Jump to content
IGNORERAD

Hejsan. Nyfiken på hur mycket det kan kosta att bo


temporary

Recommended Posts

Jag betalar 10 000 baht/mån i hyra för en lägenhet på 18:e våningen i ett condo I Pattaya.

3 rum, 100 kvm + balkong 40 kvm.

El och vatten ca. 5000 baht/ mån ( skitdyrt, elen kostar 9 baht/kwh).

Inredningen var sparsam, så där har jag kompletterat för 40 000 baht.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    20

  • Cavemannen

    13

  • stefan5300

    12

  • broder tuk tuk

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Nerike:

Om eller när jag flyttar ner så kommer jag leva som jag lever i Sverige fast med bättre livskvalité för samma peng som jag har i Sverige och utan snö och kyla.

Igår saknade jag värme, sol och strand i Thailand och svär ordentligt när jag skrapade panssaris från bilrutorna i en halv timme, fast hade haft kupevärmaren på i tre timmar.

kuva.png.b3a1df4cc601d54cd3a56183d63249e8.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mål mat ute varje dag. I huvudsak västerländsk föda. Ett gäng öl ca varannan dag plus lite annat småkrafs.

Snittar säkert under 500 baht per dag.

Försäkrad genom förlängd hemförsäkring. 

Totalkostnad 5-5500 sek. Resten står frugan för.

Sen har jag en del kostnader i Sverige men skulle jag flytta hit på heltid skulle ju dessa försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

I början får man satsa lite mer, typ köpa moppe och annat, ingen ide betala hyra för nåt man kan köpa.  Själv tycker jag en moppe är en nödvändighet, hellre det än bil. Nu skriver jag om Pattaya, skulle inte falla i mig att ens tänka bo annanstans, konkurens = billigare levnadskostnaderoch valmöjlighet, finns i stort sett allt man kan tänka sig.

 

Sen vill jag inte gå in på jämföra köpa vs hyra bostad, båda har sina för-, och nackdelar.

Vi har en moppe, kommer själv att skaffa mig en bra cykel.
Och det är som du skriver fast i mitt fall blir det Jomtien, har ingen tanke på nåt annat om man ska livskvalité, finns inte på världskartan att jag skulle bosätta på landet i nån isanby utanför udon thani där tjejen kommer ifrån.
Det räcker med att hälsa på där, och att ha kunskapen att man snart skall åka därifrån räcker med en till två nätter där.
Det är som du skriver det är billigare att bo i Pattaya/Jomtien pga. konkurens = billigare levnadskostnader.
Jag har som sagt rest en hel del i Thailand och har inget behov av det längre, samma i Sverige far inte omkring som en stolle här heller längre.
Det är som Ferdinand säger på kalles jul, jag trivs bäst här under min korkek i lugn och ro

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
17 minuter sedan, skrev Fantomen:

Härligt! Finns garanterat många som har bra tips att komma med här. Jag har dålig koll på det mesta. Brände te x precis köttet på grillen nu för att jag sitter här och skriver skit och fyllnar till.

Att bränna köttet är inte bra. 
Händer det ofta så blir det att lägga till 7000thb/månad i kalkylen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har köpt en radhus unit, två våningar, tre sovrum, vardagsrum, thaikök och en inglasad yta framför, där vi sitter för det mesta, tittar på TV etc ca 100 kvm totalt. Livet blev inte som vi och framför allt som jag hade planerat och bostaden har kostat mer än att hyra, i insats o övriga löpande kostnader. Kunde jag spola tillbaka skulle jag välja annorlunda, men livet är som det är, enda bestående är en förändring. Och andra sidan har man en möjlighet  iallafall att inkassera investerade pengar om man säljer senare. Man vet inte hur världen utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är vi olika. 

Visst skulle jag och tjejen kunna klara oss på 10k sek men jag skulle inte vilja leva så, då blir det boende i en liten enrums condo och inga hobbys och bara äta Thai mat.

 

När vi hyrde hus så låg vi på ca 80k baht / mån plus kostnader för båten. Sen tillkommer resor, försäkringar mm.

 

Har man bara en liten pension att leva på så får man klart bättre liv i Thailand för pengarna och det går nog att klara sig på 5000 sek om man ger fasen i alkohol och snålar med damer. 

 

Men om man fortfarande har möjlighet att jobba några år till men funderar på att pensionera sig tidigare och då får en budget på 10-12k sek så tänk om, jobba några år till och få ett bättre liv i Thailand sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Nerike:

Hej på er alla dags att flytta upp denna fråga igen!
 

