Jump to content
IGNORERAD

Minimum för att leva drägligt i Thailand?


Cavemannen

Minimum för att leva drägligt i Thailand?  

126 röster

  1. 1. Vad är din minimum lön/pension för att du skulle leva drägligt i Thailand?

    • Min 5,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      3
    • Min 7,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      9
    • Min 10,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      25
    • Min 13,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      29
    • Min 18,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      13
    • Min +20,000sek/mån skulle jag klara mig fint på
      47


Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev HajKaj:

självklart. men i dagens kurs menar jag. Sen har jag nog lite marginal oxxå...

Naturligtvis, tänkte lite fel...orkade inte rätta till det....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    11

  • Soengsang

    8

  • Nakhon

    4

  • Cavemannen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Det beror ju på hur stora fasta kostnader man har.   Här i Sverige har vi fasta kostnader på 8100:- (hyra, försäkringar, el, telefon, internet och bilkostnader)

sedan tillkommer ju mat, kläder, nöjen och resor med mera.

 

I Thailand är huset redan betalt så där är det bara elen och lite underhåll som ska betalas i stället för hyra.

 

Så 15000 SEK borde räcka gott för oss två.....................................................tror jag ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎5‎/‎21‎/‎2018 at 4:31 AM, Atom said:

Det är dock minst 10 dyra studieår kvar för dottern och dessutom vill vi köpa sommarstuga och kunna bo i Sverige under somrarna, så det är nog bara att fortsätta avnjuta bifogad frukost 3 måndagar i månaden i några år till.

 

Den utgiften kan väl reduceras rejält om dottern går gymnasiet i Sverige (typ bor hos någon släkting) och det vore väl mer än galenskap att inte få henne in på Universitet i Sverige för jag antar att ni inte har tänkt att hon skall harva runt på något thailändskt universitet? Vips så har ni tjänat in till både sommarstuga och resor...


Ekonomenbob 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev bob:

Den utgiften kan väl reduceras rejält om dottern går gymnasiet i Sverige (typ bor hos någon släkting) och det vore väl mer än galenskap att inte få henne in på Universitet i Sverige för jag antar att ni inte har tänkt att hon skall harva runt på något thailändskt universitet? Vips så har ni tjänat in till både sommarstuga och resor...


Ekonomenbob 

He he, det skulle vara kul att få Atoms svar på detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jive:

He he, det skulle vara kul att få Atoms svar på detta.

Ja jösses, det kommer att bli en förnedring utan dess like där Bob verkligen blir söndertrasad verbalt och framstår som "withe trash" genom finurliga och överintelligenta ordval för att plocka billiga poäng, fanklubben lär jubla och karman lär flöda.

 

Skall bli ett intressant svar..

 

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Bananen:

Ja jösses, det kommer att bli en förnedring utan dess like där Bob verkligen blir söndertrasad verbalt och framstår som "withe trash" genom finurliga och överintelligenta ordval för att plocka billiga poäng, fanklubben lär jubla och karman lär flöda.

 

Skall bli ett intressant svar..

 

 

Laddar med popcorn. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev rolba:

Laddar med popcorn. :-)

Ok, rekommenderar denna maskin https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner/popcornmaskin/obh-nordica-big-popper-6398/110056.13596/?gclid=EAIaIQobChMIrfWMqJia2wIVHsayCh1kyQhoEAQYASABEgJRQ_D_BwE

 

Micropopcorn suger och det traditionella sättet med margarin/olja och majs är heller ingen höjdare..

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal

Back to topic. 

 

Jag har bott här i 16 år. De första tre åren innan jag var gift brände jag säkert 100 000 baht per månad. 

 

De senaste 8-10 åren lever vi gott på ca 40 000 baht per månad. Men då är huset, pickupen, MC med mer betalt. 

 

Vi äter hemma 5 dagar i veckan, jag träffar kompisarna för middag och öl en gång i veckan. 

 

I budgeten ingår ett par resor runt i Thailand per år men bor då under 1000 baht per natt. 

 

Egentligen lever vi på ca 34 000 baht per månad för jag skickar 6 000 baht till svärfar varje månad. Här i Thailand ska ju barnen ta hand om sina föräldrar och det gör jag med glatt hjärta! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev bob:

Den utgiften kan väl reduceras rejält om dottern går gymnasiet i Sverige (typ bor hos någon släkting) och det vore väl mer än galenskap att inte få henne in på Universitet i Sverige för jag antar att ni inte har tänkt att hon skall harva runt på något thailändskt universitet? Vips så har ni tjänat in till både sommarstuga och resor...


