Jump to content
IGNORERAD

Hur fördriver man tiden på en badort?


Kim

Recommended Posts

Quote

Underbar story! :)  

Men en invändning skulle kunna vara att allt det där du beskriver faktiskt skulle kunna vara lika underbart i inlandet, kanske med utsikt över den stillaflytande Mekongfloden istället för havet bara. Havsbrisen blir dock svår att återskapa i inlandet. :)

Tack,

Men för mig är det bara havet som gäller. Är född och uppväxt vid havet. Det har en magisk inverkan på mig, svårt att förklara. Synd att det är så många som håller med mig. Hade ju blivit billigare att köpa sig en fin strandtomt. Det var bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    11

  • Joints

    9

  • Burken

    7

  • erkki

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag bjuder på en kvällsbild hur det ser ut på vår terass när det är mörkt (ursäkta bildkvaliten). Musik ur högtalarna, grillen är tänd och ölen är på kylning. Bara en sak som stör... MYGG,MYGG,MYGG. Men det är inget större problem om man preparerar frangskinnet innan mörkret faller.  :mdr:

11639_Feb09 133_jpgae76d88df810e5a3a7655

11639_Feb09 133_jpgae76d88df810e5a3a7655

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjuder på fler bilder nu när jag fått upp ångan! En bild från stranden som man softade på för en vecka sen och nästa bild utsikten över havet när vi kom hem förra fredagen... Från +34 till -17... :bs_help:

11641_Feb09 181_jpgd2c3f6ffeb72be0910ba2

11643_House 077_jpg97955e1d9f57a6fe9e441

11641_Feb09 181_jpgd2c3f6ffeb72be0910ba2

11643_House 077_jpg97955e1d9f57a6fe9e441

Link to comment
Dela på andra sajter

Later riktigt schysst Joints, jag lovar att jag ocksa tittar forbi  :yes:

Det kravs givetvis lite pengar for att sjosatta ett sadant projekt men omojligt ar det ju inte. Ar man inte fodd med en silversked i munnen sa tar det dock sina ar att tjana ihop de runt 30-50 miljoner Baht som behovs for en riktigt bra bostad och restaurang, vid ett riktigt attraktivt stalle vill saga, for att inte tala om de ytterligare 50 miljoner Baht man behover for att kunna leva ett riktigt bra liv pa avkastningen. Det ar bara att jobba pa dock och hoppas att man nar dit innan det ar for sent  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Later riktigt schysst Joints, jag lovar att jag ocksa tittar forbi  :yes:

Det kravs givetvis lite pengar for att sjosatta ett sadant projekt men omojligt ar det ju inte. Ar man inte fodd med en silversked i munnen sa tar det dock sina ar att tjana ihop de runt 30-50 miljoner Baht som behovs for en riktigt bra bostad och restaurang, vid ett riktigt attraktivt stalle vill saga, for att inte tala om de ytterligare 50 miljoner Baht man behover for att kunna leva ett riktigt bra liv pa avkastningen. Det ar bara att jobba pa dock och hoppas att man nar dit innan det ar for sent  ;)

hmm, har du fatt hoera uttrycken "killjoy", "wet blanket" eller "party pooper" forut  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Later riktigt schysst Joints, jag lovar att jag ocksa tittar forbi  :yes:

Det kravs givetvis lite pengar for att sjosatta ett sadant projekt men omojligt ar det ju inte. Ar man inte fodd med en silversked i munnen sa tar det dock sina ar att tjana ihop de runt 30-50 miljoner Baht som behovs for en riktigt bra bostad och restaurang, vid ett riktigt attraktivt stalle vill saga, for att inte tala om de ytterligare 50 miljoner Baht man behover for att kunna leva ett riktigt bra liv pa avkastningen. Det ar bara att jobba pa dock och hoppas att man nar dit innan det ar for sent  ;)

Självklart är du välkommen. Vi kan dricka öl och uttrycka besserwisser åsikter om hur kungadömet bäst ska skötas. Det blir kul.

Den ekonomiska biten är ännu fortfarande något oklar. Vi får så vad det blir. Det finns ett par krösusar i släkten som man kanske måste engagera lite. Men hoppas vi slipper det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart är du välkommen. Vi kan dricka öl och uttrycka besserwisser åsikter om hur kungadömet bäst ska skötas. Det blir kul.

