Jump to content

Cavemannen

Livet i en Isaanby

Recommended Posts

Cavemannen
25 minuter sedan, skrev Atom:

Cool tråd och jag håller helt med om att allt blir vad man gör det till; upplever man att de tre dagarna i svärfamiljens hus bara är en väntan på tiden i Pattaya eller Bangkok och att man slänger bort hårt inarbetad semester så kommer man givetvis inte trivas.

Jag älskar livet på landet men bara light-versionen och i små doser; gräva diken och fiska ål i gyttjedammar är jag alldeles för bekväm för. Påta lite i trädgården, få tid att snacka med dottern och släktingarna och dricka några öl utan att kvävas av Shanghais eller Bangkoks luftföroreningar; det är vad jag vill få ut av en weekendtripp. till byn

Förra helgen var vi faktiskt i Isaan, bara just, men ändå. Barnen fick plocka lite mangos i Khao Yai och frugans Facebook exploderade av kommentarer om hur fantastisk det måste vara för barnen att få uppleva traditionellt thailändskt lantliv. Vi bodde på ett 5-stjärnigt hotell och plockades upp i fina minibussar och serverades champagne, men visst, jämfört med Thonglor så var det ju lantligt.

32468072_10157365857174027_2415891667748913152_n.jpg

De mangona som hänger lite lägre, är de färdig paketerade med påse och allt :D 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Atom
1 minute ago, Cavemannen said:

De mangona som hänger lite lägre, är de färdig paketerade med påse och allt :D 

Vi plockade på en kommersiell farm som någon av föräldrarna äger och normalt sett skördas de och skickas till Japan, Korea eller Kina strax innan de är helt mogna, men de hade sparat några träd för oss och för att undvika att fåglar och andra djur skulle attraheras av mogna, söta, mangos så satte se plastpåsar på frukterna.

• Ge karma 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
30 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Att ha arbete och tjäna pengar mellan ris skördarna är det stora bekymret för många av de bönder som valt att stanna kvar i byn på heltid.

Många jobbar halvårsvis i Bangkok/Chonburi regionen, för att komma hem när det är dax att så riset.

Lillebror till exet hade en ide om att tjäna pengar, odla insekter som han kunde sälja.

Först måste man ha ett hus som inte släpper in för mycket sol.

IMG_1118.thumb.jpg.8d1a899f40884ba68b6baf8f4f24888f.jpg

Och sen ett gäng med boxar där insekterna skall bo

IMG_1121.thumb.jpg.e762d71a0ac3765273f5dd0344bd912e.jpg

IMG_1123.thumb.jpg.4706ef8c92d3d15c8ad2490577a4aa10.jpg

Och här har vi själva insekterna

IMG_1127.thumb.jpg.6d77022eeb71f32e656cf68ff440de5b.jpg

IMG_1122.thumb.jpg.6168e0fe1c973191c4d1e79ec2894038.jpg

Och här tror jag att han gör iordning maten till dem, det kan också vara att det är nästa generation insekter på gång, jag har ingen större koll på detta.

Och det verkade inte lillebror heller ha, ett halvår senare så lade han ner uppfödningen utan att ha tjänat så värst många baht........

IMG_1126.thumb.jpg.946524a8d8c0f8357f4ce72fc2e678d6.jpg

Här är insekter dyrare än kött. Frugan tog med sig några kilo nu när hon kom tillbaka från LOS, på begäran av några isaankompisar. Några andra kompisar blev riktigt sura. Varför hade hon inte talat om för dom att hon tog med insekter.

• Ge karma 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong

Mmmm. Kalas på grillad risråtta.....

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information

Vi har placerat kakor i din apparat för att göra MPR bättre. Du kan justera din kakinställningar eller så anser du att det är ok att fortsätta surfa på MPR.