Jump to content
IGNORERAD

Främmande sjukdomar för oss svenskar i asien


Krafta

Recommended Posts

Med den flitige skribenten/ medlemmen i mpr, "K" (kan tyvärr inte stava hans hela nick - men ni vet vem han var!). Och i åtanke med hans drastiska bortgång för inte så länge sedan, på sin resa i asien, då han drabbades av någon sorts av infektion/ stelkramp om jag inte minns fel.

Så tänkte jag starta en tråd, som ni/vi som har erfarenheter och blivit drabbade av olika sjukdomar i asien och som kanske är lite okända för dom flesta, kan dela med oss utav.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Gonorre, jag gick till en clinic på South Road och fick en spruta i röven, 900B

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Gonorre, jag gick till en clinic på South Road och fick en spruta i röven, 900B

 

Ajdå, se till att din partner har skydd innan han ger dig ett hästaklafs.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
3 minuter sedan, skrev hamnoi:

Ajdå, se till att din partner har skydd innan han ger dig ett hästaklafs.

Jag kör alltid med skydd

mask.jpg.e589543889b82ffd19943679befca343.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att hålla koll på vätskebalansen annars kan de gå som för mig...

 

Moppetur till storbyn....landsväg... Dottern fram, frugan bak

 

Akut tunnelseende sedan minns jag inget mer...

 

Dotter trodde jag busa och börjat köra sick sack... backspegeln for all värdens väg i det så när man kan komma men missa en frontalkrock med en Pickis...... Pickisen drog ju naturligvis...

 

Svägerska kom och hämta mig med moped.... höll på och trilla av flera gånger så de fick ringa efter bil istället.... brände av igen på väg mot bilen..... totalt kraftlös så de fick bära mig.

 

 

Flera år efter denna händelse så satt frugan och skrek så fort någon någon bil närma  sig på en sidogata när vi kom körande här hemma i Svedala

 

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Enis:

Se till att hålla koll på vätskebalansen annars kan de gå som för mig...

 

Moppetur till storbyn....landsväg... Dottern fram, frugan bak

 

Akut tunnelseende sedan minns jag inget mer...

 

Dotter trodde jag busa och börjat köra sick sack... backspegeln for all värdens väg i det så när man kan komma men missa en frontalkrock med en Pickis...... Pickisen drog ju naturligvis...

 

Svägerska kom och hämta mig med moped.... höll på och trilla av flera gånger så de fick ringa efter bil istället.... brände av igen på väg mot bilen..... totalt kraftlös så de fick bära mig.

 

 

Flera år efter denna händelse så satt frugan och skrek så fort någon någon bil närma  sig på en sidogata när vi kom körande här hemma i Svedala

 

 

/Enis

 

Men glöm inte saltet/mineralerna.

Om man bara dricker en jävla massa vatten så kissar man ut en hel del mineraler, och utan dem så mår man inte toppen heller...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men glöm inte saltet/mineralerna.
Om man bara dricker en jävla massa vatten så kissar man ut en hel del mineraler, och utan dem så mår man inte toppen heller...

Exakt så drick öl isf vatten :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Benriach:

Men glöm inte saltet/mineralerna.

Om man bara dricker en jävla massa vatten så kissar man ut en hel del mineraler, och utan dem så mår man inte toppen heller...

Just det.Antingen dricker man saltvatten eller hänger en saltsten runt halsen.Sedan finns det ju alltid annat salt man kan småslicka på.....

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
1 minut sedan, skrev B747:

Just det.Antingen dricker man saltvatten eller hänger en saltsten runt halsen.Sedan finns det ju alltid annat salt man kan småslicka på.....

Mao dricker man en jävla massa Tequilashots! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev B747:

Just det.Antingen dricker man saltvatten eller hänger en saltsten runt halsen.Sedan finns det ju alltid annat salt man kan småslicka på.....

...som kan leda till gula febern och det är inte att leka med.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

Mao dricker man en jävla massa Tequilashots! 

Det funkar också,dessutom är det härliga biverkningar.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det där med vätskebalansen är viktigt, brukar ha med mig ett rör eller två av Resorb så att jag får i mig lite salter och mineraler. Bra mot den vanligt förekommande sjukdomen Bacchus Smällus också.

 

Annars brukar jag bli biten av sandloppor och de såren verkar inte läka förrän man kommer hem till Sverige och fryser ner det hela. Kör man sen snåljåpsvarianten när man är på turné i landet brukar även det dyka upp bett från bedbugs på kroppen. Man har köpt många penicillin kurer i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett litet skitsår på stortån för några år sen. Blev tydligen infekterat, och jag blev riktigt dålig. Kunde knappt ta mig till sjukhus. Trodde jag fått blodförgiftning, men det visade sig vara något som heter cellulitis. Tydligen ganska vanligt i Thailand. En infektion under huden som kan bli mycket allvarlig, folk dör om de inte kommer under vård. Fick intravenös antibiotika i tio dagar, fyra gånger per dygn, därefter tabletter ytterligare en vecka.

 

Har skrivit mer detaljerat om detta i en tidigare resetråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår när jag skulle ta på mig shortsen så kände jag att det gjorde ont på baksidan av låret,strax ovanför knävecket och det blev ju lite komplicerat att kunna se vad det var, men till slut lyckades jag se att det var ett sår på cirka en centimeter och hade en var-skorpa, så jag blev lite fundersam på vad det kunde vara - alldeles för stort för ett myggbett eller dyligt.

Jag frågade den thailändska tjejen som driver restaurangen där jag bor om hon hade en aning om vad det kunde vara och hon kände inte igen det heller.

 

1997809391_IMG_20180520_030556(1).thumb.jpg.e92afb23587e0f2f6c7b4102b07255e9.jpg

 

Gick till en klinik som jag hade fått tips om men dom stängde klockan 12 på lördagar och med tanke på mr.k så ville jag inte vänta.

Så det blev Bangkok hospital och deras hudklinik som låg i byggnaden bredvid,hade ju fått registrera mig tidigare vid farangdisken där dom frågade om jag hade med mig passet (säkert 4ggr ,och jag svarade lika många ggr att jag inte hade med mig passet) men dom nöjde sig tillslut med mitt medlemskort i Pattaya sport club som identifiering - hehe.

 

Fick vänta cirka 5-10 minuter innan dom kollade blodtrycket och vikten,väntade kanske 2 minuter tills jag fick träffa läkaren, visade upp såret framför hennes skrivbord och hon klev inte ens upp från stolen för att konstatera att det var en paederus insekt/skalbagge som hade gjort sin åverkan.

 

IMG_20180519_203118_HDR.thumb.jpg.b9ab2cf5704ad1f0fcaa7b847bf9e0c7.jpg

 

Vad jag förstår så får man inga bett från den här insekten men om man smäller till den såsom man gör med myggor så utsöndrar den bakterier mm som gör att man kan få ordentliga brännskador, som tur var så upptäckte jag det i inledningsfasen och märker faktiskt att svullnaden på såret redan har gått ner.

 

Då undrar ju givetvis några vad det kostade:

1.Medicin ( en antibiotika/kortison (Fucicort 5g) salva samt 7 st bilaxten tabletter) = 657 BATH

2.Sjuksköterska = 100 bath

3.Other medical charges (vad det nu innehåller) = 400 bath

4.Fysisk undersökning = 1000 bath

 

Dom två första är ju ganska billiga.

3:an vet jag faktiskt inte vad det kan vara.

4:an 1000 bath för 5 minuter låter lite mycket i mina öron.

 

Men man får ju vara tacksam över att smärtan försvinner vad det lider.

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

3-an var naturligtvis vikt och blodtryck. Jag brukar oftast vägra blodtryck och annat som inte alls kan ha något med mina besvär att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några resor till Thailand så har ju jag likt så många andra råkat ut för diare. Detta är något som en van thai apotekare ordinerar medicin för, och symptomen är borta på ett dygn.
Vad jag undrar är om detta gör att man har en tåligare mage efter att ha haft diare en gång?
Har man liksom skaffat sig en mer heltäckande bakterieflora?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...