Jump to content
IGNORERAD

Svenskställe som inte många känner till!


Sevenoriginal

Recommended Posts

Sevenoriginal

 

Min yngsta dotter med två barnbarn var på besök nyligen och hon hade hört och läst om Huay Yang.  Jag och min fru plockade upp dem på BBK Airport och vi drog till Mumsa Beach där dottern hade bokat 5 nätter.

Vi har varit runt på de flesta öarna i Andaman Sea och även runt här o där i Gulf o Thailand men denna beach var något av det bästa jag upplevt.  Sen hade Mumsa Beach Resort en mycket bra restaurant som inte gjorde saken sämre. 

 

HuayYang-15.thumb.JPG.d2c6a22ea82dddb2fadc66d511cb57e7.JPG

 

Därutöver var vi och besökte 4 andra restauranter i området som alla var mycket, mycket bra.  På de flesta hade de många riktigt ursvenska rätter som Raggmunk med Fläsk osv. 

 

Det är ett mycket vackert område med många beacher, det finns en hel del utflyktsmål i området mm mm. 

 

Cave-5.thumb.JPG.06b0e207fdc4e9eedd8e0868581cba2d.JPG

 

PKK-7.thumb.JPG.457d20057cfcc55acc5f3dfbe0769bea.JPG

 

Däremot är det nog inte ett ställe där Pattis-Bosse och hans polare skulle trivas. Det är inga barer var 7:e meter, inga massage-damer som ropar på "Hansome Man" osv. 

 

Läs mer i denna artikel:  Spoil Scandinavians for Choice in Paradise 

 

Det finns en hel del läsvärda artiklar i detta magasin: http://www.thaimline.biz/

 

Bläddra tillbaka till tidigare nummer under Magazine

 

Flera artiklar om Huay Yang finns där men även någon om Pattaya!!!!

 

På vägen tillbaks till BKK stannade vi tre nätter i Sam Roi Yot (Blue Beach Resort), mycket att se och uppleva, grottor, mkt trevliga apor vid Wing 5 i PKKK, Aquarium mm mm.

 

Därefter 2 nätter i Hua Hin, där det mycket speciella och vackra hotellet (Ruenkanok Thaihouse Resort) gjorde vistelsen mycket njutbar (trots att Huia Hin inte är en av mina favoriter). 

 

Totalt sett hade vi 10-11 fantastiskt trevliga dagar på denna kust och jag rekommenderar framför allt Huay Yang! 

 

 

 

  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    10

  • Sevenoriginal

    7

  • apknug

    7

  • SWED THAI

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

33 minuter sedan, skrev Sevenoriginal:

 

Min yngsta dotter med två barnbarn var på besök nyligen och hon hade hört och läst om Huay Yang.  Jag och min fru plockade upp dem på BBK Airport och vi drog till Mumsa Beach där dottern hade bokat 5 nätter.

Vi har varit runt på de flesta öarna i Andaman Sea och även runt här o där i Gulf o Thailand men denna beach var något av det bästa jag upplevt.  Sen hade Mumsa Beach Resort en mycket bra restaurant som inte gjorde saken sämre. 

 

HuayYang-15.thumb.JPG.d2c6a22ea82dddb2fadc66d511cb57e7.JPG

 

Därutöver var vi och besökte 4 andra restauranter i området som alla var mycket, mycket bra.  På de flesta hade de många riktigt ursvenska rätter som Raggmunk med Fläsk osv. 

 

Det är ett mycket vackert område med många beacher, det finns en hel del utflyktsmål i området mm mm. 

 

Cave-5.thumb.JPG.06b0e207fdc4e9eedd8e0868581cba2d.JPG

 

PKK-7.thumb.JPG.457d20057cfcc55acc5f3dfbe0769bea.JPG

 

Däremot är det nog inte ett ställe där Pattis-Bosse och hans polare skulle trivas. Det är inga barer var 7:e meter, inga massage-damer som ropar på "Hansome Man" osv. 

 

Läs mer i denna artikel:  Spoil Scandinavians for Choice in Paradise 

 

Det finns en hel del läsvärda artiklar i detta magasin: http://www.thaimline.biz/

 

Bläddra tillbaka till tidigare nummer under Magazine

 

Flera artiklar om Huay Yang finns där men även någon om Pattaya!!!!