Ekonomenbob 

 

Universitet i Sverige låter intressant, kan man ju hoppas iaf det är en bit kvar tills det blir aktuellt då kidsen är fn 6 år och 2 år.

Vad sägs om en vinterbonad strategiskt placerat fritidshus så är även unistudenternas boende löst? 

Funkar kanske inte i större städer men intressant tanke.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev Sevenoriginal:

Back to topic. 

 

Jag har bott här i 16 år. De första tre åren innan jag var gift brände jag säkert 100 000 baht per månad. 

 

De senaste 8-10 åren lever vi gott på ca 40 000 baht per månad. Men då är huset, pickupen, MC med mer betalt. 

 

Vi äter hemma 5 dagar i veckan, jag träffar kompisarna för middag och öl en gång i veckan. 

 

I budgeten ingår ett par resor runt i Thailand per år men bor då under 1000 baht per natt. 

 

Egentligen lever vi på ca 34 000 baht per månad för jag skickar 6 000 baht till svärfar varje månad. Här i Thailand ska ju barnen ta hand om sina föräldrar och det gör jag med glatt hjärta! 

 

 

Är din svärfar din pappathinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.45170cde0cde50f32e0eaa56682d8576.jpgemoticonblog.jpeg.2b976c53d5ad45986c7308c3ba9b02c5.jpeg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

 

Universitet i Sverige låter intressant, kan man ju hoppas iaf det är en bit kvar tills det blir aktuellt då kidsen är fn 6 år och 2 år.

Vad sägs om en vinterbonad strategiskt placerat fritidshus så är även unistudenternas boende löst? 

Funkar kanske inte i större städer men intressant tanke.

 

/ SatanG


Bra ide, vi borde få % på allt Atom tjänar på våra ideer och % på dotterns framtida lön...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, bob said:

Den utgiften kan väl reduceras rejält om dottern går gymnasiet i Sverige (typ bor hos någon släkting) och det vore väl mer än galenskap att inte få henne in på Universitet i Sverige för jag antar att ni inte har tänkt att hon skall harva runt på något thailändskt universitet? Vips så har ni tjänat in till både sommarstuga och resor...


Ekonomenbob 

Att vi skulle skicka henne till en släkting i Sverige för att gå på gymnasiet har aldrig varit något alternativ. Min ende bror bor i Madrid, mina föräldrar är för gamla och att skicka henne till någon kusin jag mött en gång vartannat år de senaste 20 åren känns inget vidare. En dag flyttar hon ändå så behåller henne gärna några år till.

 

Att vi alla skulle flytta till Sverige är ett alternativ vi diskuterar ibland. Det vore dock inte av ekonomiska skäl; det vi sparar in på ”gratis” skola skulle inte kompensera den högre skatten och andra högre utgifter som kommer med en flytt till Sverige.

 

Universitet i Sverige är givetvis ett alternativ. Inte bara Sverige förresten; utbildningen är gratis i alla EU-länder och numera har de flesta anständiga universitet utbildningar på Engelska så även Tyskland, Holland mm vore tänkbart.

 

Som de flesta ungar på internationella skolor så är dock dotterns mål något av de bästa universiteten i US eller UK. Har hon varit så ambitiös, och smart, att hon kommer in där så kommer inte jag stoppa henne och säga ”va fan, Högskolan i Skövde är lika bra, då blir det fler semestrar för Farsan”. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Att vi skulle skicka henne till en släkting i Sverige för att gå på gymnasiet har aldrig varit något alternativ. Min ende bror bor i Madrid, mina föräldrar är för gamla och att skicka henne till någon kusin jag mött en gång vartannat år de senaste 20 åren känns inget vidare. En dag flyttar hon ändå så behåller henne gärna några år till.

 

Att vi alla skulle flytta till Sverige är ett alternativ vi diskuterar ibland. Det vore dock inte av ekonomiska skäl; det vi sparar in på ”gratis” skola skulle inte kompensera den högre skatten och andra högre utgifter som kommer med en flytt till Sverige.

 

Universitet i Sverige är givetvis ett alternativ. Inte bara Sverige förresten; utbildningen är gratis i alla EU-länder och numera har de flesta anständiga universitet utbildningar på Engelska så även Tyskland, Holland mm vore tänkbart.

 

Som de flesta ungar på internationella skolor så är dock dotterns mål något av de bästa universiteten i US eller UK. Har hon varit så ambitiös, och smart, att hon kommer in där så kommer inte jag stoppa henne och säga ”va fan, Högskolan i Skövde är lika bra, då blir det fler semestrar för Farsan”. 