Vad kostar det att bo i Thailand, detta är en kalkyl som JAG har räknat på om man har 10 000 SEK/mån (tyvärr inte 7 000 SEK, som frågan var)

Fasta kostnader
Boende med el, vatten samt wifi ca 8 500 bath (Finns säkert billigare, men ska man bo så vill man ha det bra, räcker till mig och frugan)
Sjukförsäkring (AXA  International från 3 800 bath till 5070 bath) medelvärde ca 4 450 bath
Moppe/transport medelvärde 2 000 bath
Telefon medelvärde 800 bath (med surf)
Totalkostnad fasta kostnader (en pers.)
15 750 bath/mån ( ca 4 252 SEK i dagens kurs 1 SEK=3,7 bath)

Övrigt måste

Och äta måste man göra räkna med minst 400 bath om dagen ca 12 000 bath/mån ( vi är två)
Vatten (drickbart) ca 6 liter om dagen blir ca 2 000 bath/mån (vi är två)
Kläder ca 2 000 bath/mån
hygien ca 1 000 bath/mån (Schampo, duschkräm, tandborste, tandkräm, tvättmedel mm.) 
Totalt övrigt måste ( för två pers. annars dela på 2)
17 000 bath/mån (ca 4 595 SEK i dagens kurs 1 SEK=3,7 bath)
Totalt/mån

32 750 (ca 8 847 SEK i dagens kurs 1 SEK=3,7 bath)

 

Detta är en måste kalkyl och är inte så rolig, så visst kan man klara sig på 10 000 SEK i Thailand för du har ca 1 250 SEK=4 625 Bath kvar till nöjen
dvs. 154 bath/dagen (om ni är själva gånger 2)
 

Men det skall tilläggas att då har du 800 000 bath på banken för att få ett expat visa, om ni är gifta räcker det med 400 000 bath på banken
om ni inte har dom pengarna på banken skall ni visa upp för att få ett expat visa en månadsinkomst på 65 000 bath/mån 
(ca 17 568 SEK i dagens kurs 1 SEK=3,7 bath)

Har ni en fru som jag har (som jag kommer gifta mig med) så har även hon en lön och ska dela på kostnaderna men att dela på 2, det vet vi alla att så blir det inte om hon har en lön på ca 18 000 bath så får man vara glad att hon står för ca 10 000 bath/mån.
Jag står för 2/3 då jag har mer i inkomst, och hon står för 1/3, om det skall vara jämlikt som vi skryter med att vi svenskar är.
 

Men nu skall jag inte gå i pension i Thailand utan hitta en rörelse som jag kan leva med i Thailand samt ha en inkomst ifrån, och att hitta en rörelse till frugan som hon kan och vill göra och framförallt leva på.
Men det får jag ta upp i en annan tråd hur mina tankar går där och vad jag har för funderingar.
 

Kom gärna med era förslag, och hur ni tänker inga fantasi kalkyler nu utan fakta, och har svårt att tro att man skulle klara sig på 7 000 SEK/mån i Thailand.
Men visst är man budgethitler och följer sin budget så då kan man klara sig på 7 000 SEK, men hur kul skulle det vara, då kan man vara hemma istället.
För det finns väl ingen pensionär i Sverige som har 7 000 SEK/mån, utan med alla bidrag (bostadsbidrag mm.) skulle tro att det blir ca 10 000 SEK.
som minimum och då har man mer att göra i Sverige, än att titta på folk och dricka vatten samt gå gata upp och gata ner för att leta efter ballongställen.
 

Ett tips som jag fick när jag börja åka till Thailand 2001 från min mentor som tyvärr är död idag, var tänk på att räkna bath som krona,
inte att du får mer för en krona utan räknar en bath=en krona, så klarar du dig bättre utan att behöva snåla samt att pengarna inte tar slut på resan.
Men visst har jag fått ringa hem och be dom skicka mer pengar, det kostar att vara på topp och inte bry sig men det är inte roligt när pengarna börjar ta slut.
Så mitt tips är som jag har fått en bath=en krona, så slipper man hänga utanför 7/11 och dricka samt så slipper man nudelvagnarna.

 

Självklart kan du leva ett bra liv i Thailand på 10,000 SEK/månad, förutsatt att du inte har barn i skolåldern. Även om min budget idag är väldigt mycket högre så levde jag så de första åren och skulle kunna, om jag var tvungen, kunna leva så igen. Med det sagt vill jag ändå påpeka det jag ser som brister/tveksamheter med din budget:

 

1) Du gör samma misstag som alla andra som presenterar sina budgeterar; du utgår från att du är turist. Om du verkligen flyttar hit så måste alla kostnader vara med. Kanske vill du flyga till Sverige för att träffa eventuella barn och föräldrar? Två biljetter, visa för frugan och ett par nätter på hotell osv är runt 200,000 Baht eller runt 15,000 Baht utslaget per månad. Visum med re-entry och omkostnader runt 6,000 Baht och hur är det med laptopen och mobilen; måste inte de bytas ut emellanåt? Och mopeden? Allt som allt får du nog lägga på 25,000 Baht/månad för dessa "nu har jag flyttat kostnader".

