Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 9, 2018 (ändrad) Då alla var klara med sitt dricka så fortsatte turen. Vi passerade ett litet romdestilleri som jag ville visa men det var tyvärr stängt den här dagen. Jag föreslog att vi skulle åka upp i bergen till en mycket trevlig restaurang som stoltserar med en superfin utsikt. Jag försäkrade att vägen upp är lättkörd och då var alla med på förslaget. Vi hade att göra nästan en halvtimme men resan gick som en dans. Vätskestopp på Peak Eye View Restaurant https://www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g11878439-d13371654-Reviews-Peak_Eye_View_Restaurant-Na_Mueang_Ko_Samui_Surat_Thani_Province.html Då vi var klara att köra vidare så föreslog jag att vi skulle ta en annan väg ner till kustvägen och förklarade att den kan vara ganska tuff att köra. Blir det alldeles för jäkligt så kan vi ju alltid vända och köra tillbaka samma väg vi körde upp. Mitt resesällskap enades om att vi testar så får vi se. Kanon, jag ogillar att köra samma väg två gånger direkt efter varandra ! // Luke the Drifter Ändrades Maj 9, 2018 av Luke the Drifter 52 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 9, 2018 (ändrad) Då var vi på g igen Till min förvåning så var den branta och slingriga vägen ner mot kusten belagd med betong vilket den inte var då jag körde här senast. Då var det en grusväg som kunde vara mycket elak mot dig som moppeförare. Efter kraftiga regn, som är mycket vanliga på Samui, så var vägen snorhal och regnvattnet hade grävt djupa fåror i gruset där du kunde fastna. Men nu var det helt odramatiskt att köra här. Eller INTE ! Det blev visst väldigt dramatiskt och det var på väg att gå riktigt åt skogen för vissa av oss Häng med så skall jag berätta vad som hände. // Luke the Drifter Ändrades Maj 9, 2018 av Luke the Drifter 38 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 9, 2018 Vägen ner är ordentligt brant bitvis och består av många tvära kurvor. Man får vara vaksam så att man inte krockar med någon vingelpelle som är på väg uppför och genar över i fel körfält i de snäva kurvorna. Man får även tänka på att man kan möta en jeep som tar upp hela vägen men de kan man ju höra komma med fullt varv på den trötta dieselrovan. Vi körde ner i måttligt tempo för alla andra hade ju skjuts på sina moppar. Då vi kom till ett vattenfall så stannade jag för att höra om någon var intresserad av att ta ett dopp i den lilla pölen vid vattenfallet. Jag noterade att det saknades en moppe och det var Greg som skjutsade Cowboy-Conny. Vi väntade flera minuter och jag började bli orolig att det hade hänt något. Till slut så kom Greg smygande i promenadtempo och hans ansiktsfärg hade nu skiftat från att ha varit hälsosamt solbrunt till en nästan vitaktig ton. Han såg mycket skakig ut och pladdrade på om att moppen hade havererat och att de hade varit nära att köra rakt ner i en ravin. Han sa att frambromsen helt plötsligt hade slutat fungera och det var nära att sluta i katastrof. Jag kollade på moppen och mycket riktigt så var det inte ett uns av motstånd i frambromsen. Jag böjde mig ner och kände på bromsoket som var glödhett och insåg direkt vad problemet var. Jag förklarade för Greg att det inte är något allvarligt problem. Då Greg hade kört nerför så hade han naturligtvis bromsat hela tiden och det som hade hänt var att bromsvätskan hade börjat koka och bildat gas och luftbubblor. Jag sa att det är bara att vänta tills bromsvätskan samt ok, klossar och skiva har svalnat så kan vi fortsätta som vanligt. Jag sa att en dryg halvtimme räcker och det blir ju precis lagom om man vill bada i vattenfallet eller göra något annat. Jag valde att göra något annat medan vi väntade på att Gregs moppe skulle bli fit for fight igen Ett ganska trevligt sätt att fördriva 30 minuter tycker jag ! // Luke the Drifter 51 2 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 10, 2018 En dryg halvtimme senare så var Gregs moppe ok att köra igen. Jag hade sagt till Greg att byta bromsvätska för den hade uppenbarligen blivit dålig. Greg frågade om det var akut och behövdes göras direkt här på ön men jag sa att det är lugnt och det kan vänta tills vi är tillbaka i Hua Hin. Han var ändock lite orolig och frågade om jag kunde skjutsa Cowboy-Conny den sista nerför berget och det kunde jag ju göra. Jag vill