Jump to content
IGNORERAD

Knasigt domstolsystem i Sverige

Leni

Recommended Posts

Detta har inget med Thailand att göra men jag lägger det på Off topic för att få höra synpunkter om jag är helt fel ute.

En kväll när vi kom hem så var vår husbil repad, någon hade lagt ner en massa möda på att rista in en massa osammanhängande streck på bägge långsidorna samt krossat backljusen.

Jag tänkte att dom kanske fastnat på övervakningskameran som är rörelsestyrd.

Och ja visst, det var klockrena bilder på en granne som bor på gatan som gjort det.

Jag gick till grannen och sa. Jag vet att du repat min husbil, antingen ersätter du skadorna eller så anmäler jag dig.

Jag hann precis ducka för att inte få en smäll. Så jag remmade därifrån och ringde snuten.

Jag anmälde skadan men inte hans utfall mot mig, ja sa att jag hade skadegörelsen på film och viste vem förövaren var.

Polisen tog emot anmälan och upplyste mig om att anmälan hade jag kunnat göra på nätet?

Jag frågade om dom inte skulle hämta inspelningen av brottet, men han sa att det kommer utredarna att höra av sig om.

Efter 2 dagar får jag en bekräftelse på min anmälan och efter 11 dagar får jag ett brev där det står att dom lägger ner ärendet då brottet inte kan utredas.

Jag ringer och efter ett par timmar så blir jag uppmanad att begära en överprövning.

Jag gör detta och till slut efter många samtal och ”hot” om att gå till pressen så utreder dom och till slut blir det en rättegång.

Rättegången var över på ett par timmar, den nekande gärningsmannen blev dömd för skadegörelsen

och fick 50 dagsböter a 100 kr samt att han skulle betala skadorna till försäkringsbolaget.

Nu till det som stör mig.

Advokaten hans fick 18850 kr.

Och dom kostnaderna skulle stanna på staten.

Så en polisutredning samt rättegång kanske ett överklagande och jag fick 800 kr i ersättning och allt ska staten stå för?

Men för fan han var ju skyldig och bedömdes som det, varför ska han slippa betala alla kostnader i målet?

Systemet är sjukt.

Detta var ett skitmål, men det är varje dag pengar blöder via advokater , tolkar, målsägandebiträden osv.. Och allt ska Staten stå för.

Hoppas att det inte blev för rörigt men jag var tvungen att skriva av mig.

Nån som vet hur det fungerar i Thailand?

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Leni:

Detta har inget med Thailand att göra men jag lägger det på Off topic för att få höra synpunkter om jag är helt fel ute.

En kväll när vi kom hem så var vår husbil repad, någon hade lagt ner en massa möda på att rista in en massa osammanhängande streck på bägge långsidorna samt krossat backljusen.

Jag tänkte att dom kanske fastnat på övervakningskameran som är rörelsestyrd.

Och ja visst, det var klockrena bilder på en granne som bor på gatan som gjort det.

Jag gick till grannen och sa. Jag vet att du repat min husbil, antingen ersätter du skadorna eller så anmäler jag dig.

Jag hann precis ducka för att inte få en smäll. Så jag remmade därifrån och ringde snuten.

Jag anmälde skadan men inte hans utfall mot mig, ja sa att jag hade skadegörelsen på film och viste vem förövaren var.

Polisen tog emot anmälan och upplyste mig om att anmälan hade jag kunnat göra på nätet?

Jag frågade om dom inte skulle hämta inspelningen av brottet, men han sa att det kommer utredarna att höra av sig om.

Efter 2 dagar får jag en bekräftelse på min anmälan och efter 11 dagar får jag ett brev där det står att dom lägger ner ärendet då brottet inte kan utredas.

Jag ringer och efter ett par timmar så blir jag uppmanad att begära en överprövning.

Jag gör detta och till slut efter många samtal och ”hot” om att gå till pressen så utreder dom och till slut blir det en rättegång.

Rättegången var över på ett par timmar, den nekande gärningsmannen blev dömd för skadegörelsen

och fick 50 dagsböter a 100 kr samt att han skulle betala skadorna till försäkringsbolaget.

Nu till det som stör mig.

Advokaten hans fick 18850 kr.

Och dom kostnaderna skulle stanna på staten.

Så en polisutredning samt rättegång kanske ett överklagande och jag fick 800 kr i ersättning och allt ska staten stå för?

