended Posts

Hej!

Jag ska på en mycket kort affärsresa till Tokyo i November, affären skall klaras av på 2 dagar. Jag har nu fått möjligheten att typ gratis få stanna 8 dagar. Detta inkluderar hotell, mat samt en del guidade studiebesök arrangerade av ett Japanskt arkitektkontor.

Jag har aldrig varit i Japan och har börjat Googla lite, en del säger att det är dyrt, bökigt och att japanerna är otrevliga samt att det är svårt att resa runt själv med bara engelska som språk. Vissa säger helt tvärt om!

Om det är någon som har kunskaper om Tokyo och vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli väldigt glad!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

koratbengt

En underbar stad,Jag bodde i Ginza i centrala Tokyo trevligt område många små pubar o restauranger inga problem med engelskan. Skall du handla eller titta i affärer åk till Shibuya där finns allt. Jag hade problem med språket på tunnelbanan annars funkade de bra.ha en trevlig resa!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev koratbengt:

En underbar stad,Jag bodde i Ginza i centrala Tokyo trevligt område många små pubar o restauranger inga problem med engelskan. Skall du handla eller titta i affärer åk till Shibuya där finns allt. Jag hade problem med språket på tunnelbanan annars funkade de bra.ha en trevlig resa!

Tack! Det låter ju bra, dock är inte shopping min grej, det överlåter jag till min tjej! 😎

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
32 minuter sedan, skrev Stefan:

Hej!

Jag ska på en mycket kort affärsresa till Tokyo i November, affären skall klaras av på 2 dagar. Jag har nu fått möjligheten att typ gratis få stanna 8 dagar. Detta inkluderar hotell, mat samt en del guidade studiebesök arrangerade av ett Japanskt arkitektkontor.

Jag har aldrig varit i Japan och har börjat Googla lite, en del säger att det är dyrt, bökigt och att japanerna är otrevliga samt att det är svårt att resa runt själv med bara engelska som språk. Vissa säger helt tvärt om!

Om det är någon som har kunskaper om Tokyo och vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli väldigt glad!

//S 

PM:a Lamaien han är en Japanguru

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Stefan:

Hej!

Jag ska på en mycket kort affärsresa till Tokyo i November, affären skall klaras av på 2 dagar. Jag har nu fått möjligheten att typ gratis få stanna 8 dagar. Detta inkluderar hotell, mat samt en del guidade studiebesök arrangerade av ett Japanskt arkitektkontor.

Jag har aldrig varit i Japan och har börjat Googla lite, en del säger att det är dyrt, bökigt och att japanerna är otrevliga samt att det är svårt att resa runt själv med bara engelska som språk. Vissa säger helt tvärt om!

Om det är någon som har kunskaper om Tokyo och vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli väldigt glad!

//S 

Ta det! Japan är grymt!

 

Tokyo är det inga problem med språket. Svårare ute i landet. Finns hur mycket som helst att se och göra! 

 

TA CHANSEN!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Changen var ju där nyligen. Läs hans reseberättelse därifrån

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

Changen var ju där nyligen. Läs hans reseberättelse därifrån

 

 

Perfekt, den tråden har jag missat!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

Ta det! Japan är grymt!

 

Tokyo är det inga problem med språket. Svårare ute i landet. Finns hur mycket som helst att se och göra! 

 

TA CHANSEN!!!

Ja, det lutar onekligen åt det!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

God öl har dom i alla fall, och så gillar dom motorsport och Rockn and Roll!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

God öl har dom i alla fall, och så gillar dom motorsport och Rockn and Roll!

Öl och Rockn Roll låter som en passande kombo för mig, motorsporten har jag inte upptäckt än!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hittade en från Lamai men vet att han där varit fler gånger.  Han kanske dyker upp i denna tråd

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Stanna men 8 dagar är for kort tid i denna Megastad,  finns allt 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Och sen är det ju väldigt enkelt att fotografera den lokala Tokyobefolkningen som mer än gärna ställer upp och poserar framför kameran.

 

Inga problem ens för 55+ gubbar att få tjejerna att lätta på både det ena och det andra och allt helt "gratis"

 

En härlig konst att vara voyeur, alltid med kameran i högsta hugg.

 

Maitans var särskilt duktiga på att fotografera thailändskors bakdelar under storhetstiden ute i Jomtien.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Och sen är det ju väldigt enkelt att fotografera den lokala Tokyobefolkningen som mer än gärna ställer upp och poserar framför kameran.

 

Inga problem ens för 55+ gubbar att få tjejerna att lätta på både det ena och det andra och allt helt "gratis"

 

En härlig konst att vara voyeur, alltid med kameran i högsta hugg.

 

Maitans var särskilt duktiga på att fotografera thailändskors bakdelar under storhetstiden ute i Jomtien.

 

BTT

Du ger också avundsjukan ett ansikte....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎5‎/‎28‎/‎2018 at 11:28 PM, Stefan said:

Hej!

Jag ska på en mycket kort affärsresa till Tokyo i November, affären skall klaras av på 2 dagar. Jag har nu fått möjligheten att typ gratis få stanna 8 dagar. Detta inkluderar hotell, mat samt en del guidade studiebesök arrangerade av ett Japanskt arkitektkontor.

Jag har aldrig varit i Japan och har börjat Googla lite, en del säger att det är dyrt, bökigt och att japanerna är otrevliga samt att det är svårt att resa runt själv med bara engelska som språk. Vissa säger helt tvärt om!

Om det är någon som har kunskaper om Tokyo och vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli väldigt glad!

//S 

Jag har varit i Japan 2-5 gånger per år de senaste 20 åren; inte alltid Tokyo men åtminstone några dagar varje år. De senaste två åren har jag också varit där med familjen på semester. Tokyo var verkligen dyrt och bökigt för 20 år sedan men är numera billigare än en västeuropeisk storstad. Första gången jag var kvar en helg i Tokyo (1997) så rök traktamentet innan jag ens visste viken bar jag hamnat på och hela månadens lilla traineelön var borta när jag vinglade hem genom Roppongi på söndagsmorgonen. Men kul var det.

 

Japan var tidigare väldigt exklusivt och de gjorde absolut ingenting för att attrahera turister, det var nästan som att de jävlades med avsikt genom ATMs som bara accepterade japanska kort, ett mobilsystem som bara funkade med japanska SIM-kort och ett helt folk som vägrade förstå ett ord engelska. Sedan några år tillbaka har dock japanerna insett hur mycket jobb och inkomster turism kan inbringa och numera är det ett relativt enkelt land att turista i; dock fortfarande med en hel del säregna fenomen.

 

8 dagar i Tokyo kan du lätt slå ihjäl men precis som i Sverige så är ju inte november den roligaste månaden för ett besök. Om du inte nödvändigtvis måste vara i Tokyo hela tiden så blir det dock betydligt roligare; Osaka, Kyoto, Nagoya och Kobe är ju bara några timmar bort med Shinkansen. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

tiden så blir det dock betydligt roligare; Osaka, Kyoto, Nagoya och Kobe är ju bara några timmar bort med Shinkansen.

När du ändå åker tåg. Åk till Hiroshima. Väldigt fin och mysig stad. Atombombsmuseet kan du lätt gå 4-5 timmar på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, samet said:

När du ändå åker tåg. Åk till Hiroshima. Väldigt fin och mysig stad. Atombombsmuseet kan du lätt gå 4-5 timmar på. 

Hiroshima och atombomsmuseet är absolut värt ett besök; är man så långt söderut är det dessutom fortfarande rätt OK väder i november.

 

Är du runt Osaka/Kyoto/Kobe så har du även Nara och Himeji på pendeltågsavstånd. Nara och Himeji är två av Japans största kulturella sevärdheter och med lite flyt är alla körsbärsträd läckert vinröda om du kommer dit i november. Vi besökte Himeji runt Songkran förra året och lyckades tajma Sakura Blossoming perfekt.

984018_10155946759764027_4653871027970333878_n.jpg

17796124_10155946760034027_2618749940713571672_n.jpg

17796391_10155946760194027_8800868958683680146_n.jpg

17796570_10155946762704027_599945538526138013_n.jpg

17796794_10155946763734027_2473909581140600547_n.jpg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Hiroshima och atombomsmuseet är absolut värt ett besök; är man så långt söderut är det dessutom fortfarande rätt OK väder i november.

 

Är du runt Osaka/Kyoto/Kobe så har du även Nara och Himeji på pendeltågsavstånd. Nara och Himeji är två av Japans största kulturella sevärdheter och med lite flyt är alla körsbärsträd läckert vinröda om du kommer dit i november. Vi besökte Himeji runt Songkran förra året och lyckades tajma Sakura Blossoming perfekt.

984018_10155946759764027_4653871027970333878_n.jpg

17796124_10155946760034027_2618749940713571672_n.jpg

17796391_10155946760194027_8800868958683680146_n.jpg

17796570_10155946762704027_599945538526138013_n.jpg

17796794_10155946763734027_2473909581140600547_n.jpg

Tack alla för de fina tips jag fått, det börjar kännas riktigt bra. Det ska bli riktigt spännande att åka till Japan, resans längd är som sagt väldigt kort, men det känns ändå ganska ok för ett första besök!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...