Jump to content
IGNORERAD

Hur fördriver man tiden i Bangkok?


Kim

Recommended Posts

Vi har ju en tråd där frågan är "Hur fördriver man tiden på landsbygden?" sedan tidigare. Tänkte att det säkert kunde vara minst lika intressant att för potentiella emigranter att få höra hur man ska få tiden att gå i storstan. Alltså, vad gör man hela dagarna i storstan?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    4

  • dtbkk

    4

  • Kim

    3

  • gone2paradise

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Det ar kanske vanligare att Bangkokbor arbetar heltid jamfort med folk som haller till i obygden.  ;)

Da blir det ju som vanligt. Man jobbar, handlar lite mat/matvaror pa vagen hem, umgas lite med luk-ling, gluggar lite film/sitter vid datorn, lite uppfoljning pa en del jobb, bingen.osv. Visst slanger man in en del after work, bio, shopping och dyl. men annars sallan nagot mer spannande an sa.

Nasta vecka behover vi lite semester fran storstaden sa vi aker till Hong Kong istallet  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Anders-Nok

Blir en del shopping men annars umgås med vänner och bekanta på något av alla matställen, dvs bara sitta och softa inpå små timmarna hos ett trotoar kök eller varför inte bio eller kanske Thai-karaoke.

:pleasantry:

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Ja i Bangkok finns väl tidsfördiv om någonstans:-)

Men faktum är att efter ett tag blir man nog ganska uttråkad där också om man inte yrkesarbetar där.

Att sitta på "semester" i Bangkok i flera år kan nog bli långtråkigt också i längden. Där är nyckeln till överlevnad

att man har mycket vänner att göra saker tillsammans med.

Sedan måste man tänka på sin kvinna också. Om hon inte är där hon har sin familj och vänner så får hon tråkigt istället.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som wille sa tror jag de flesta svenskar som bor heltid i Bkk har nagon form av arbete och ofta familj, den kombinationen gor att man oftast inte behover bekymra sig om hur man ska fa tiden att ga utan snarare hur man ska fa den att racka till  :yes:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågar du frugaqn blir svaret handla, handla,handla. Frågar du mig blir svaret bära,bära,bära. m.v.h. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Ponera att du själv är född och uppväxt i t ex Flen, och sedan bott ca 20 år i ex Bangkok när du sedan ska flytta hem och bo i svedala igen vill du kanske inte bo på Smögen.

Så det är väl inte så konstigt att många bosätter sig ute på landsbygden.

walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i centrala bkk. Har fritt jobb och reser mycket, så alltid skönt att komma hem till bkk. Går på gymet, spelar tennis, badminton hör till de dagliga rutinerna. Sen är det väl som andra storstäder; bio, restauranger, testa nya barer, etc etc. Får ju guida en del bekanta som kommer hit också. Är singel så det blir väl en del  nattklubbar också. Finns ju en hel del bra nattliv, och kul att flirta och ragga damer så klart.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bor i centrala bkk. Har fritt jobb och reser mycket, så alltid skönt att komma hem till bkk. Går på gymet, spelar tennis, badminton hör till de dagliga rutinerna. Sen är det väl som andra storstäder; bio, restauranger, testa nya barer, etc etc. Får ju guida en del bekanta som kommer hit också. Är singel så det blir väl en del  nattklubbar också. Finns ju en hel del bra nattliv, och kul att flirta och ragga damer så klart.

Flirta och ragga damer är ju onekligen en kul sysselsättning, men om man redan har dam?

Sedan är väl frågan om man inte kan flirta och ragga precis lika mycket i någon landsbygdsprovins, finns diskon och nöjesgator även där.

Tycker själv Bangkok är jäkligt kul. men frågan är om jag skulle tycka det i längden, tror inte det. Smog, avgaser, buller och trafikstockningar blir man nog rätt så less på i långa loppet, speciellt om man har småbarn.

Självklart väljer många att bo i Bangkok för jobbets skull men om man nu, som många potentiella emigranter på MPR tänkt pensionera sig i Thailand. Är Bangkok då ett vettigt bosättningsalternativ?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker själv Bangkok är jäkligt kul. men frågan är om jag skulle tycka det i längden, tror inte det. Smog, avgaser, buller och trafikstockningar blir man nog rätt så less på i långa loppet, speciellt om man har småbarn.

Självklart väljer många att bo i Bangkok för jobbets skull men om man nu, som många potentiella emigranter på MPR tänkt pensionera sig i Thailand. Är Bangkok då ett vettigt bosättningsalternativ?

