Jump to content
IGNORERAD

Multiple Entry Tourist Visa som arbetslös


Dempa

Recommended Posts

Planerar att ta en paus i livet och säga upp mig från nuvarande jobb. Efter uppsägning och uppsägningstid planerar vi att tillbringa ca 6 månader i Thailand. Min tanke var att ansöka om ett Multiple Entry Tourist Visa men ser på ambassadens hemsida att det visumet inte är sökbart som arbetslös. Frågan är om det är ett absolut måste med ett anställningsbevis eller om bevis på en god ekonomi räcker? Någon som varit i samma situation?

 

/D

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
3 timmar sedan, skrev Dempa:

Planerar att ta en paus i livet och säga upp mig från nuvarande jobb. Efter uppsägning och uppsägningstid planerar vi att tillbringa ca 6 månader i Thailand. Min tanke var att ansöka om ett Multiple Entry Tourist Visa men ser på ambassadens hemsida att det visumet inte är sökbart som arbetslös. Frågan är om det är ett absolut måste med ett anställningsbevis eller om bevis på en god ekonomi räcker? Någon som varit i samma situation?

 

/D

Du skriver "vi" är du gift med Thailändsk medborgare eller barn(thai medborgare) så kan du ju söka "O" visum/non-immigrant-visa-o-family-visa ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Sök ett single entry och efter 3mån så åker du till Laos och söker ett nytt, då har du ju 6mån.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du skriver "vi" är du gift med Thailändsk medborgare eller barn(thai medborgare) så kan du ju söka "O" visum/non-immigrant-visa-o-family-visa ?

Satt just och tittade på det, är gift med en thailändska sen många år men det är bara registrerat i Sverige. Enligt information på ambassadens sida verkar det dock räcka.

 

Spouse of a Thai citizen

A copy of your valid spouse Thai passport ***Must have signature from the owner**

A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card***Must have signature from the owner**

A copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)

Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

 

Har skickat en fråga till ambassaden.

 

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Precis nyss, skrev Dempa:

Satt just och tittade på det, är gift med en thailändska sen många år men det är bara registrerat i Sverige. Enligt information på ambassadens sida verkar det dock räcka.

 

Spouse of a Thai citizen

A copy of your valid spouse Thai passport ***Must have signature from the owner**

A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card***Must have signature from the owner**

A copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)

Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

 

Har skickat en fråga till ambassaden.

 

 

Ja, det räcker.

Jag har använt det visumet sen många år tillbaka, och söker bara med det Svenska "giftermåls certifikatet", kommer att fungera perfekt för dig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja, det räcker.

Jag har använt det visumet sen många år tillbaka, och söker bara med det Svenska "giftermåls certifikatet", kommer att fungera perfekt för dig.

Kanon, tack för tipset 😀

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Precis nyss, skrev Dempa:

Kanon, tack för tipset 😀

Sitter faktiskt just och fixar en ny ansökan som jag ska lämna in nästa vecka, man brukar få visumet på 2-3 dagar, oftast 2 nu under lågsäsong :)

Det enda kruxet är ju att du måste söka det i Stockholm, iaf om du ska ha multi entrance, tror man kan söka singel i Gbg (fått för mig att du bör i Gbg?)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sitter faktiskt just och fixar en ny ansökan som jag ska lämna in nästa vecka, man brukar få visumet på 2-3 dagar, oftast 2 nu under lågsäsong :)

Det enda kruxet är ju att du måste söka det i Stockholm, iaf om du ska ha multi entrance, tror man kan söka singel i Gbg (fått för mig att du bör i Gbg?)

Gick bra i Göteborg sist jag sökte där 2016

DSC01292.jpg.2d976e825782876f9af2c434d2ea867e.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Gick bra i Göteborg sist jag sökte där 2016

DSC01292.jpg.2d976e825782876f9af2c434d2ea867e.jpg

Ja det kanske går fortfarande med multi i Gbg, jag har också sökt där då man kunde skicka in handlingarna....gissar att du gjorde så också.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja det kanske går fortfarande med multi i Gbg, jag har också sökt där då man kunde skicka in handlingarna....gissar att du gjorde så också.

Jo jag skickade med post och fick tillbaka passet efter 3 dagar med en önskning om att ha en trevlig resa 😎

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jo jag skickade med post och fick tillbaka passet efter 3 dagar med en önskning om att ha en trevlig resa 😎

Det var väldigt smidigt då man kunde skicka, nu åker man på två ofrivilliga dagar i hufvudstaden, men det kan man stå ut med.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Soengsang said:

Det var väldigt smidigt då man kunde skicka, nu åker man på två ofrivilliga dagar i hufvudstaden, men det kan man stå ut med.