Den ekonomiska biten är ännu fortfarande något oklar. Vi får så vad det blir. Det finns ett par krösusar i släkten som man kanske måste engagera lite. Men hoppas vi slipper det.

Gott att hoera Joints. Wille tyckte jag var trist med mina trakiga fakta men jag litar pa ditt omdome och jag ar beredd att skjuta till ett par tusen bara for ratten att vara med pa invigningsfesten  ;) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!  :wai:

Det är fint att läsa om Joints, m.fl.  berättelser om sin trivsel vid havet. Men eftersom jag inte har någon speciell anknytning till havet varken från min uppväxt eller via släkten tycker jag att badorter är väl ganska mycket samma överallt. Jag har nyligen varit i Ban Saen samt på Koh Mak och Koh Chang. Underbara ställen kan jag säga. Men att tillbringa en månad på samma badort varje år i decennier låter lite trist. Jag har varit på ganska många badorter runt om i världen och tycker att de är ganska likadana med sina likartade hotellbyggen, konstgjord miljö, nördiga strandraggare och så vidare.

Första veckan på en ny badort är kul men sedan måste jag vidare till det riktiga Thailand!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gott att hoera Joints. Wille tyckte jag var trist med mina trakiga fakta men jag litar pa ditt omdome och jag ar beredd att skjuta till ett par tusen bara for ratten att vara med pa invigningsfesten  ;) .

Du står just nu överst på listan i ensam majestät. Hoppas kunna bygga vidare så småning om :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du står just nu överst på listan i ensam majestät. Hoppas kunna bygga vidare så småning om :mdr:

Du far hoera av dig nar planerna tagit lite fastare form. Mina drommar ar till 95% desamma och det vore ju dumt om tva sa excellenta restauranger skulle konkurrera i samma Nakorn Chai Haad  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du far hoera av dig nar planerna tagit lite fastare form. Mina drommar ar till 95% desamma och det vore ju dumt om tva sa excellenta restauranger skulle konkurrera i samma Nakorn Chai Haad  ;)

Det där kan diskuteras faktiskt. Om det finns två fantastiska restauranger så kanske fler lockas dit, gäster alltså. Skulle vara kul att höra (stjäla) dina idéer någongång. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt nämna de ekonomiska hindren i Joints dröm efter att ha funderat på saken under en eftermiddagspromenad men läser nu att Atom redan hunnit göra det.

Verkligheten för dom som ändå har betydligt bättre ekonomisk sits än vad jag själv har är tyvärr inte ens nära det Joints beskriver. Rent krasst så skulle man nog, om man ville bo på en badort få nöja sig med att bo några kilometer från stranden (alltså ingen havsbris), ha en mur som utsikt från verandan på den trånga tomten samt höra trafikbuller istället för vågskvalp. Rikare än så är åtminstone jag inte. och kommer aldrig att bli.

På vischan har jag däremot råd att bygga en fantastisk eftermiddagshiskeyveranda och en morgonkaffeveranda med alldeles förträfflig och fridsam utsikt. Inget vågskvalp, men heller inget trafikbuller. Att sitta och filosofera för sig själv under solnedgången/uppgången på en sådan veranda efter en avverkad motionslöprunda på dom små grusvägarna över risfälten är sannerligen inte fy skam det heller. Och den drömmen är fullt realistisk och genomförbar.

Nu har jag ju inget hus ännu och det beror ju b la på att jag inte har hittat rätt tomt ännu. Fin utsikt är nämligen ett av dom grundläggande kraven jag har och än så länge är det ingen med sådan mark i vår by som velat sälja. Men kompis Erkki har precis den utsikt jag skulle vilja ha från mitt framtida hus och jag bjuder gärna på en bild därifrån.

Tyvärr visar inte bilden mer än en liten kant av fälten som omger hans hus till ca 180 grader och sikten är bara är ett par hundra meter på denna bild. Men på den sida av huset som inte syns på bilden ser man ut över 2-3 km helt öppna fält utan någon bebyggelse alls. Slår vilken murutsikt som helst på badorten, jag lovar. :)

kompiserkki1.jpg

Ps  Det är en gammal bild från när huset precis var färdigt så en hel del har hänt med b la tomten sen dess. Erkki skrev ju i en annan tråd att han vägrar att bygga mur och där håller jag på honom helt, det vore närmast att häda när man har den utsikt dom har.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Kimpa,

Det var inte snällt att sätta ut bilder, när jag inte har möjlighet att åka dit på ett halvår.