Om man vill bo i LOS men inte langre jobbar och inte har barn/ungdomar som behover ga i en vettig skola sa finns det absolut ingen som helst anledning att bo i Bkk. Jag tror man har ett betydligt trivsammare liv pa nagon turistort eller ute i provinserna om man ar lagd at det thailandska hallet.

Om man vill ha storstadspuls, och har gott om stalar, sa ar det givetvis mycket battre att flytta till Hong Kong, Tokyo, Singapore eller Shanghai an att kompromissa med att sla sig ner i Bkk. Att flytta till Bkk for att det ar en cool storstad vore som att som 18-aring fran Toreboda flytta till Orebro ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Bangkok, vad fan ska man göra där?

Kan inte nånting om Bangkok eftersom jag aldrig stannat mer än max två nätter där.

Men skulle jag flytta till Thailand och det skulle finnas en liten med så är väl det kanske enda alternativet.

Först o främst är det nog viktigt att bygga upp en bekantskapskrets.

Kanske öppna ett litet kontor och köra lite trading, men jag skulle inte trivas med att sitta själv.

Sen skulle jag kanske försöka börja med kampsport igen, något jag höll på med förut men inte dom senaste åren.

Gå på gym tycker jag är roligt så ett bra gym skulle jag leta upp.

Nåt skulle jag väl hitta på.

Precis som Atom skrev så finns det bättre städer än Bangkok att flytta till, han nämner HongKong och Singapore som även är två av mina favoriter men även New York och San Fransisco trivs jag mycket bra i.

Men med tanke på att man har thailändsk tjej så är nog inte detta ett alternativ om vi flyttar från Sverige.

För övrigt trivs jag alldeles utmärkt här i Stockholm även om det är en bonnhåla jämfört mot ovan nämnda metropoler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För övrigt trivs jag alldeles utmärkt här i Stockholm även om det är en bonnhåla jämfört mot ovan nämnda metropoler.

Det är nog första gången jag hör en stockholmare säga så.

Själv så trivs jag fantastiskt bra i Bangkok och jag tycker den staden står sig väldigt bra mot en de flesta andra. Mest beroende på att det är en spännande stad som är så svår att förstå sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att foredra anal-fascistiska Singapore framfor charmigt kaos-urbana Bankok ar for mig rena rama vansinnet.

Dock ar det som minst charmigt nu nar regnperioden kommer, soi:er svammas over och avloppen borjar lukta igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att foredra anal-fascistiska Singapore framfor charmigt kaos-urbana Bankok ar for mig rena rama vansinnet.

Wille, du bor pa Sukhumvit och jag ar forortsunge i Bangna, du maste forsta att jag gor vad jag kan for att plocka ner dig lite  ;) . I vilket fall, du kommer se i HK nasta vecka att Bkk fortfarande har en lang vag att vandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag upplever Bangkok samma som Kim. Det är en mycket rolig stad. Där finns det allt.

Men i längden har inte Bangkok något speciellt att erbjuda mig. Vad göra sedan när man har sett alla shoppingcentrum, parker, restauranger, osv? Sådant finns det också gott om inom en timme från Magroods by utanför Roi Et. Det går utmärkt att ragga i byarna också; Bangkok behövs inte. Jag var ihop med två tjejer som jag hade träffat i min väns frus byn innan jag träffade Magrood.

Första gång jag besökte Bangkok påmindes jag om London. Jag har under min uppväxt vistats långa perioder i flera av världens Metropoler som t.ex. NYC, LA, Paris, Hamburg och Hong Kong. Redan efter kort tid i Bangkok fick jag en "been there; done that" upplevelse.  :wai:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Wille, du bor pa Sukhumvit och jag ar forortsunge i Bangna, du maste forsta att jag gor vad jag kan for att plocka ner dig lite  ;) . I vilket fall, du kommer se i HK nasta vecka att Bkk fortfarande har en lang vag att vandra.

Jo jag gillar HK skarpt, men aven solen har sina flackar. I BKK har jag iaf rad att bo pa Peninsula - det ar ju inte ngt alternativ i HK. Nu var det ju iofs Singapore jag hyste aversion emot.

For att aterknyta till traden lite mer.

