Jump to content
IGNORERAD

Reflektion från Kina

Atom
 Dela

Recommended Posts

Är kineserna i Kina lika odrägliga där som här?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

10 minutes ago, Jive said:

Är kineserna i Kina lika odrägliga där som här?

Jag tycker nog inte kineser i allmänhet är odrägliga men de är väldigt ofta opportunistiska.

De kineser ni får till Pattaya är nog till minst 90% ute på sin första utlandsresa och är huvudsakligen där för att det är billigt; lite YT, Yellow Trash, helt enkelt :)

Nej, nu måste jag ut i Shanghainatten och dricka lite öl.

Ändrades av Atom
  • Ge karma 5
  • Tummen upp 1
  • Haha 3

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Bara att fråga L64!

Och flera av mina bekanta jobbar i Belgien, för käppkineserna!

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Atom:

Titt som tätt vädras den kinesiska turistinvasionen i Thailand och många förundras nog över hur det Kina, som vi alla växte upp och såg som hopplöst maoistiskt efterblivet, helt plötsligt blivit en världsmakt. Många är nog de västerlänningar, framförallt äldre, som fortfarande inte tror på att Kina är en världsmakt på nästan alla områden.

Tidigare i veckan var jag i Ningde. Om ni aldrig hört talats om staden så oroa er inte över det; är nog inte många i Shanghai eller Peking som känner till staden heller; lite som ett kinesiskt Långshyttan. Ningde ligger i kustprovinsen Fujian, från vilken många av de kineser som flyttade till Sydostasien kom från. Det är ett bergigt område som till för 20 år sedan nästan enbart levde på teodlingar och fiske.

Jag var där första gången för 12-13 år sedan och det tog 6 timmar från flygplatsen i Fuzhou via snirklande vägar runt bergstopparna. Det vackraste landskap jag sett i Kina men också den sorgligaste förstörelsen. Stålverk, pappersbruk och cementfabriker som pumpade ut tusentals kubikmeter obehandlat avfall rakt ut i havet bland ostron- och räkodlingar. I förrgår tog det 1.5 timme från flygplatsen via ett 20-tal kilometerlånga tunnlar och istället för ett gästhus bodde vi på ett hotell som får Grand i Stockholm att blekna (man får inte titta för noga givetvis eller försöka öppna några lådor, men ändå). På kvällen var jag ute och käka med en av våra svenska servicekillar som varit där mycket. Vi hamnade på en schysst restaurang där ett band med västerlänningar spelade; en trummis från Ukraina, en basist från Lettland, en Grek på gitarr och en slovakiska med stor snok, och lyckligtvis ändå större bröst, vid micken. Min kollega berättade att det fanns en restaurang till med ett internationellt band samt flera barer med blonda brudar från Rumänien och Moldavien samt några fakeblondiner från Uzbekistan och Tajikistan. Han hade också träffat på flera engelskalärare från England och Australien.

Varför skriver jag det här? Därför att jag tycker att det är intressant, om än lite skrämmande, att det sker ett så tydligt paradigmskifte i världen. Vi är vana att Asiater kommer till Europa och tar skitjobb som ofta är illegala och helt utan anställningstrygghet. Att som västerlänning jobba i Asien har generellt sett alltid betytt en välbetald expat i någon managementposition. När nu unga EU-medborgare tar jobb i provinsiella industristäder i Kina och får lön i handen så är det nog dags att på allvar inse att vår tid som Herren på Täppan börjar gå mot sitt slut. Inte så att inte Kina har en miljon problem, för det har de, men de kommer en dag vara nummer ett i världen och många av dagens unga i Europa kommer en dag jobba för kinesiska företag, precis som många av dagens unga kineser jobbar/jobbat för västerländska, japanska och koreanska företag.

2C04E61C-4CD8-48A0-BF6E-865639C54651.jpeg

Så jäkla stora var de inte, ja tuttarna på Slovakiskan :D 

• Haha 2
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

för käppkineserna

Tror jag inte :)

Käppkines är en norrländsk stuveriarbetare sent 1800 tal-mitten av 1900 talet, ett slanguttryck från den tiden man lastade virke löst i båtarna.

• Haha 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 minute ago, Tommy said:

Bara att fråga L64!

Och flera av mina bekanta jobbar i Belgien, för käppkineserna!

MVH

Stjp är också käppkines. Jag tror nog de flesta volvoiter är överraskade över hur bra det gått sedan kineserna tog över och de jag pratat med tycker att de är betydligt friare nu än när det var amerikanska ägare.

Jag känner även två gamla Ericssonrävar som nu jobbar för Huawei och de är också nöjda. De stora multinationella kinesiska företagen är dock vargar i fårakläder; den dagen Kina är etablerade på toppen är det nog inte lika roligt längre, förhoppningsvis har vi några decennier dit.

• Ge karma 6

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Finns nog en hel del bra med kina, men även en hel del dåligt.

Den 21 juni startar deras "dog eating festival", såg bilder och videos från detta och det var nog bland det värsta jag någonsin sett :cry:

• Tummen upp 1

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tror jag inte :)

Käppkines är en norrländsk stuveriarbetare sent 1800 tal-mitten av 1900 talet, ett slanguttryck från den tiden man lastade virke löst i båtarna.

Nja, tror det härstammar från boxarupproret i kina, för ett bra tag sedan.

Men det innebär naturligtvis att du kan ha rätt, du ock! (ja, OCK)

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 1
  • Haha 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tycker nog inte kineser i allmänhet är odrägliga men de är väldigt ofta opportunistiska.

De kineser ni får till Pattaya är nog till minst 90% ute på sin första utlandsresa och är huvudsakligen där för att det är billigt; lite YT, Yellow Trash, helt enkelt :)

Vi har kineser både med och utan pengar i Pattis. Över en kam kan jag väl säga att de utan pengar saknar basic hyfs och kastar skiten där de står. De med pengar är opportunistiska, som du säger och har allmänt en trist attityd gentemot sin omgivning - typ här är jag och jag har större rätt till utrymme än du.

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Nja, tror det härstammar från boxarupproret i kina, för ett bra tag sedan.

Men det innebär naturligtvis att du kan ha rätt, du ock! (ja, OCK)

MVH

Hmmm, skulle nog tryckt in ett par "inte" på lämpliga ställen i det inlägget.

MVH

Ändrades av Tommy

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Vi har kineser både med och utan pengar i Pattis. Över en kam kan jag väl säga att de utan pengar saknar basic hyfs och kastar skiten där de står. De med pengar är opportunistiska, som du säger och har allmänt en trist attityd gentemot sin omgivning - typ här är jag och jag har större rätt till utrymme än du.

Svärmoran min är 50% kines...

Kanske förklarar ett och annat???

MVH

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

tryckt in et

Kunde inte låta bli 5555555

et_phone_home_by_brandtk-d65asj0.jpg.5787a1ae1a96cc908e5be5882daf3c38.jpg

• Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Bananen:

Finns nog en hel del bra med kina, men även en hel del dåligt.

Den 21 juni startar deras "dog eating festival", såg bilder och videos från detta och det var nog bland det värsta jag någonsin sett :cry:

svin.jpg.a3093ae7cbd742f2bd8301f03f5b06d8.jpg

Jag föredrar bacon!

MVH

• Ge karma 1
  • Haha 1

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kunde inte låta bli 5555555

et_phone_home_by_brandtk-d65asj0.jpg.5787a1ae1a96cc908e5be5882daf3c38.jpg

Fan...

• Haha 3

Dela på andra sajter

Ja vi i väst har ju alltid vart så vana vid att det är USA som har pengar och makt, men om man intresserar sig det minsta för andra länder i öst så har man ju förstått att tex Ryssland inte är direkt fattiga heller!

Hur många vet att Kina snart landar med en robot på baksidan av månen som förberedelse för nästa raket som skjuts upp dit! Dom enda som har tagit bilder från baksidan hittills är just Sovjet som på sin tid var hästländer för USA!

• Ge karma 4

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tycker nog inte kineser i allmänhet är odrägliga...

Hur är tjejerna på ölbarerna du besökt i Kina?

Dela på andra sajter

Just now, audirs2 said:

Ja vi i väst har ju alltid vart så vana vid att det är USA som har pengar och makt, men om man intresserar sig det minsta för andra länder i öst så har man ju förstått att tex Ryssland inte är direkt fattiga heller!

Hur många vet att Kina snart landar med en robot på baksidan av månen som förberedelse för nästa raket som skjuts upp dit! Dom enda som har tagit bilder från baksidan hittills är just Sovjet som på sin tid var hästländer för USA!

http://www.skarahastland.se/ ?

• Haha 2

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Alla som heter Wang är snälla och de som heter Li är dumma.

Tycker denna man beskriver Kina på bra sätt!

• Ge karma 3

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Tommy:

Svärmoran min är 50% kines...

Kanske förklarar ett och annat???

MVH

He he, kommer ihåg när hon var på Aht med pekfingret för en massa år sedan hemma hos Jonny.

Ändrades av Jive
  • Skål 1

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Atom:

Alla som heter Wang är snälla och de som heter Li är dumma.

En uppdelning av bartjejer i snälla eller dumma är kanske så ett barn ser på dem, men min fråga till dig  syftade mera på hur du som europeisk man blivit  omhändertagen av kvinnorna i barerna du besökt?  Jämför gärna med Thailand som de flesta av oss här har erfarenhet av.

Ändrades av ArneMorales
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...