Hade ingen bra bild på jobbdatorn, men den är helt klart bättre än en ful mur.

Till och med thaiarna har gett med sig, eller så låtsas dom bara hålla med konstiga falangen.

Puss

Erkki

11674_kim_JPG60800203289e09addb59c1d9baa

11675_kim2_JPG9d304e509711345f34bb8ba34c

11674_kim_JPG60800203289e09addb59c1d9baa

11675_kim2_JPG9d304e509711345f34bb8ba34c

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, där på verandan har mången morgonkaffekask smakat som gudars nektar.  :yes:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant så sant

Jag saknar altanen, kaffekasken och sällskapet.

Vi planerar en resa i okt-nov, kanske man skulle få inta en då i ditt sällskap?

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så sant så sant

Jag saknar altanen, kaffekasken och sällskapet.

Vi planerar en resa i okt-nov, kanske man skulle få inta en då i ditt sällskap?

Erkki

Okt-nov låter utmärkt. Med rätt så stor sannolikhet är vi på plats ca 3-4 mån under hösten. Kul!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen,

Nu gjorde du mig riktigt glad, äntligen något att se fram emot.

Ska bli super roligt att få ses över en kaffekask igen, samt få se den lilla tösen.

Jag ber till gud att hon är mera lik sin mor...

Tänkte överaska Ann med några dagar till stugan, kommer ni att vara hemma de närmsta 2 veckorna?

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har pm.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hade tänkt nämna de ekonomiska hindren i Joints dröm efter att ha funderat på saken under en eftermiddagspromenad men läser nu att Atom redan hunnit göra det.

Verkligheten för dom som ändå har betydligt bättre ekonomisk sits än vad jag själv har är tyvärr inte ens nära det Joints beskriver. Rent krasst så skulle man nog, om man ville bo på en badort få nöja sig med att bo några kilometer från stranden (alltså ingen havsbris), ha en mur som utsikt från verandan på den trånga tomten samt höra trafikbuller istället för vågskvalp. Rikare än så är åtminstone jag inte. och kommer aldrig att bli.

På vischan har jag däremot råd att bygga en fantastisk eftermiddagshiskeyveranda och en morgonkaffeveranda med alldeles förträfflig och fridsam utsikt. Inget vågskvalp, men heller inget trafikbuller. Att sitta och filosofera för sig själv under solnedgången/uppgången på en sådan veranda efter en avverkad motionslöprunda på dom små grusvägarna över risfälten är sannerligen inte fy skam det heller. Och den drömmen är fullt realistisk och genomförbar.

Nu har jag ju inget hus ännu och det beror ju b la på att jag inte har hittat rätt tomt ännu. Fin utsikt är nämligen ett av dom grundläggande kraven jag har och än så länge är det ingen med sådan mark i vår by som velat sälja. Men kompis Erkki har precis den utsikt jag skulle vilja ha från mitt framtida hus och jag bjuder gärna på en bild därifrån.

Tyvärr visar inte bilden mer än en liten kant av fälten som omger hans hus till ca 180 grader och sikten är bara är ett par hundra meter på denna bild. Men på den sida av huset som inte syns på bilden ser man ut över 2-3 km helt öppna fält utan någon bebyggelse alls. Slår vilken murutsikt som helst på badorten, jag lovar. :)

kompiserkki1.jpg

Ps  Det är en gammal bild från när huset precis var färdigt så en hel del har hänt med b la tomten sen dess. Erkki skrev ju i en annan tråd att han vägrar att bygga mur och där håller jag på honom helt, det vore närmast att häda när man har den utsikt dom har.