Men för fan han var ju skyldig och bedömdes som det, varför ska han slippa betala alla kostnader i målet?

Systemet är sjukt.

Detta var ett skitmål, men det är varje dag pengar blöder via advokater , tolkar, målsägandebiträden osv.. Och allt ska Staten stå för.

Hoppas att det inte blev för rörigt men jag var tvungen att skriva av mig.

Nån som vet hur det fungerar i Thailand?

Ja, advokater som är betalda av staten är ett kapitel i sig. 

Var in på migrationsverket på ett ärende. 

Där står en yngre man i ”kassan” och har någon fråga angående uppehållstillstånd. 

”Kassörskan” frågar om alla papper är inskickade och grabben svarar att hans advokat har skickat in allt. 

Vafan! Får dom advokathjälp sponsrad av skattebetalarna? Ja inte undra på att saker och ting tar tid då advokaterna får betalt för den enorma pappersexercisen dom själv skapar. 

Men visst. Man borde få betala sina egna advokatkostnader och även andras. Då kanske man dessutom ser till att få rättegången överstökad så fort som möjligt istället för att ödsla tid och pengar. 

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Där står en yngre man i ”kassan” och har någon fråga angående uppehållstillstånd. 

”Kassörskan” frågar om alla papper är inskickade och grabben svarar att hans advokat har skickat in allt. 

Vafan! Får dom advokathjälp sponsrad av skattebetalarna? Ja inte undra på att saker och ting tar tid då advokaterna får betalt för den enorma pappersexercisen dom själv skapar. 

Men visst. Man borde få betala sina egna advokatkostnader och även andras. Då kanske man dessutom ser till att få rättegången överstökad så fort som möjligt istället för att ödsla tid och pengar. 

Ja, och att ha möjlighet att teckna en försäkring som täcker ev. advokathjälp.

Rättshaveristerna blir då som pankisarna i Thailand, dvs. de får betala mycket högre försäkringskostnader än övriga.

Dela på andra sajter

22 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Svinet Özz Nujens syster är en sådan migrationsadvokat t.ex.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Svinet Özz Nujens syster är en sådan migrationsadvokat t.ex.

Det förklarar ett och annat inom den familjen.
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Vah, har inte direktörn uppehållstillstånd i Norge?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

Vah, har inte direktörn uppehållstillstånd i Norge?

Diplomatstatus
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev berlitz:

Lägg ut filmen på Youtube.

Ja igentligen skulle man göra det, men för husfriden så får det vara överstökat.

Dela på andra sajter

Lånade ut bilen till en norsk kompis för nåt år sen.

Här den korta versionen...

Han krockade med en Mercedes.

Hans fel tydligtvis.

Vi som ägare av bilen blir stämda av Mercedesägarens försäkringsbolag som vill påvisa att han som körde bilen arbetade åt oss och därmed är vi betalningsansvariga.

Detta händer tydligen i bakgrunden vid varje trafikolycka. Och aldrig har en privatperson förlorat ett sådant här fall enligt advokaten som var vår motståndare. Så hans jobb var att förlora på rättegång. Varje dag, minst en gång.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

Lånade ut bilen till en norsk kompis för nåt år sen.

Här den korta versionen...

Han krockade med en Mercedes.

Hans fel tydligtvis.

Vi som ägare av bilen blir stämda av Mercedesägarens försäkringsbolag som vill påvisa att han som körde bilen arbetade åt oss och därmed är vi betalningsansvariga.

Detta händer tydligen i bakgrunden vid varje trafikolycka. Och aldrig h!!ar en privatperson förlorat ett sådant här fall enligt advokaten som var vår motståndare. Så hans jobb var att förlora på rättegång. Varje dag, minst en gång.

Dela på andra sajter

On 2018-05-19 at 09:13, skrev andrejsdenruskige:

Ja och även om de jobbar får de tydligen advokat, gratis tandvård m.m

Dela på andra sajter

Hade din granne haft ett stadigt jobb hade han fått betala både advokatkostnader och böterna själv då det är baserat på inkomst.

Sen kan man ju undra hur fan advokaten kunde fakturera 18,850 kr för ett skadegörelse mål. Bra timpenning där. Hans klient har ju i princip redan erkänt då allt finns inspelat på övervakningskamera. Rättegången borde ha varit över på en halvtimme.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...