helst inte skjutsa C-C för vi är ju båda, hmmm, något korpulenta om man säger så och det blir överlass på moppen. Vi tog oss ner utan bekymmer och då vi kom till ringleden så körde vi till Wat Khunaram. Den mumifierade munken på Wat Khunaram http://www.kosamui.com/lamai-beach/wat-khunaram.htm Efter tempelbesöket så körde vi tillbaka till Lamai och vår resort där vi plaskade lite i poolen för att skölja av oss resdammet efter dagens moppetur. Jag hoppas och tror att alla var nöjda med de vägar och utflyktsmål som jag hade valt. Mot kvällningen så gick vi ut för att äta middag tillsammans och det blev en enkel restaurang i byn. Enkel restaurang och enkel mat utan krusiduller, perfekt för oss enkla människor Restaurangchefen kom ut till oss flera gånger och småpratade lite och hon verkar mycket sympatisk och mån om sina gäster // Luke the Drifter 58 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
JohanR 1 204 Inlagd Maj 10, 2018 Härligt att få hänga med på en tur igen. Kul att se lite platser på Samui man känner igen. Inte varit där sedan 2011, så kanske dags igen. //Johan 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 11, 2018 (ändrad) På väg från restaurangen så fick jag syn på en plastraket. Suzuki Gixxer Jag tycker att en sådan här gatlegal roadracinghoj inte gör sig särskilt bra på en ö som Koh Samui men det är ju bara min högst personliga åsikt. Av någon märklig anledning så blev det inga bilder från kvällens bar-runda men det kanske kommer lite bilder från någon annan kväll lite senare. // Luke the Drifter Ändrades Maj 11, 2018 av Luke the Drifter 29 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 11, 2018 (ändrad) Dagen efter så hade jag utlyst en ny utflykt. Denna gång skulle vi utforska den norra/nordostliga/ östliga delen av ön. Jag brukar vara morgonpigg men med hänsyn till de andra sjusovarna så lade jag starten ganska sent på morgonen. Vi hade alla sett till att ha fått i oss lite frukost innan det bar iväg. För något år sedan så byggdes det en fin genväg från Lamai upp över bergen och man landar i Mae Nam på norra sidan av ön. Den vägen tog vi och den är kanon att köra. Utsikten är mycket bra på sina ställen Här har vi stannat till på en av de högsta punkterna på den här vägsträckan Jag hade kört den här vägen senast vintern 2016/2017 och då körde jag åt andra hållet, från Mae Nam mot Lamai. Jag hade skjuts och backarna var så branta att moppen inte orkade uppför med passageraren på moppen och jag var tvungen att låta passageraren gå i en del backar. Jag talade om det för Greg, som skjutsade Cowboy-Conny, och sa att C-C kunde åka med mig i de brantaste partierna. Ner, ner, ner, nerför backen ner som Magnum Bonum sjöng på den tiden då det begav sig. Forts... Ändrades Maj 11, 2018 av Luke the Drifter 42 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Naam kaeng 47 252 Inlagd Maj 11, 2018 On 2018-05-10 at 05:29, skrev Luke the Drifter: Efter tempelbesöket så körde vi tillbaka till Lamai och vår resort där vi plaskade lite i poolen // Luke the Drifter Luke - my friend - jag vet av egen erfarenhet att du egentligen är lite skeptisk mot att doppa dig i plurret. (Gud vet hur du egentligen tvättar dig) Så, snälla, redogör för när det funkar att doppa sig - och när det inte passar något vidare? Såsom blötdjur (simhud mellan tårna) är jag nyfiken. En annan kan ju ligga i plurret från tidig morgon till sen kväll...... Många historier att berätta, men det får bli en egen tråd. Shoot! (och dessutom - tack för fin tråd!) 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 12, 2018 (ändrad) 11 timmar sedan, skrev Naam kaeng: Luke - my friend - jag vet av egen erfarenhet att du egentligen är lite skeptisk mot att doppa dig i plurret. (Gud vet hur du egentligen tvättar dig) Så, snälla, redogör för när det funkar att doppa sig - och när det inte passar något vidare? Jag antar att Du tänker på tillfället förra sommaren då vi var ute med din båt och ankrade för att ta ett dopp i plurret. Det räckte med att känna på vattnet för att få mig mycket tveksam till att bada. Jag är en badkruka av rang och vill helst att vattnet skall vara sisådär 25-28 grader varmt och det var vattnet inte, det var på sin höjd 17 grader. Inget bad ! Nej, vattnet skall vara varmt och så får det gärna vara några bikiniflickor i närheten också Det här är