 

2) Jag bodde här i över 3 år innan jag köpte något västerländskt eller pratade med någon västerlänning; jag gick verkligen native. Idag skulle jag dock inte överleva utan importerad salami, ost etc och sådant kostar väldigt mycket mer än i Sverige. Det är lätt att älska allt som är Thailand när man är nyinflyttad men ganska snart är det inte lika magiskt och då är det rätt schysst med lite Ostbågar eller Prästost och helt plötsligt får man nog lägga på 10,000 Baht/månad för västerländska excesser.

 

3) Helt Ok att räkna med dagens växelkurs om man ska göra en längre semester i år. Räknar man med att flytta om en 2-3 år så tycker jag dock man ska räkna med en växelkurs på 3 och det gör givetvis en rejäl skillnad.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-08 at 15:48, skrev Atom:

Självklart kan du leva ett bra liv i Thailand på 10,000 SEK/månad, förutsatt att du inte har barn i skolåldern. Även om min budget idag är väldigt mycket högre så levde jag så de första åren och skulle kunna, om jag var tvungen, kunna leva så igen. Med det sagt vill jag ändå påpeka det jag ser som brister/tveksamheter med din budget:

 

1) Du gör samma misstag som alla andra som presenterar sina budgeterar; du utgår från att du är turist. Om du verkligen flyttar hit så måste alla kostnader vara med. Kanske vill du flyga till Sverige för att träffa eventuella barn och föräldrar? Två biljetter, visa för frugan och ett par nätter på hotell osv är runt 200,000 Baht eller runt 15,000 Baht utslaget per månad. Visum med re-entry och omkostnader runt 6,000 Baht och hur är det med laptopen och mobilen; måste inte de bytas ut emellanåt? Och mopeden? Allt som allt får du nog lägga på 25,000 Baht/månad för dessa "nu har jag flyttat kostnader".

 

2) Jag bodde här i över 3 år innan jag köpte något västerländskt eller pratade med någon västerlänning; jag gick verkligen native. Idag skulle jag dock inte överleva utan importerad salami, ost etc och sådant kostar väldigt mycket mer än i Sverige. Det är lätt att älska allt som är Thailand när man är nyinflyttad men ganska snart är det inte lika magiskt och då är det rätt schysst med lite Ostbågar eller Prästost och helt plötsligt får man nog lägga på 10,000 Baht/månad för västerländska excesser.

 

3) Helt Ok att räkna med dagens växelkurs om man ska göra en längre semester i år. Räknar man med att flytta om en 2-3 år så tycker jag dock man ska räkna med en växelkurs på 3 och det gör givetvis en rejäl skillnad.

Hej Atom!

Som jag skrev en budget/kalkyl jag har gjort ifrån min situation, nej jag har har inga barn frugans barn är vuxna. 


 1) Nej jag utgick inte som en turist för då skulle den budgeten spricka innan halva månaden har gått, nej har inga föräldrar kvar i livet, har inga barn endast syskon, och vi har inte så mycket kontakt idag utan ser nog att dom får nog komma ner och hälsa på annars finns Skype/Messenger idag.
Har inga behöv att ha det senaste modellen på moppe (våran är endast 2 år gammal) eller senaste datorn (spelar ej på datorn) mobilen ska ha bra kamera, bra minne samt bra batteritid.
Jag har växt ifrån att man måste ha det värsta prylarna, har ej så i Sverige men för den skull inte stenåldersgrejor heller.
Kan erkänna att jag glömde Visum problemen/kostnader.

 

2) Nu kan jag bara skriva för mig själv äter varken ost, chips eller snacks så mycket i Sverige varför skulle jag vilja ha det i Thailand, men en sak är senapen som är ett måste, men har kompisar som kommer och åker ner hela tiden så det kommer nog lösa sig.

 

3) Växel kursen ja den är svår att säga nåt om i framtiden, för skulle man ha den kunskapen skulle man bara satsa på valutaspekulation.
Men jag tror/hoppas att bathen blir svagare, Thailand har lånat mycket pga. Corona och som alla vet skall lån betalas tillbaka.
Så det jag har läst om ekonomin i Thailand verkar det som att bathen kommer att få stryk av denna pandemi samt en regering som inte tänker på landets bästa utan bara dit näsan växer.
Läs vad denna ekonom skriver, och verkar ha koll på ekonomi
Lite artiklar från CHARTCHAI PARASUK
https://www.bangkokpost.com/opinion/columnist/3764

 

Och sedan har jag en fundering till, om många Svenskar klarar sig på 10 000 SEK i Sverige varför skulle dom inte kunna göra det i Thailand.
Alla är väl inte idi*ter som släpper hjärnan på flygplatsen i Sverige, utan om man tänker till lite så finns det inte sociala skyddsnät i Thailand allra helst inte för faranger.
Då är det väl ännu viktigare att försöka hålla sin budget, men självklart så måste man ha ett kapital innan man flyttar till Thailand.
Kommer själv inte flytta först jag har ett större kapital på banken, samt ett startkapital för att starta nån rörelse där nere, vad det vet jag ej än har några idéer men ska kolla upp dom under resan gång.
För jag är en sådan person som inte bara kan gå och dra fötterna efter mig, utan måste ha nåt att göra annars blir det nog så att man dricker varje dag pga. saknad av nåt annat.
 

