Jump to content
IGNORERAD

Bevattningspump

Knasen
 Dela

Recommended Posts

Har en gammal grävd brunn på tomten som för många herrans år sedan användes innan det blev kommunalt vatten indraget. Behöver köpa en bevattningspump för att suga upp till bevattning av växter och gräsmatta och var ska man annars fråga än på MPR när det gäller frågor av denna komplicerande art. Har visserligen en granne som är ingenjör på Uppsala vatten men hur kul är det att rådfråga någon tråkig fackman när man har en hel hop med världsmästare på ett forum att rådfråga istället :D 

Tips på bästa pump mottages tacksamt :) 

Ändrades av Knasen
Dela på andra sajter

• Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Cavemannen

7

• Knasen

7

• andrejsdenruskige

5

• janne_h

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad är diametern på brunnen. 

Ytter- eller innerdiameter har ingen betydelse, men svaret bör vara i tum. 

Sedan räknar vi ut omkretsen

edit: är det redan fredag eller varför dyker frågan upp just idag?

Ändrades av andrejsdenruskige
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Knasen:

Har en gammal grävd brunn på tomten som för många herrans år sedan användes innan det blev kommunalt vatten indraget. Behöver köpa en bevattningspump för att suga upp till bevattning av växter och gräsmatta och var ska man annars fråga än på MPR när det gäller frågor av denna komplicerande art. Har visserligen en granne som är ingenjör på Uppsala vatten men hur kul är det att rådfråga någon tråkig fackman när man har en hel hop med världsmästare på ett forum att rådfråga istället :D 

Janne har ju en del kunskap om pumpar, trotsar även fysikens lagar när han har lust....

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

edit: är det redan fredag eller varför dyker frågan upp just idag?

Jobbar i helgen så måste ta det nu :)

Dela på andra sajter

Bjud över Boa en helg, så bygger han en vinddriven pump, det blir både miljövänligare och billigare än att använda en elpump.

Sen tycker jag att du bör gå upp till de lite kraftigare 13bars plaströren till bevattningen, de kan man köra över med bil.

Är det mer saker du undrar över så bara fråga på :D 

Dela på andra sajter

Jobbar i helgen så måste ta det nu [emoji4]

Men jag har något jävla möte imorgon med någon ny grupp (utanför MPR) som jag ska ingå i.

Asset Integrity Alliance där jag är i Cross Asset teamet.

Nu vet jag inte vad det betyder eller vad jag ska göra, men jag kan nog inte delta i denna tråden under morgondagen fram till ca 16:00.

Det kan bli en jävla massa att läsa ikapp.

Iofs så reser jag hem på fredag, men jobbar på torsdag och har gott om tid att inflika med väldigt korrekta svar.

Vi får hoppas att gubbarna är tålmodiga med att vänta in mina extremt viktiga kommentarer.

Edit: om du jobbar under helgen så är det då du ska passa på att tramsa på forum. Så gör jag. Trams utan betalning är ju bortkastat.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Knasen:

Kunde du inte haft lite taktkänsla och väntat till fredag med denna tråd?

Synnerligen orutinerat att lägga ut den på en tisdag!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Kunde du inte haft lite taktkänsla och väntat till fredag med denna tråd?

Synnerligen orutinerat att lägga ut den på en tisdag!

Jobbar ju i helgen, har inte tid med alla experttips då ;) 

Dela på andra sajter

Bjud över Boa en helg, så bygger han en vinddriven pump, det blir både miljövänligare och billigare än att använda en elpump.
Sen tycker jag att du bör gå upp till de lite kraftigare 13bars plaströren till bevattningen, de kan man köra över med bil.
Är det mer saker du undrar över så bara fråga på [emoji3] 

Tror det bästa till bevattningen kan vara 12” GRE rör. Vi är åtminstone eniga att det är ”non-metallic” som gäller.