Funderar även jag ta en två dagars semester för att fixa visumet. Ger dom besked när man lämnar in ansökan hur lång tid det tar för man vill absolut inte stanna där längre än nödvändigt.

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Kentan said:

Funderar även jag ta en två dagars semester för att fixa visumet. Ger dom besked när man lämnar in ansökan hur lång tid det tar för man vill absolut inte stanna där längre än nödvändigt.

 

//K

Japp, du får reda på det på en gång när du kan hämta passet igen. Brukar vara 2-3 dagar.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Sitter faktiskt just och fixar en ny ansökan som jag ska lämna in nästa vecka, man brukar få visumet på 2-3 dagar, oftast 2 nu under lågsäsong :)

Det enda kruxet är ju att du måste söka det i Stockholm, iaf om du ska ha multi entrance, tror man kan söka singel i Gbg (fått för mig att du bör i Gbg?)

Bor faktiskt i Stockholm så det är inga problem 😁

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja det kanske går fortfarande med multi i Gbg, jag har också sökt där då man kunde skicka in handlingarna....gissar att du gjorde så också.

Går söka multi dock tar de hjälp av visumservice som får åka till Sthlm (600kr extra), single fixar de själva i Gbg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
26 minuter sedan, skrev NilsGJ:

Går söka multi dock tar de hjälp av visumservice som får åka till Sthlm (600kr extra), single fixar de själva i Gbg.

Nja inte åker de till Stockholm. Titta på bilden av mitt visum.

Varken ambassaden Stockholm eller konsulatet i Göteborg tar emot ansökningar via brev och kan man inte åka själv så får man anlita ombud eller visaservice.

Alla visum i Stockholm tar 700:- och Visumservice i Göteborg tar 600:- för denna tjänst

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Nja inte åker de till Stockholm. Titta på bilden av mitt visum.

Varken ambassaden Stockholm eller konsulatet i Göteborg tar emot ansökningar via brev och kan man inte åka själv så får man anlita ombud eller visaservice.

Alla visum i Stockholm tar 700:- och Visumservice i Göteborg tar 600:- för denna tjänst

Det är nytt sedan något år sa hon när jag var där i februari, det är visumservice som åker inte de på konsulatet.

Jag tog bara ett single istället för det får de fortfarande utfärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev NilsGJ:

Det är nytt sedan något år sa hon när jag var där i februari, det är visumservice som åker inte de på konsulatet.

Jag tog bara ett single istället för det får de fortfarande utfärda.

Synd i så fall. Men priset  är tydligen det samma forfarande som jag betalade sist 600:-  enligt hemsidan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
7 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Synd i så fall. Men priset  är tydligen det samma forfarande som jag betalade sist 600:-  enligt hemsidan

600 för multi?

Har väl kostat 1500 ett bra tag nu, och du betalade väl 1500?

7 timmar sedan, skrev NilsGJ:

Det är nytt sedan något år sa hon när jag var där i februari, det är visumservice som åker inte de på konsulatet.

Jag tog bara ett single istället för det får de fortfarande utfärda.

Ok, så var det alltså, hade för mig att jag läst det någonstans att de slutat utfärda multi i Gbg.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Konsulatet i Göteborg förlorade rätten att utfärda non immigrate O multi sommaren 2016. Så när man öppnade efter sommaruppehållet var det slut.  Nu får man åka till huvudstaden eller använda visum bolagen. Singel går dock bra i Göteborg.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 timmar sedan, skrev Soengsang:

600 för multi?

Har väl kostat 1500 ett bra tag nu, och du betalade väl 1500?

Ok, så var det alltså, hade för mig att jag läst det någonstans att de slutat utfärda multi i Gbg.

Ja visat kostar 1500 och deras tjänst kostar 600.  Det gäller och läsa inläggen innan också

Huvva som Boa skulle ha sagt ;):D

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ja visat kostar 1500 och deras tjänst kostar 600.  Det gäller och läsa inläggen innan också

Huvva som Boa skulle ha sagt ;):D

Ahhh trodde du fixade att fylla i papper själv ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ahhh trodde du fixade att fylla i papper själv ;)

Fylla i pappren får man göra själv ändå.

Men offra två dagar för att åka till Stockholm gör jag inte när det tar 5 minuter att gå till posten på ICA :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...