Jump to content
IGNORERAD

Svenskt pass giltigt till 8 oktober


Mistral

Recommended Posts

Min dotter och jag ska åka till Thailand i mitten av juni, en månad. Jag är svensk.  Hon har Thailändskt pass som gäller till  år 2020. Hennes svenska pass går ut den 8 oktober i år.

 

Hade vi valt att åka med Thai Airways så kan jag tänka mig att det inte var några problem, men vi har tittat på en biljett via Dubai med Emirates. 

 

Kommer hon att få några problem i passkontrollen där vid transit, eller?

 

Är det någon här som har kunskap om detta så berätta gärna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • Juha

    9

  • Cavemannen

    4

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skaffa nytt Svenskt pass för att inte bli kvar på flygplatsen.

 

Svenska passet står det troligen inte samma namn som det Thailänska, det är inte flygbolagen som bestämmer.

 

En kompis som flög med sin fru (Thai) och det Svenska passet hade samma bekymmer för lite tid kvar när passkontrollen på Suvvan uppmärksammade det.

 

Då visade hon upp sitt Thaipass då började cirkusen och det var på det berömda hårstrået att hon blev kvar i Thailand.

 

Biljett namnet måste stämma med namnet i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Mistral:

Min dotter och jag ska åka till Thailand i mitten av juni, en månad. Jag är svensk.  Hon har Thailändskt pass som gäller till  år 2020. Hennes svenska pass går ut den 8 oktober i år.

 

Hade vi valt att åka med Thai Airways så kan jag tänka mig att det inte var några problem, men vi har tittat på en biljett via Dubai med Emirates. 

 

Kommer hon att få några problem i passkontrollen där vid transit, eller?

 

Är det någon här som har kunskap om detta så berätta gärna. 

 

Man byter pass var 4 år eller kortare.

Det är ganska billigt att byta.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det skulle med största sannolik gå bra, men då det gäller ett barn finns det inte en chans i helvetet att ta denna chans!

Se till att dottern har ett giltig svenskt pass. Det är sjukt långa väntetider för nya pass nu, så skynda på! Annars får du ordna ett "rosa pass" tillfälligt pass till henne, det kostar typ 1000 sek.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Man byter pass var 4 år eller kortare.

Det är ganska billigt att byta.

Vem byter du ditt pass med? Själv brukar jag förnya mitt...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svenska passet måste vara giltig minst 6 månader framåt vid inresa till Thailand och transit på en hel del flygplatser.

Kolla noga vad som gäller just för din resa. Kan bli väldig tråkig och vifta inte med två olika pass i Arabländerna, även visa kontrollanter i Thailand har problem med detta.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

 

Väljer att ge henne ett nytt pass, fick en tid på tisdag i nästa vecka.

 

Med vänlig hälsning.

Mistral

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
14 timmar sedan, skrev Dolle:

Skaffa nytt Svenskt pass för att inte bli kvar på flygplatsen.

 

Svenska passet står det troligen inte samma namn som det Thailänska, det är inte flygbolagen som bestämmer.

 

En kompis som flög med sin fru (Thai) och det Svenska passet hade samma bekymmer för lite tid kvar när passkontrollen på Suvvan uppmärksammade det.

 

Då visade hon upp sitt Thaipass då började cirkusen och det var på det berömda hårstrået att hon blev kvar i Thailand.

 

Biljett namnet måste stämma med namnet i passet.

Vad finns det för anledning att ha olika namn i Svenskt pass och Thailändskt pass??

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, JJC said:

Det svenska passet måste vara giltig minst 6 månader framåt vid inresa till Thailand och transit på en hel del flygplatser.

Kolla noga vad som gäller just för din resa. Kan bli väldig tråkig och vifta inte med två olika pass i Arabländerna, även visa kontrollanter i Thailand har problem med detta.

Vid inresa till Thailand ska dit pass vara giltigt under perioden i Thailand, inte sex månader. 

Källa: https://www.iatatravelcentre.com/th-Thailand-passport-visa-health-travel-document-requirements.htm

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid inresa till Thailand ska dit pass vara giltigt under perioden i Thailand, inte sex månader. 

Källa: https://www.iatatravelcentre.com/th-Thailand-passport-visa-health-travel-document-requirements.htm

Helt totalt värdelös länk då den inte kommer från en myndighet eller typ ambassad !!

 

Saken är den att de är flummiga i vad de skriver, på ena stället skriver de vad du påstår.

För att i ett annat stycke starkt rekommendera att passet är giltigt 6 mån.