 

På vägen tillbaks till BKK stannade vi tre nätter i Sam Roi Yot (Blue Beach Resort), mycket att se och uppleva, grottor, mkt trevliga apor vid Wing 5 i PKKK, Aquarium mm mm.

 

Därefter 2 nätter i Hua Hin, där det mycket speciella och vackra hotellet (Ruenkanok Thaihouse Resort) gjorde vistelsen mycket njutbar (trots att Huia Hin inte är en av mina favoriter). 

 

Totalt sett hade vi 10-11 fantastiskt trevliga dagar på denna kust och jag rekommenderar framför allt Huay Yang! 

 

 

 

  

Kan du visa på en karta eller jag kan googla, ok. Ser fint ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal
12 timmar sedan, skrev Boa52:

Kan du visa på en karta eller jag kan googla, ok. Ser fint ut

Det är som sagt 12 mil söder om Hua Hin där Thailand är som smalast! 

 

Här en link: Google Maps 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal
10 timmar sedan, skrev koppar55:

Nog övervägande svenskar som har hittat denna pärla, så Huay Yang är nog ganska känt .

 

Nja, jag undrar om det är så känt.  När jag här på forumet frågade Lucky Luke (Luke the Drifter) om information om Huay Yang och området där så nämnde han inget om 5-600 hus som ägs/hyrs av svenskar, inget om att det finns många restauranter med svensk mat osv. 

 

Jag har själv bott mer än 16 år i Thailand, jag har nog ett 10-tal polare som bott här mellan 10 och 20 år och ingen har hört talas om detta "svensk-ställe".

 

Alla känner till Koh lanta, Hua Hin, Phuket, Krabi m fl "svensk-ställen" men Huay Yang verkar man försöka hålla under radarn. . .   

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl ett företag som hette Thailandsfastigheter eller något liknande som byggde ganska mycket där för några år sedan och hade mycket event i Sverige om jag inte minns fel.

 

/ Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal
26 minuter sedan, skrev Enis:

Det var väl ett företag som hette Thailandsfastigheter eller något liknande som byggde ganska mycket där för några år sedan och hade mycket event i Sverige om jag inte minns fel.

 

/ Enis

Det är nog det företaget som heter ThailandBo idag.  www.thailandbo.se

 

/7 

Ändrades av Sevenoriginal
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Sevenoriginal:

Det är som sagt 12 mil söder om Hua Hin där Thailand är som smalast! 

 

Här en link: Google Maps 

 

 

Smalast är Thailand nere i Trat några kilometer innan gränsstationen till Kambodja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte speciellt okänt, är väl där Kjell Bergqvist bor ?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hus till salu i semesterparadiset Huay Yang tel. 070-0231751

Pris:555.000 kr

Anonns i Melleruds Nyheter idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar finnas rätt mycket på blocket därifrån, både till salu och uthyres.

Vi brukar ibland vara i området.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal

 

Det kanske är mer känt bland svenskarna i Sverige än bland svenskarna i Thailand. . . 

 

Eller åtminstone bland svenskarna i norra Thailand. 

 

Jag har propagerat ganska hårt för stället sen jag kom hem så det kanske kommer några nästa år från norra Thailand som vill undvika den taskiga luften under februari till mitten av maj. 

 

Jag kommer absolut tillbaka, bästa stränderna i Thailand plus en hel del verkligen trevliga matställen, en del med några helsvenska rätter. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal

 

Vad jag skrev: "Det är som sagt 12 mil söder om Hua Hin där Thailand är som smalast! "  

 

20 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Smalast är Thailand nere i Trat några kilometer innan gränsstationen till Kambodja.

 

Varken Trat eller Kambodja ligger söder om Hua Hin! 

 

Om man skulle ha tillgång till en karta, Google Maps t.ex, så är det ganska enkelt att hitta Huay Yang om man koncentrerar sig på området söder om Hua Hin och kollar just där Thailand är som smalast. 

 

Men lasseiudon kanske fått slut på knyppeltråden och måste hitta någon/något avreagera sig på! 

 

  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sevenoriginal:

 

Vad jag skrev: "Det är som sagt 12 mil söder om Hua Hin där Thailand är som smalast! "  

 

 

Varken Trat eller Kambodja ligger söder om Hua Hin! 

 

Om man skulle ha tillgång till en karta, Google Maps t.ex, så är det ganska enkelt att hitta Huay Yang om man koncentrerar sig på området söder om Hua Hin och kollar just där Thailand är som smalast. 

