Jump to content
IGNORERAD

Ny lag i Thailand


Jive

Recommended Posts

En ny lag i Thailand, som började gälla igår 4 maj 2018, säger att alla thailändare har fri sjukvård på alla statliga och privata sjukhus i Thailand om de visar upp sitt id-kort vid incheckning. Denna lag omfattar också farang som är gift med thai och har id-kort med B + 12 siffror. Det nya är alltså 1) tidigare betalade thailändarna 30 baht på statliga sjukhus + merkostnad för dyra, importerade mediciner mm och de fick betala fullt pris på privata sjukhus, men nu får de alltså fri vård  pp de privata och utan dessa merkostnader. 2) Farang som är gift med thai får samma rättighet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    12

  • Jive

    8

  • Boa52

    3

  • Cavemannen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Omfattande försäkringsbedrägerier i kombination med statlig ersättning för vård till thailändare med sjukförsäkring och bra kontakter på privata sjukhus är, enl min sambo, en av anledningarna till tillkomsten av den här lagen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Så Farang gift med Thai har fri sjukvård på både statliga och privata sjukhus?

Ja då lär ju inte försäkringar behövas i framtiden, grattis :D 

Undrar hur många privata sjukhus överlever 1år nu när både Thai och Farang har gratis sjukvård där?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag(frugan) förstod rätt så gällde det endast för statligt anställda eller för anställda i företag som har sjukförsäkring. Är man gift med en sån anställd så får även vi faranger sjukvård på samma sätt som den närmaste familjen får via den anställda.

 

De allra flesta Thai är ju inte anställda i den typen av företag så sjukvårdsförsäkringar lär nog behövas även framöver.

 

Så tolkade frugan det som sas i videon, vet dock inte om det stämmer... :)

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Joe:

Om jag(frugan) förstod rätt så gällde det endast för statligt anställda eller för anställda i företag som har sjukförsäkring. Är man gift med en sån anställd så får även vi faranger sjukvård på samma sätt som den närmaste familjen får via den anställda.

 

De allra flesta Thai är ju inte anställda i den typen av företag så sjukvårdsförsäkringar lär nog behövas även framöver.

 

Så tolkade frugan det som sas i videon, vet dock inte om det stämmer... :)

 

  / Joe

När jag nu lägger fram detta för henne, så verkar det som din fru har rätt. Suck

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Joe:

Om jag(frugan) förstod rätt så gällde det endast för statligt anställda eller för anställda i företag som har sjukförsäkring. Är man gift med en sån anställd så får även vi faranger sjukvård på samma sätt som den närmaste familjen får via den anställda.

 

De allra flesta Thai är ju inte anställda i den typen av företag så sjukvårdsförsäkringar lär nog behövas även framöver.

 

Så tolkade frugan det som sas i videon, vet dock inte om det stämmer... :)

 

  / Joe

Glädjedödare!! :6:;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Joe:

Om jag(frugan) förstod rätt så gällde det endast för statligt anställda eller för anställda i företag som har sjukförsäkring. Är man gift med en sån anställd så får även vi faranger sjukvård på samma sätt som den närmaste familjen får via den anställda.

 

De allra flesta Thai är ju inte anställda i den typen av företag så sjukvårdsförsäkringar lär nog behövas även framöver.

 

Så tolkade frugan det som sas i videon, vet dock inte om det stämmer... :)

 

  / Joe

Så det nya skulle alltså bara vara att dessa statligt anställda och deras makar numera har rätt till fri sjukvård även på privata sjukhus?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
14 minuter sedan, skrev Jive:

Så det nya skulle alltså bara vara att dessa statligt anställda och deras makar numera har rätt till fri sjukvård även på privata sjukhus?

Jag tror att @SatanG(om jag minns rätt) har berättat att han har fri sjukvård via sin frus anställning.

Men det är nog via någon försäkring som de anställda har där hans fru arbetar.

 

ps. Jive! du får sätta ut en kontaktannons där du söker en sexig statsanställd kvinna med goda försäkringar för giftemål :D 

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
9 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Jag tror att @SatanG(om jag minns rätt) har berättat att han har fri sjukvård via sin frus anställning.

Men det är nog via någon försäkring som de anställda har där hans fru arbetar.

 

ps. Jive! du får sätta ut en kontaktannons där du söker en sexig statsanställd kvinna med goda försäkringar för giftemål :D 

 

Jag är redan sambo med en pensionerad, statligt anställd och jag har sagt tidigare att jag skall aldrig gifta mig fler gånger. F.....n!

Äh, jag får försöka hålla mig frisk ända in i kaklet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Närande vs tärande sektorn.....

 

Det är klart att den tärande ska ha mer, precis som i Sverige......

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
1 timme sedan, skrev frogfish:

Närande vs tärande sektorn.....

 

Det är klart att den tärande ska ha mer, precis som i Sverige......

Nja grodan, nu tillför ju expats en hel del nettoinkomst i landet.

Bara jag lyfter in x antal miljoner årligen, jag har i princip inget tillbaka.....vi kan ju inte ens få permanent uppehållstillstånd eller äga "min" mark, mina barn har till viss del subventionerad skola och sjukvård, det är det enda jag ser att jag får tillbaka av allt jag bär in i landet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja grodan, nu tillför ju expats en hel del nettoinkomst i landet.

Bara jag lyfter in x antal miljoner årligen, jag har i princip inget tillbaka.....vi kan ju inte ens få permanent uppehållstillstånd eller äga "min" mark, mina barn har till viss del subventionerad skola och sjukvård, det är det enda jag ser att jag får tillbaka av allt jag bär in i landet.

Vad du "lyfter in" är rätt ointressant om du inte skattar där. Vad du spenderar är vad som räknas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja grodan, nu tillför ju expats en hel del nettoinkomst i landet.

Bara jag lyfter in x antal miljoner årligen, jag har i princip inget tillbaka.....vi kan ju inte ens få permanent uppehållstillstånd eller äga "min" mark, mina barn har till viss del subventionerad skola och sjukvård, det är det enda jag ser att jag får tillbaka av allt jag bär in i landet.

Nu har du nog tittat lite för djupt i sangsomen.

Jag kommenterade att offentliganställda, som tillhör den tärande sektorn, ska få ännu mer fördelar än förut. Dig och andra expats bryr jag mig inte så mkt om.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
2 minuter sedan, skrev M33:

Vad du "lyfter in" är rätt ointressant om du inte skattar där. Vad du spenderar är vad som räknas. 

Naturligtvis spenderas det av expats en massa, samt sparas i olika former.

Personligen så kanske jag spenderar 75% av vad jag lyfter in, resten placeras på olika sätt, så nog bidrar expats med en hel del, och inte får något tillbaka.

 

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu har du nog tittat lite för djupt i sangsomen.

Jag kommenterade att offentliganställda, som tillhör den tärande sektorn, ska få ännu mer fördelar än förut. Dig och andra expats bryr jag mig inte så mkt om.

Nja, rätt nyktert de senaste 5 månaderna.

Förstod inte att du syftade på offentliganställda.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, rätt nyktert de senaste 5 månaderna.

Förstod inte att du syftade på offentliganställda.

Det var väl de som lagen gällde? Att sedan deras respektive inkluderas har väl inget att göra med de respektives nationalitet.

 

Men för att återgå till topic, så tycker jag nog att även privatanställda borde inkluderas, det är ju ändå de som står för degen till statskassan. Men jag utgår från att det skulle bli för dyrt.

 

Jaja, de kanske alla skulle bli statsanställda. Och för att kompensera för de minskade inkomsterna till staten kan de ju bara göra som MP och V, dvs höja skatterna.....

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja grodan, nu tillför ju expats en hel del nettoinkomst i landet.

Bara jag lyfter in x antal miljoner årligen, jag har i princip inget tillbaka.....vi kan ju inte ens få permanent uppehållstillstånd eller äga "min" mark, mina barn har till viss del subventionerad skola och sjukvård, det är det enda jag ser att jag får tillbaka av allt jag bär in i landet.

Säljer du var annat lass svart eller när du kör flis? :crazy: Ja då blir det nog "flis" över!:big_smile: 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Jag tror att @SatanG(om jag minns rätt) har berättat att han har fri sjukvård via sin frus anställning.

