Jump to content
IGNORERAD

Svenskt pass giltigt till 8 oktober


Mistral

Recommended Posts

Kenneth4618

Funkar säkert alldeles utmärkt att hänvisa till Thaivisa när man står där i passkontrollen på suvan och fått problem :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • Juha

    9

  • Cavemannen

    4

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du vet att ambassaden är underordnat MFA utrikes departementet, de har ingen koppling till Immigration i Thailand. 
De kan väldigt lite om Immigration polisens regler. 
De har tex inte möjlighet att se om någon är svartlistad. 
Möjligt.
Men de får ändå anses som en säker källa.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Kenneth4618 said:

Funkar säkert alldeles utmärkt att hänvisa till Thaivisa när man står där i passkontrollen på suvan och fått problem :)

Flygbolaget hade inte släppt på dig, de vet reglerna. 

De åker på böter och betala hemresan. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Juha:

Flygbolaget hade inte släppt på dig, de vet reglerna. 

De åker på böter och betala hemresan. 

Alla vet inte reglerna, uppenbart är ju att tex Norwegian kollar att man har visum för den tid man har biljett, Thai kollar alltid.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Alla vet inte reglerna, uppenbart är ju att tex Norwegian kollar att man har visum för den tid man har biljett, Thai kollar alltid.

Kolla kan de ju göra, jag hade det inte sist jag åkte utan sa att jag skall göra en visa-extension innan 30dagarna går ut.

Då fick jag skriva på ett papper där flygbolaget avsade sig allt ansvar ifall immigrationen ej släppte in mig.

Men nu reste jag själv, skulle aldrig ha rest utan visum för tiden ifall jag reste med barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Vad finns det för anledning att ha olika namn i Svenskt pass och Thailändskt pass??

Finns ingen anledning med olika namn.

Namnet på biljetten och passet ska överensstämma

Tror men inte säker att namnen på denna persson kan skilja sig från Thai pass till Svenskt pass

Lek själv med tanken att dotter inte kommer med på flyget pga. inte fixat riktigt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Juha:

Vid inresa till Thailand ska dit pass vara giltigt under perioden i Thailand, inte sex månader. 

Källa: https://www.iatatravelcentre.com/th-Thailand-passport-visa-health-travel-document-requirements.htm

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

 

Sweden Abroad

 

Ambassadens reseinformation

In- och utresebestämmelser

 

Thailand

In- och utresebestämmelser

Svenska ambassaden och utrikesdepartementet ansvarar inte för andra länders inresebestämmelser eller eventuella visumkrav. Kontrollera de aktuella inresebestämmelserna med landets egna myndigheter eller närmaste ambassad. Tänk på att in- och utreseregler kan ändras med kort varsel.

För information om in- och utresebestämmelser hänvisas därmed i första hand till Thailands ambassad i Stockholm eller immigrationsmyndigheten i Thailand, Immigration Bureau.

Resenärer med svenska pass som reser till Thailand för turiständamål och som önskar stanna maximalt 30 dagar samt kan uppvisa en utresebiljett inom dessa 30 dagar behöver inte söka visum inför inresa. I normalfallet erhålls tillstånd att stanna i 30 dagar vid inresa via flygplats, och 15 dagar (upp till 30 dagar beroende på gränspolisens bedömning) vid inresa över landgräns för svenska passinnehavare. Resenärer som vid inresa erhållit tillstånd att stanna i 30 dagar har möjlighet att ansöka om att förlänga vistelsen med ytterligare 30 dagar hos immigrationsmyndigheten. Observera att det endast är möjligt att resa in via landgräns utan visum två gånger per kalenderår.

Inresestämpeln visar hur länge du får stanna i landet. Notera detta noga så att du inte riskerar att stanna längre än vad du får. För utresa från Thailand gäller att inresestämpel kan uppvisas. Om nytt svenskt pass har erhållits måste överföring av inresestämpeln till det nya passet göras hos immigrationsmyndigheten.

Thailand tillämpar den internationella rekommendationen att passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa. Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning. Ambassaden rekommenderar därför att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa till Thailand.

Thailand accepterar inresa med svenskt provisoriskt pass, förutsatt att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa. Visum kan krävas inför inresa med provisoriskt pass, kontrollera detta med en thailändsk ambassad.

