Jump to content
IGNORERAD

Minimum för att leva drägligt i Thailand?


Cavemannen

Minimum för att leva drägligt i Thailand?  

126 röster

  1. 1. Vad är din minimum lön/pension för att du skulle leva drägligt i Thailand?

    • Min 5,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      3
    • Min 7,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      9
    • Min 10,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      25
    • Min 13,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      29
    • Min 18,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      13
    • Min +20,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      47


Recommended Posts

Cavemannen

Vad är minimum i månadsinkomst för att ni skulle kunna tänka er flytta till Thailand?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    11

  • Soengsang

    8

  • MaiChai

    4

  • SatanG

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Vad är minimum i månadsinkomst för att ni skulle kunna tänka er flytta till Thailand?

Är det pengar kvar efter skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
7 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Vad är minimum i månadsinkomst för att ni skulle kunna tänka er flytta till Thailand?

Beror väl på valutakursen och andra omständigheter.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Är det pengar kvar efter skatt

Ja 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Beror väl på valutakursen och andra omständigheter.

Får väl förutsätta att det är dagens, mellan tummen o pekfingret.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Jag skulle inte kunna tänka mig att flytta till Thailand för att leva ett "drägligt" liv. Det kan jag göra i Sverige. När jag vistas i Thailand vill jag leva ett gott liv. Budgeterar därför med 1000 SEK/dag oavsett vistelselängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte kunna tänka mig att flytta till Thailand för att leva ett "drägligt" liv. Det kan jag göra i Sverige. När jag vistas i Thailand vill jag leva ett gott liv. Budgeterar därför med 1000 SEK/dag oavsett vistelselängd.
Bränner långt långt mindre i Thailand än i Sverige för egen del.

Svårt att bli av med pengar.
En månad kan kosta cirka 7000 sek utan att jag medvetet hållet igen på någonting.
Jag har ju inga små barn och inga dyra Mia noi.

Möjligen om man bor på hotell, typ turistar.
Gör jag lite för sällan det kan jag hålla med.

Ska skärpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som singel hade jag valt alternativet minst 7k/mån, under det borde vara svårt att kunna nå men det beror ju på att man inte längre är intresserad av barlivet. Räknar inte in boendekostnad här. Antagligen skulle den budgeten skita sig snabbt men man är ju optimist. 

 

Som gift småbarnsfarsa så får det bli 20+/mån, som senare borde kunna sjunka ner till 10k/mån när de en dag flyttar ut då boendekostnaderna är mycket låga (inga lån). Antagligen har jag fel här med men va fan man måste ju välja något. Bättre att vara optimist än pessimist för då kan man ju pensionera sig tidigare :-)

 

Frugan tror det krävs ca 25k baht/mån om vi skulle bosätta oss i hennes hus på landet men eftersom hon hellre flyttar till något västland framför boende där, och jag gärna hoppar över längre studier i buffelrövsskådning i Isaan så kan vi egentligen skita i den beräkningen.

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

har räknat på det där... MLS och Jag behöver 18 000 sek i månaden (tillsammans) för att ha det drägligt...

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev HajKaj:

har räknat på det där... MLS och Jag behöver 18 000 sek i månaden (tillsammans) för att ha det drägligt...

Beror väl på kursen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
On 2018-05-11 at 12:22, skrev Soengsang:

Får väl förutsätta att det är dagens, mellan tummen o pekfingret.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev HajKaj:

har räknat på det där... MLS och Jag behöver 18 000 sek i månaden (tillsammans) för att ha det drägligt...

 

Med eller utan boendekostnad? Det är säkert en rimlig summa.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
7 timmar sedan, skrev HajKaj:

har räknat på det där... MLS och Jag behöver 18 000 sek i månaden (tillsammans) för att ha det drägligt...

Eftersom skatten på din pension från Sverige, när du bor i Thailand permanent, är 25 procent  så bör du då ha en bruttopension på ca 24.000 per månad, inklusive Avtalspension från AMF,  Alecta etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, ArneMorales said:

Eftersom skatten på din pension från Sverige, när du bor i Thailand permanent, är 25 procent  så bör du då ha en bruttopension på ca 24.000 per månad, inklusive Avtalspension från AMF,  Alecta etc.

Varken jag eller frugan kommer få någon pension, eller ja, frugan får väl 700 Baht i månaden och jag kanske kan få några hundra kronor för de två år jag jobbat i Sverige.

 

Lyckligtvis kan man dock ha andra inkomster än pension den dagen man slutar jobba och jag tror det är få 70-talister som räknar med mycket till liv om man inte har egna besparingar.

 

Den dagen dottern är utflyttad och hennes studier är avklarade skulle vi nog kunna leva drägligt på 40,000 Baht/månad och bra på 70,000. Vill vi kunna fortsätta resa så behöver vi upp i 100,000 i månaden.