 

Men lasseiudon kanske fått slut på knyppeltråden och måste hitta någon/något avreagera sig på! 

 

  

Bra tips. Inte ofta man hör nåt från det området.

 

Sen när det gäller "där Thailand är som smalast" utgår jag från att det är ett missförstånd. Först läste jag också att du menade där Thailand var som smalast (i hela Thailand), men det var ju inte så du menade. Efter ett tag förstod tom jag:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Huay yang är ett riktigt Mallorca i miniatyr, där behöver man inte kunna thai eller engelska, utan man klarar sig bra på svenska :-)

Jag har flera gamla polare från min hemstad som bor där vinterhalvåret.

Jag kan passa på att göra lite reklam för Huay Yang Dog & Cat Rescue som ett par av mina kompisar är med och driver, gå gärna in på FB sidan och skänk en slant, jag brukar göra så.

Här ett reportage i Expressen om dem.

https://www.expressen.se/omtalat/livet/goran-och-mia-har-hjalpt-tusentals-hundar-i-Thailand-de-flesta-mar-riktigt-bra/

 

ps. här en tråd om detta jag startade för några år sedan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-26 at 06:48, skrev Broskan:

Mer info om Huay Yang:

https://huayyang.nu/

 

//Broskan

 

Nu är det Huai Yang som tråden handlar om

Det ligger söder om Hua Hin

Har egen järnvägsstation

 

Huay Yang ligger öster om Pattaya.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sevenoriginal
44 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Nu är det Huai Yang som tråden handlar om

Det ligger söder om Hua Hin

Har egen järnvägsstation

 

Huay Yang ligger öster om Pattaya.

Vad jag kan se så gäller denna länk det Huay Yang som jag besökte 12 mi söder om Hua Hin. 

 

Kolla denna sida på den länk  som Broskan skickade:     Länk med bl a karta över Huay Yang.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Nu är det Huai Yang som tråden handlar om

Det ligger söder om Hua Hin

Har egen järnvägsstation

 

Huay Yang ligger öster om Pattaya.

Din surskalle läs va TS skriver i första inlägget.

 

Capture.JPG.be8cae1cf671b9ed365058bc2077f3ae.JPG

 

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Broskan:

Din surskalle läs va TS skriver i första inlägget.

 

Capture.JPG.be8cae1cf671b9ed365058bc2077f3ae.JPG

 

 

 

Googla på Huay Yang .

Sedan på Huai Yang

Så får du se skillnaden

Huai Yang ligger söder om Hua Hin

 

Att folk skriver och översätter fel är vanligt i Thailand

 

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev pigge01:

 

Googla på Huay Yang .

Sedan på Huai Yang

Så får du se skillnaden

Huai Yang ligger söder om Hua Hin

 

Att folk skriver och översätter fel är vanligt i Thailand

 

 

Jag skiter i vad Google säger, jag läste vad TS  frågade om.

TS har ju svarat att min länk var till den platsen han menade.

Sen är väl inte du rätt person att klaga på hur andra stavar.

 

Vad jag kan se så gäller denna länk det Huay Yang som jag besökte 12 mi söder om Hua Hin. 

Kolla denna sida på den länk  som Broskan skickade:     Länk med bl a karta över Huay Yang.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
8 minuter sedan, skrev Broskan:

Jag skiter i vad Google säger, jag läste vad TS  frågade om.

TS har ju svarat att min länk var till den platsen han menade.

Sen är väl inte du rätt person att klaga på hur andra stavar.

 

Vad jag kan se så gäller denna länk det Huay Yang som jag besökte 12 mi söder om Hua Hin. 

Kolla denna sida på den länk  som Broskan skickade:     Länk med bl a karta över Huay Yang.

Och? Du flyger inte med Thaiair och du saknar Icakort... och framförallt, du missade tåget... Öresundståget! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
3 minuter sedan, skrev wUThai:

Och? Du flyger inte med Thaiair och du saknar Icakort... och framförallt, du missade tåget... Öresundståget! ;)

Hbg:are tar inte tåget de turar fortfarande och är bittra för att bron hamnade i Malmö :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
2 minuter sedan, skrev conservator:

Hbg:are tar inte tåget de turar fortfarande och är bittra för att bron hamnade i Malmö :-)

Kommer bli en tur till köpendamnark framöver. Var redo! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...