Jump to content
IGNORERAD

Lägenhetsuthyrning korttid förbjuden


Esspe

Recommended Posts

Cavemannen
5 minuter sedan, skrev Esspe:

https://www.bangkokpost.com/news/general/1467442/airbnb-bookings-illegal-court-declares

 

AirBnb lär väl få svårt att överleva i Thailand nu. Dom flesta condos hyr ju inte ut på kortare tid än en månad så där blir det kanske inte så stor skillnad. 

De förbjöd det uppe på Svalbard också, hotellen är inte glada i att få konkurrens.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

De förbjöd det uppe på Svalbard också, hotellen är inte glada i att få konkurrens.

 

http://www.bbc.com/news/business-44166174

 

Airbnb to report homeowners' income to Danish tax authorities

 18 May 2018

 

Business

Share this with Email Share this with Facebook Share this with Twitter Share this with Whatsapp

Image copyrightGETTY IMAGES

Airbnb will automatically report homeowners' income to tax authorities in Denmark under a landmark move.

It will make it easier to spot tax evasion by homeowners renting out rooms and properties via the site.

Danish tax minister Karsten Lauritzen said the country wants a "sharing economy" to flourish, but on condition taxes are paid.

The move - which needs clearance in parliament - comes as several countries try to rein in Airbnb tax evaders.

In addition to the issue of taxes, Airbnb is blamed for pushing up house prices in major cities and taking away business from hotels and B&B outlets.

The Denmark deal will also include limiting the number of days an owner may list a property to 70 a year. Owners will be given a tax-free allowance of up to 40,000 kroner (£4,690) a year.

"We want a flourishing sharing economy in Denmark where it is possible for renters to earn a reasonable tax-free amount on making their property available," said Mr Lauritzen. "But it is under the condition that tax payments are in order."

'Progressive attitude'

Airbnb had about 30,000 renters in Denmark in 2017 and more than 900,000 visiting users. A typical Airbnb host in Denmark earned on average 15,500 kroner by sharing their space for 23 nights a year.

Patrick Robinson, Airbnb head of public policy in Europe, said the move was "innovative and forward-thinking" by Denmark.

"The progressive attitude of Denmark is an example to the world and demonstrates how positive results can be achieved when policymakers and Airbnb work together on the shared goals of making cities better places to live, work and visit," he said in a statement .

This week, German tax officials asked Airbnb to surrender all data on its country's users to help track down tax evaders. And in China the company has agreed to give to authorities the booking and passport details of people staying in Airbnb properties.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju förbjudet sist jag var i Thailand oxå. 

Gick väldigt bra att hyra ändå.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev scorpio63:

Det var ju förbjudet sist jag var i Thailand oxå. 

Gick väldigt bra att hyra ändå.

Jo men skillnaden är att nu finns det domstolsutslag på hur lagen ska tolkas. Sen kanske dom inte tolkar det lika i Pattis som i Hua Hin :) Blir kanske som vanligt, ingen bryr sig nämnvärt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det.

Tänkte hyra med Airbnb nästa resa oxå, men nu får man kanske vänta och se hur det faller ut.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
48 minuter sedan, skrev scorpio63:

Hoppas det.

Tänkte hyra med Airbnb nästa resa oxå, men nu får man kanske vänta och se hur det faller ut.

Det är väl bara att du stannar i 1 månad, tiden går fort i Pattaya :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagar i Thailand blir bara viktiga att följa när inflytelserika personer har något att tjäna på lagen. Hotell är, efter mark och restauranger, den vanligaste destinationen för illegala pengar så väldigt många inflytelserika personer äger hotell i Pattaya, Hua Hin, Samui och Phuket framförallt. Vi kan nog vara ganska säkra på att det är dessa snubbar som ligger bakom den nya tolkningen av lagen och det är också dessa snubbar som kommer se till att den efterföljs.

 

Nu är ju, på gott och ont, Thailand ändå Thailand så givetvis kommer inte lagen följas fullt ut. Man får dock utgå från att de som fortsätter hyra ut kommer kräva en riskpremie så att det kommer bli dyrare kan vi nog vara ganska säkra på. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Det är väl bara att du stannar i 1 månad, tiden går fort i Pattaya :D 

Nu blir det nästan en månad över jul och nyår:-)

Tiden går för fort där nere.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det gäller Sverige så ligger Airbnb i grå zonen.

