Jump to content
IGNORERAD

Copterfan


copterfan

Recommended Posts

Tänkte vara i Thailand en längre tid nu som pensionär och då är min fråga.....

Om jag är gift med en thailändska...är det då lättare att få visa då det gäller de ekonomiska kraven som ställs av ambassaden??

Är gift sen 8 år men har ej registrerat giftermålet.

Varför jag frågar är att jag går i förtid pch kommer inte att ha 18500 efter skatt dom krävs. Det kan ju kombineras med andra pengar som ej ligger i fond, aktie eller liknande.....och jag har tillgångar men ligger ju inte med dom på ett 0-konto.

Så undrar jag/vi om det blir nån "lättnad" för mig att få visa om vi registrerar vårt giftermål??

Snart pancho 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt säker på att det är summan före skatt som gäller....alltså bruttolönen. alternativt lön+bankpengar. Utan lön så funkar 400,000Baht för gift, 800,000Baht för ogift, dom pengarna ska ha suttit

12 månader på Thai Bank konto

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör bara inte samma groda som jag gjorde. Jag gifte mej här nere och registrerade äktenskapet på ampör. Efter ett tag kom det årliga levnadsintyget att fylla i och där kryssade jag i rutan "gift". Det dröjde inte länge förrän jag fick ett brev från svenska myndigheten att jag iom giftermålet skall betala högre skatt på pensionen. De hotade också med retroaktiv inbetalning av skatt, men backade senare på detta.

Så det finns alltså ett ekonomiskt skäl till att skippa registrering av äktenskap.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Jive:

Gör bara inte samma groda som jag gjorde. Jag gifte mej här nere och registrerade äktenskapet på ampör. Efter ett tag kom det årliga levnadsintyget att fylla i och där kryssade jag i rutan "gift". Det dröjde inte länge förrän jag fick ett brev från svenska myndigheten att jag iom giftermålet skall betala högre skatt på pensionen. De hotade också med retroaktiv inbetalning av skatt, men backade senare på detta.

Så det finns alltså ett ekonomiskt skäl till att skippa registrering av äktenskap.

Det var som tusan, det hade jag ingen aning om att det var högre skatt som gift, vad är anledningen till det?

Borde ju snarare vara lägre skatt, men tanke på att det är dubbelt så dyrt och hälften så ..............

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Jive:

Gör bara inte samma groda som jag gjorde. Jag gifte mej här nere och registrerade äktenskapet på ampör. Efter ett tag kom det årliga levnadsintyget att fylla i och där kryssade jag i rutan "gift". Det dröjde inte länge förrän jag fick ett brev från svenska myndigheten att jag iom giftermålet skall betala högre skatt på pensionen. De hotade också med retroaktiv inbetalning av skatt, men backade senare på detta.

Så det finns alltså ett ekonomiskt skäl till att skippa registrering av äktenskap.

Undrar bara, vem av följande är det som höjer skatten ifall man är gift, kommunen, landstinget eller staten? Är det staten så går nog dom flesta av oss gamlingar helt fria eftersom brytpunkten för att betala den är en inkomst på runt 450 000/år Är man utskriven och har SINK så betalar man väl sina 25% oavsett om man är gift eller inte eller är jag helt ute och cyklar?

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Fritz:

Undrar bara, vem av följande är det som höjer skatten ifall man är gift, kommunen, landstinget eller staten? Är det staten så går nog dom flesta av oss gamlingar helt fria eftersom brytpunkten för att betala den är en inkomst på runt 450 000/år Är man utskriven och har SINK så betalar man väl sina 25% oavsett om man är gift eller inte eller är jag helt ute och cyklar?

 

Fritz..

 

 

Det skattegrundande beloppet ändrades (höjdes). Man har tydligen något avdrag som singel och beloppet på vilken skatten räknas, blir alltså lägre. Kontentan var iaf att jag fick ut mindre när jag gifte mej och fick ut mer när jag sedan skilde mej. Det är alltså det skattegrundande beloppet som är högre som gift än som singel (gäller den statliga pensionen)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Läs rolbas tips i tråden jag länkar till och följ det är mitt råd. Ibland blixtrar han till. ;)

https://www.maipenrai.se/forum/topic/39436-1-år-o-a-visum-inkomst-förlängning-flytt/?tab=comments#comment-1427912

 

Fritz..

 

Tackar....

Där fanns det en hel del intressant information 😊

 

Då till nästa fråga......

Vilket är det "kortaste" visat för att kunna ta mc och bilkörkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev copterfan:

Tackar....

Där fanns det en hel del intressant information 😊

 

Då till nästa fråga......

Vilket är det "kortaste" visat för att kunna ta mc och bilkörkort?

Det du får når du reser in utan visum i passet, 30 dagars alltså.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Jive:

Det skattegrundande beloppet ändrades (höjdes). Man har tydligen något avdrag som singel och beloppet på vilken skatten räknas, blir alltså lägre. Kontentan var iaf att jag fick ut mindre när jag gifte mej och fick ut mer när jag sedan skilde mej. Det är alltså det skattegrundande beloppet som är högre som gift än som singel (gäller den statliga pensionen)

Att premiepensionen blir lägre om man kryssar i rutan för efterlevandeskydd när man gör sin pensionsansökan visste jag men det du beskriver ovan är nytt för mig. Minns du hur stort "singelavdraget" är?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade lite snabbt "avdrag ensamstående" och några liknande sökord, hittar faktiskt inget.

Gjorde det inte för att vara någon bezzerwizzer, utan av helt egenintresse då det närmar sig med stormsteg och vill veta helt enkelt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Att premiepensionen blir lägre om man kryssar i rutan för efterlevandeskydd när man gör sin pensionsansökan visste jag men det du beskriver ovan är nytt för mig. Minns du hur stort "singelavdraget" är?

 

Fritz..

I levnadsintyget skrev jag "gift" resp "skild" i rutan för civilstånd och tilläggspensionen minskades resp höjdes med ca 700 .- /mån före skatt

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nyfikengra.se/en-dalig-affar-att-vara-gift-och-pensionar/

 

Det är inte alldeles enkelt att räkna ut hur mycket man ”förlorar” på att gifta sig, det beror på vilken typ av pension man har. De pensioner som påverkas är de grundförmåner (garantipension och folkpensionsdelen inom tilläggspensionen) som ska ge ett grundläggande inkomstskydd och som inte beror på vilken inkomst man haft.

Eftersom två som bor tillsammans kan dela på vissa utgifter så anses de klara sig på ett lägre belopp. Skulle man ha enbart den låga garantipensionen så får (formellt) ensamstående 12  procent högre pension än gifta (eller samboende personer som har varit gifta eller som har gemensamma barn).

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...