Jump to content
IGNORERAD

Hur fördriver man tiden på en badort?


Kim

Recommended Posts

Vi har ju en tråd där frågan är "Hur fördriver man tiden på landsbygden?" sedan tidigare. Tänkte att det säkert kunde vara minst lika intressant att för potentiella emigranter att få höra hur man ska få tiden att gå på badorten. Alltså, vad gör man hela dagarna i turistorten?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    11

  • Joints

    9

  • Burken

    7

  • erkki

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

John Khonken

Jag kanske är helt fel person. men jag berättar ändå. Jag bor för det mesta i Jomtien. Där badar jag. äter gott . Går runt på barerna och träffar folk jag känner. Spelar mycket golf. Som är helt suveränt här. Shoppar tittar på folk. Blir det enformigt åker man några dagar till Ko Samet öch slappar.

ps jag har flickvännen med mig så ganska lugnt blir det. Vilket är väldigt skönt. Man har det otroligt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag bor för det mesta i Jomtien. Där badar jag. äter gott . Går runt på barerna och träffar folk jag känner. Spelar mycket golf. Som är helt suveränt här. Shoppar tittar på folk.

Exactemente, just Jomtien är ju ett av di förnämligaste äldreboenden vi har i Sverige.

[move]

Lillgamle Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Verkar vara känsligt ämne detta.

Ta bort tråden om Byarna då istället om den stör ordningen här på forumet.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Verkar vara känsligt ämne detta.

Ta bort tråden om Byarna då istället om den stör ordningen här på forumet.

G2P

Som sagt i landsbygdstråden, det är inte för att någon tråd "stör ordningen" jag startade denna tråd utan för att belysa hur svårt det är att svara på frågor av den här typen, oavsett var man trivs bäst. Läser som sagt var intresserat svaren.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Verkar vara känsligt ämne detta.

Ta bort tråden om Byarna då istället om den stör ordningen här på forumet.

G2P

Fattar inte vad som stör? ??? ?

Före giftermål och barn så var det uteslutande sexturism, nu vete fan..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Den absoluta största fördelen med en badort är väl tillgången på bad:-)

Sen är det ju gott om restauranger när man blir trött på riset. Jag älskar ris men att äta ris 3 gånger om dagen blir för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Anders-Nok

Ja hur fördriver man på en badort!!!!!

Frågan borde ju ge svaret :-)

BADA borde det vara

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Förslag: Samla allt i "Hur fördriva tiden som fastboende i Thailand"

Går bra att där skryta med sin senaste sorkfångst eller fruntimmerskap på (strand-)diskot.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den absoluta största fördelen med en badort är väl tillgången på bad:-)

Sen är det ju gott om restauranger när man blir trött på riset. Jag älskar ris men att äta ris 3 gånger om dagen blir för mycket.

Bad är överreklamerat...badhus med tillhörande service är fint

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cha Am fördrivs tiden enligt följande. Vaknar innan soluppgången. Kollar mejlen eftersom jag driver uthyrning av semesterbostäder och får förfrågningar/bokningar dagligen. Fixar frukost som avnjuts under soluppgången i trädgården tillsammans med damen och tre hundar. Kollar nyheter på webben och cnn på tv. Förmiddagen brukar vikas åt service för våra gäster. Nån har tvätt som skall hämtas, nån vill åka på utflykt, nån vill boka golf, nån vill veta var man kan shoppa o.s.v.

Åka runt och fixa lite. Mitt i dagen brukar man träffa vänner. Ibland softar man på stranden ibland vid en pool. När det kommer ner bekanta som stannar nån vecka så blir det nån bärs och middag hemma eller på restaurang.

Vissa dagar åker man med gäster på utflykt eller shopping. Ibland tar man det bara lugnt hemma. kanske fixar en god middag och kollar en film innan man hoppar i bingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

Oftast sightseingturer till div resmål tempel m.m på dagarna även kvälls marknader i den mån det finns på plats är ett bra tidsfördriv.Man kan göra riktigt bra fynd om frugan är med och handlar.

Jag tycker att det är härligt med långa kvällspromenader på stränderna.Brukar i regel vara fantastiska solnedgångar i asien på kvällarna och då är kameran med i bagaget.

Motionen är bra för hälsan och temperaturen är lagom på kvällen(oftast för varmt mitt på dagen), sen är det kul att se thailändare komma ner och ta ett dop på kvällarna när de flesta farangturisterna packat och gått.

Finns naturligtvis fler saker att fördriva tiden med, bara ett par ex.

swebat 

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Dricka svensk kaffe och käka pytt i panna brukar jag roa med på badorterna. Om man nu kan kalla Pattaya för en badort:)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Pattaya räknas till badort, så har jag en följdfråga till Kim

Hur lång lista vill du ha på vad jag "fördriver tiden" med där?

