Jump to content
IGNORERAD

Poolbelysning (prospekt till ny spistråd [emoji1])


janne_h

Recommended Posts

Jag har haft diskussion med poolkillen som kopplar elen till våran pool som dom byggt. Tisdags kom dom glad i hågen och kopplade in poolbelysningen. Varvid vi på kvällen tände den. Och den lös inte riktigt som den skulle. Det visade sig att när jag kollade upp det hela att dom använt alldeles för klen kabel 2.5mm2 x 25 meter 12 volt.

Det visade sig att motståndet i kabeln gjorde att sista armaturen bara fick en matning på 5 volt då det gick ut 12 volt från transformatorn.

Jag påpekade detta för dom. Och påpekade att längden på kabeln var avgörande för dimensionen i ett 12 volt system (vilket tydligen var väldigt svårt att förstå, då han hänvisade till en tabell som statiskt sa att en 6mm2 kabel klarar 36A. Så poolkillen tyckte att 6mm2 kabel skulle räcka (nu blir det hela 9 volt vid sista lampan dock ej 12 volt)

Efter mycket tjafs om detta så verkar det som dom accepterat att byta till led belysning (som drar mycket mindre men är dyrare) snarare än att bila upp för att få in grövre kabel rör. För att få fram en kabel som orkar driva 3 x 75W lampor som sitter där idag.

 

Man börjar vänja sig här i Thailand att vilka tomtar som helst kopplar el.

 

För övrigt har jag påpekat avsaknad av skyddsjord i automatik skåpet. Det har dom inte lyckats åtgärda ännu. Så man vågar knappt gå in i pump huset med risk att få en allvarlig stöt i värsta fall?

e4007ed9d839bcc30085b3482bc6a384.jpg31a5724df35ed3575161d1802a94a2b3.jpg

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    23

  • Wangthong

    8

  • samet

    4

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För oss var problemet inte kabeln, utan transformatorn.

Att hitta en 220V till 12VAC transformator här i Surin, var så gott som tvärt omöjligt till bara våra 5x20W lampor.

Blev till att beställa från utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss var problemet inte kabeln, utan transformatorn.
Att hitta en 220V till 12VAC transformator här i Surin, var så gott som tvärt omöjligt till bara våra 5x20W lampor.
Blev till att beställa från utlandet.
Borde väl finnas transformator i Bangkok?
Kollade för övrigt kabeln dom använt tidigare. Troligtvis kinesisk fusk kabel. Det stod på den att det skulle vara en 4mm2 kabel. Men när jag jämförde med en 2,5mm2 kabel av känt märke så var kopparn i den så kallade 4mm2 kabeln av lägre diameter än 2,5mm2 kabeln. Såg dessutom att kopparn var kraftigt utspädd, då kopparn var mera gul än koppar färgad. [emoji1]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss var problemet inte kabeln, utan transformatorn.
Att hitta en 220V till 12VAC transformator här i Surin, var så gott som tvärt omöjligt till bara våra 5x20W lampor.
Blev till att beställa från utlandet.
Fast ni är ju poolfirman. Då borde det vara konstigt om ni skulle dragit fel kabel själva?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeldiameter och transformatorer :blah: Koncentrera er på det mest väsentliga i elfrågor, hur fan ser stickkontakten ut!? :)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeldiameter och transformatorer :blah: Koncentrera er på det mest väsentliga i elfrågor, hur fan ser stickkontakten ut!? [emoji4]
 
 
Nu är det ju ingen stickkontakt i denna konstellation. Men hade det varit det, så hade den haft 2 hål. 🤣

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsaken är ju att det blir en härlig grannfejd att följa, så antingen installerar du jävligt starka lampor som lyser dygnet runt gärna riktade mot grannens sovrum, eller så skiter du i styrka och bara snor elen från grannen helt enkelt...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu är det ju ingen stickkontakt i denna konstellation. Men hade det varit det, så hade den haft 2 hål. 🤣

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Förklara gärna användningen av ordet "konstellation" i denna meningen... 

 

Vad betyder konstellation?

himlakroppars inbördes ställning, stjärnbild

sammanställning, kombination av samverkande faktorer och dylikt; tillfälligt sammansatt grupp || -en; -er

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Förklara gärna användningen av ordet "konstellation" i denna meningen... 
 
Vad betyder konstellation?
himlakroppars inbördes ställning, stjärnbild
sammanställning, kombination av samverkande faktorer och dylikt; tillfälligt sammansatt grupp || -en; -er
Va??
Var det inte himlakroppar vi talar om??

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsaken är ju att det blir en härlig grannfejd att följa, så antingen installerar du jävligt starka lampor som lyser dygnet runt gärna riktade mot grannens sovrum, eller så skiter du i styrka och bara snor elen från grannen helt enkelt...
Det är enklare än så. Grannen är en grinig jävel tydligen. Räcker ju med att låta någon släkting parkera bilen utanför hans hus så blir han grinig. Fast då beror det på vem han skäller på? 🤣 I morse hade min svåger råkat parkera pickupen utanför grannens häck. Han kom och gormade om att man inte fick parkera utanför grannens tomt.
Efter en liten pratstund med min svåger. Så var grannen ganska spak och snäll och vädjade att få ta min svåger i hand. Till saken hör att en av mina anställda som råkar parkera sin bil på samma ställe vart hotad av grannen (då det hette att grannen påstod sig känna höga personer). Detta trots att min anställda bett om ursäkt och var på väg att flytta bilen.
Till saken hör att min svåger umgås i kretsarna med dom högsta polischeferna i Thailand mm, genom templet han höll till i tidigare i lop Buri.
Så då kanske grannen insåg att det kanske inte är så lämpligt att belysa sina känningar av vip personer. Då det finns dom som känner dom som är ännu högre. Helt plötsligt var det inga problem att parkera längre. Misstänker att våra gäster och arbetare som besöker oss slipper dylika aggressiva utfall av grannen i framtiden?

TIT



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Varför hålla på med gamla halogenlampor när du installerar nytt. Dom kommer ju ändå att försvinna snart.

 

Väljer du LED kan du driva dom med en DC transformator istället, det kanske är lättare att hitta i Bkk + du slipper så grova kablar.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hålla på med gamla halogenlampor när du installerar nytt. Dom kommer ju ändå att försvinna snart.
 
Väljer du LED kan du driva dom med en DC transformator istället, det kanske är lättare att hitta i Bkk + du slipper så grova kablar.
Det är poolfirman som valt detta inte jag. Jag har nu krävt att dom byter till led alternativt bilar upp dom för små elrören och drar nya kablar som klarar halogenlampor. Dom valde efter vissa protester om att det är dyrt led lampor som installeras på måndag. Led är ju dessutom bättre i och med att dom håller längre och är lägre strömförbrukare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

 

Förklara gärna användningen av ordet "konstellation" i denna meningen... 

 

Vad betyder konstellation?

himlakroppars inbördes ställning, stjärnbild

sammanställning, kombination av samverkande faktorer och dylikt; tillfälligt sammansatt grupp || -en; -er

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Constellation

Kan vara denna!:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du är lite småkänslig, kör 220 v rakt fram bara, inte omvägen via transing, där tappar du en massa ström

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som din trafo är för klen.

Du får se hur många VA den är på.

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som din trafo är för klen.
Du får se hur många VA den är på.
 
Rock on!
Tror nog inte att det är trafon.
Kör nu 6mm2 istället för 2,5mm2 kabel tidigare. Kopplade in 1 armatur i förrgår. Och sen bytet av kabel har effekten på lampan ökat. Jag ser helt klart skillnad.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Sangwal:

Tycker det låter som din trafo är för klen.

Du får se hur många VA den är på.

 

Rock on!

 

Lyssna inte på @Sangwal... han jiddrar bara... kan inget om el! :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Stearinljus är både kabelfritt och mysigt :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Tror nog inte att det är trafon.
Kör nu 6mm2 istället för 2,5mm2 kabel tidigare. Kopplade in 1 armatur i förrgår. Och sen bytet av kabel har effekten på lampan ökat. Jag ser helt klart skillnad.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Om du byter till 16mm2, så kanske du lyser upp hela kvarteret?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Surin P3:

För oss var problemet inte kabeln, utan transformatorn.

Att hitta en 220V till 12VAC transformator här i Surin, var så gott som tvärt omöjligt till bara våra 5x20W lampor.

Blev till att beställa från utlandet.

Vad är anledningen till att inte köra med likström till 12 volts lampor?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Vad är anledningen till att inte köra med likström till 12 volts lampor?

Det undrar jag också.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Vad är anledningen till att inte köra med likström till 12 volts lampor?

Ingen annan anledning än att likström inte fungerar på mina lampor. 

 

För en tid sedan var likström till poolbelysning standarden, men numera finns det en massa lampor som går på växelström. 

Varför det är så har jag ingen aning om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Lyssna inte på [mention=3552]Sangwal[/mention]... han jiddrar bara... kan inget om el! :big_smile:
Tror nog Sangwal är en av dom som kan bäst om el på MPR. Dock är det stor skillnad på 12 volts el och 230 volts el. Då det krävs mycket kraftigare kablar på 12 volt än 230V. På grund av den volt drop som uppstår, som blir procentuellt större ju lägre spänning man använder. Se bilderna i mitt original inlägg. Hade det varit frågan om 220 volt hade det nog räckt med 1,5mm2 kabel för att driva dom.
Det handlar alltså om hur lång kabeln är som avgör dimensionen i detta fall.
Ungefär som om du skulle ha långa startkablar för att starta en bil. Så fungerar dom dåligt om dom är av för klen dimension på grund av motståndet i kabeln.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du byter till 16mm2, så kanske du lyser upp hela kvarteret?   Rock on!    

 

 

Ja fast det är ju markant skillnad på 12 volt och 230 volts el.Vi utgår från 3 st 75W lampor  3x75W=225W / 230V = 0.98A 3X75W=225W / 12V = 18,75A  

Låt oss säga att vi har en 2,5mm2 ledning på 25 meter för 3st 75W lampor som motsvarar 225W i båda fallen.

 

230V voltage drop 0,35% vilket ger 229, 65V till sista lampan.

 

Däremot om det är 12V belysning.

12V voltage drop 55,86% vilket ger 5,3V vid Sista lampan endast. Så skillnaden är ju enorm.

 

Är dessa beräkningar fel anser du?

 Att sen kablarna vart varma är väl bara fördel, då man kan använda dom som värmekablar i kalla Thailand, antar jag att du menar? [emoji6]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a4a4381963fcbe06ac2ed23b7cbeec02.jpg&key=031f3573a712fa0ff00bfd6bcb39c572636bfc2498d3374a2f9b1b936e5298c7

 

 

 

a24433efacefc4aa099881cd77a7f278.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du är lite småkänslig, kör 220 v rakt fram bara, inte omvägen via transing, där tappar du en massa ström
Skulle funka om det fanns att köpa 230V poolbelysning. Att det sen är en säkerhetsfråga är sekundärt. 🤣[emoji41]


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...