Ett tips är att om ni är bra på Engelska i tal och skrift är att börja studera igen och ta en TEFL-Diplom, och börjar som engelska lärare men det kräver också att ni har nån högre utbildning i Sverige som ni kan visa upp med ert TEFL-Diplom när ni söker jobb i Thailand, dom är rätt noga med det om det är en seriös skola.
Men räkna inte med så hög lön 25 000 - 30 000 bath/mån då ni inte har engelska som modersmål, vissa skolor hjälper till med boende, mat under skoltiden samt resor till skolan, ni kan kolla olika platsannonser.
Ps. Om ni blir antagen som lärare så fixar skolan alla dokument som behövs workpermit, visum, försäkring mm.

 

Mvh
Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nerike:

Kan erkänna att jag glömde Visum problemen/kostnader.

Själva visumet är nog inte så stor problem, är man gift är det ännu förmånligare än för oss ogifta. Har man lite pengar på banken o en pension från Sverige kostar det nog inte mer än 5000 THB/år med extension. Däremot sjukförsäkringen kan bli kostsam, särskild om man kommer till åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Nerike:

Hej Atom!

Som jag skrev en budget/kalkyl jag har gjort ifrån min situation, nej jag har har inga barn frugans barn är vuxna. 


 1) Nej jag utgick inte som en turist för då skulle den budgeten spricka innan halva månaden har gått, nej har inga föräldrar kvar i livet, har inga barn endast syskon, och vi har inte så mycket kontakt idag utan ser nog att dom får nog komma ner och hälsa på annars finns Skype/Messenger idag.
Har inga behöv att ha det senaste modellen på moppe (våran är endast 2 år gammal) eller senaste datorn (spelar ej på datorn) mobilen ska ha bra kamera, bra minne samt bra batteritid.
Jag har växt ifrån att man måste ha det värsta prylarna, har ej så i Sverige men för den skull inte stenåldersgrejor heller.
Kan erkänna att jag glömde Visum problemen/kostnader.

 

2) Nu kan jag bara skriva för mig själv äter varken ost, chips eller snacks så mycket i Sverige varför skulle jag vilja ha det i Thailand, men än sak är senapen som är ett måste, men har kompisar som kommer och åker ner hela tiden så det kommer nog lösa sig.

 

3) Växel kursen ja den är svår att säga nåt om i framtiden, för skulle man ha den kunskapen skulle man bara satsa på valutaspekulation.
Men jag tror/hoppas att bathen blir svagare, Thailand har lånat mycket pga. Corona och som alla vet skall lån betalas tillbaka.
Så det jag har läst om ekonomin i Thailand verkar det som att bathen kommer att få stryk av denna pandemi samt en regering som inte tänker på landets bästa utan bara dit näsan växer.
Läs vad denna ekonom skriver, och verkar ha koll på ekonomi
Lite artiklar från CHARTCHAI PARASUK
https://www.bangkokpost.com/opinion/columnist/3764

 

Och sedan har jag en fundering till, om många Svenskar klarar sig på 10 000 SEK i Sverige varför skulle dom inte kunna göra det i Thailand.
Alla är väl inte idi*ter som släpper hjärnan på flygplatsen i Sverige, utan om man tänker till lite så finns det inte sociala skyddsnät i Thailand allra helst inte för faranger.
Då är det väl ännu viktigare att försöka hålla sin budget, men självklart så måste man ha ett kapital innan man flyttar till Thailand.
Kommer själv inte flytta först jag har ett större kapital på banken, samt ett startkapital för att starta nån rörelse där nere, vad det vet jag ej än har några idéer men ska kolla upp dom under resan gång.
För jag är en sådan person som inte bara kan gå och dra fötterna efter mig, utan måste ha nåt att göra annars blir det nog så att man dricker varje dag pga. saknad av nåt annat.
 

Ett tips är att om ni är bra på Engelska i tal och skrift är att börja studera igen och ta en TEFL-Diplom, och börjar som engelska lärare men det kräver också att ni har nån högre utbildning i Sverige som ni kan visa upp med ert TEFL-Diplom när ni söker jobb i Thailand, dom är rätt noga med det om det är en seriös skola.
Men räkna inte med så hög lön 25 000 - 30 000 bath/mån då ni inte har engelska som modersmål, vissa skolor hjälper till med boende, mat under skoltiden samt resor till skolan, ni kan kolla olika platsannonser.
Ps. Om ni blir antagen som lärare så fixar skolan alla dokument som behövs workpermit, visum, försäkring mm.

