Jump to content
IGNORERAD

Kulturskillnader


Atom

Recommended Posts

Trodde faktiskt denna tråd var en fylletråd eller rent av uppdiktad för att provocera fram en liten udda diskussion på helgen att skratta åt, kan tänka mig att fler hade trott så om TS hade varit någon annan, att tolvåringar rakar muffen och har sex får i alla fall mig att fundera på sanningshalten oavsett vem TS är.. :waaaht:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    6

  • Atom

    5

  • thomas001

    4

  • Batting

    4

Mest aktiva i denna tråd

9 timmar sedan, skrev Atom:

Stort drama i dotterns klass nu. Någon vecka innan Songkran hade klassen simning och i duschen efteråt frågade en av tjejerna i klassen en av de andra tjejerna varför hon hade rakat muffen; ungarna är 12 år så jag kan hålla med om att frågan var befogad. Tjejen svarade, fritt översatt: "Jag har pojkvän nu och jag måste ha sex innan jag fyller 13 så självklart måste jag se bra ut". Tjejen med den rakade muffen är Schweiz-Pakistanska, uppvuxen i Dubai, och det är kanske en väldigt liberal gren av Homo Sapiens, men många av de andra tjejerna är från mer konservativa länder som USA, England, Holland och diverse asiatiska länder. Samt det frikyrkliga Tibro givetvis. Min dotter berättade om händelsen samma dag och vi tyckte inte det var någon stor grej, även om det givetvis kändes lite märkligt att tjejer som är 12 år, och vissa av dem har vi känt sedan de var 3 år, pratar på det sättet.

 

Efter ett par dagar kom dock ett inlägg på en Line-grupp där de flesta föräldrarna är med, dock inte de nyanlända föräldrarna till tjejen med rakad muff. En konservativt kristen mamma från Taiwan hade hört berättelsen från sin lilla oskyldiga 12-åring och var helt förtvivlad. Inte betalade hon närmare en miljon Baht om året för att hennes dotter skulle höra sånt prat från en "muslimhora". Hon skulle rapporteras till rektorn och stängas av, allt annat vore oansvarigt och skulle leda alla våra döttrar i fördärvet. Det fanns andra morsor (inga farsor) som höll med om det olämpliga i hennes språkbruk men ingen som höll med om att hon skulle kastas ut.

 

I måndags när skolan öppnade igen var tjejen med den rakade muffen inte där men i torsdags var hon tillbaka och förklarade att hon varit avstäng för "olämpligt beteende". I fredags var dottern till den kristna Taiwanesen borta istället och idag vaknade Line-gruppen till liv igen; de kristna fundamentalisterna hade tagit sin dotter ut skolan då den andra tjejen inte blev utkastad.

 

Vad säger ni som har barn i thailändska och svenska skolor? Visst känns det sådär när en 12-åring pratar om att ha sex, men visst fanns det de som hade sin debut på mellanstadiet på min tid och ingen dog av det. Hur skulle era skolor ha hanterat det? I Sverige har jag svårt att tänka mig att något skulle hänt.   

Ingen som frågade hur gammal pojkvännen var? I de kretsarna är det inte ovanligt att de gifts bort till äldre män i släkten. Är han yngre är de kanske kusiner. Liberal gren av homo sapiens låter väl nästan som du driver med oss. 

 

En stund sedan dottern gick ut skolan som tur är. Kom inte ihåg något sexsnack från mellanstadiet. Killar och sånt förekom men att de tänkte på sexdebut som 12 åring var nog inget som jag hörde. Däremot blev ju några tjejer med barn innan de gick ut nian. Både på dotterns och min tid. Viktigt att kunna ha en dialog och kunna prata både om sex, samlevnad och droger. Trots att vi haft en öppen dialog vet jag inte när dottern hade sex första gången. Förmodligen när hon gick i åttan, då hon började ha ett längre förhållande.

 

Men vuxna är ett konstigt släkte. Min dotter har alltid kunnat ringa och be mig hämta henne om hon varit på en fest. Hon har tagit hand om andra, som kompisarna skippat för att kompisen varit för full och inte kunnat ta hand om sig själv. Hon har ringt deras föräldrar i stället för att de ska ligga i en driva och kanske fysa ihjäl eller smälla av ute på stan. Två gånger har hon blivit utskälld av föräldrar för att hon inte ska lägga sig i. Om det varit 2 eller 3 ggr som föräldrarna tackat henne ska jag låta vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min FD. dotter vid 13 års åldern hade fler kukar i fittan än ni ris på tallriken. 

FD brydde sig inte ett dug, uppmanade bara dotter att skydda sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev JJC:

Min FD. dotter vid 13 års åldern hade fler kukar i fittan än ni ris på tallriken. 

FD brydde sig inte ett dug, uppmanade bara dotter att skydda sig.

Det kan jag tänka mig, vem fan äter ris.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak händer nog sällan i svenska klasser numera. Dagens högstadie elever är definitivt mer konservativa än jag och min generation var. vi kröka, göka och och röka som fan när vi var 13-16 på 80 och 90-talet. nu så vågar de inte ens duscha efter idrotten och luktar pyton i klassrummet på eftermiddagen. Allt är förvisso på gott och ont. Jag och mina vänner gick väl över gränsen men samtidigt verkar dagens generation vara helt tama.

 

Neil

Ändrades av Neil2
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-29 at 00:58, skrev Wangthong:

Ingen som frågade hur gammal pojkvännen var? I de kretsarna är det inte ovanligt att de gifts bort till äldre män i släkten. Är han yngre är de kanske kusiner. Liberal gren av homo sapiens låter väl nästan som du driver med oss. 

 

En stund sedan dottern gick ut skolan som tur är. Kom inte ihåg något sexsnack från mellanstadiet. Killar och sånt förekom men att de tänkte på sexdebut som 12 åring var nog inget som jag hörde. Däremot blev ju några tjejer med barn innan de gick ut nian. Både på dotterns och min tid. Viktigt att kunna ha en dialog och kunna prata både om sex, samlevnad och droger. Trots att vi haft en öppen dialog vet jag inte när dottern hade sex första gången. Förmodligen när hon gick i åttan, då hon började ha ett längre förhållande.

 

Men vuxna är ett konstigt släkte. Min dotter har alltid kunnat ringa och be mig hämta henne om hon varit på en fest. Hon har tagit hand om andra, som kompisarna skippat för att kompisen varit för full och inte kunnat ta hand om sig själv. Hon har ringt deras föräldrar i stället för att de ska ligga i en driva och kanske fysa ihjäl eller smälla av ute på stan. Två gånger har hon blivit utskälld av föräldrar för att hon inte ska lägga sig i. Om det varit 2 eller 3 ggr som föräldrarna tackat henne ska jag låta vara osagt.

Det var väl ungefär även min reaktion. Vem har tutat i den lilla flickan de där tokigheterna. Kan det vara en överårig "Pojkvän"? 
Det är väl henne man borde värna lite om - Inte kasta ut henne!:10:

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
On 2018-04-28 at 18:56, skrev Peolito:

Hon kanske rakade muffen för hon hade flatlöss ?!

Om hon vill raka muffen är väl hennes ensak inget att tjafsa om tycker jag. 

 

Precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
Precis!
Om nu en 12 årig tjej vill raka muffen så är det ju hennes ensak. Knappast något att diskutera här.

Skickat från min E2303 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
8 timmar sedan, skrev Batting:

Vem har tutat i den lilla flickan de där tokigheterna.

Kompisar, TV med alla såpor, internet med alla grupper, bloggar med mera

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Kompisar, TV med alla såpor, internet med alla grupper, bloggar med mera

Så kan det vara, men man kanske borde undersöka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-28 at 18:56, skrev Peolito:

Hon kanske rakade muffen för hon hade flatlöss ?!

Om hon vill raka muffen är väl hennes ensak inget att tjafsa om tycker jag. 

 

Ja just det, det är synd om flatlössen. Det är en utrotningshotad art som helt håller på att förlora sitt habitat. De borde rödlistas!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
29 minuter sedan, skrev Batting:

Ja just det, det är synd om flatlössen. Det är en utrotningshotad art som helt håller på att förlora sitt habitat. De borde rödlistas!

Du kan väl vara snäll och låta flatlössen få ett nytt hem. Låt dom flytta hem till dig så kan du ta hand om dom.

🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 timmar sedan, skrev Batting:

De borde rödlistas!

På tal om röd.

Ska inte du vara fanbärare idag? 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

På tal om röd.

Ska inte du vara fanbärare idag? 

Nä jag har just snickrat ihop en skylt om Flatlössens Bevarande! :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Batting:

Nä jag har just snickrat ihop en skylt om Flatlössens Bevarande! :ironi:

Gravt felstavat på den skylten!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...