ett perfekt läge för ett bad ! Bild tagen på poolpartyt i Udon Thani Jag har tyvärr inga bilder från själva badandet, kameran fick vila just då. // Luke the Drifter Ändrades Maj 12, 2018 av Luke the Drifter 35 1 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 12, 2018 Åter till moppeäventyret. Vi smög nerför berget försiktigt och kom rakt ner till Mae Nam där vi svängde av österut på ringvägen och framme i Bo Phut vek vi av in på väg 4171. Ett givet mål när man är i krokarna är ju Big Buddha. Jag har varit där uppe ganska många gånger tidigare så jag hoppade över trappträningen den här gången och snokade runt lite i området. Metallmonster tillverkade av bland annat moppedelar Samuis bästa pannkakor ? Sådana här statyer kan man hitta lite varstans runt big Buddha Till slut så var alla på plats vid mopparna igen och nu framfördes det önskemål om vätskestopp. Jahapp, upp och iväg för att leta upp ett bra ställe att släcka törsten på. Forts... 45 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 12, 2018 Här börjar jakten på ett vätskestopp Vi körde ett par kilometer innan vi hittade ett litet ställe med flera små restauranger och där gjorde vi halt. Jag gick runt och letade lite bland restaurangerna men det var ingen som sålde iskalla pilsner. Då jag kom tillbaka till de andra så hade tjejerna redan beställt mat så det var bara att vänta tills de skulle få in maten och äta. Fast å andra sidan så var det ju ingen som kunde tvinga mig att sitta kvar och vänta just där ! Jag tog en promenad bortåt vägen och visst sjutton hittade jag en liten affär som sålde iskalla och inte vilket elefantpiss som helst utan filippinska Red Horse Ordningen återställd ! Forts... 39 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 12, 2018 Då alla var mätta och glada så fortsatte vår mopperesa längs nordostkusten. Det finns en liten undangömd strand här som vår forumvän Gorocco visade mig för några år sedan och den ville jag återfinna ånyo. Jag kanske körde fel vid ett par tillfällen men till slut så fann vi stranden. Här lyckades jag få alla i moppegänget att ställa upp på ett gruppfoto och nog tycker jag att de ser glada ut över att vara på den här beachen Håll med om att havet lockar till ett bad ! Dags att plumsa i plurret ! Forts... 52 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
stefan5300 111 009 Inlagd Maj 12, 2018 16 timmar sedan, skrev Luke the Drifter: Åter till moppeäventyret. Vi smög nerför berget försiktigt och kom rakt ner till Mae Nam där vi svängde av österut på ringvägen och framme i Bo Phut vek vi av in på väg 4171. Ett givet mål när man är i krokarna är ju Big Buddha. Jag har varit där uppe ganska många gånger tidigare så jag hoppade över trappträningen den här gången och snokade runt lite i området. Metallmonster tillverkade av bland annat moppedelar Samuis bästa pannkakor ? Sådana här statyer kan man hitta lite varstans runt big Buddha Till slut så var alla på plats vid mopparna igen och nu framfördes det önskemål om vätskestopp. Jahapp, upp och iväg för att leta upp ett bra ställe att släcka törsten på. Forts... Varför ska man inte ta av sig skorna mellan !0:00 - 16:00, eller är det öppettider? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 13, 2018 5 timmar sedan, skrev stefan5300: Varför ska man inte ta av sig skorna mellan !0:00 - 16:00, eller är det öppettider? Jag reagerade också på skylten och det var därför jag lät den vara med på en av bilderna. Min gissning är att anledningen till att man inte behöver ta av sig skorna mitt på dagen är att plattorna är så heta så man riskerar att bränna fotsulorna om man går utan skor. Jag har besökt många tempel med svarta plattor och att gå barfota mitt på dagen svider ordentligt och det blir snabbt trippande för att hitta skugga. // Luke the Drifter 20 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 056 Inlagd Maj 13, 2018 Det var någon i sällskapet som föreslog att vi skulle sätta oss någonstans och det var väl inget dumt förslag. Jag överlät åt någon annan att välja ställe och det blev ett bra ställe med lite skugga under ett träd. Utsikten från vårt bord är helt godkänd ! Det var varmt och gott så det behövdes något svalkande att läska sig med. En iskall för Stor-Klas och en annan för Lill-Klas Forts... 50 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget