rolba 65 323 Inlagd Maj 7, 2018 13 timmar sedan, skrev Luke the Drifter: Medan jag var upp till baren så lämnade jag kvar alla mina prylar hos mina vänner så att de kunde hålla ett öga på dem. Nja, visst höll de koll på mina prylar men det var någon fräck gynnare som tog sig friheten att tjuvlåna min kamera och tog några bilder. Det här upptäckte jag inte förrän långt senare då jag laddade ner bilderna från kamerans minneskort till laptopen. Jaja, nu när ändå bilderna ligger på laptopens hårddisk och skräpar så kan jag lika gärna bjuda på ett par av dem för den fräcka fotografen hade trots allt öga för fina motiv. I wish they all could be California girls // Luke the Drifter Sådana polare ska du vara rädd om. 4 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 7, 2018 Det var en mycket trevlig barbequeafton även om det var lite "sista natten med gänget" över det hela. Då vi bokade vårt boende så började vi med fyra nätter för att sedan kunna öka på antalet nätter tills vi kände oss nöjda med Koh Phangan. Men det tjorvade till sig lite om man säger så. Det drog ihop sig mot full moon party och då exploderade nybokningarna av hotellrum. Helt plötsligt så var La Hacienda fullbokat och vi var tvungna att flytta. Ack och ve. Vi kollade runt efter något annat boende men det var fullt nästan överallt och de ställen som inte var fullbokade hade trissat upp priserna rejält. Jepp, just det. Det är tillgång och efterfrågan som styr priset på en vara eller tjänst. Vi bestämde oss för att lämna Phangan och istället åka över till Koh Samui. Vi hade redan köpt biljetter ett par dagar innan och morgonen efter grillpartyt åkte vi. Vi var tre som tog mopparna över medan de andra tog en passagerarfärja. Pole position ? Självklart ! - Bye bye Koh Phangan ! - På återseende Gerry och Pärlan ! Mot Koh Samui och nya äventyr ! // Luke the Drifter 58 3 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 7, 2018 Jag visste inte om vi skulle gå till Nathon Pier eller till Lipa Noi pier men för min del så kvittadet vilken det skulle bli. Koh Samui Det visade sig att vi skulle till Lipa Noi och inte mig emot Jäklar vad mycket däng den där har fått ! Har styrman varit på fyllan tro ? Alla verkar redo att utforska nästa ö Vi hade ju skickat en förtrupp till ön som skulle leta rätt på något boende i Lamai. Undrar om de har lyckats med sitt uppdrag ? Forts... 45 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 7, 2018 (ändrad) Jag ringde bort till vår vän matz och frågade hur det hade gått. Jag hade tipsat om ett ställe som heter Best Resort i Lamai men det var ju inte så lätt att googla på best resort Koh Samui. Prova själv så får du se ! De hade i alla fall frågat sig fram och hittat Best Resort och förhandsbokat rum till oss alla. Vi träffades på en bar i Lamai och sedan tog vi oss ner till Best Resort. Jag hade aldrig bott här tidigare men har varit här många gånger för att hälsa på kompisar som har bott här. Det blev rena cirkusen då vi skulle checka in. Det var en ensam stackare i receptionen som skulle sköta om precis allt och det blev lite mycket nu då vi kom ett helt gäng som skulle checka in. Stackaren blev allt mer vimsig vartefter incheckningen pågick och det blev ju inte lättare då telefonen ringde och det var någon som ville boka rum. Jag sa till kisen att varva ner för vi har inte bråttom. Jag går och köper mig en pilsner i affären och väntar tills du får tid med mig. Till slut så fick jag checka in och betalade några dagar i förskott och såg nogsamt till att få kvitto av Vimseman. Ja, Vimseman var det namn han fick av oss och det kanske var lite taskigt men han var verkligen vimsig. Jag hivade in mina prylar i min hydda och var supernöjd med läget jag fick. Utsikt från min altan Jahapp, dags för rast och vila då ? Aldrig ! Nu skall vi fixa hyrmoppar och bege oss ut på äventyr ! // Luke the Drifter Ändrades Maj 7, 2018 av Luke the Drifter 52 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
