Jump to content
IGNORERAD

Hassip-hassip´s rättigheter?


MickeMG

Recommended Posts

En bekant från LOS frågade mig om vad som händer om hon gifter sig med en svensk man och de får barn. Jag har inte svaren själv men lovade att starta en tråd om det. Är övertygad om att många sitter inne med kunskapen här.

Deras planer är att huvudsakligen bo i LOS och också gifta sig där.

Funderingarna var:

Får deras barn svenskt-, thailänskt- eller dubbelt medborgarskap?

Hur fungerar det med sjukvård och hjälp från den svenska sidan? Är barnet berättigad till svensk sjukvård i Sverige?

Om båda föräldrarna förolyckas i framtiden, kan barnet få någon hjälp från Sverige?

Spekulationer och pajkastning undanbedes om det är möjligt...

Mycket tacksam för trevliga och kunskapsinbringade svar i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Får deras barn svenskt-, thailänskt- eller dubbelt medborgarskap?

Hur fungerar det med sjukvård och hjälp från den svenska sidan? Är barnet berättigad till svensk sjukvård i Sverige?

Om båda föräldrarna förolyckas i framtiden, kan barnet få någon hjälp från Sverige?

De får dubbelt om de ansöker om det.

Nej de är inte berättigad till svensk sjukvård förrän de är bosatta här dvs har anmält bosättning till skatteverket detsamma gäller för övrigt för svenskar som skrivit ut sig från Sverige och kommer hit på semester.

Alla svenska medborgare får hjälp från Sverige just detta hemska senario är ju en anledning att INTE vänta med att ordna med svenskt medborgarskap för barnet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de svaren  :)

En fråga som jag glömde:

Damen blir ju inte svensk medborgare bara för att de gifter sig. Och eftersom de planerar att bo i Thailand kommer hon inte att bli det heller. Jag antar att hon inte kan räkna med någon hjälp från Sverige om de skiljer sig eller mannen går bort, bara för att de har ett barn ihop, om hon får det jobbigt ekonomiskt utan honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag antar att hon inte kan räkna med någon hjälp från Sverige om de skiljer sig eller mannen går bort, bara för att de har ett barn ihop, om hon får det jobbigt ekonomiskt utan honom?

Det får väl bli en spekulation ändå, i fallet att fadern dör så kan jag kan inte se att i något fall de skulle kunna hindra en svensk medborgare myndig eller ej från att bosätta sig i Sverige. Kan hon bara ta sig hit så får hon nog hjälp, nån hjälp i Thailand lär nog inte bli aktuellt. Det underlättar ju säkert med stöd från socialt nätverk/familj i Sverige man får ju i dagens samhälle slåss för sina rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att barnet kan förlora sitt svenska medborgarskap vid 22 års ålder om man inte kan visa att väsentlig anknytning till Sverige finns.

En svensk medborgare förlorar sitt svenska medborgarskap när han eller hon fyller tjugotvå år, om han eller hon

1. är född utomlands,

2. aldrig haft hemvist i Sverige, och

3. inte heller varit här under förhållanden som tyder på samhörighet med landet.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Micke, de korrekta svaren på dina frågor finns på Migrationsverkets och försäkringskassans hemsidor, läs där så får du korrekta svar, du kan även ringa dem.

Jag tror att alla svar i denna tråd hittills är riktiga.

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...