Hej Kim,

De siffror som Atom nämner är ganska saftiga och det skulle vara intressant att se hur han har räknat. När det gäller hus på attraktiva lägen så kostar ju själva huset inte mer att bygga bara för att det är på en dyr tomt. Då återstår själva tomten och där varierar det mycket. Jag vet ställen på en fin ö där jag kan köpa en strandtomt för 500.000b per rai (iallafall för 4 år sedan). Men den ön har två stora problem. Delvis lappsjuka (ursäkta uttrycket) och delvis är det bara snåla backpackers som åker dit. Man kan nog starta restaurang, hotell + bar och tjäna tillräckligt för att hålla sig flytande, men inte mer än det. Hade jag haft pengar idag hade jag köpt mig en tomt där direkt, mest för framtida bruk och värdeökning.

Ska man ha en någorlunda attraktiv tomt i ett område i närheten av civilisationen där man samtidigt kan driva en rörelse i närheten pratar vi såklart om andra siffror. I nuläget är jag dock inte beredd att ge mer än 5 miljoner för en tomt. Och vad man får för det idag vet jag faktiskt inte. Men vad jag prioriterar är yta och tystnad. Om en frisk vind blåser in från havet och man dessutom får se en skymt av det skadar inte heller.

Men många saker som jag anser vara lyx kostar faktiskt inte så mycket. Vi vill tex ha en ganska stor trädgård och odla våra egna grönsaker och frukter. Kostar ingenting utan är istället en ren vinst. För mig är tanken underbar att bara sträcka ut näven från köket och greppa en knippe koriander eller liknande. Garanterat fri från kemikalier. Likaså att ha färskpressad juice till frukost varje morgon. Men som sagt, närheten till havet är mer eller mindre ett måste. Jag vill även ha ett stort garage/verkstad/hobby och multipurpose hus. Cementgolv, billigt tegel och högt i taket borde inte kosta så mycket och behöver heller inte vara särskilt fult. Vill ha tillräckligt med utrymme för att bygga mig en liten enkel segelbåt plus att ha bilen där samtidigt.

Nu har jag ju haft turen att träffa en fantastisk kvinna och när vi gifte oss ingick även fem rai i Ranong. Problemet med den tomten är att vill man bygga ett hus (eller renovera det som redan står där) och samtidigt slippa ljudet från trafiken så har man ingen utsikt mot havet och heller ingen bris. Väljer man att bygga på den höjd som redan finns på cirka 30 meter så ser man ovan trädtopparn och ända till Burma och havet. Men då får man samtidigt lyssna på trafiken. Två val men samtidigt inget större problem. Hade Ranong varit ett bra ställe att starta en rörelse på hade valet inte varit så svårt. Nu är läget ett annat och det känns vettigare att starta upp vårt gemensamma thailandsliv på ett nytt ställe.

När det gäller själva huset så rör mina funderingar sig runt summan 2-3 miljoner baht. Jag har redan gjort x antal ritningar men slängt de i papperskorgen eftersom jag vill anpassa huset till omgivningarna och att jag i dagsläget inte vet exakt hur omgivningarna ser ut. Jag vill även använda så mycket lokalt material som möjligt. Allt för att kunna smälta in, göra det billigt och miljövänligt. Jag vill även anpassa det till klimatet så det kommer att bli inte fler a/c-rum än till sovrummen. Helst inget a/c alls. En förhandlingsfråga mellan mig och frun. Som planen är nu vill först och främst hitta lämplig marken. Köpa den och slå upp ett luftigt gästhus där vi kan bo medan vi allt eftersom bygger det riktiga huset.

Om de här funderingarna slår ut återstå att se. Jag är i vilket fall som helst beredd att satsa allt och bär det inte så har jag iallafall försökt och huset i Ranong finns ju alltid kvar :yes:

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja Kimpa,

Det var inte snällt att sätta ut bilder, när jag inte har möjlighet att åka dit på ett halvår.

Hade ingen bra bild på jobbdatorn, men den är helt klart bättre än en ful mur.

Till och med thaiarna har gett med sig, eller så låtsas dom bara hålla med konstiga falangen.

Puss

Erkki

Det där var en rejält fin utsikt. Ganska fantastisk faktiskt. Även terassen var fin och möblerna därtill. Matchande fru/flickvän har du med. Ganska självklart att man inte smäller upp en stor mur som skymmer den utsikten. Alla vet väl också om att du är norrlänning och att huset är fullt av skjutvapen och står plastdunken framme finns det väl ingen bandit i hela Isaan som vågar sig fram  :mdr: .