 

Mvh
Nerike

Tror minimigränsen för västerlänningar att få arbetstillstånd ligger på 50k/mån, funkar säkert att runda det men troligen inte lagligt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nerike:

Hej Atom!

Som jag skrev en budget/kalkyl jag har gjort ifrån min situation, nej jag har har inga barn frugans barn är vuxna. 


 1) Nej jag utgick inte som en turist för då skulle den budgeten spricka innan halva månaden har gått, nej har inga föräldrar kvar i livet, har inga barn endast syskon, och vi har inte så mycket kontakt idag utan ser nog att dom får nog komma ner och hälsa på annars finns Skype/Messenger idag.
Har inga behöv att ha det senaste modellen på moppe (våran är endast 2 år gammal) eller senaste datorn (spelar ej på datorn) mobilen ska ha bra kamera, bra minne samt bra batteritid.
Jag har växt ifrån att man måste ha det värsta prylarna, har ej så i Sverige men för den skull inte stenåldersgrejor heller.
Kan erkänna att jag glömde Visum problemen/kostnader.

 

2) Nu kan jag bara skriva för mig själv äter varken ost, chips eller snacks så mycket i Sverige varför skulle jag vilja ha det i Thailand, men en sak är senapen som är ett måste, men har kompisar som kommer och åker ner hela tiden så det kommer nog lösa sig.

 

3) Växel kursen ja den är svår att säga nåt om i framtiden, för skulle man ha den kunskapen skulle man bara satsa på valutaspekulation.
Men jag tror/hoppas att bathen blir svagare, Thailand har lånat mycket pga. Corona och som alla vet skall lån betalas tillbaka.
Så det jag har läst om ekonomin i Thailand verkar det som att bathen kommer att få stryk av denna pandemi samt en regering som inte tänker på landets bästa utan bara dit näsan växer.
Läs vad denna ekonom skriver, och verkar ha koll på ekonomi
Lite artiklar från CHARTCHAI PARASUK
https://www.bangkokpost.com/opinion/columnist/3764

 

Och sedan har jag en fundering till, om många Svenskar klarar sig på 10 000 SEK i Sverige varför skulle dom inte kunna göra det i Thailand.
Alla är väl inte idi*ter som släpper hjärnan på flygplatsen i Sverige, utan om man tänker till lite så finns det inte sociala skyddsnät i Thailand allra helst inte för faranger.
Då är det väl ännu viktigare att försöka hålla sin budget, men självklart så måste man ha ett kapital innan man flyttar till Thailand.
Kommer själv inte flytta först jag har ett större kapital på banken, samt ett startkapital för att starta nån rörelse där nere, vad det vet jag ej än har några idéer men ska kolla upp dom under resan gång.
För jag är en sådan person som inte bara kan gå och dra fötterna efter mig, utan måste ha nåt att göra annars blir det nog så att man dricker varje dag pga. saknad av nåt annat.
 

Ett tips är att om ni är bra på Engelska i tal och skrift är att börja studera igen och ta en TEFL-Diplom, och börjar som engelska lärare men det kräver också att ni har nån högre utbildning i Sverige som ni kan visa upp med ert TEFL-Diplom när ni söker jobb i Thailand, dom är rätt noga med det om det är en seriös skola.
Men räkna inte med så hög lön 25 000 - 30 000 bath/mån då ni inte har engelska som modersmål, vissa skolor hjälper till med boende, mat under skoltiden samt resor till skolan, ni kan kolla olika platsannonser.
Ps. Om ni blir antagen som lärare så fixar skolan alla dokument som behövs workpermit, visum, försäkring mm.

 

Mvh
Nerike

Min mening med första punkten är att om man verkligen flyttar till Thailand så måste man även ta med de utgifterna som annars hamnar på den ”svenska budgeten” om man är långtidsturist. Om du är säker på att du aldrig kommer vilja åka till Sverige/Europa igen så ska du givetvis inte ta med den utgiften men det är nog oerhört få som aldrig vill ta en resa åtminstone var tredje år.

 

Jag är inte heller intresserad av senaste prylarna men mobil, laptop, TV, moppe mm måste ändå bytas ut ibland så det blir fel att inte ta med den kostnaden i budgeten. 
 

Jättebra om du kan leva på enbart thailändska matvaror 365 dagar om året i kanske 30 år, det sparar en enorm summa pengar. Jag gjorde närmast det i tre år och skulle kunna göra det igen om jag verkligen var tvungen men det skulle ta bort ganska mycket av min livskvalitet.

 

Jag är ingen expert på valutakurser, även om det är en liten del av mitt jobb, men det är för att jag inte är en expert som jag skulle räkna med 3. Det är trots allt bara 2 år sedan den var 3 och jag skulle inte alls vara förvånad om den är 3 igen om 2-3 år. För att en budget ska vara meningsfull så måste det finnas marginaler och ska du inte flytta än på ett par år så tycker jag det naturliga är att köra på 3 och allt däröver hamnar på pluskontot för oförutsedda utgifter.

 

Som jag skrev i förra inlägget; utan barn och utlandsresor klarar ni er givetvis på 10,000 SEK i månaden, i värsta fall även på 5,000; man får helt enkelt mätta mun efter matsäcken. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Atom:

Jättebra om du kan leva på enbart thailändska matvaror 365 dagar om året i kanske 30 år, det sparar en enorm summa pengar. Jag gjorde närmast det i tre år och skulle kunna göra det igen om jag verkligen var tvungen men det skulle ta bort ganska mycket av min livskvalitet.

 

Hej igen Atom!
Nu kommer inte jag leva på thaimat 365, tycker om att laga mat så gör även min fru.
Har lärt henne lite enkla svenska rätter som till och med hon tycker om, svenska köttbullar med brun gräddsås samt mos, pasta med köttfärssås.
Finns många råvaror som gör att man kan laga någorlunda svensk mat, ett tips är tex. kräftor det hittar man inte ofta i Thailand.
Man tar tigerräkor och kokar dom som man gör med kräftor med dill mm.
Sedan finns thaimat som är hur god som helst också, det blir att variera som man gör i Sverige samt när man är där nere

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Nerike:

Hej igen Atom!
Nu kommer inte jag leva på thaimat 365, tycker om att laga mat så gör även min fru.
Har lärt henne lite enkla svenska rätter som till och med hon tycker om, svenska köttbullar med brun gräddsås samt mos, pasta med köttfärssås.
Finns många råvaror som gör att man kan laga någorlunda svensk mat, ett tips är tex. kräftor det hittar man inte ofta i Thailand.
Man tar tigerräkor och kokar dom som man gör med kräftor med dill mm.
Sedan finns thaimat som är hur god som helst också, det blir att variera som man gör i Sverige samt när man är där nere

Det blir en grå vardag här också efter ett tag och beroende på vart man bor så kan den bli extremt grå vilket kan skapa tristess som kräver pengar för att komma ur eller så tar man till flaskan.

Om du inte har bott här en längre tid innan, typ ett par år, så kommer din bild som du målat upp hur livet ska bli sannolikt inte stämma med den verklighet ni till slut hamnar i.

 

Att sätta färg på livet här kräver en del pengar så jag skulle inte vilja leva på 40k baht/mån och aldrig i helsike flytta hit om jag var tvungen att försörja mig som ex lärare för 25-30k baht, en lön som inte ens ger pension eller försäkring. Många väljer iaf att göra det men dom flesta inser till slut att det inte var så roligt som dom tänkt sig och flyttar hem igen.

 

Men en sak har du definitivt rätt i, budgetera för att åka till Sverige man kan skippa.

Har inget behov av att lämna Thailand överhuvudtaget men resa runt här vill jag absolut kunna göra.

 

Visdomsord från stenbordet.

"Även om man älskar barlivet så ska man inte köpa en bar här, betydligt roligare att ränna runt bland alla barer än att sitta i samma bar varje kväll..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Tror minimigränsen för västerlänningar att få arbetstillstånd ligger på 50k/mån, funkar säkert att runda det men troligen inte lagligt.

 

/ SatanG

Kan nog stämma det du säger, men har för mig att skolor är ett undantag kolla platsannonserna tror inte engelsmännen har så mycket i början, måste jobba några år för att komma upp i dom summorna inom skolvärlden.

Sedan är det olika också beror på vad för jobb man gör, med ett ex. kommer digitalnomader inte behöva skatta nåt samt inte behöva ha thai anställda utan dom ska kunna öppna bolag i sitt namn, vet ej om det har gått igenom än i regeringen, men dom håller på att försöka sätta det på pränt.
 

Jag har kollat upp eget företag och där gäller 50 000 bath/mån men det är mest för att dom skattar på 50 000 bath, du behöver ej ta ut beloppet men måste tyvärr skatta för 50 000  bath/mån tror det 15% över 500 000 bath/år under så är det 10 % under 300 k/år 5% under 150 kår 0%

Därav har dom regel 50 000 bath/mån så att inte bara är att visa upp 120 k/år = 0 skatt, så om firman bara har råd med 35 000 bath/mån så får du skatta 15 % gäller ej thai, utan västerlänningar bara för att dom inte vill ha dit en massa oseriösa aktörer, som jobbar svart och visar liten inkomst, på detta sett får dom in minst 90 000 Bath/år i skatt per farang som jobbar i LOS. (detta gäller eget företag som jag har kollat upp, men finns även andra regler som försäkringar mm. Men det tar upp i en annan tråd)

Men som sagt är nästan hundra på att skolorna har andra regler inom lönesättning samt skattenivåer, annars skulle det inte finnas nån skola i Thailand som skulle ha råd att anställa engelska lärare från västvärlden förutom överklasskolorna, och då skulle det bara komma filippinska engelska lärare som får typ
15 000 - 20 000 bath/mån. 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast finns det några västerländska engelsklärare här nu? På lite lägre nivåer alltså.