Bangkok vaxer pa mig hela tiden aven om vi har vara duster ibland. Visst, nar man shoppat till man droppat, foratit sig pa resturanger och bar/nattlivet kanns lite B sa ser det kanske lite blek ut. Det var da alla guldkornen letades fram. Sma mysiga cafeer, softa bokantikvariat, skona jazzpubar, osv.osv

Bangkok behover lite tid for att vaxa pa en och mogna - tyvar stressar allt for manga igenom staden och upplever inte mkt mer an MBK, Nana och Wat Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Angående "världsmetropolerna": Ibland får jag intrycket att de som växer upp i storstäder ändå lever ett "byliv". Har fått intrycket att de mindre bemedlade i t ex NY och LA sällan söker sig utanför "the hood". Man ser ju även hur svenska pensionärer vandrar mellan hyresrätten och torget i sin förort. Tror inte livet är så annorlunda i Tensta jämfört med de som bor i Paris eller Rom.

Själv befarar jag, att om jag bosatte mig som permanent turist i BKK så skulle det vara både dyrt och opraktiskt/tidsödande att odla sina hobbys - fast bokinköp och -botaniserande är väl något som funkar bättre där än någon annanstans i Thailand.

Sedan kanske det t o m är svårare att skaffa bekanta i storstäderna?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Även Bkk har sina oaser. Man behöver inte ta sig långt från centrum för att uppleva något som liknar landsbyggd. Sedan finns ju alla kanaler där man förklyttas till en annan värld. Jag tycker om mängden av allt i Bangkok. Allt finns i överflöd på gott och ont.

För mig är Bangkok det riktiga Thailand, hur konstigt det än kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbet tar ju upp en hel del tid, sen reser jag mycket i mitt jobb så jag har svårt med att få det långtråkigt i Bangkok. Min hemstad i Sverige är en lite skitstad med 8 000 invånare och där trivs jag fortfarande-men jag tycker samtidigt om Bangkok och trivs som tusan där.

I Bangkok finns det alltid något att göra, oavsett vad man vill göra. Ja, kanske inte odla ris och annat lantbruksmässigt men nästan allt annat finns i Bangkok.

Utställningar, bio, musik, konserter, mingelpartys, tempel, flodfärder, shopping, spa, restauranger, pubar, discon, parker, ishockey, osv.

Jag brukar dock fly till Prachinburi över en weekend ifall det blir för lång tid i rad i Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo jag gillar HK skarpt, men aven solen har sina flackar. I BKK har jag iaf rad att bo pa Peninsula - det ar ju inte ngt alternativ i HK. Nu var det ju iofs Singapore jag hyste aversion emot.

Det var nog besvikelsen over den uteblivna fodelsedagsfesten (Grattis Amelia)  ;) , vilket tvingade ut mig pa landet, som gjorde att jag placerade Bkk efter Singapore och Shanghai. Bkk ar en ratt trevlig, och framforallt prisvard, storstad faktiskt aven om den i Asia-Pacific inte ligger topp-5 enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens föräldrar bor i Bangbon/Bangkok, där trivs jag perfekt. Lungt och stilla, kan sitta ute på balkongen om kvällarna med en bira. Det enda man hör är lite grodsång o geckos.  Det är verkligen vishan men närmaste BTS, surasak, ligger bara 30 minuter bort,  sedan 6 stycken stationer så är man på Nana :drinks:  

Link to comment
Dela på andra sajter

kim, man kan ragga brudar överallt i Thailand, men tycker bangkoktjejerna är snyggare. sen tycker jag att nattlivet är mer varierat med större utbud. jazzbarer, stiliga barer, flashiga internationella discon, röjiga 24 timmarsbarer, etc

men jag gillar nattlivet på andra orter också.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Läser att en del av er har hittat jazzbarer/klubbar i Bkk. Vore evigt tacksam om man kunde få några tips på var jag hitter dom.

Och även om det finns bra ställen att avnjuta riktig gammal hederlig hårdrock.  :mdr:

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar också gärna emot fler tips avseende aktiviteter att göra i Bangkok innan man dör. Den där cykelrutten t

ex. Någon här som gjort den? Jag har förutom de fysiska aktiviteter som brukar bedrivas i Lumphini Park inget

annat inplanerat i nuläget inför morgondagen. Finns säkert en massa grejer att ägna sig åt men just nu är det

tomt. En bit in på den 7:e resan känns det som att det mesta bara är upprepningar på vad som redan tidigare

gjorts vid föregående besök. Och efter fyra hårda dygn i Fiskebyn ter sig inte de inrättningar i Bangkok där

alkohol och damer med minimalt med kläder brukar ingå så lockande för tillfället. Eller för all del att kolla in

ännu ett shoppingcenter eller tempel vare sig om det har besökts vid tidigare tillfälle eller ej.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...