Jag undrar lite om hur isaanborna värdesätter sina tomter. Vet de värdet på fina utsikter eller är det bra jord och närhet till vägen eller affärsmöjligheter som sätter sina spår på prislappen?

Undrar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim,

De siffror som Atom nämner är ganska saftiga och det skulle vara intressant att se hur han har räknat. När det gäller hus på attraktiva lägen så kostar ju själva huset inte mer att bygga bara för att det är på en dyr tomt. Då återstår själva tomten och där varierar det mycket. Jag vet ställen på en fin ö där jag kan köpa en strandtomt för 500.000b per rai (iallafall för 4 år sedan). Men den ön har två stora problem. Delvis lappsjuka (ursäkta uttrycket) och delvis är det bara snåla backpackers som åker dit. Man kan nog starta restaurang, hotell + bar och tjäna tillräckligt för att hålla sig flytande, men inte mer än det. Hade jag haft pengar idag hade jag köpt mig en tomt där direkt, mest för framtida bruk och värdeökning.

Ska man ha en någorlunda attraktiv tomt i ett område i närheten av civilisationen där man samtidigt kan driva en rörelse i närheten pratar vi såklart om andra siffror. I nuläget är jag dock inte beredd att ge mer än 5 miljoner för en tomt. Och vad man får för det idag vet jag faktiskt inte. Men vad jag prioriterar är yta och tystnad. Om en frisk vind blåser in från havet och man dessutom får se en skymt av det skadar inte heller.

Men många saker som jag anser vara lyx kostar faktiskt inte så mycket. Vi vill tex ha en ganska stor trädgård och odla våra egna grönsaker och frukter. Kostar ingenting utan är istället en ren vinst. För mig är tanken underbar att bara sträcka ut näven från köket och greppa en knippe koriander eller liknande. Garanterat fri från kemikalier. Likaså att ha färskpressad juice till frukost varje morgon. Men som sagt, närheten till havet är mer eller mindre ett måste. Jag vill även ha ett stort garage/verkstad/hobby och multipurpose hus. Cementgolv, billigt tegel och högt i taket borde inte kosta så mycket och behöver heller inte vara särskilt fult. Vill ha tillräckligt med utrymme för att bygga mig en liten enkel segelbåt plus att ha bilen där samtidigt.

Nu har jag ju haft turen att träffa en fantastisk kvinna och när vi gifte oss ingick även fem rai i Ranong. Problemet med den tomten är att vill man bygga ett hus (eller renovera det som redan står där) och samtidigt slippa ljudet från trafiken så har man ingen utsikt mot havet och heller ingen bris. Väljer man att bygga på den höjd som redan finns på cirka 30 meter så ser man ovan trädtopparn och ända till Burma och havet. Men då får man samtidigt lyssna på trafiken. Två val men samtidigt inget större problem. Hade Ranong varit ett bra ställe att starta en rörelse på hade valet inte varit så svårt. Nu är läget ett annat och det känns vettigare att starta upp vårt gemensamma thailandsliv på ett nytt ställe.

När det gäller själva huset så rör mina funderingar sig runt summan 2-3 miljoner baht. Jag har redan gjort x antal ritningar men slängt de i papperskorgen eftersom jag vill anpassa huset till omgivningarna och att jag i dagsläget inte vet exakt hur omgivningarna ser ut. Jag vill även använda så mycket lokalt material som möjligt. Allt för att kunna smälta in, göra det billigt och miljövänligt. Jag vill även anpassa det till klimatet så det kommer att bli inte fler a/c-rum än till sovrummen. Helst inget a/c alls. En förhandlingsfråga mellan mig och frun. Som planen är nu vill först och främst hitta lämplig marken. Köpa den och slå upp ett luftigt gästhus där vi kan bo medan vi allt eftersom bygger det riktiga huset.

Om de här funderingarna slår ut återstå att se. Jag är i vilket fall som helst beredd att satsa allt och bär det inte så har jag iallafall försökt och huset i Ranong finns ju alltid kvar :yes:

Hälsar Joints

Låter som att du kommit ganska långt i planeringen redan, kul! Och javisst, dina planer är väl i högsta grad genomförbara, speciellt eftersom ni är beredd att satsa allt. Själv planerar jag inget liv eller verksamhet i Thailand utan vill bara ha ett semesterhus vilket gör att satsningen måste begränsas ekonomiskt.