 

Försvann inte de med BTT ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev LTD:

Det blir en grå vardag här också efter ett tag och beroende på vart man bor så kan den bli extremt grå vilket kan skapa tristess som kräver pengar för att komma ur eller så tar man till flaskan.

Om du inte har bott här en längre tid innan, typ ett par år, så kommer din bild som du målat upp hur livet ska bli sannolikt inte stämma med den verklighet ni till slut hamnar i.

 

Visdomsord från stenbordet.

"Även om man älskar barlivet så ska man inte köpa en bar här, betydligt roligare att ränna runt bland alla barer än att sitta i samma bar varje kväll..."

Nu har jag inte bott i Thailand mer än i typ 5-6 mån, bla. då jag hade en bar i Korat och det säger jag aldrig mer.
Sedan var jag ca 4 och en halv mån. i Korat då min förra tjej och jag gjorde slut då jobbade jag som engelska lärare tror det var 2010/2011 men då betala skolan boende samt försäkring tyvärr hade jag ej workpermit, men då gick det att jobba extra på nån skola utan kontroll
men så 2011 kom det nya regler och då åkte jag hem vill inte jobba då det vart hårdare regler inom skolvärlden bla. Med TEFL-Diplom som jag ej hade, men högre utb. betyg från Sverige hade jag.
Tyckte inte att var värt att riskera att jobba som lärare det var många som åkte hem då, men har några kompisar som jobbar kvar några amerikaner samt en svensk musiklärare (Svensken är jag osäker på om han jobbar kvar, redan 2011 hade han jobbat 6-8 år i Korat)
 

Nu skall jag inte jobba som lärare (har nog inga problem att skaffa TELF-Diplom, men har ingen lust att sätta mig på skolbänken i BKK)
Utan skall försöka hitta nåt som man kan jobba med typ export till Svedala, frugan skall vi också hitta nån rörelse till men ej nån bar/restaurang/mindre guesthouse utan vi får kolla vad hon vill göra, sedan beror allt på om turisterna kommer tillbaka eller inte, nu snackar jag västerlänningar.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nerike:

Kan nog stämma det du säger, men har för mig att skolor är ett undantag kolla platsannonserna tror inte engelsmännen har så mycket i början, måste jobba några år för att komma upp i dom summorna inom skolvärlden.

Sedan är det olika också beror på vad för jobb man gör, med ett ex. kommer digitalnomader inte behöva skatta nåt samt inte behöva ha thai anställda utan dom ska kunna öppna bolag i sitt namn, vet ej om det har gått igenom än i regeringen, men dom håller på att försöka sätta det på pränt.
 

Jag har kollat upp eget företag och där gäller 50 000 bath/mån men det är mest för att dom skattar på 50 000 bath, du behöver ej ta ut beloppet men måste tyvärr skatta för 50 000  bath/mån tror det 15% över 500 000 bath/år under så är det 10 % under 300 k/år 5% under 150 kår 0%

Därav har dom regel 50 000 bath/mån så att inte bara är att visa upp 120 k/år = 0 skatt, så om firman bara har råd med 35 000 bath/mån så får du skatta 15 % gäller ej thai, utan västerlänningar bara för att dom inte vill ha dit en massa oseriösa aktörer, som jobbar svart och visar liten inkomst, på detta sett får dom in minst 90 000 Bath/år i skatt per farang som jobbar i LOS. (detta gäller eget företag som jag har kollat upp, men finns även andra regler som försäkringar mm. Men det tar upp i en annan tråd)

Men som sagt är nästan hundra på att skolorna har andra regler inom lönesättning samt skattenivåer, annars skulle det inte finnas nån skola i Thailand som skulle ha råd att anställa engelska lärare från västvärlden förutom överklasskolorna, och då skulle det bara komma filippinska engelska lärare som får typ
15 000 - 20 000 bath/mån. 

Om du har företag här med wp så måste du betala in skatt för 50k varje månad men om du tar ut mindre i lön så får du tillbaka på skatten vid deklaration precis som i Sverige. 

 

15% skatt på 35k/mån stämmer inte, skatten blir betydligt lägre, dom första 260k/år är helt skattefria sen är det 5% på nästa 150k.

Så om man tjänar 410k/år blir skatten 7500 baht, dvs 1.83%

Man ska upp i miljon belopp/år för att komma upp i 2 siffrig % i skatt. 

Låg skatt men man får inte ett skvatt tillbaka i form av pension mm. 

Däremot så är det skapliga kostnader i div avgifter för att hålla ett bolag rullande, spec om man ska ha wp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev apknug:

Fast finns det några västerländska engelsklärare här nu? På lite lägre nivåer alltså.

 

Försvann inte de med BTT ? 