måne 60 628 Inlagd Maj 7, 2018 8 minuter sedan, skrev Luke the Drifter: Jag ringde bort till vår vän matz och frågade hur det hade gått. Jag hade tipsat om ett ställe som heter Best Resort i Lamai men det var ju inte så lätt att googla på best resort Koh Samui. Prova själv så får du se ! De hade i alla fall frågat sig fram och hittat Best Resort och förhandsbokat rum till oss alla. Vi träffades på en bar i Lamai och sedan tog vi oss ner till Best Resort. Jag hade aldrig bott här tidigare men har varit här många gånger för att hälsa på kompisar som har bott här. Det blev rena cirkusen då vi skulle checka in. Det var en ensam stackare i receptionen som skulle sköta om precis allt och det blev lite mycket nu då vi kom ett helt gäng som skulle checka in. Stackaren blev allt mer vimsig vartefter incheckningen pågick och det blev ju inte lättare då telefonen ringde och det var någon som ville boka rum. Jag sa till kisen att varva ner för vi har inte bråttom. Jag går och köper mig en pilsner i affären och väntar tills du får tid med mig. Till slut så fick jag checka in och betalade några dagar i förskott och såg nogsamt till att få kvitto av Vimseman. Ja, Vimseman var det namn han fick av oss och det kanske var lite taskigt men han var verkligen vimsig. Jag hivade in mina prylar i min hydda och var supernöjd med läget jag fick. Utsikt från min altan Jahapp, dags för rast och vila då ? Aldrig ! Nu skall vi fixa hyrmoppar och bege oss ut på äventyr ! // Luke the Drifter Där har jag huserat ett antal gånger,tanten i affären är även ägare till stället som har chanserat(stavning) åtskilligt på senare år.Men läget är perfekt.Hälsa Matz (soppköket?)och Björn (Noi bar) Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 8, 2018 15 timmar sedan, skrev måne: Där har jag huserat ett antal gånger,tanten i affären är även ägare till stället som har chanserat(stavning) åtskilligt på senare år.Men läget är perfekt.Hälsa Matz (soppköket?)och Björn (Noi bar) Jag tycker att standarden är fullt godtagbar. Men så är jag ju också van vid att bo enkelt Jag var bort till Mats och tog någon öl och snackade lite med honom. En kväll var jag till Björn och tog en pilsner och spelade biljard. Sedan var jag även förbi Erik på Ciao och Toulan. Jag knatade också förbi Eldorado många gånger men gick aldrig in där. Jag gick också förbi gamla Backstage Rock Bar men stället är ju inte detsamma utan Tosse som kunde hålla hov då han var i högform. // Luke the Drifter 12 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 8, 2018 Eftersom jag har tillbringat ganska mycket tid på Koh Samui och har hyfsat god lokalkännedom så blev jag utsedd till att bli gruppens lokalguide. Jahapp, nu skall man visst behöva jobba igen. Vad trött jag blir ! Jaja, det är bara att bita ihop och göra sitt bästa. Tjejerna i sällskapet hade hört talas om Hin Ta & Hin Yai och ville att vi skulle åka dit och titta och det passade mina planer utmärkt då jag hade tänkt lägga dagens tur längs sydkusten. https://www.thailandee.com/en/visit-Thailand/hin-ta-hin-yai-koh-samui-336 Det där är troligen Samuis mest fotograferade klippa Det var som vanligt ganska mycket folk där, bland annat några ungdomar som tog en massa selfies. De frågade mig om jag kunde hjälpa dem att ta en bild och jag var naturligtvis behjälplig. Tre glada ungdomar Mina kompisar gick ner för att titta på Samuis mest fotograferade bergsskreva Jag bestämde mig för att knata upp till parkeringen och ta en glass medan jag väntade på mitt sällskap. På parkeringen hittade jag en tuff gammal jeep Snart nog så var alla tillbaka vid mopparna och vi kunde rulla vidare. Forts... 49 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
måne 60 628 Inlagd Maj 8, 2018 2 timmar sedan, skrev Luke the Drifter: Jag tycker att standarden är fullt godtagbar. Men så är jag ju också van vid att bo enkelt Jag var bort till Mats och tog någon öl och snackade lite med honom. En kväll var jag till Björn och tog en pilsner och spelade biljard. Sedan var jag även förbi Erik på Ciao och Toulan. Jag knatade också förbi Eldorado många gånger men gick aldrig in där. Jag gick också förbi gamla Backstage Rock Bar men stället är ju inte detsamma utan Tosse som kunde hålla hov då han var i högform. // Luke the Drifter Hur är det med Patrik efter olyckan??Backstage var som bäst när Krille hade den,Nalle Peruk var ju bara tragisk.Erik är ju Djurgårdare och det säger väl allt men bra mat har han.Har de lagat poolen på Best?Hoppas de har rustat lite för det började bli lite sunkigt för 3 år sen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 8, 2018 2 timmar sedan, skrev måne: Hur är det med Patrik efter olyckan??Backstage var som bäst när Krille hade den,Nalle Peruk var ju bara tragisk.Erik är ju Djurgårdare och det säger väl allt men bra mat har han.Har de lagat poolen på Best?Hoppas de har rustat lite för det började bli lite sunkigt för 3 år sen. Jag hörde om Patriks olycka då det hade hänt men jag vet inte hur det är med honom idag. Poolen på Best Resort är i gott skick och jag badade i den varje dag. Efter Hin Ta Hin Yai så fortsatte vi västerut längs kusten. Det var någon som hade påpekat att det var dags för vätskepaus och jag tyckte att den nybyggda 7/11 i Hua Thanon skulle bli en bra plats att köpa vilken dryck man önskade. Jag åkte ner till stranden och knäppte av en bild innan jag gick in på seven för att handla Det går att köra genom den muslimska byn i Hua Thanon och sedan fortsätta på små stigar längs stranden. Det var i alla fall så jag vill minnas det men nu tog det tydligen stopp på varenda liten stig. Kan jag verkligen minnas fel - Är du vilse i pannkakan luffargubbe ? Efter lite terrängkörning så var vi ute på väg 4170 och kunde fortsätta på asfaltsvägar. Vi körde in till ett litet ställe som jag hade blivit guidad till för många år sedan av en kompis från Sisaket som hittade ganska bra på ön. Laem Sor Pagoda Forts... 45 2 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Cavemannen 13 257 Inlagd Maj 8, 2018 25 minuter sedan, skrev Luke the Drifter: Jag åkte ner till stranden och knäppte av en bild innan jag gick in på seven för att handla Där tror jag man ser en skymt av @Soengsangs gamla hus 2 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Soengsang 97 821 Inlagd Maj 8, 2018 52 minuter sedan, skrev Cavemannen: Där tror jag man ser en skymt av @Soengsangs gamla hus Mmm, jag har faktiskt inte varit där på 12 år, kanske dags för ett återbesök, man blir sugen när man ser @Luke the Drifter:s bilder. 6 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 8, 2018 Då vi stod nere på stranden så pekade jag upp mot ett berg i närheten och sa att det finns ett litet tempel och några Buddha-statyer där uppe och det är fin utsikt därifrån. Alla ville åka upp dit och jag förvarnade då om vägen upp till templet. Den sista backen uppför är mycket brant och det är inte säkert att mopparna orkar uppför med skjuts. Jepp, jag har haft hyrmoppar som inte har klarat den sista backen då jag har haft någon på bönpallen. Vi kom i alla fall upp allihop utan att någon sumpade varken fart eller passagerare även om någon kanske fick gå den sista biten upp. En av statyerna uppe på Wat Khao Chedi Reclining Buddha Den här utsikten har man då man blickar österut Vid det här laget så var det någon i gruppen som framförde önskemål om ett nytt vätskestopp. Jag misstänkte vilken dryck som lockade så jag sa att vi fortsätter en bit till en liten by där det finns flera små restauranger precis vid stranden. Förslaget bifölls med ett rungande JAAA ! Upp och iväg ! 47 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 8, 2018 Vi körde en liten genväg genom djungeln och kom så rakt på den lilla byn med strandrestaurangerna och vi valde en utav dem helt på måfå. Vi satte oss och blev varmt välkomnade av den trevliga personalen och gjorde våra beställningar. Jag beställde en iskall och medan jag väntade på att bli serverad så var det något som fångade mitt intresse. Det pågick någon form av arbete nere på kajen utanför restaurangen. Jag knatade ner till kajen för att se vad som var på gång. What's up ? Jahapp, det var visst dags för översyn utav en av aktersnurrorna. Njae, nu kanske det inte riktigt är en Archimedes aktersnurra det var tal om utan en någro grövre bössa. En 225 hästars 3,5 liters V-6 ! Det blir nog en skaplig skjuts då man öppnar spjällen för fullt och 675 hästkrafter skjuter på jollen. Se för f-n till att passa fingrarna när motorn släpper ! Den där rovan väger nästan 300 kilo och jag lovar att det inte inte blir grant om du får fingrarna i kläm ! Undrar om jag vågar stå kvar ? Händer det en olycka så är det säkert jag som får skulden ! 45 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
chevrolet-48 343 Inlagd Maj 8, 2018 (ändrad) 43 minuter sedan, skrev Luke the Drifter: Vi körde en liten genväg genom djungeln och kom så rakt på den lilla byn med strandrestaurangerna och vi valde en utav dem helt på måfå. Vi satte oss och blev varmt välkomnade av den trevliga personalen och gjorde våra beställningar. Jag beställde en iskall och medan jag väntade på att bli serverad så var det något som fångade mitt intresse. Det pågick någon form av arbete nere på kajen utanför restaurangen. Jag knatade ner till kajen för att se vad som var på gång. What's up ? Jahapp, det var visst dags för översyn utav en av aktersnurrorna. Njae, nu kanske det inte riktigt är en Archimedes aktersnurra det var tal om utan en någro grövre bössa. En 225 hästars 3,5 liters V-6 ! Det blir nog en skaplig skjuts då man öppnar spjällen för fullt och 675 hästkrafter skjuter på jollen. Se för f-n till att passa fingrarna när motorn släpper ! Den där rovan väger nästan 300 kilo och jag lovar att det inte inte blir grant om du får fingrarna i kläm ! Undrar om jag vågar stå kvar ? Händer det en olycka så är det säkert jag som får skulden ! Va ere me ditt berömda batteri gav det upp Ändrades Maj 8, 2018 av pontiac 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget
Luke the Drifter 180 051 Inlagd Maj 8, 2018 Det var en ensam kis som slet men till slut fick han hjälp av sina kolleger och då går det ju lite lättare. Nu gäller det bara att lirka ur den sista bulten När motorn väl var loss så backade lastmaskinen upp och skulle placera den på ett pick-upflak. Nu visade det sig att kättingarna var lite för långa och det gick inte att lyfta tillräckligt högt. Någonstans under manövern att få upp motorn på flaket så lyckades maskinisten tjonga i motorn i betongen så det small om det. Inget bra, särskilt inte med en motor som kostar närmare 1 000 000 baht ! Nu är snart rovan på plats på flaket Oj ! Jag har ju visst en iskall som står och väntar på mig inne på restaurangen ! Forts... 45 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägget