Jump to content
IGNORERAD

Kulturskillnader


Atom

Recommended Posts

Stort drama i dotterns klass nu. Någon vecka innan Songkran hade klassen simning och i duschen efteråt frågade en av tjejerna i klassen en av de andra tjejerna varför hon hade rakat muffen; ungarna är 12 år så jag kan hålla med om att frågan var befogad. Tjejen svarade, fritt översatt: "Jag har pojkvän nu och jag måste ha sex innan jag fyller 13 så självklart måste jag se bra ut". Tjejen med den rakade muffen är Schweiz-Pakistanska, uppvuxen i Dubai, och det är kanske en väldigt liberal gren av Homo Sapiens, men många av de andra tjejerna är från mer konservativa länder som USA, England, Holland och diverse asiatiska länder. Samt det frikyrkliga Tibro givetvis. Min dotter berättade om händelsen samma dag och vi tyckte inte det var någon stor grej, även om det givetvis kändes lite märkligt att tjejer som är 12 år, och vissa av dem har vi känt sedan de var 3 år, pratar på det sättet.

 

Efter ett par dagar kom dock ett inlägg på en Line-grupp där de flesta föräldrarna är med, dock inte de nyanlända föräldrarna till tjejen med rakad muff. En konservativt kristen mamma från Taiwan hade hört berättelsen från sin lilla oskyldiga 12-åring och var helt förtvivlad. Inte betalade hon närmare en miljon Baht om året för att hennes dotter skulle höra sånt prat från en "muslimhora". Hon skulle rapporteras till rektorn och stängas av, allt annat vore oansvarigt och skulle leda alla våra döttrar i fördärvet. Det fanns andra morsor (inga farsor) som höll med om det olämpliga i hennes språkbruk men ingen som höll med om att hon skulle kastas ut.

 

I måndags när skolan öppnade igen var tjejen med den rakade muffen inte där men i torsdags var hon tillbaka och förklarade att hon varit avstäng för "olämpligt beteende". I fredags var dottern till den kristna Taiwanesen borta istället och idag vaknade Line-gruppen till liv igen; de kristna fundamentalisterna hade tagit sin dotter ut skolan då den andra tjejen inte blev utkastad.

 

Vad säger ni som har barn i thailändska och svenska skolor? Visst känns det sådär när en 12-åring pratar om att ha sex, men visst fanns det de som hade sin debut på mellanstadiet på min tid och ingen dog av det. Hur skulle era skolor ha hanterat det? I Sverige har jag svårt att tänka mig att något skulle hänt.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    6

  • Atom

    5

  • thomas001

    4

  • Batting

    4

Mest aktiva i denna tråd

Mycket märkligt inlägg från dig! Har ens 12-tjejer hår på muffen? Kollar 12-åriga tjejer vem som har rakat och inte rakat? Du tyckte inte det var en stor grej? Så det är ok att din dotters klasskamrat rakar muffen och ska ha sex innan hon fyller 13 bast. Jag hade gått bananas och undrat vad fan är det frågan om. Tycker man inte att det är en stor "grej" (dina ord). Då är det nog dax att fundera lite over sin egen roll som pappa!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Mycket märkligt inlägg från dig! Har ens 12-tjejer hår på muffen? Kollar 12-åriga tjejer vem som har rakat och inte rakat? Du tyckte inte det var en stor grej? Så det är ok att din dotters klasskamrat rakar muffen och ska ha sex innan hon fyller 13 bast. Jag hade gått bananas och undrat vad fan är det frågan om. Tycker man inte att det är en stor "grej" (dina ord). Då är det nog dax att fundera lite over sin egen roll som pappa!!!!!!!!

Så du tycker alltså på allvar att Atom ska ta ansvar för vad varenda en utav dotterns klasskamrater sysslar med på fritiden? Huvudsaken är väl att han tar hand om sin egen dotter och (förmodar jag) förklarar att hon absolut inte har nåt tvång hängande över sig att varken raka musen eller klara av sin sexdebut innan 13-årsdagen.

Mycket märkligt inlägg från dig...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev thomas001:

Mycket märkligt inlägg från dig! Har ens 12-tjejer hår på muffen? Kollar 12-åriga tjejer vem som har rakat och inte rakat? Du tyckte inte det var en stor grej? Så det är ok att din dotters klasskamrat rakar muffen och ska ha sex innan hon fyller 13 bast. Jag hade gått bananas och undrat vad fan är det frågan om. Tycker man inte att det är en stor "grej" (dina ord). Då är det nog dax att fundera lite over sin egen roll som pappa!!!!!!!!

Du kanske ska läsa hela inlägget. Vad trodde du, att 12-åriga tjejer hoppar hopprep i duschen. Lågt inlägg och lågt påhopp.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spontana reaktion när jag läste Atoms inlägg: Önskar att alla föräldrar/barn hade samma relation som Atom och dottern har, där dottern kan prata med sina föräldrar likt Atoms dotter. Grattis Atom!!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev frason:

Du kanske ska läsa hela inlägget. Vad trodde du, att 12-åriga tjejer hoppar hopprep i duschen. Lågt inlägg och lågt påhopp.

Nej! Jag tror inte dom hoppar hoprep i dushen! Tror inte heller att dom pratar om när dom ska ha sex-debut eller kollar in vem som är rakad eller inte! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
14 minuter sedan, skrev thomas001:

Nej! Jag tror inte dom hoppar hoprep i dushen! Tror inte heller att dom pratar om när dom ska ha sex-debut eller kollar in vem som är rakad eller inte! 

De rakar sig redan vid 12 - 13 år i Sverige också. Har funnits många artiklar i div tidningar om det.

Jittra som visserligen är över 20 år nu har mer rakgrejer än vad jag har

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, thomas001 said:

Mycket märkligt inlägg från dig! Har ens 12-tjejer hår på muffen? Kollar 12-åriga tjejer vem som har rakat och inte rakat? Du tyckte inte det var en stor grej? Så det är ok att din dotters klasskamrat rakar muffen och ska ha sex innan hon fyller 13 bast. Jag hade gått bananas och undrat vad fan är det frågan om. Tycker man inte att det är en stor "grej" (dina ord). Då är det nog dax att fundera lite over sin egen roll som pappa!!!!!!!!

Jag vet inte om alla 12-åriga tjejer har hår på muffen men jag tror nog majoriteten har det. Att 12-åriga tjejer är väldigt medvetna om hur de själva och sina kompisar ser ut är dock ett understatement; hela deras världsbild cirkulerar runt just detta så att de inte skulle notera att en tjej som tidigare varit behårad helt plötsligt inte är det är nog helt osannolikt.

 

Hade någon annan på MPR skrivit ett liknande inlägg som du gjort hade jag blivit förbannad men i och med att det är du så låter jag det passera, framförallt en lördagskväll med allt vad det innebär för dig....

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

Jag vet inte om alla 12-åriga tjejer har hår på muffen men jag tror nog majoriteten har det. Att 12-åriga tjejer är väldigt medvetna om hur de själva och sina kompisar ser ut är dock ett understatement; hela deras världsbild cirkulerar runt just detta så att de inte skulle notera att en tjej som tidigare varit behårad helt plötsligt inte är det är nog helt osannolikt.

 

Hade någon annan på MPR skrivit ett liknande inlägg som du gjort hade jag blivit förbannad men i och med att det är du så låter jag det passera, framförallt en lördagskväll med allt vad det innebär för dig....

Kan du forklara vad du menar med Lordagskväll då det gäller mig? Antar att du återigen vill hävda att jag är någon form av alkoholist och har stora problem med mig själv och min omgivning. Det har du ju skrivit i ett långt inlägg tidigare. Vi tog det via PM.....om du minns det? Jävligt lågt att återigen hävda det mellan raderna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, thomas001 said:

Kan du forklara vad du menar med Lordagskväll då det gäller mig? Antar att du återigen vill hävda att jag är någon form av alkoholist och har stora problem med mig själv och min omgivning. Det har du ju skrivit i ett långt inlägg tidigare. Vi tog det via PM.....om du minns det? Jävligt lågt att återigen hävda det mellan raderna. 

Jag har aldrig skrivit det i något inlägg, det var i ett PM till dig efter ett påhopp på mig. Jag skulle aldrig skriva något liknande det du gjorde om mig, och senare "glömde bort". Dina eventuella alkoholproblem har jag aldrig röjt så vem av oss som är låg får nog andra avgöra.

 

Jag tycker min trådstart är ett ganska intressant inlägg så vidare diskussioner kan du ta via PM, att du inte gillar mig vet nog alla redan om och behöver inte avhandlas här.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

I min sinnebild så var detta så inget som diskuterades i Valbo för sex-sju år sedan.... de tjejerna vad då verkligen barn vid 12-13 års ålder vad jag kunde uppfatta hur de betedde sig med kläderna på när de lekte och umgicks...

 

Hur de var i skolans duschrum har jag ingen aning om.

 

Tycker det är en lite skrämmande bild Atom målar upp att barn i den åldern känner sådant tryck och påverkan... Barn borde verkligen få vara barn i den åldern.

 

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
I min sinnebild så var detta så inget som diskuterades i Valbo för sex-sju år sedan.... de tjejerna vad då verkligen barn vid 12-13 års ålder vad jag kunde uppfatta hur de betedde sig med kläderna på när de lekte och umgicks...
 
Hur de var i skolans duschrum har jag ingen aning om.
 
Tycker det är en lite skrämmande bild Atom målar upp att barn i den åldern känner sådant tryck och påverkan... Barn borde verkligen få vara barn i den åldern.
 
 
 
/Enis


Fast å andra sidan är det nog en massa 13-åringar som har sex. Det hade dom på min tid i alla fall. Och rakade sig gjorde dom också.
När började folk ha sex i eran generation?
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Fast å andra sidan är det nog en massa 13-åringar som har sex. Det hade dom på min tid i alla fall. Och rakade sig gjorde dom också.
När började folk ha sex i eran generation?

 

Det fanns nog inget krav på att ha sex innan man är 13?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Stort drama i dotterns klass nu. Någon vecka innan Songkran hade klassen simning och i duschen efteråt frågade en av tjejerna i klassen en av de andra tjejerna varför hon hade rakat muffen; ungarna är 12 år så jag kan hålla med om att frågan var befogad. Tjejen svarade, fritt översatt: "Jag har pojkvän nu och jag måste ha sex innan jag fyller 13 så självklart måste jag se bra ut". Tjejen med den rakade muffen är Schweiz-Pakistanska, uppvuxen i Dubai, och det är kanske en väldigt liberal gren av Homo Sapiens, men många av de andra tjejerna är från mer konservativa länder som USA, England, Holland och diverse asiatiska länder. Samt det frikyrkliga Tibro givetvis. Min dotter berättade om händelsen samma dag och vi tyckte inte det var någon stor grej, även om det givetvis kändes lite märkligt att tjejer som är 12 år, och vissa av dem har vi känt sedan de var 3 år, pratar på det sättet.
 
Efter ett par dagar kom dock ett inlägg på en Line-grupp där de flesta föräldrarna är med, dock inte de nyanlända föräldrarna till tjejen med rakad muff. En konservativt kristen mamma från Taiwan hade hört berättelsen från sin lilla oskyldiga 12-åring och var helt förtvivlad. Inte betalade hon närmare en miljon Baht om året för att hennes dotter skulle höra sånt prat från en "muslimhora". Hon skulle rapporteras till rektorn och stängas av, allt annat vore oansvarigt och skulle leda alla våra döttrar i fördärvet. Det fanns andra morsor (inga farsor) som höll med om det olämpliga i hennes språkbruk men ingen som höll med om att hon skulle kastas ut.
 
I måndags när skolan öppnade igen var tjejen med den rakade muffen inte där men i torsdags var hon tillbaka och förklarade att hon varit avstäng för "olämpligt beteende". I fredags var dottern till den kristna Taiwanesen borta istället och idag vaknade Line-gruppen till liv igen; de kristna fundamentalisterna hade tagit sin dotter ut skolan då den andra tjejen inte blev utkastad.
 
Vad säger ni som har barn i thailändska och svenska skolor? Visst känns det sådär när en 12-åring pratar om att ha sex, men visst fanns det de som hade sin debut på mellanstadiet på min tid och ingen dog av det. Hur skulle era skolor ha hanterat det? I Sverige har jag svårt att tänka mig att något skulle hänt.   


Att dom rakar sig tror jag inte är så ovanligt.
Hennes svar kan ju vara någon form av ”leka vuxen” och jag tror nog inte att någon kultur eller förälder tvingar henne att ha sex före 13års ålder.

Taiwanesens urträde är ju synd. Ja, jag tänker på barnet som har riktigt fundamentalistiska föräldrar.
Hennes föräldrar bryr jag mig inte om.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det fanns nog inget krav på att ha sex innan man är 13?


Nej, men läs mitt inlägg ovan. Det som kom just efter ditt inlägg.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jävla tapatalk

 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det fanns nog inget krav på att ha sex innan man är 13?


Nej, men läs mitt inlägg ovan. Det som kom just efter ditt inlägg.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det fanns nog inget krav på att ha sex innan man är 13?


Nej, fast om du läser mitt inlägg som kom efter, så har jag skrivit något där.
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Enis said:

I min sinnebild så var detta så inget som diskuterades i Valbo för sex-sju år sedan.... de tjejerna vad då verkligen barn vid 12-13 års ålder vad jag kunde uppfatta hur de betedde sig med kläderna på när de lekte och umgicks...

 

Hur de var i skolans duschrum har jag ingen aning om.

 

Tycker det är en lite skrämmande bild Atom målar upp att barn i den åldern känner sådant tryck och påverkan... Barn borde verkligen få vara barn i den åldern.

 

 

 

/Enis

 

Jag hade heller ingen aning om att sådant diskuterades innan det här dök upp och enligt dottern så har det heller aldrig diskuterats tidigare. De flesta 12-åringar är ju fortfarande barn men det är samtidigt en ålder då den faktiska ålderskillnaden mellan två klasskompisar kan vara uppemot 5 år och med äldre syskon så kan sådant inträffa; det var därför vi inte tyckte det var någon stor grej.

 

Att det är viktigt för tjejer redan i 12-årsåldern att se bra ut är dock uppenbart; det är bara att kolla in på deras Instagramkonton för att se. Även om de flesta tjejerna i dotterns klass är hårt akademiskt drivna av krävande Asiatiska föräldrar så är utseendet och hur de uppfattas av sina jämnåriga det viktigaste för dem. 

 

Fan för att vara en 12-årig tjej idag; bäst i klassen i matte och basket snabbt snyggast och mest likes på IG; allt annat är ett fail.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var 14 när jag började öva på att knäppa upp en bh med en hand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Enis:

I min sinnebild så var detta så inget som diskuterades i Valbo för sex-sju år sedan.... de tjejerna vad då verkligen barn vid 12-13 års ålder vad jag kunde uppfatta hur de betedde sig med kläderna på när de lekte och umgicks...

 

Hur de var i skolans duschrum har jag ingen aning om.

 

Tycker det är en lite skrämmande bild Atom målar upp att barn i den åldern känner sådant tryck och påverkan... Barn borde verkligen få vara barn i den åldern.

 

 

 

/Enis

Jag såg nyligen ett "Vetenskapens magasin" på SVT-play som handlade om att ungdomar mår betydligt psykiskt sämre nu förr. En forskare menade att ungdomar numera tillbringar alldeles för mycket tid med sina smartphones i stället för med sina kompisar och liksom tappar kontakten med verkligheten och tror att det är vad som skrivs på tex Instagram är det som gäller. Naturligtvis ska barn få vara barn och inte lockas in i vuxenvärlden innan dom själv är mogna för att ta det steget.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har aldrig skrivit det i något inlägg, det var i ett PM till dig efter ett påhopp på mig. Jag skulle aldrig skriva något liknande det du gjorde om mig, och senare "glömde bort". Dina eventuella alkoholproblem har jag aldrig röjt så vem av oss som är låg får nog andra avgöra.

 

Jag tycker min trådstart är ett ganska intressant inlägg så vidare diskussioner kan du ta via PM, att du inte gillar mig vet nog alla redan om och behöver inte avhandlas här.

Svårt med minnet? Detta är ett citat från vad du skrev i ett oppet inlägg och inte i PM: Jag har hört från många medlemmar om alla dina personliga problem. "Glomde bort" Det inlägget är raderat om du minns det. Och jag bad dig offentligt om ursäkt for det bortglomda inlägget vilket du accepterade. Allt annat redde vi ut via PM.  Rätt ska vara rätt....eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett jävla liv hemma, när dottern och 2 kompisar till henne visade upp sina attiraljerför varann, i alla fall från tjejkompisens föräldrar, som tyckte att allt ansvar låg på killen..

Själv tog jag det med ro..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, thomas001 said:

Svårt med minnet? Detta är ett citat från vad du skrev i ett oppet inlägg och inte i PM: Jag har hört från många medlemmar om alla dina personliga problem. "Glomde bort" Det inlägget är raderat om du minns det. Och jag bad dig offentligt om ursäkt for det bortglomda inlägget vilket du accepterade. Allt annat redde vi ut via PM.  Rätt ska vara rätt....eller hur?

 

Jag accepterade din ursäkt men jag har inte glömt bort vad du skrev. Jag har aldrig skrivit att du skulle vara alkoholist så varför tar du upp det? Ditt inlägg i den här tråden tycker jag dock är väl så grovt men som sagt, det kom från dig så det spelar inte så stor roll som om den hade kommit från någon annan MPR-medlem; då hade jag blivit rätt sur.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske rakade muffen för hon hade flatlöss ?!

Om hon vill raka muffen är väl hennes ensak inget att tjafsa om tycker jag. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...