Vilket lufttryck är max, min och normal hos TS.
Tror att det bästa är att bygga upp ett rejält övertryck i själva brunnen eller gå på en länspump från rusta om man vill suga upp vattnet.

Tippar dock på en regnig sommar och det sparar både bekymmer och pengar för TS.
Dela på andra sajter

Vad är det för densitet på 12" GRE rör?

Det beror på omkretsen [emoji38]
Dela på andra sajter

Storpack av mikropopcorn står nu på inköpslistan för morgondagen 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Det beror inte bara på diametern utan även på hur många gula ärtor som ryms i brunnen, men problem kan ju uppstå när de blir blöta och sväller...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Benriach:

Det beror inte bara på diametern utan även på hur många gula ärtor som ryms i brunnen, men problem kan ju uppstå när de blir blöta och sväller...

Då räknar vi bara in svällningskoefficienten , som för en ärta är PI/roten ur 2, typ! 😉

//S

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Hur många kubik kommunalt vatten hinner du vattna med innan pumpen är betald?

Oavsett.
Godtycklig pump för ändamålet säljs väl på jula, biltema, classe, etc för 1300 sek gissar jag.

Har ägt ert flertal.
Alltid funkat bra för exakt det du beskriver.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Knasen:

En sådan här dränkbar länspump skulle väl fungera men häng den i ett rep så att underdelen på pumpen är cirka 20 cm från botten på brunnen och kolla även tryckhöjden på pumpen, det finns billiga pumpar för hobbyarbeten hos Jula för under 1000-lappen.

21528616.jpg.c2d37d3ad894136efc02b615c724a6a6.jpg

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Men en sådan här är ju bättre men dyrare, runt 1500 kr exklusive bottenventil, rördelar och sugledning.

731126.jpg.25eeb7289847094734def6eaccb1afe7.jpg

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Har du provbadat ?  ganska viktigt att veta djupet, fast har du provbadat så är det ingen ide att pumpa, vattnet blev otjänligt då

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Knasen:

Hade tänkt mig något sånt här. Vad säger den samlade Mpr-expertisen om en sådan?

https://www.bauhaus.se/classic-bevattningspump-set.html?gclid=EAIaIQobChMIuK3oy8D12gIViawYCh2D_QxPEAQYBCAB

6300979A.jpg

Hur många bar klarar slangen?

Håller den att köra över med bil?

Vilken färg går den att få i?

Finns den bara i 1/2"?

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Knasen:

Hade tänkt mig något sånt här. Vad säger den samlade Mpr-expertisen om en sådan?

https://www.bauhaus.se/classic-bevattningspump-set.html?gclid=EAIaIQobChMIuK3oy8D12gIViawYCh2D_QxPEAQYBCAB

6300979A.jpg

Den blir nog bra. Och har du en öppen brunn kan det ju vara bra att även sätta ett filter så slipper du igensatta munstycken mm.

Sen kan du ju väga kostnaden av att vattna med kommunalt vatten kontra el och inköpskostnad. Då jag har en känsla av att du får vattna ganska mycket innan det lönar sig. men runt efter 200 bevattningstimmar (lite beroende på elpris och pris för kommunalt vatten) så har den betalt sig i bästa fall.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Den blir nog bra. Och har du en öppen brunn kan det ju vara bra att även sätta ett filter så slipper du igensatta munstycken mm.

Sen kan du ju väga kostnaden av att vattna med kommunalt vatten kontra el och inköpskostnad. Då jag har en känsla av att du får vattna ganska mycket innan det lönar sig. men runt efter 200 bevattningstimmar (lite beroende på elpris och pris för kommunalt vatten) så har den betalt sig i bästa fall.

Hur fick du fram 200h eller 620,000l som pumpen ger på 200h(200x3100)?

Har du räknat med en skarvkabel till pumpen då pumpen endast levereras med 1,5m kabel? 

Och vilken skarvkabel räknade du med i din uträkning?

Tror du slangen håller eller bör den bytas ut till en som tål 13bar?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...