Jump to content
Cavemannen

Livet i en Isaanby

Recommended Posts

Kenneth4618

En traktor och då dök denna upp i mitt minne

• Ge karma 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
5 timmar sedan, skrev Cavemannen:

forts....

Vattenbil nr2(kan inte förstå att det behövs 2st vattenbilar i vår lilla by.....)

Begravningsbilen

Skolskjussbilen

Pannkaksbilen

Grisbil nr2

Grusbilen

Sen finns det ca 25st olika matbilar som passerar 1-7dagar i veckan, glassbilen,hunduppköparen,plåtslagaren,möbelförsäljaren,kruksäljaren,isbilen,skrotuppköparen,grodsäljaren,alla olika frukförsäljare mm. 

Så det händer lite om dagarna :-)

Saknar bland de viktigaste bilarna.

Isbilen och ölbilen, brukar finnas bra många sådana, fast i Isaan är de kanske ersatta av seesip salängen.

Skulle ha tagit bilder av den rostigaste av alla isbilar. Inte mycket järn som var färsk i den inte. Den nvarande generationen ser väldigt fräch ut.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Cavemannen
Precis nyss, skrev Wangthong:

Saknar bland de viktigaste bilarna.

Isbilen och ölbilen, brukar finnas bra många sådana, fast i Isaan är de kanske ersatta av seesip salängen.

Skulle ha tagit bilder av den rostigaste av alla isbilar. Inte mycket järn som var färsk i den inte. Den nvarande generationen ser väldigt fräch ut.

Ölbilen eller bryggarbilen var med, och isbilar hade vi 3st olika som passerade var o varannan dag, men jag hittade inget foto i min mapp tyvärr....

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
28 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ölbilen eller bryggarbilen var med, och isbilar hade vi 3st olika som passerade var o varannan dag, men jag hittade inget foto i min mapp tyvärr....

Läser lite slarvigt som vanligt då. En annan skillnad som jag ser det är att vi har så gott som inga vattenbilar med stora tankar. Däremot vattenbilar med 10 l plastdunkar, en del pickupar som lastar flaket i två lager, och en del lite större bilar. Denna skillnad beror väl på att vi har tillförlitlig leverans av kommunalt dricksvatten där vi bor någon dryg mil utanför Pitsanulok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Cavemannen
Inlagd (ändrad)
12 timmar sedan, skrev Wangthong:

Läser lite slarvigt som vanligt då. En annan skillnad som jag ser det är att vi har så gott som inga vattenbilar med stora tankar. Däremot vattenbilar med 10 l plastdunkar, en del pickupar som lastar flaket i två lager, och en del lite större bilar. Denna skillnad beror väl på att vi har tillförlitlig leverans av kommunalt dricksvatten där vi bor någon dryg mil utanför Pitsanulok.

Att få vatten på stor flaska/dunk det saknade vi uppe i byn, och även sophämtning var något vi saknade.

Metal,hårdplast, glas, papp, elektronikskrot tog ju skrotuppköparen emot, allt annat brändes och det som ej brann grävdes ner i risåkern, tyvärr....

Ändrades av Cavemannen
  • Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Cavemannen
Inlagd (ändrad)
7 minuter sedan, skrev Raggarn:

Glöm ej den viktigaste bilen förutom bryggarbilen.

Låt mig presentera..........

Herr och Fru Skitbilen

image.thumb.jpeg.727ea56e1f9d06824e01f5949166c176.jpeg

Har du fått med en Ragn sells logga från Sverige :D 

Bilen såg ju fin ut, våran skitbil i byn ser inte lika fin ut.

Jag brukade ofta hota lillgrabben när han försökte smita ifrån skolläxan, att gör han inte ifrån sig i skolan så blir han skitbilschaufför när han blir stor, och det bet :-) 

Ändrades av Cavemannen
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leadbelly
Inlagd (ändrad)
22 timmar sedan, skrev Cavemannen:

forts....

Vattenbil nr2(kan inte förstå att det behövs 2st vattenbilar i vår lilla by.....)

P2113522.thumb.JPG.43263e9aa581818b200e637d80807604.JPG

Begravningsbilen

P2113528.thumb.JPG.ed386aedb32ec8433d4aeabaab50339e.JPG

Skolskjussbilen

P2113530.thumb.JPG.f9d2fd99459414cc8849c9624c278b01.JPG

Pannkaksbilen

P2113532.thumb.JPG.6c8a2b794beed11cddc8bd75121f0add.JPG

Grisbil nr2

P2113554.thumb.JPG.81b111ad4ea0d272c08f534ea84e3507.JPG

Grusbilen

P2253866.thumb.JPG.5b3076dc77d2fff5d740bd9da5862481.JPG

Sen finns det ca 25st olika matbilar som passerar 1-7dagar i veckan, glassbilen,hunduppköparen,plåtslagaren,möbelförsäljaren,kruksäljaren,isbilen,skrotuppköparen,grodsäljaren,alla olika frukförsäljare mm. 

Så det händer lite om dagarna :-)

Ser en ensam gris på "Grisbil 2"

Hade du trillat av??

Med vänlig hälsning Leadbelly

Ändrades av leadbelly
  • Ge karma 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke när man läser detta kåseri.
      Det mesta är helt sant men ibland så tar jag mig konstnärliga friheter att krydda historierna lite. Det som inte är sant eller halvsant, det är mina helt egna fantasier som jag stundom låter få fritt utlopp i denna historia.

Luke the Drifter
      _________________________________________________________________________________

Det var dags att bege sig ut på äventyr igen.  
      Målet, eller rättare sagt målen, för den här resan var inte exakt planerad in i minsta detalj utan jag skulle improvisera under resans gång. Det fanns ett tema för äventyret och det var att jag skulle besöka bystan, vischan, tassemarkerna och byhåla.
      Jag räknade med att det skulle kunna bli både kallt och varmt på resan så jag packade ner både badbyxor och varma kläder.

Den här fleecetröjan kommer säkert att komma till användning så den skall med i ryggsäcken

Då ryggsäcken var packad så kände jag mig nästan redo att åka. Jepp, nästan klar.
      Det går ju inte att starta en resa utan att ta en lyckobringande färdknäpp som skall ge skydd mot alla faror som ruvar längs vägen !
      Jag hade en flaska Sangsom Similan som jag hade sparat till något alldeles extra speciellt tillfälle och det kändes att det var dags att öppna flaskan nu.

En drygt femton år gammal flaska som nu äntligen skall öppnas

Här sitter skattekvittot kvar och det är daterat 2544 eller omvandlat till vår tideräkning 2001 !

Någon kanske kommer ihåg Sangsom Similan ? En betydligt mjukare smak än vanlig Sangsom.

Nog om detta, dags att bege mig iväg ut på äventyr.

Häng med !

Luke the Drifter 
    • Soengsang
      Av Soengsang
      De av oss som enl vissa har den dåliga smaken, eller är så fattiga så vi äter "Thaislaffs" titt som tätt, vilka rätter är era favoriter?
      Själv så svänger ja gärna några gånger i veckan in till byn, och sätter mig på en restuarang och tar in tex Tom tam kung, eller PhadThai. Även Nudelsoppa fungerar, gärna med "moo deng".
      Jag tycker det är rätt avslappnande att sätta sig på ett hak själv, slafsa i sig mat och skölja ner det med några kalla!

• Jerker
      Av Jerker
      Den sista veckan träffade jag ett par i byn killen från Switzerland 60 år gammal tjejen thai 45 år. För 10 år sedan träffade jag dom i Phuket när möte min sambo hon är kusin till tjejen. Ett trevligt par killen flyttade hit för 14 år sedan efter sålt ett antal restauranger , disko i Switzerland köpte mycket mark i Phuuket har gjort bra pengar alla dom har åren.

För 3-4 år sedan ville tjejen flyta till byn för ta hand mor och far hennes kille var inte så intresserad flytta från Phuket men gav med sig hyrde ut sitt hus i Phuket byggde nytt hus byn för ca 3000 000 bath lovade två år skulle han testa hur det var.

Nu hade han bott 4 månader i byn syntes att han inte gillade att bo har en orsak var att dom bodde med svärmor och svärfar. I phuket hade han många kompisar(från Switserland) som hälsade på. Han hade blivit en väldigt bitter man under alla år hade levt i Thailand en stor orsak var SPRÅKET hans engelska var dålig och thai kunde han några meningar men förstådd inte mycket när de pratade.

För överleva lite skojade han ofta sa några ord på thai tyckte ofta det kändes lite sorgligt.Dom flesta thaiarna skrattade tyckte han var rolig.Han behandla sin fru dåligt skämde ut henne för alla så var han inte alls för 10 år sedan.

Jag tror att man måste försöka lära sig språket om man ska leva i Thailand annars kommer man inte lyckas få ett bra liv Thailand.
NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy