Jump to content
IGNORERAD

Rapporten Så blir pensionen för 1960-talisterna


Nicholas

Recommended Posts

staten informerar

 

https://blogg.minpension.se/2018/04/19/sa-blir-pensionen-for-1960-talister/

 

ska sluta spamma växelkurs-tråden

 

"Liksom tidigare generationer varierar 1960-talisternas kompensationsgrad med inkomstnivån. Högst kompensationsgrad har de med låga inkomster, medan de med månadslöner mellan 35 000 och 40 000 kronor har den lägsta. Det innebär att pensionerna för denna grupp blir lägre i förhållande till den förväntade slutlönen jämfört med användare med lägre och högre löner.

– En orsak kan vara att individer med inkomster mellan 35- och 40-tusen sällan får ett tillskott till pensionen via garantipensionen, något som de med lägre löner ofta får. Dessutom hamnar de under gränsen för att få en större inbetalning till tjänstepensionen, säger Kristina Kamp."

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    10

  • spooncreek

    9

  • andrejsdenruskige

    5

  • John Khonken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Detta är ju självklart om man är lite insatt i hur pensionssystemet fungerar. 

 

Inkomster över 40’ ger ingen pension. 

Låg inkomst ger en garanterad minimipension = Garantipension. 

 

Så det är ganska självklart att en som inte har haft någon inkomst, får procentuellt mest. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Hatar när myndigheter gör det bekvämt för sig och hänvisar till poddar och andra ljudklipp. Jag är nämligen hörselskadad. Dock inte ovan med att vara exkluderad.

 

Som pensionär är planen att pensionen ska betala mitt vardagsliv i Sverige. Varken mer eller mindre. För att kunna förverkliga min dröm om att kunna övervintra på varmare breddgrader sparar jag i fonder och aktier. 

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
3 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Hatar när myndigheter gör det bekvämt för sig och hänvisar till poddar och andra ljudklipp. Jag är nämligen hörselskadad. Dock inte ovan med att vara exkluderad.

 

Som pensionär är planen att pensionen ska betala mitt vardagsliv i Sverige. Varken mer eller mindre. För att kunna förverkliga min dröm om att kunna övervintra på varmare breddgrader sparar jag i fonder och aktier. 

Glömde nämna att jag är 60-talist, så informationen var relevant för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Hatar när myndigheter gör det bekvämt för sig och hänvisar till poddar och andra ljudklipp. Jag är nämligen hörselskadad. Dock inte ovan med att vara exkluderad.

 

Som pensionär är planen att pensionen ska betala mitt vardagsliv i Sverige. Varken mer eller mindre. För att kunna förverkliga min dröm om att kunna övervintra på varmare breddgrader sparar jag i fonder och aktier. 

 

Men du kan läsa?

Sen så är minpension inte en myndighet utan ett dotterbolag till Svensk Försäkring som är försäkringsföretagens branschorganisation

https://minpension.files.wordpress.com/2018/04/minpensions-kompensationsgradsrapport-2018.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

citat:

"Vi har sedan förra mätningen fått en miljon fler användare, vilket också påverkar sammansättningen"

 

 

en miljon människor till ska ha utbetalning från ett system där dom inte stoppat in långt mindre pengar än dom övriga.

 

and counting......

 

när jag började jobba i  skiftet mellan 70/80tal så fanns det ingen som pratade om tjänstepension.

reglerna var då att 15år med max poäng gav max ersättning i inkomstpension.

vid 35års ålder hade jag det, och då blev det regeländring. 30år med jobb och 15 bästa åren.

vid 40års ålder hade jag maxat min statliga pension således.

dags för regeländring, hela livet ska räknas......

 

nu pumpar reklamen på för fullt i TV med magnus uggla, "skaffa tjänstepension för i helvete eller ni är döda"

 

så jag levde ett liv där tjänstepensionen blev avgörande och lyckligtvis fick jag tjänstepension från mitten av mitt yrkesliv.

Men med facit i hand så skulle många 60/70 talister behövt det från dag-1.

 

nu skjuter staten i panik över ansvaret på företagen och den enskilde arbetaren, därför att det var omöjligt för politiker att kunna hantera den buffer av pengar som skulle behövts utan att börja snatta in dom pengarna i den allmänna statliga budgeten.

 

så man la det i händerna på försäkringsbolagen . och det skedde inte under ordnade former utan det är full panik inför öppen ridå, det som pågår just nu och kommer pågå i säkert 20år till.

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Nicholas:

citat:

"Vi har sedan förra mätningen fått en miljon fler användare, vilket också påverkar sammansättningen"

 

 

en miljon människor till ska ha utbetalning från ett system där dom inte stoppat in långt mindre pengar än dom övriga.

 

and counting......