På landsbygden blir den, ingenting följt av ingenting och sen nån kareoke-bar på kvällen.

Finns liksom ingenting annat att göra där.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om Pattaya räknas till badort, så har jag en följdfråga till Kim

Hur lång lista vill du ha på vad jag "fördriver tiden" med där?

På landsbygden blir den, ingenting följt av ingenting och sen nån kareoke-bar på kvällen.

Finns liksom ingenting annat att göra där.

Ja du får göra listan hur lång du vill. :)

Har väl besökt Pattaya ett 50 tal ggr själv så jag har nog rätt så hyfsad koll på vad som finns där. Men nu var väl min undran mest hur vardagen ser ut för dom som bor där. Vad gör man som man inte kan göra i t ex landsbygdsprovinsen Surin, Korat, Udon, Lop buri, Nakhon si thammarat, Chantaburi eller Chiang rai?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaknar upp cirka 7.30. Frun sover fortfarande som hon vore död så det blir till att gå upp själv. Tar med mig hundarna på en liten lätt joggingrunda på stranden. Skönt på morgonen när det inte hunnit bli så varmt och när ljuset faller över havet och palmerna som det bara kan i tropikerna. På vägen hem tittar jag in på min restaurang och tar med mig lite färskt bröd. Växlar kanske några ord med managern om han är vaken.

Väl hem bli det några vändor i poolen innan jag avnjuter min frukost som även består av nypressad juice. Eftersom min fru fortfarande sover kan jag i godan ro dricka mitt kaffe och surfa på nätet. Det blir en hel timma på MPR + nyheter från hela världen.

Så är det äntligen dags att göra lite nytta. Släpar mig över till mitt kombinerade bibliotek/kontor där jag tillbringar 2-3 timmar med att skriva på min bok/artikel/uppsats eller vad det nu kan vara.

Nu är klockan 1. Det är varmt och gårdagens champagne gör sig påmind. Dags för en liten siesta med andra ord. Vårt sovrum är svalt med högt i tak och en stor gammal fläkt i kolonial stil snurrar sakta ovanför sängen. Fönstren är öppna och jag skymtar min fru som går och grejar i sitt trädgårdsland. Det är fullt tvärdrag. Jag stänger av fläkten och somnar in till en svag men svalkande bris från havet.

Efter två timmars lätt sömn är det dags för lunch. Frun har plockat ihop ett antal grönsaker som hon vill äta just idag. Det blir för mig att hitta en kombination som passar med vad vi har i kylen. Vanligtvis blir det thaimat - fisk, kött och och en helt vegatarisk rätt. Det är som vanligt jag som lagar maten. Idag håller vi till i utomhusköket. Medan vi äter diskuterar vi diverse ting rörande vår restaurang och personal. När det är slutpratat försvinner frun till restaurangen och jag tar min kaffekopp med mig till kontoret där jag fortsätter mina skriverier.

Jag fortsätter att skriva till solen gått ner. Kaffekoppen har byts ut mot ett glas malt för att stimulera fantasin. När det glaset är slut är dagens arbete det också.

Jag låter bilen stå och hoppar på min mountainbike för att sakta glida ner till badorten där vår restaurang ligger. Ikväll har vi fint besök. Både herr Chang och Kim har lovat att titta förbi och dricka ett glas eller två.

Restaurangen ligger vid en pir med utsikt över badorten åt ett håll och havet mot det andra. När jag kommer fram ser jag att de båda herrarna redan är på plats. Att medlemmar från MPR är på besök är inget ovanligt. De brukar komma med jämna mellanrum. Jag stegar fram till Changen och Kim för att hälsa men innan jag kommit ända fram får jag en obehaglig känsla. Något är fel. Jag stelnar. Det är inte sant. Herr Chang dricker Kloster...han dricker Kloster. Jag hör mig själv mumla, "han dricker kloster, kloster".

Jag har satt mig upp i sängen med ett väldigt ryck. Det smärtar till i ryggen. Jag hör ett högt och tydligt Donk...Donk...Donk. Det är grannens skitunge som sparkar boll mot vår vägg igen. Jag är inte i Thailand. Jag är i England och jag har ryggskott.

Vad gör jag här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du får göra listan hur lång du vill. :)

Har väl besökt Pattaya ett 50 tal ggr själv så jag har nog rätt så hyfsad koll på vad som finns där. Men nu var väl min undran mest hur vardagen ser ut för dom som bor där. Vad gör man som man inte kan göra i t ex landsbygdsprovinsen Surin, Korat, Udon, Lop buri, Nakhon si thammarat, Chantaburi eller Chiang rai?