 

Ja det är nog en sak som är säkert att en dag så flyttar hon så behåll henne så länge det går (dock inte för länge ;-)). Som kuriosa så kan jag berätta att om jag får välja mellan en flicka eller pojke så väljer jag en pojke alla dagar i veckan och varför det, jo för den "pärlsamlande" dottern växer upp fort och när hon är 13-14 så är hon ofta inte den lilla fina flicka som sitter på sitt rum längre...
Inget fel på Skövde, dottern läste till systemvetare där och har nu ett bra jobb och tjänar långt mer än vad farsan gjorde vid samma ålder och har din dotter tänkt att bli bibliotekarie, socionom eller genusvetare så kan du lika väl spara de pengarna genom att sätta henne på universitetet i Skövde ;-). 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, bob said:

 

Ja det är nog en sak som är säkert att en dag så flyttar hon så behåll henne så länge det går (dock inte för länge ;-)). Som kuriosa så kan jag berätta att om jag får välja mellan en flicka eller pojke så väljer jag en pojke alla dagar i veckan och varför det, jo för den "pärlsamlande" dottern växer upp fort och när hon är 13-14 så är hon ofta inte den lilla fina flicka som sitter på sitt rum längre...
Inget fel på Skövde, dottern läste till systemvetare där och har nu ett bra jobb och tjänar långt mer än vad farsan gjorde vid samma ålder och har din dotter tänkt att bli bibliotekarie, socionom eller genusvetare så kan du lika väl spara de pengarna genom att sätta henne på universitetet i Skövde ;-). 

Det stämmer nog att en grabb i allmänhet är enklare än en tjej; till skillnad från många av våra vänner så valde vi dock inte vad vi skulle ha och än så länge är jag rätt nöjd; kanske för att hon bara är 12 ;)

 

På många sätt är det nog enklare i vårt fall; majoriteten av dotterns kompisar är Asiater eller har minst en Asiatisk förälder och det läggs en oerhört vikt på akademisk framgång, ofta en absurt stor vikt. Att ha privatlärare flera timmar varje lördag och söndag är norm. Finns helt enkelt inga kompisar att gå ut och busa med :)

 

Inget ont om Högskolan i Skövde; jag tog det som exempel då jag är född i Skövde och växte upp i grannbyn Tibro. Min brorsa samt två av mina bästa kompisar pluggade också där, märkligt nog alla tre systemvetenskap, och det går ingen nöd på någon av dem. Vill dottern plugga där så är det OK, då kan hon bo med oss i sommarstugan i Tibro och jag sparar runt 2 miljoner kronor hon kan få i examenspresent istället  ;)

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

@Atom, hur funkar det här med skolpeng från sverige om man har en luuk-krueng? Har ni inte rätt till det då hon har en fader från Tibro?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, MaiChai said:

@Atom, hur funkar det här med skolpeng från sverige om man har en luuk-krueng? Har ni inte rätt till det då hon har en fader från Tibro?

Jag har inte undersökt men vad jag förstått kan man bara ta med sig skolpengen under en begränsad tid, typ ett halvårs långsemester eller liknande. Då jag inte skattar i Sverige tycker jag inte jag har rätt till den i vilket fall.

 

För universitetsstudier tror jag dock hon kan få studiemedel som vilken annan svensk medborgare som helst samt också plugga gratis i EU. Vilket också är rimligt då jag inte tror att så många andra 18-åringar heller bidragit till skatten.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Atom:

Jag har inte undersökt men vad jag förstått kan man bara ta med sig skolpengen under en begränsad tid, typ ett halvårs långsemester eller liknande. Då jag inte skattar i Sverige tycker jag inte jag har rätt till den i vilket fall.

 

För universitetsstudier tror jag dock hon kan få studiemedel som vilken annan svensk medborgare som helst samt också plugga gratis i EU. Vilket också är rimligt då jag inte tror att så många andra 18-åringar heller bidragit till skatten.

 

Tror faktiskt du har rätt till det under längre tid än ett halvår i och med att du å yrkets vägnar måste vara bosatt utomlands, Men skönt att vi är några som har någon sorts inbyggd skattemoralisk kompass kvar...

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag inte har några kids eller dyra fruntimmar som dränerar min plånbok så skulle jag klara mig bra på 10 000 i månaden.

 

Det innefattar då boende, försäkringar, garage och bil hemma i Sverige när jag är i Thailand. Cirka 2500 SEK i månaden.

 

Blir 7500 SEK kvar till Thailand, ungefär 25000THB som det ser ut idag, jag jobbar ju ganska intensivt i perioder och då håller det inte att vakna upp full som en örn efter ett shotsrace på någon lokalbar. Men en 2-3 gånger i veckan går jag ut, oftast en pubquiz med polarna på The Royal Oak, brukar gp en 7-800 THB en sån kväll, sen lite gor mat och en flaska vin eller två med andra polare någon annan kväll. Kanske en sväng ut för att höra lite live-musik en tredje kväll.

 

Klar som fan man hade kunnat köpa med craft beers och dyrare viner med låt oss säga 10 000 till att bränna men varför det? Jag går huvudsakligen ut för att träffas och umgås med mina kompisar när jag är i Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

50000/månaden med betalt boende tror jag vi skulle klara oss på (ej inkl.mina "resor")Är ju numera något mer sansad och har inte ork nog för några flerdagars.

Känner ju en hel del folk som man kan snikbo hos 😎

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Universitet i Sverige låter intressant, kan man ju hoppas iaf det är en bit kvar tills det blir aktuellt då kidsen är fn 6 år och 2 år.

Vad sägs om en vinterbonad strategiskt placerat fritidshus så är även unistudenternas boende löst? 

Funkar kanske inte i större städer men intressant tanke.

 

/ SatanG

Kalmar kanske, ligger en trevlig skola där, som lär ut bland annat vad höger och vänster kallas till sjöss!

De lär även ut hur lite större båtar funkar och pysslas om, den kursen gick jag!

Fast jag bodde på hotell under min studietid, smidigast så.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

Då jag inte har några kids eller dyra fruntimmar som dränerar min plånbok så skulle jag klara mig bra på 10 000 i månaden.

 

Det innefattar då boende, försäkringar, garage och bil hemma i Sverige när jag är i Thailand. Cirka 2500 SEK i månaden.

 

Blir 7500 SEK kvar till Thailand, ungefär 25000THB som det ser ut idag, jag jobbar ju ganska intensivt i perioder och då håller det inte att vakna upp full som en örn efter ett shotsrace på någon lokalbar. Men en 2-3 gånger i veckan går jag ut, oftast en pubquiz med polarna på The Royal Oak, brukar gp en 7-800 THB en sån kväll, sen lite gor mat och en flaska vin eller två med andra polare någon annan kväll. Kanske en sväng ut för att höra lite live-musik en tredje kväll.

 

Klar som fan man hade kunnat köpa med craft beers och dyrare viner med låt oss säga 10 000 till att bränna men varför det? Jag går huvudsakligen ut för att träffas och umgås med mina kompisar när jag är i Bangkok.

Bara en tanke, måste ni eller du ha kompisar runt er hela tiden, klarar ni inte er själv eller med en fru. Verkar som att kompisar är viktigast i ert liv ??

Har man ingen egen tanke utan måste ha kompisar i närheten hela tiden, låter konstigt

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Tommy:

Kalmar kanske, ligger en trevlig skola där, som lär ut bland annat vad höger och vänster kallas till sjöss!

De lär även ut hur lite större båtar funkar och pysslas om, den kursen gick jag!

Fast jag bodde på hotell under min studietid, smidigast så.

 

MVH

Vem betalade hotellet när du studerade ???

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
23 minuter sedan, skrev Boa52:

Bara en tanke, måste ni eller du ha kompisar runt er hela tiden, klarar ni inte er själv eller med en fru. Verkar som att kompisar är viktigast i ert liv ??

Har man ingen egen tanke utan måste ha kompisar i närheten hela tiden, låter konstigt

Självklart är det svårt att förstå betydelsen av vänner om man aldrig har haft några.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Vem betalade hotellet när du studerade ???

Kungen!

 

Regementet jag jobbade på lades ner (AMF4 i Göteborg) och jag fick välja på att jobba kvar på de båtar i Göteborg som fortfarande finns kvar där, eller lämna min plats till en yngre kollega och läsa in de poäng som fattades till en sjöingenjörsexamen, på Sjöbefälsskolan i Kalmar (Linné universitetet).

 

Jag hade redan Gift mej med min kära hustru, och tog chansen att plugga och sedan flytta till Thailand, så slapp hon flytta!

Nu hade jag typ 70-80% av högskoleutbildningen klar, så jag läste 30 veckor i Kalmar, 3 dagar i veckan, det kallades visst 3 tentaperioder.

 

Sen skrev jag en uppsats om vattenjet framdrivning, (skrev den hemma i BKK) och sen var jag klar!

Lätt som en plätt, och på betald arbetstid med traktamente!

 

Tack Kungen!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Boa52:

Bara en tanke, måste ni eller du ha kompisar runt er hela tiden, klarar ni inte er själv eller med en fru. Verkar som att kompisar är viktigast i ert liv ??

Har man ingen egen tanke utan måste ha kompisar i närheten hela tiden, låter konstigt

Tja, du har ju dina kompisar mäsken o dunken som ständiga följeslagare.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...