Men det är nog via någon försäkring som de anställda har där hans fru arbetar.

 

ps. Jive! du får sätta ut en kontaktannons där du söker en sexig statsanställd kvinna med goda försäkringar för giftemål :D 

 

 

Ja tidigare hade jag en sjukförsäkring i AIA som frugan ordnade genom sitt jobb. Fick endast betala 16k baht/år pga att jag inkluderades i deras mängdrabatt.

De använder AIA till runt 500 expats och lokalt anställdas sjukförsäkringar bara i Thailand så de kan troligen pressa priserna rätt bra. 

Sedan ca två år tillbaka är familjen försäkrade genom min arbetsgivare Maersk. 

 

Alla Thai, som jobbar, kan ju annars ansöka om statlig sjukförsäkring vilket ger bättre sjukvård/förmåner än "30 bahtssystemet". Måste dock registreras som arbetstagare och arbetat en viss tid. Gäller upp till 60 år och slutar man jobbet kan man behålla försäkringen så länge man fortsätter betala in 400 b/månad. Samma summa betalas in under anställningen från arbetsgivaren samt staten, från tre håll alltså, och läggs i en fond. Betalar man länge nog på den så övergår den till någon slags pensionsutbetalningar när man fyllt 60. Ger nog inte så många tusenlappar i månaden men iaf bättre än de 6-800 som annars gäller.

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2018-05-05 at 10:19, skrev Jive:

En ny lag i Thailand, som började gälla igår 4 maj 2018, säger att alla thailändare har fri sjukvård på alla statliga och privata sjukhus i Thailand om de visar upp sitt id-kort vid incheckning. Denna lag omfattar också farang som är gift med thai och har id-kort med B + 12 siffror. Det nya är alltså 1) tidigare betalade thailändarna 30 baht på statliga sjukhus + merkostnad för dyra, importerade mediciner mm och de fick betala fullt pris på privata sjukhus, men nu får de alltså fri vård  pp de privata och utan dessa merkostnader. 2) Farang som är gift med thai får samma rättighet.

Det där med fri sjukvård på privata sjukhus har jag svårt att tro på eftersom de privata sjukhusen drivs i vinstsyfte och dom vill ha betalt för sina tjänster. För kanske en 8 år sedan när vi flyttade in till Udon Thani erbjöd det privata sjukhuset Wattana alla Thai att registrera sig för 30 thb sjukvård men det erbjudandet togs snart tillbaka eftersom staten inte betalade.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Det där med fri sjukvård på privata sjukhus har jag svårt att tro på eftersom de privata sjukhusen drivs i vinstsyfte och dom vill ha betalt för sina tjänster. För kanske en 8 år sedan när vi flyttade in till Udon Thani erbjöd det privata sjukhuset Wattana alla Thai att registrera sig för 30 thb sjukvård men det erbjudandet togs snart tillbaka eftersom staten inte betalade.

Har du läst den nya lagen?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
21 timmar sedan, skrev Jive:

Har du läst den nya lagen?

Nej, jag har inte läst den nya lagen men fattar inte varför de privata sjukhusen skulle bjuda på fri vård om dom inte skulle bli ersatta av staten och detta funkade som sagt inte i Udon Thani tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Nej, jag har inte läst den nya lagen men fattar inte varför de privata sjukhusen skulle bjuda på fri vård om dom inte skulle bli ersatta av staten och detta funkade som sagt inte i Udon Thani tidigare.

Så du menar alltså att det har tillkommit en ny lag utan, som gäller fr o m 4 maj i år, utan nytt innehåll och som inte betyder ett skit?

Jag skall gräva mer i detta och få bekräftat alt dementerat ang fri sjukvård i privata sjukhus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
On 2018-05-07 at 10:46, skrev Jive:

Har du läst den nya lagen?

Har du någon länk till det, lagen alltså?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har du någon länk till det, lagen alltså?

Mitt första inlägg

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
On 2018-05-07 at 10:46, skrev Jive:

Har du läst den nya lagen?

 

1 minut sedan, skrev Jive:

Mitt första inlägg

Hur läser man en film?

Eller har jag missat nått?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...