 

Ett långsiktigt investerande bör ge minst 6% om året och med en inflation på 3% så krävs det Ett Gyllene Ägg på 40 miljoner Baht för att kunna plocka ut 100,000 i månaden (inflationsskyddat) i all evighet. 

 

Det är dock minst 10 dyra studieår kvar för dottern och dessutom vill vi köpa sommarstuga och kunna bo i Sverige under somrarna, så det är nog bara att fortsätta avnjuta bifogad frukost 3 måndagar i månaden i några år till.

63B12C8D-C33F-481A-9BF5-8B30351999B7.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minutes ago, koppar55 said:

Iaf en bra plats i planet.😀

 

Jo, fast retsamt nära business ;)

507120BB-E2BA-453E-B74A-4786B07D0C00.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
37 minuter sedan, skrev Atom:

Jo, fast retsamt nära business ;)

507120BB-E2BA-453E-B74A-4786B07D0C00.jpeg

Vafan!

Där sitter du på förstaparkett och gnäller. 

Det finns ju dom längre bak som knappt kan skymta skynket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och någon som suttit där har varit så upphetsad så att det blev en fläck på skynket...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Benriach said:

Och någon som suttit där har varit så upphetsad så att det blev en fläck på skynket...

Förmodligen någon Skandinav som bara flugit Norwegian innan och upptäckte att man fick gratis mat och dryck på riktiga flygbolag.

 

Eller en av många Pakistanier/Bangladeshier som passade på att beställa in fläskkött och en whiskey.

 

Eller bara en MPR:are som fick ett oväntat karma....

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Förmodligen någon Skandinav som bara flugit Norwegian innan och upptäckte att man fick gratis mat och dryck på riktiga flygbolag.

Är det verkligen gratis? Eller betalt i förskott.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har utgifter för mig och min sambo på totalt 50-65 kbaht/mån (boendet inräknat) och då lever vi ett bra (bättre än drägligt) liv i Pattaya. Vi äter nästan alla måltider hemma som sambon lagar och går ut på krogen eller någon bar 2-3 ggr/mån.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, frogfish said:

Är det verkligen gratis? Eller betalt i förskott.......

Nästa gång jag försöker mig på ett skämt så lovar jag att skriva en notis:

 

Vänligen observera att inlägget från ovanstående skribent är ett försök till skämt. För att skämtet ska ha någon chans att upplevas som roligt så förutsätts att läsaren inte är överdrivet boksstavstrogen; det vill säga, läsaren måste acceptera att vissa fakta utelämnats och vissa antaganden gjorts. 

 

Ovanstående skribent har en tendens att blanda allvarliga och skämtsamma inlägg och det finns därför en risk att medlemmar med begränsad analytisk förmåga/ sinne för humor, kan uppfatta ett seriöst inlägg som humoristisk, och vice versa, men detta är aldrig avsikten. 

 

Om någon känner sig förnärmad av ovanstående skribent, vänligen skicka ett PM till ovanstående skribent, och han kommer oreserverat be om ursäkt eller, nja åtminstone låtsas vara ledsen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Atom:

Nästa gång jag försöker mig på ett skämt så lovar jag att skriva en notis:

 

Vänligen observera att inlägget från ovanstående skribent är ett försök till skämt. För att skämtet ska ha någon chans att upplevas som roligt så förutsätts att läsaren inte är överdrivet boksstavstrogen; det vill säga, läsaren måste acceptera att vissa fakta utelämnats och vissa antaganden gjorts. 

 

Ovanstående skribent har en tendens att blanda allvarliga och skämtsamma inlägg och det finns därför en risk att medlemmar med begränsad analytisk förmåga/ sinne för humor, kan uppfatta ett seriöst inlägg som humoristisk, och vice versa, men detta är aldrig avsikten. 

 

Om någon känner sig förnärmad av ovanstående skribent, vänligen skicka ett PM till ovanstående skribent, och han kommer oreserverat be om ursäkt eller, nja åtminstone låtsas vara ledsen.

Jaja, det var inte så allvarligt menat från min sida heller.

Så om du tog illa upp ber jag om ursäkt (eller låtsas vara ledsen).

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Eftersom skatten på din pension från Sverige, när du bor i Thailand permanent, är 25 procent  så bör du då ha en bruttopension på ca 24.000 per månad, inklusive Avtalspension från AMF,  Alecta etc.

Enligt premiepensionsmyndigheten skall jag få 32600 före skatt så det ska nog funka....

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎05‎-‎20 at 19:42, skrev Soengsang:

Beror väl på kursen?

självklart. men i dagens kurs menar jag. Sen har jag nog lite marginal oxxå...

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Med eller utan boendekostnad? Det är säkert en rimlig summa.

 

/ SatanG

med boendet inkluderat.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...