Striktare visumregler

Från och med den 20 mars 2016 tillämpas striktare visumregler i Thailand. Besökare som stannar i landet efter det att visumet har gått ut riskerar att få ett inreseförbud. Besökare som har stannat längre än 90 dagar efter att viseringen har gått ut får ett ettårigt inreseförbud. Besökare som har stannat längre än ett år utan giltig visering får ett treårigt inreseförbud och besökare som har stannat mer än tre år får ett femårigt inreseförbud. En besökare som har stannat i Thailand utan giltig visering i mer än fem år får inte resa tillbaka till Thailand under de närmsta tio åren. Ovan gäller besökare som frivilligt överlämnar sig till thailändska myndigheter. En besökare som arresteras får ett femårigt inreseförbud om viseringen har överskridits med kortare tid än ett år och ett tioårigt inreseförbud om viseringen har överskridits med längre tid än ett år. För ytterligare information, kontakta thailändska immigrationsmyndigheten.

Senast uppdaterad 06 okt 2017, 16.19

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 minuter sedan, skrev JJC:

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

 

Sweden Abroad

 

Ambassadens reseinformation

In- och utresebestämmelser

 

Thailand

In- och utresebestämmelser

Svenska ambassaden och utrikesdepartementet ansvarar inte för andra länders inresebestämmelser eller eventuella visumkrav. Kontrollera de aktuella inresebestämmelserna med landets egna myndigheter eller närmaste ambassad. Tänk på att in- och utreseregler kan ändras med kort varsel.

För information om in- och utresebestämmelser hänvisas därmed i första hand till Thailands ambassad i Stockholm eller immigrationsmyndigheten i Thailand, Immigration Bureau.

Resenärer med svenska pass som reser till Thailand för turiständamål och som önskar stanna maximalt 30 dagar samt kan uppvisa en utresebiljett inom dessa 30 dagar behöver inte söka visum inför inresa. I normalfallet erhålls tillstånd att stanna i 30 dagar vid inresa via flygplats, och 15 dagar (upp till 30 dagar beroende på gränspolisens bedömning) vid inresa över landgräns för svenska passinnehavare. Resenärer som vid inresa erhållit tillstånd att stanna i 30 dagar har möjlighet att ansöka om att förlänga vistelsen med ytterligare 30 dagar hos immigrationsmyndigheten. Observera att det endast är möjligt att resa in via landgräns utan visum två gånger per kalenderår.

Inresestämpeln visar hur länge du får stanna i landet. Notera detta noga så att du inte riskerar att stanna längre än vad du får. För utresa från Thailand gäller att inresestämpel kan uppvisas. Om nytt svenskt pass har erhållits måste överföring av inresestämpeln till det nya passet göras hos immigrationsmyndigheten.

Thailand tillämpar den internationella rekommendationen att passet ska vara giltigt i minst sex månader vid inresa. Ambassaden känner till att passinnehavare med kortare giltighetstid på passet ibland tillåts resa in i landet, men känner också till att resenärer blir nekade inresa av samma anledning. Ambassaden rekommenderar därför att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa till Thailand.

Thailand accepterar inresa med svenskt provisoriskt pass, förutsatt att passet är giltigt i minst sex månader vid inresa. Visum kan krävas inför inresa med provisoriskt pass, kontrollera detta med en thailändsk ambassad.

Striktare visumregler

Från och med den 20 mars 2016 tillämpas striktare visumregler i Thailand. Besökare som stannar i landet efter det att visumet har gått ut riskerar att få ett inreseförbud. Besökare som har stannat längre än 90 dagar efter att viseringen har gått ut får ett ettårigt inreseförbud. Besökare som har stannat längre än ett år utan giltig visering får ett treårigt inreseförbud och besökare som har stannat mer än tre år får ett femårigt inreseförbud. En besökare som har stannat i Thailand utan giltig visering i mer än fem år får inte resa tillbaka till Thailand under de närmsta tio åren. Ovan gäller besökare som frivilligt överlämnar sig till thailändska myndigheter. En besökare som arresteras får ett femårigt inreseförbud om viseringen har överskridits med kortare tid än ett år och ett tioårigt inreseförbud om viseringen har överskridits med längre tid än ett år. För ytterligare information, kontakta thailändska immigrationsmyndigheten.

Senast uppdaterad 06 okt 2017, 16.19

 

Notera att ovanstående ej gäller om man kan hänvisa till Thaivisa eller Mai Pen Rai

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Juha:

Passets giltighet skiljer sig från land till land. 

För svenska pass gäller giltigt under vistelsen. Därav länken till IATA. 

Läs på ambassadens hemsida vad som gäller allt annat är trams.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Du menar alltså att det är Sverige som bestämmer hur lång tid andra länder ska anse att medborgare med svenskt pass får besöka landet utifrån giltigheten på det svenska passet. 

Verkar det inte konstigt att besökslandet inte verkar ha något att bestämma om i frågan? Borde det inte vara landet som man besöker som sätter upp reglerna för besökare från andra länder?

Sverige bestämmer inte utan informerar vad som gäller så att folk söker inte info på maipenrai eller thaivisa som ofta är fel..

 

 

http://thaiembassy.se/en/visa/general-information/

 

General Information

For Swedish passport holder, and wish to stay in Thailand for no more than 30 days, your passport has to be valid for at least 6 months when you enter Thailand. (according to immigration law). The immigration officer can make an exemption for you if your passport is only valid during your stay in Thailand. We do strongly recommend that your passport has a validity of at least 6 months. You shall also check with your airline for other requirement.

According to immigration law, you must be able to present an exit ticket within 30 days of your arrival if you travel without a visa (60 days if you wish to extend your stay at immigration office). The immigration officer has the right to deny you entry if you fail to show an exit ticket.

You are required to obtain a visa when going to Thailand for business, conference, research, study etc., or when you are planning to stay for more than 30 days for tourism.

For Swedish passport and others, 49 countries who are on the TOURIST VISA EXEMPTION can stay in Thailand without a visa up to 30 days(when you arrive by airplane), with proof of departure from Thailand within 30 days. If you enter Thailand at the immigration checkpoints which border neighboring counties (by land or sea), you will be allowed to stay for 30 days but you are only allowed to enter 2 times per calendar year this way.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter



Sverige bestämmer

Tror han hänvisar till Thailändska ambassaden givetvis...

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Benriach:

Vem byter du ditt pass med? Själv brukar jag förnya mitt...

Fantastiskt att du kan göra det. Själv Brukar jag byta ut mitt GAMLA pass mot ett NYTT pass. Men jag får gratulera dig till om du kan förnya ditt gamla pass utan att byta ut det! 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
29 minuter sedan, skrev janne_h:

Fantastiskt att du kan göra det. Själv Brukar jag byta ut mitt GAMLA pass mot ett NYTT pass. Men jag får gratulera dig till om du kan förnya ditt gamla pass utan att byta ut det! 🤣

Du har förmåner du som bara kan byta ditt, jag själv åker jämt på att köpa ett nytt pass :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev janne_h:

Fantastiskt att du kan göra det. Själv Brukar jag byta ut mitt GAMLA pass mot ett NYTT pass. Men jag får gratulera dig till om du kan förnya ditt gamla pass utan att byta ut det! 🤣

Jag brukar behålla mitt gamla pass, visserligen makulerat, så då har jag ju inte bytt bort det för isåfall så skulle det ju inte vara kvar i min ägo utan i nån annans...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Man byter pass var 4 år eller kortare.

Det är ganska billigt att byta.

Fel!

"Man" byter när man har behov av det. Är det ett år kvar hinner jag en resa till.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, JJC said:

Läs på ambassadens hemsida vad som gäller allt annat är trams.

Är man göteborgare räcker det med giltighet under resan, de rekommenderar bara 6 månader. 

 

Tror det gäller enbart göteborgare. 😂

http://www.thaiconsulate.se/General-information.htm

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Juha:

Är man göteborgare räcker det med giltighet under resan, de rekommenderar bara 6 månader. 

 

Tror det gäller enbart göteborgare. 😂

http://www.thaiconsulate.se/General-information.htm

Tyvärr är konsulats sidor inte riktigt att betrakta som officiella....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Juha:

Okay, Stockholm skriver att undantag kan göras om ditt pass är giltigt under din vistelse. 

http://thaiembassy.se/en/visa/general-information/

Yes, men stycket nedan bör man nog ha i övervägande.

We do strongly recommend that your passport has a validity of at least 6 months.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mina dryg 20 år av resande har sett alldeles för många personer som råkade fastna hos sura passkontrollanter.

Jag själv blev stoppad av tullen i Thailand med två pass för några år sedan. 

I förgår i HK stoppade passkontroll en svensk med rosa pass som tydligen hade för kort giltighet och dessutom gäller specifika resor.

Man får inte åka runtomkring världen som med vanligt pass.

Vet ej hur det slutade.

 

 

2 timmar sedan, skrev Juha:

Är man göteborgare räcker det med giltighet under resan, de rekommenderar bara 6 månader. 

 

Tror det gäller enbart göteborgare. 😂

http://www.thaiconsulate.se/General-information.htm

 

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr är konsulats sidor inte riktigt att betrakta som officiella....

 

1 timme sedan, skrev Juha:

Okay, Stockholm skriver att undantag kan göras om ditt pass är giltigt under din vistelse. 

http://thaiembassy.se/en/visa/general-information/

 

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Yes, men stycket nedan bör man nog ha i övervägande.

We do strongly recommend that your passport has a validity of at least 6 months.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
14 timmar sedan, skrev Benriach:

Jag brukar behålla mitt gamla pass, visserligen makulerat, så då har jag ju inte bytt bort det för isåfall så skulle det ju inte vara kvar i min ägo utan i nån annans...

Jag också, men de glömde att stansa (markulera) en stjärna genom mitt pass denna gång så det kanske betingar ett värde på passmarknaden😎.

17265083_1735828953109071_3893570175112115260_n.jpg.5c716f9a281872f2b7b75d0c0cd2bfdd.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar behålla mitt gamla pass, visserligen makulerat, så då har jag ju inte bytt bort det för isåfall så skulle det ju inte vara kvar i min ägo utan i nån annans...
Nja det är väl ingen annan än du själv som pratat om att byta "bort" nånting.
Byta och byta bort är ju inte synonymt med varandra. Känns nog mera som att du ska se till ditt eget språkbruk innan du börjar klaga på andras. [emoji3]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
John Khonken

Frugans Thaipass går ut den 17 juni 2019. Om vi åker innan och landar före den 17 juni. Kommer hon in I landet så frugan kan ansöka om nytt pass på plats I Thailand. Tänkte åka dagarna innan som vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Frugans Thaipass går ut den 17 juni 2019. Om vi åker innan och landar före den 17 juni. Kommer hon in I landet så frugan kan ansöka om nytt pass på plats I Thailand. Tänkte åka dagarna innan som vanligt

En bekant, Thai, reste nyss in i Thailand med sitt Thailändska pass, som gick ut strax efter.

Hon orkade inte förnya det, utan tänkte "Jag reser hem med mitt Svenska pass"...

Tji fick hon, Thai passet som hon rest in med var utgånget vid hemresan, hon blev inte insläppt genom passkontrollen med det svenska passet, bara att vända och skaffa ett nytt thailändskt pass, tog väl en vecka eller så.

Hon och hennes man fick vackert köpa nya biljetter till Sverige.

Hon hade "hört" att det gick fint att göra som hon tänkte, men inte kollat fakta.

 

Hade det varit jag och frugan så hade hon fått stanna och jag hade nog rest hem, hon klarar sej alltid.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

En bekant, Thai, reste nyss in i Thailand med sitt Thailändska pass, som gick ut strax efter.

Hon orkade inte förnya det, utan tänkte "Jag reser hem med mitt Svenska pass"...

Tji fick hon, Thai passet som hon rest in med var utgånget vid hemresan, hon blev inte insläppt genom passkontrollen med det svenska passet, bara att vända och skaffa ett nytt thailändskt pass, tog väl en vecka eller så.

Hon och hennes man fick vackert köpa nya biljetter till Sverige.

Hon hade "hört" att det gick fint att göra som hon tänkte, men inte kollat fakta.

 

Hade det varit jag och frugan så hade hon fått stanna och jag hade nog rest hem, hon klarar sej alltid.

 

 

MVH

Hon försökte alltså lämna Thailand med ett utgånget pass! Självklar går det inte. Att då dra fram ett svenskt pass som saknar inresestämplar funkar inte heller. Varför förnyade hon inte sitt Thaipass så fort som möjligt?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...