 

när jag började jobba i  skiftet mellan 70/80tal så fanns det ingen som pratade om tjänstepension.

reglerna var då att 15år med max poäng gav max ersättning i inkomstpension.

vid 35års ålder hade jag det, och då blev det regeländring. 30år med jobb och 15 bästa åren.

vid 40års ålder hade jag maxat min statliga pension således.

dags för regeländring, hela livet ska räknas......

 

nu pumpar reklamen på för fullt i TV med magnus uggla, "skaffa tjänstepension för i helvete eller ni är döda"

 

så jag levde ett liv där tjänstepensionen blev avgörande och lyckligtvis fick jag tjänstepension från mitten av mitt yrkesliv.

Men med facit i hand så skulle många 60/70 talister behövt det från dag-1.

 

nu skjuter staten i panik över ansvaret på företagen och den enskilde arbetaren, därför att det var omöjligt för politiker att kunna hantera den buffer av pengar som skulle behövts utan att börja snatta in dom pengarna i den allmänna statliga budgeten.

 

så man la det i händerna på försäkringsbolagen . och det skedde inte under ordnade former utan det är full panik inför öppen ridå, det som pågår just nu och kommer pågå i säkert 20år till.

 

 

 

Bäst att börja planera :-)

 

Full-Size-Red-Carnival-Style-8-oz-Hot-Oil-Popcorn-Machine-with-Cart-L12599442.jpg.dfe993d7d23801ee47671f3098eff702.jpg

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

 

Bäst att börja planera :-)

 

Full-Size-Red-Carnival-Style-8-oz-Hot-Oil-Popcorn-Machine-with-Cart-L12599442.jpg.dfe993d7d23801ee47671f3098eff702.jpg

 

/ SatanG

Jag har planerat klart för länge sedan och klarar mig.

Mera tur än skicklighet kanske. 

 

Men många kommer bli besvikna.

Garantipension,  ÄFS och bostadstillägg kommer stå som spön i backen och jag ser framför mig ett visst underskott i olika system. 

Dessutom är systemet svårt att förstå hur man ska optimera sina uttag.

Många regler och fallgropar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

citat:

"Vi har sedan förra mätningen fått en miljon fler användare, vilket också påverkar sammansättningen"

 

 

en miljon människor till ska ha utbetalning från ett system där dom inte stoppat in långt mindre pengar än dom övriga.

 

and counting......

 

när jag började jobba i  skiftet mellan 70/80tal så fanns det ingen som pratade om tjänstepension.

reglerna var då att 15år med max poäng gav max ersättning i inkomstpension.

vid 35års ålder hade jag det, och då blev det regeländring. 30år med jobb och 15 bästa åren.

vid 40års ålder hade jag maxat min statliga pension således.

dags för regeländring, hela livet ska räknas......

 

nu pumpar reklamen på för fullt i TV med magnus uggla, "skaffa tjänstepension för i helvete eller ni är döda"

 

så jag levde ett liv där tjänstepensionen blev avgörande och lyckligtvis fick jag tjänstepension från mitten av mitt yrkesliv.

Men med facit i hand så skulle många 60/70 talister behövt det från dag-1.

 

nu skjuter staten i panik över ansvaret på företagen och den enskilde arbetaren, därför att det var omöjligt för politiker att kunna hantera den buffer av pengar som skulle behövts utan att börja snatta in dom pengarna i den allmänna statliga budgeten.

 

så man la det i händerna på försäkringsbolagen . och det skedde inte under ordnade former utan det är full panik inför öppen ridå, det som pågår just nu och kommer pågå i säkert 20år till.

 

 

Kommer alla "nysvenskar" få ut mer än inbetalt till pensionssystemet menar du? 

 

Jag trodde, enligt nuvarande regler, att garantipensionärer finansierades via statsbudgeten och inte belastade pensionssystemet.

 

Göran Persson plockade ut över 200 miljarder ur pensionsfonderna men samtidigt så tog staten över ansvaret för garantipensionärerna som tidigare betalades av de gemensamma pensionssystemet.

 

De 200+ miljarderna var en kompensation till staten för övertagandet av garantipensionen och inte en stöld som många säger. Om det var en överkompensation kan man diskutera men det var ingen stöld.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Alla nysvenskar är garanterade en inkomst på ca 11400kr + En massa annat.  Medans våra inhemska människor som pensionärer är fattigast I norden. Var det inte ca 250000st som inte kom upp I 11400kr efter skatt utan tillägg. Min syster har 8600kr efter skatt I månaden. Jobbade I ca 42 år

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Wanchai said:

Kommer alla "nysvenskar" få ut mer än inbetalt till pensionssystemet menar du? 

 

Jag trodde, enligt nuvarande regler, att garantipensionärer finansierades via statsbudgeten och inte belastade pensionssystemet.

 

Göran Persson plockade ut över 200 miljarder ur pensionsfonderna men samtidigt så tog staten över ansvaret för garantipensionärerna som tidigare betalades av de gemensamma pensionssystemet.

 

De 200+ miljarderna var en kompensation till staten för övertagandet av garantipensionen och inte en stöld som många säger. Om det var en överkompensation kan man diskutera men det var ingen stöld.

Dom ska ju då i teorin inte få del av andelarna. 

 

Så långt allt väl. 

Återstår bara att se hur mycket dom arbetande förmågorna drar in vid (mitt) uttagstillfälle för att inte "bromsen" ska slå till. 

 

Sedan har vi ju dom busfrön som tar ut sin tjänstepension på kortast möjliga tid, stoppar den i madrassen och ber om bostadstillägg. 

 

Andelsberäkningen undrar jag lite hur den går till. 

Om den beräknas som andelar av varje enskilt inkomstår som sedan summeras och divideras.

 

Hursom så kommer det uppstå en kostnad i den statliga delen som ska stå för bostadstillägg, ÄFS, garantipension, kommunernas kostnad för försörjningstöd kommer hamna i knät på andra kommuner via Robin hood och nu ska ju även  staten gå in och stötta kommunernas kostnader. 

 

Vi får väl se hur vattentäta skotten i kassavalvet är när det börjar krisa. 

 

Mer skatt måste in. 

Den som lever får se. 

Inget som det lär pratas om innan valet iallafall. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Tur att man inte är 60-talist

 

Hmmm. 

Möjligen kommer vi nå botten vid oss 60talister. 

Eller så kanske 70talisterna ligger ännu mer pyrt till. 

 

Förmodar att vare sig du eller jag kommer i kläm. 

 

Men fenomenet som sådant ska bli intressant att följa. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Nicholas:

 

Hmmm. 

Möjligen kommer vi nå botten vid oss 60talister. 

Eller så kanske 70talisterna ligger ännu mer pyrt till. 

 

Förmodar att vare sig du eller jag kommer i kläm. 

 

Men fenomenet som sådant ska bli intressant att följa. 

 

 

Jaaa, just ja. Vi snackar ju pension i denna tråden. 

Tänkte mest rent allmänt at det är tur att man inte är 60-talist. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jaaa, just ja. Vi snackar ju pension i denna tråden. 
Tänkte mest rent allmänt at det är tur att man inte är 60-talist. 
Antar att du inte enbart är född i rätt årtionde utan även i den mest optimala månaden och bästa dagen.

Best day ever.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev Nicholas:

Antar att du inte enbart är född i rätt årtionde utan även i den mest optimala månaden och bästa dagen.

Best day ever.

Förstår inte hur du kunde gissa så bra. 

Du måste ha en jävla massa tur. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är född 67,hoppade av systemet 2006 och flyttade till Thailand, jag visste redan då att det kommer inte att finnas någon pension för mig Sverige.

Har hus, business och land så jag klarar mig. 

Lycka till i Sverige. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppade av 1999.

Var då 25 år och tänkte fy fan, nu flyttar jag utomlands. 

 

Men det var inte bara pga pensionssystemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nåja, har vi råd att ge typ 1 miljard i bistånd till Palestina, så räknar jag med att vi har råd med lite pension till folket. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta pensionärer har det bättre ekonomiskt nu än när de arbetade enligt SCB, rapporterar SVT. Fake News?
 
panshisar.thumb.PNG.e34976d14d7c99d7f4fe101f98579b0e.PNG
 
 
https://www.svtplay.se/video/17754503/rapport/rapport-13-maj-19-30-2?start=auto&tab=2018
Nej inte fake news.

Men man glömmer berätta att dom som går på garantipension ändå ökar.

Dessutom äger flera sitt boende vilket leder till ökad disponibel inkomst,.
Den statliga inkomstpensionen är inte orsaken till pengar i fickan, men fler har ju tjänstepension och som sagt pensions-sparandet nummer 1A, boendet.
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev spooncreek:

De flesta pensionärer har det bättre ekonomiskt nu än när de arbetade enligt SCB, rapporterar SVT. Fake News?

 

panshisar.thumb.PNG.e34976d14d7c99d7f4fe101f98579b0e.PNG

 

 

https://www.svtplay.se/video/17754503/rapport/rapport-13-maj-19-30-2?start=auto&tab=2018

De största orsakerna till större köpkraft är att lån saknas och ingen försörjningsbörda av barn finns kvar. 

En större del av inkomsterna kan användas till konsumtion än förr.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-05-10 at 22:07, skrev Juha:

Jag är född 67,hoppade av systemet 2006 och flyttade till Thailand, jag visste redan då att det kommer inte att finnas någon pension för mig Sverige.

Har hus, business och land så jag klarar mig. 

Lycka till i Sverige. 

Jag är född 69 och räknar dock fortfarande med en pension när det blir dags

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

En annan sak som är klart intressant. Om du arbetar efter 65år så händer följande. Det år du blir 66 år ska företagets sociala kostnader sjunka från 33% till ca hälften. Vem får dom. Borde bli arbetaren eller hur. Det är inte glasklart kan jag lova. Vad säger ni??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...