Som exempel kan man ta långa promenader längs stranden. Simma, köra jetski, åka banana boat. Käka nyfångade skaldjur på nån strandrestaurang i solnedgången. Eftersom jag är född öbo med havet bara 25 meter från huset så vill jag även ha närhet till havet i Thailand. Havet är ett lugnande skådespel. Havbrisen är underbar en het dag i Thailand.

Sen kan man gå till fiskebyn och kolla när de lossar lasten. Sitta på en sylta och ljuga med skumma fiskarglopar från Burma, Laos och Thailand. Fyllna till på eftermiddagen. Fiskarna åker ut på jobb och själv vinglar man hem.  :crazy:

11629_Feb09 264_jpgaa1e8bd95ad0ab492e06d

11631_Feb09 267_jpgba43e0236917e43607dea

11633_Inflytt Dec08 048_jpg88f56a72dd4f1

11629_Feb09 264_jpgaa1e8bd95ad0ab492e06d

11631_Feb09 267_jpgba43e0236917e43607dea

11633_Inflytt Dec08 048_jpg88f56a72dd4f1

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som exempel kan man ta långa promenader längs stranden. Simma, köra jetski, åka banana boat. Käka nyfångade skaldjur på nån strandrestaurang i solnedgången. Eftersom jag är född öbo med havet bara 25 meter från huset så vill jag även ha närhet till havet i Thailand. Havet är ett lugnande skådespel. Havbrisen är underbar en het dag i Thailand.

Sen kan man gå till fiskebyn och kolla när de lossar lasten. Sitta på en sylta och ljuga med skumma fiskarglopar från Burma, Laos och Thailand. Fyllna till på eftermiddagen. Fiskarna åker ut på jobb och själv vinglar man hem.  :crazy:

Sant, havsbris och strandpromenader är något man kan sakna i inlandet. Men det kan även vara väldigt rogivande att se solen gå ned över risfälten.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Risfält finns det även på badorter. Här lite bilder bara 5 km från stranden i Cha Am.

11634_Feb09 209_jpgb494c801a1771a4ea7b95

11636_House 044_jpg12871dac8d2c9614779d4

11634_Feb09 209_jpgb494c801a1771a4ea7b95

11636_House 044_jpg12871dac8d2c9614779d4

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaknar upp cirka 7.30. Frun sover fortfarande som hon vore död så det blir till att gå upp själv. Tar med mig hundarna på en liten lätt joggingrunda på stranden. Skönt på morgonen när det inte hunnit bli så varmt och när ljuset faller över havet och palmerna som det bara kan i tropikerna. På vägen hem tittar jag in på min restaurang och tar med mig lite färskt bröd. Växlar kanske några ord med managern om han är vaken.

Väl hem bli det några vändor i poolen innan jag avnjuter min frukost som även består av nypressad juice. Eftersom min fru fortfarande sover kan jag i godan ro dricka mitt kaffe och surfa på nätet. Det blir en hel timma på MPR + nyheter från hela världen.

Så är det äntligen dags att göra lite nytta. Släpar mig över till mitt kombinerade bibliotek/kontor där jag tillbringar 2-3 timmar med att skriva på min bok/artikel/uppsats eller vad det nu kan vara.

Nu är klockan 1. Det är varmt och gårdagens champagne gör sig påmind. Dags för en liten siesta med andra ord. Vårt sovrum är svalt med högt i tak och en stor gammal fläkt i kolonial stil snurrar sakta ovanför sängen. Fönstren är öppna och jag skymtar min fru som går och grejar i sitt trädgårdsland. Det är fullt tvärdrag. Jag stänger av fläkten och somnar in till en svag men svalkande bris från havet.

Efter två timmars lätt sömn är det dags för lunch. Frun har plockat ihop ett antal grönsaker som hon vill äta just idag. Det blir för mig att hitta en kombination som passar med vad vi har i kylen. Vanligtvis blir det thaimat - fisk, kött och och en helt vegatarisk rätt. Det är som vanligt jag som lagar maten. Idag håller vi till i utomhusköket. Medan vi äter diskuterar vi diverse ting rörande vår restaurang och personal. När det är slutpratat försvinner frun till restaurangen och jag tar min kaffekopp med mig till kontoret där jag fortsätter mina skriverier.

Jag fortsätter att skriva till solen gått ner. Kaffekoppen har byts ut mot ett glas malt för att stimulera fantasin. När det glaset är slut är dagens arbete det också.