Nu är dom få skulle jag tro om det är i BTT klass

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nerike:

Nu är dom få skulle jag tro om det är i BTT klass

Så är det säkert, så ett TOEFL test är helt troligt ingen motorväg till ett lärarjobb i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Om du har företag här med wp så måste du betala in skatt för 50k varje månad men om du tar ut mindre i lön så får du tillbaka på skatten vid deklaration precis som i Sverige. 

 

15% skatt på 35k/mån stämmer inte, skatten blir betydligt lägre, dom första 260k/år är helt skattefria sen är det 5% på nästa 150k.

Så om man tjänar 410k/år blir skatten 7500 baht, dvs 1.83%

Man ska upp i miljon belopp/år för att komma upp i 2 siffrig % i skatt. 

Låg skatt men man får inte ett skvatt tillbaka i form av pension mm. 

Däremot så är det skapliga kostnader i div avgifter för att hålla ett bolag rullande, spec om man ska ha wp. 

Du ser man måste vara på plats för att få riktig information, det är därför jag skall kolla upp saker när jag åker ner troligt omkring maj/juni
Att det med kommer en massa extra kostnader för att få wp, det är jag medveten om.
Men har även kollat upp att öppna upp en filial i Thailand från mitt bolag i Sverige, det skall tydligen underlätta med wp med kostnader med mera.
Men då gäller det export av thailändska varor till Sverige

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev apknug:

Så är det säkert, så ett TOEFL test är helt troligt ingen motorväg till ett lärarjobb i Thailand. 

Skulle tro det med först ett TEFL-Diplom sedan kunna vissa upp Diplom/betyg på högre studier (universitet nivå) från Svedala,
och som moset på det TOEFL test.
Dom vill väl även där ta bort alla så kallade backpackers, och endast vill ha seriösa lärare som inte luktar gammal fylla.
Samt höja engelskanivån i skolan, för den är under all kritik 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nerike:

Skulle tro det med först ett TEFL-Diplom sedan kunna vissa upp Diplom/betyg på högre studier (universitet nivå) från Svedala,
och som moset på det TOEFL test.
Dom vill väl även där ta bort alla så kallade backpackers, och endast vill ha seriösa lärare som inte luktar gammal fylla.
Samt höja engelskanivån i skolan, för den är under all kritik 

På 90 talet kunde alla som ville arbeta som engelska lärare i Thailand. BTT är ju faktiskt utbildad lärare.

 

Min uppfattning är att det har rensats Up nu, på gott och ont, BTT och många av hans gelikar kan ha varit mycket bättre engelska lärare jmf med vad som fanns lokalt.

 

Har du någon skarp info om vad som krävs nu? För att kunna arbeta som engelska lärare i Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nämnas att jag känner en Thaikille/gubbe som är engelska lärare i BKK på gymnasie nivå, brukar träffa han när vi är i Nonthaburi (same same som Solna i Stockholm but different)
Och hans engelska är bland värsta jag har hört, förstår inte ett ord av han i början när vi pratar när vi inte har setts på ett tag, men sedan brukar det släppa till en nivå som en 10 årig svenskt barn (finns undantag, utan menar allmänt) och då kan man förstå lite men man får prata med han väldigt sakta för att han skall hänga med.
Och då skall han lära ut engelska på yrkeskola i gymnasie nivå, dom barnen/ungdomarna kommer inte lära så mycket utan mest HI I come from Thailand typ.
Så visst behöver dom engelska lärare, men serösa sådana.
Och eftersom skolorna har stängt och har haft det länge så finns det inga medel till bra engelska lärare, utan det får bli filippinska lärare men dom kan mycket bra engelska i tal och skrift.
Men som alltid så tror vi västerlänningar att vi är bäst, och tyvärr även ledningen för skolorna, och skryter att dom har västerländska engelska lärare till föräldrarna så att deras barn skall gå på deras skola.
Dom får två st. filippinska lärare mot vad en västerländska engelska lärare kostar och i regel så är dom filippinska lärarna bättre i tal och skrift.

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Har du någon skarp info om vad som krävs nu? För att kunna arbeta som engelska lärare i Thailand? 

Hej apknug
Om man ska gå thailändska skolmyndighetens riktlinjer/krav så krävs Bachelor degree holders (from an accredited university) dvs. kandidatexamen om 180 högskolepoäng samt ett TELF-Diplom samt TOEIC eller TOEFL test.
Men dom kraven skulle dom inte få så många lärare till Thailand, det räcker i stort sett att ha några kurser på ett godkänt Universitet/högskola helst inom pedagogisk utbildning ca 90 högskolepoäng. (går att få genom 60 poäng plugga samt 30 poäng praktik behövs inte göras i Sverige) samt dessa måste du ha TELF-Diplom samt TOEIC eller TOEFL test eftersom du inte har engelska som modersmål, TOEIC eller TOEFL test kan även krävas av dom som har engelska som modersmål så att dom inte får dit analfabeter.
Och självklart ett utdrag från belastningsregistret 
 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...