För det första att hyra ut via AirBnb kräver samtycke från styrelsen eller tillstånd av hyresnämnden. Styrelsen och hyresnämnden har dock ingen skyldighet att lämna samtycke eller tillstånd, eftersom att uthyrning via Airbnb inte utgör ett godtagbart skäl för andrahandsuthyrning. Uthyrning via Airbnb utan samtycke eller tillstånd kan således stå i strid med lagen.

 

För det andra Maggan Andersson vill ha skatt. Upp till 4000 är skattefri sedan är det att dela med sig.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Nu blir det nästan en månad över jul och nyår:-)

Tiden går för fort där nere.

Man kan ju hyra en månad ändå. Ingen som kan tvinga dig att stanna tiden ut. Brukar ha rättesnöret att bor jag mer än 14 dagar så lönar det sig jämfört med hotel.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt Mpr, billigast möjligt. Större delen av Asien erbjuder hotell med rum och service av hög klass för ett lågt pris men ändå skall det bokas rum för pisspengar..... Är det ingen som är intresserad av att må gott på semestern?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev M33:

Typiskt Mpr, billigast möjligt. Större delen av Asien erbjuder hotell med rum och service av hög klass för ett lågt pris men ändå skall det bokas rum för pisspengar..... Är det ingen som är intresserad av att må gott på semestern?

Håller helt med, det har ju gott så långt att vissa är livrädda på sin semester för att välja fel ATM för att tappa ett par bht.

Man ska som sagt må bra och unna sig lite extra på sin semester som man har längtat till. 

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Broskan:

Håller helt med, det har ju gott så långt att vissa är livrädda på sin semester för att välja fel ATM för att tappa ett par bht.

Man ska som sagt må bra och unna sig lite extra på sin semester som man har längtat till. 

 

//Broskan

ATM, är du galen!!!

Man får givetvis bäst kurs om man släpar med sig cash och växlar på plats, motionen av promenaderna för att hitta bästa kurs är gratis.

Sparade 79.50 på min förra vistelse,gissa om jag hade skoj för det:party:

 

För dom nyfikna kan jag berätta att jag köpte potatis för pengarna, dyrt men det var det värt!

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
2 minuter sedan, skrev hamnoi:

ATM, är du galen!!!

Man får givetvis bäst kurs om man släpar med sig cash och växlar på plats, motionen av promenaderna för att hitta bästa kurs är gratis.

Sparade 79.50 på min förra vistelse,gissa om jag hade skoj för det:party:

Du gjorde väl ett jälva klipp på Forex sist? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
4 minuter sedan, skrev hamnoi:

ATM, är du galen!!!

Man får givetvis bäst kurs om man släpar med sig cash och växlar på plats, motionen av promenaderna för att hitta bästa kurs är gratis.

Sparade 79.50 på min förra vistelse,gissa om jag hade skoj för det:party:

 

För dom nyfikna kan jag berätta att jag köpte potatis för pengarna, dyrt men det var det värt!

Det är ju 8kg potatis, vad gjorde du för skoj med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det där med släpa med deg och växla på olika jävla ställen går fetbort. Brukar alltid har några tusen THB över från föregående resa så man har taxipengar när man kommer fram, det räcker. Sen brukar vi alltid stanna nånstans och ta ut 20k var frugan och jag.. så man klara sig ett par dagar när man väl kommit fram. Om jag losar några hundra kr på en månad så skiter jag i det fullständigt. Väntar bara på att kronan lägger sig stadigt på 3THB så man slipper genträvarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Det är ju 8kg potatis, vad gjorde du för skoj med dem?

Mos,pommes,kokt,stekt:ok:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev wUThai:

Du gjorde väl ett jälva klipp på Forex sist? :)

Exakt,sån är jag😜

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Det är ju 8kg potatis, vad gjorde du för skoj med dem?

Det blir väl 40 rör med Pringles. Ett helrör om dagen, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...