Om jag har förstått det rätt så är ni, eller åtminstone din fru, sysselsatt i restaurangbranchen i England och då har ni antagligen fördelarna utav att kunna branchen. Så det låter som en rimlig dröm med alla förutsättningar för att bli lyckad. Lovar i alla fall att söka upp er för att testa maten den dag ni konkretiserat det hela. :)

Vad gäller markpriser så talade vi ju i inledningen av tråden om etablerad badort/turistort och då är det nog skyhöga markpriser som gäller om man vill ha det du talar om. Men visst, om man startar upp där turisterna ännu inte riktigt finns i antal så går det säkert att finansiera bra mycket billigare. Problemet är väl då att man tvingas ha den ekonomiska styrkan att överleva ett antal år med inte så många potentiella gäster.

Finns ganska gott om fina stränder, även på fastlandet, där turismen ännu inte är speciellt utvecklad eller där det inte finns några turister alls. Där kan man säkert få en fin havstomt för ett hus/restaurang för en rimlig summa. Problemet är väl att där inte finns många matgäster och att det lika gärna kan dröja 20 år innan dom hittat dit. Så frågan är väl om det inte är bättre att köpa dyrt för lånade pengar på en redan etablerad ort där inkomster i form av gäster redan finns.

Eller fan vet, jag har egentligen ingen aning. Man ser ju ganska många sömninga restauranger även på etablerade orter och sitter man fast med en sån är det nog inte roligt att ha miljoner i lån. Hur som helst, lycka till. Jag lovar att bli gäst var ni än hamnar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Joints,

Jo nog vet dom att värdera en mark med utsikt, betalade hela 10000 Bath för tomten på 1,5 rai...

De tyckte att jag var galen som ville bygga 1 km utanför byn.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De siffror som Atom nämner är ganska saftiga och det skulle vara intressant att se hur han har räknat. 

Kostnaden for ett hus med tillhorande restaurang pa en popular badort vet jag faktiskt inget om. Jag har kanske blivit fargad av frukostdiskussionerna med mina nyfunna "vanner" bland Bkk's absoluta overklass som bygger exklusiva boutique resorts pa oar jag aldrig hort talas om for belopp som jag knappt vet hur manga nollor det blir utskrivet  ;) . Satsar man som Kim sager pa ett stalle dit turisterna inte hittat an kommer man givetvis betydligt billigare undan men det blir farre och farre sadana platser kvar sa atminstonde marken bor man nog kopa ganska snart.

De 50 miljoner jag skrev att man behover ha for att bekymmerslost leva av avkastningen var kanske i overkant. I min egen berakning behover vi 35 miljoner baht som med en inflationsskyddad ranta pa 3% skulle ge oss 1 miljon baht/aret vilket ar bra nog den dagen vi inte behover supporta dottern langre. Har man dessutom, vilket inte jag har, en pension som kickar in sa blir ju beloppet givetvis betydligt mindre.

An en gang, det var inte meningen att krossa nagra drommar. Ar man beredd och satsa och har lite fallenhet sa brukar det mesta losa sig till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...  I min egen berakning behover vi 35 miljoner baht som med en inflationsskyddad ranta pa 3% skulle ge oss 1 miljon baht/aret ...

Hej!

Om du antar 2% inflation och därför sätter avkastningskravet till 5% nominellt, så ger 35 miljoner dig 1 917 185 THB/år i 50 år. Känns som om du kommer att leva rätt bra, särskilt om du toppar på med pension, pensionsförsäkringar och flera yrkesverksamma år. (allt före skatt)

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lovar i alla fall att söka upp er för att testa maten den dag ni konkretiserat det hela. :)

Toppen! Då har vi redan två tunga namn på listan och vi vet inte var vi ska öppna ännu.  :mdr:

Quote

Tja Joints,

Jo nog vet dom att värdera en mark med utsikt, betalade hela 10000 Bath för tomten på 1,5 rai...

De tyckte att jag var galen som ville bygga 1 km utanför byn.

Erkki

Hej Erkki,

Det är möjligtvis inte så att du missade en nolla? Även med en nolla till verkar det ha varit ett lyckat köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...