Så bäst att undvika krångel och ha ett pass som stämmer på det sistnämnda

 

 

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sex månader regeln avskaffades december 2011. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Det är väl bara att gå in på polisens sida och checka runt lite på ställen i närheten, så hittas tider för att fixa ett pass, men man kanske får åka någon mil.

Eller så ringa till polisen och förklara läget så kanske de är snälla och klämmer in en tid.

Jag skulle aldrig resa med barn utan att ha allt iordning till 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Juha:

Sex månader regeln avskaffades december 2011. 

Men samtidigt rekommenderar de 6 månader, så varför chansa?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Passets giltighet skiljer sig från land till land. 

För svenska pass gäller giltigt under vistelsen. Därav länken till IATA. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Vad finns det för anledning att ha olika namn i Svenskt pass och Thailändskt pass??

Du är gift men har inte registrerat namnbyte för thailändska myndigheter. I det här fallet vet vi ju inte om dottern har olika namn i passen.

 

I vårt fall så var vi på thailändska ambassaden i Stockholm och registrerade vårt giftermål. Frugan fick då ett tillägg i passet, där det stod att hon efter giftermål hade efternamnet Xxxyyyyzzzzz. 

Nästa pass så struntade de helt i namnbytet och hon fick tillbaka sitt thaiefternamn. I år så såg vi lite sent att uppehållstillståndskortet hade blivit lite gammalt. Vi upptäckte det  på flyget till Thailand när vi skulle fylla i ankomstblanketterna. Bäst att ordna det på en gång tyckte vi och stannade kvar i BKK för att besöka ambassaden.  Snabbt och smärtfritt ordnade ambassaden kort och underlag till ett nytt kort, som skickades till MIG. Migrationsverket tog nästan två månader på sig att få ner ett nytt kort till Thailand.

 

När frugan hämtade kortet blev hon uppmanad att fixa till namnet i thaipasset för att det var inte samma efternamn i passet och uppehållstillståndet. Frugan besökte passmyndigheten ute på vishan, det skulle kräva en del papper hon inte hade där nere.

Jag sa åt hon att vi tar det nästa gång vi åker ner. Vi har åkt i ca 20 år med olika namn i dokumenten och ingen har sagt något tidigare. Någon som hört om någon ändring som ställer till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Juha:

Passets giltighet skiljer sig från land till land. 

För svenska pass gäller giltigt under vistelsen. Därav länken till IATA. 

Så ambassadens info är bara blaha?

Och nej, alla ambassader har inte samma info.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Juha:

Passets giltighet skiljer sig från land till land. 

För svenska pass gäller giltigt under vistelsen. Därav länken till IATA. 

Du menar alltså att det är Sverige som bestämmer hur lång tid andra länder ska anse att medborgare med svenskt pass får besöka landet utifrån giltigheten på det svenska passet. 

Verkar det inte konstigt att besökslandet inte verkar ha något att bestämma om i frågan? Borde det inte vara landet som man besöker som sätter upp reglerna för besökare från andra länder?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig chansa på vilka regler som gäller. Jag vet hur länge mitt pass är giltigt och har en påminnelse i min kalender när det är dags att förnya. När passet är förnyat skapar jag en ny påminnelse, som ligger så att jag med god marginal klarar den eventuella 6 månadersregeln. Mycket enkelt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Wangthong said:

Du menar alltså att det är Sverige som bestämmer hur lång tid andra länder ska anse att medborgare med svenskt pass får besöka landet utifrån giltigheten på det svenska passet. 

Verkar det inte konstigt att besökslandet inte verkar ha något att bestämma om i frågan? Borde det inte vara landet som man besöker som sätter upp reglerna för besökare från andra länder?

Thailand har bestämt det. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig chansa på vilka regler som gäller. Jag vet hur länge mitt pass är giltigt och har en påminnelse i min kalender när det är dags att förnya. När passet är förnyat skapar jag en ny påminnelse, som ligger så att jag med god marginal klarar den eventuella 6 månadersregeln. Mycket enkelt.
 
Naturligtvis om man vill undvika krångel.
Rätt tänkt.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
2 minuter sedan, skrev Juha:

Thailand har bestämt det. 

Och då borde väl informationen som står på Thailands ambassads hemsida vara det man följer, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Soengsang said:

Så ambassadens info är bara blaha?

Och nej, alla ambassader har inte samma info.

Du vet att ambassaden är underordnat MFA utrikes departementet, de har ingen koppling till Immigration i Thailand. 

De kan väldigt lite om Immigration polisens regler. 

De har tex inte möjlighet att se om någon är svartlistad. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...