Jag låter bilen stå och hoppar på min mountainbike för att sakta glida ner till badorten där vår restaurang ligger. Ikväll har vi fint besök. Både herr Chang och Kim har lovat att titta förbi och dricka ett glas eller två.

Restaurangen ligger vid en pir med utsikt över badorten åt ett håll och havet mot det andra. När jag kommer fram ser jag att de båda herrarna redan är på plats. Att medlemmar från MPR är på besök är inget ovanligt. De brukar komma med jämna mellanrum. Jag stegar fram till Changen och Kim för att hälsa men innan jag kommit ända fram får jag en obehaglig känsla. Något är fel. Jag stelnar. Det är inte sant. Herr Chang dricker Kloster...han dricker Kloster. Jag hör mig själv mumla, "han dricker kloster, kloster".

Jag har satt mig upp i sängen med ett väldigt ryck. Det smärtar till i ryggen. Jag hör ett högt och tydligt Donk...Donk...Donk. Det är grannens skitunge som sparkar boll mot vår vägg igen. Jag är inte i Thailand. Jag är i England och jag har ryggskott.

Vad gör jag här?

Underbar story! :)  

Men en invändning skulle kunna vara att allt det där du beskriver faktiskt skulle kunna vara lika underbart i inlandet, kanske med utsikt över den stillaflytande Mekongfloden istället för havet bara. Havsbrisen blir dock svår att återskapa i inlandet. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Risfält finns det även på badorter. Här lite bilder bara 5 km från stranden i Cha Am.

Ja det där var snygga utsikter...  :good:

Skulle jag allt kunna tänka mig att ha utanför groggverandan till maltwhiskeyn i solnedgången.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Tanken på flytt till Thailand finns väl men det kommer dröja minst 5år.

Beroende på livssituationen då så är det en öppen fråga var fan man ska slå sig ner.

Byn är för mig totalt uteslutet då jag under större delen av mitt vuxna liv levt rätt intensivt med 4-5 timmars sömn per dygn och jag är van vid att nästan alltid ha folk runtomkring mig - jag trivs med detta, att ha fullt upp.

Eftersom jag varken är det minsta intresserad av fiske, jakt eller jordbruk så är jag mer eller mindre säker på att det sävliga livet i byn inte skulle passa mig även om jag skulle lära mig språket så småningom.

Har funtat lite på att hyra/köpa en strandplätt på någon turistort men vet ju inte ens om det är möjligt.

Pengarna det skulle generera är inte det viktiga, det kanske går till och med går back, men jag skulle nog trivas med att arbeta på stranden.

Solstolar och parasoll som ska fram, jetski, skärmflygning mat och dryck och annat som hör till.

Givetvis måste det anställas lite folk men det ska väl inte vara nåt problem.

Lite trading över nätet även om min bror skulle få ta hand om det mesta av den biten, han är dessutom mycket yngre och hungrigare än mig.

Spelar inte golf men  gym finns väl på alla större turistorter så där skulle väl ett par timmar per dag gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fullt möjligt att ha groggveranda med utsikt där. Det finns tomter till salu runt 1 milj. baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

De flesta här beskriver en vardag man skulle kunna kalla för "turist på heltid"

En verklighet jag inte skulle klara mer än max 3 månader tror jag, måste ha något vettigt att göra.

Har än så länge (tro det eller ej) aldrig varit inne på en bar i Thailand så det livet hägrar inte.

Många klagar på det svenska klimatet, men ju mer jag rör mig runt ekvator - desto mer gillar

och saknar jag det redan efter 3-4 veckor därute.

Här i Sverige har jag ett stort hus med perfekt inomhusklimat som jag ogärna byter ut med en

farangbostad av modellen "cementskal med blått plåttak", som verkar vara vanlig.

Den ostabila vatten-, el- och Internettillgång och den stabila tillgång på farlligt kryb och insekter

som äter upp tillgångarna (i obygden) i Thailand gör mig mer och mer övertygad om

att heltid i landet nog aldrig blir aktuell för mig.

Man ska aldrig säga aldrig, det kan ju komma en dag då fru GD's hemlängtan blir för stark, men i så fall

är det inte p.g.a. inspiration från hennes thailändska kompisar i Sverige som nästan alla säger samma:

"Aldrig att vi flytter tillbaka, det är mycket bättre i Sverige".

Men just nu verkar 3 eller max 5 månader årligen där och resten här som det mest tilltalande alternativet.

Gärna oktober - mars - de månaderna kan man gärna vara förutan i Sverige, klimatmässigt iaf.

Det finns ju många möjligheter att jobba eller studera via Internet, märkligt att inte fler praktiserar det.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...