Jump to content
IGNORERAD

Akademin


Boa52

Recommended Posts

Jag gillar adeln och det härliga liv som det för med sig.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    7

  • Tommy

    4

  • Fritz

    4

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev L64:

Jag gillar adeln och det härliga liv som det för med sig.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
 

Aha, därav intresset för mat, flygplansmat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, därav intresset för mat, flygplansmat?
Så är det! Vill ju inte leva på mikronudlar direkt!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Att dela ut Nobellpriset i litteratur har kommit till senare. Det har varken varit den största sysslan eller den ursprungliga sysslan.  Nobell var inte ens tilltänkt på Gustav den 3:e tid. 

Och utan rätten att välja Nobelprisvinnaren, så hade nog ingen brytt sej om att de existerade, i alla fall inga utlänningar (Kanske några finnar).

Akademien var inledningsvis inte säkra på om de ville ta uppdraget, men tur för dem att de gjorde det.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 minuter sedan, skrev Tommy:

Och utan rätten att välja Nobelprisvinnaren, så hade nog ingen brytt sej om att de existerade, i alla fall inga utlänningar (Kanske några finnar).

Akademien var inledningsvis inte säkra på om de ville ta uppdraget, men tur för dem att de gjorde det.

 

 

MVH

Jag skulle säga att de har gott om viktiga arbetsuppgifter som inte nödvändigtvis behöver utföras av dem.

Helt klart mindre kända och med facit i hand så kanske de skulle de förmodligen ha mindre bekymmer? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade ett onämnbart ord i SAOB, fick detta som svar:

 

1) manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar; äv. (utom i ssgr numera bl. i icke fackmässigt spr.) allmännare, med inbegrepp av andra mycket mörkhyade....

 

https://svenska.se/tre/?sok=neger&pz=2

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Pinsammast i hela akademisoppan måste ändå minister Mikael Damberg vara  :fie: :bs_help:

 

Screenshot_20180413-232416.thumb.png.df65bf4ad019edbf378f47f3818aebd4.png

 

Kan för övrigt ingen moderator göra en insats och slå ihop de båda akademitrådarna?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Akademin ska representera snille & god smak har jag hört upprepade gånger på radion senaste tiden.
Något som man misslyckats totalt med. 
Jäv incidenten är pinsam men blir bara ännu mer pinsam när den jävmisstänkte inte bara tar sitt ansvar och kliver åt sidan utan försöker bagatellisera det hela och sitta kvar.
Sedan det här med pengarna. Det har stötts och blötts om jäv, sexuella trakasserier (kultur personligheten) som är gift med en ledamöt mm mm.
Men vad som inte har tagits upp är hur stora arvoden akademiledmöterna får eller om personer som inte deltagit i akademins arbete på åratal fortfarande kvitterar ut arvode.
Finns mycket att gräva i för vår sensationslystna skvallerpress. Bara en hake: Någon måste utföra ett journalistiskt arbete och faktiskt gå på djupet med detta. Bara ett fåtal journalister i Sverige som har den kompetensen. Enklare att kopiera vad andra medier redan publicerat...

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nordsvensk:

Men vad som inte har tagits upp är hur stora arvoden akademiledmöterna får eller om personer som inte deltagit i akademins arbete på åratal fortfarande kvitterar ut arvode.

Nu är ju Akademien en privat stiftelse och inte en statlig myndighet och borde väl därför få spendera sina egna pengar som dom vill tycker i alla fall jag. Men att bråket som dragit igång runt det övriga dom hänt är en jäkla soppa råder det dock ingen som helst tvivel om. :sure:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 timmar sedan, skrev Nordsvensk:

Akademin ska representera snille & god smak

Bara detta är ju stor humor när man ser vilka stroppar som är medlemmar.  Klubben för inbördes beundran.

 

http://www.e55.se/artiklar/kristina-lugn-om-akademie-lonen-naturligtvis-far-man-arvode/

 

och en från aftonblaskan om man betalar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwgMqb/svenska-akademiens-hemliga-formaner/promo

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju tur för ledamöterna att de får arvode från Akademien, för leva på deras egna verk är det inte många som skulle göra...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Benriach:

Ja, det är ju tur för ledamöterna att de får arvode från Akademien, för leva på deras egna verk är det inte många som skulle göra...

Inte bara arvode,en jävulsk massa skattefria förmåner :rap:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Benriach:

Ja, det är ju tur för ledamöterna att de får arvode från Akademien, för leva på deras egna verk är det inte många som skulle göra...

Ja, kulturvänstern har imploderat, lite ett "rosornas krig". Som vanligt sliter de ögonen ur varandra i sitt krig.

 

Lägg ner skiten och låt regeringen utse Nobelpriset och andra väsentliga åtagande.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wanchai:

Ja, kulturvänstern har imploderat, lite ett "rosornas krig". Som vanligt sliter de ögonen ur varandra i sitt krig.

 

Lägg ner skiten och låt regeringen utse Nobelpriset och andra väsentliga åtagande.

Så du menar att om staten övertar en självfinansierande privat verksamhet så blir det bättre? En lite oväntad åsikt från ditt håll i så fall kan man ju tycka. Att staten dessutom får ännu en utgift som ska täckas via skattemedel är ju lika säkert som amen i körka.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att om staten övertar en självfinansierande privat verksamhet så blir det bättre? En lite oväntad åsikt från ditt håll i så fall kan man ju tycka. Att staten dessutom får ännu en utgift som ska täckas via skattemedel är ju lika säkert som amen i körka.
 
Fritz..
Det är en bra analys fast Nobelstiftelsen betalar ju Akademien för att de utser en pristagare, den intäkten skulle troligen tillfalla statskassan. Det blir nog en förlustaffär i slutändan så jag röstar med dig ändå.

Haleluja Fra soi 8 jomtien!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 timmar sedan, skrev Wanchai:

Ja, kulturvänstern har imploderat, lite ett "rosornas krig". Som vanligt sliter de ögonen ur varandra i sitt krig.

 

Lägg ner skiten och låt regeringen utse Nobelpriset och andra väsentliga åtagande.

Snacka om kulturvänster....

Link to comment
Dela på andra sajter

Akademien är egentligen ganska ointressant, men jag tycker att kultureliten i Sverige nu verkligen visat vilket barnsligt gäng de är. Det spelar ingen roll om de sitter i Akademien eller inte. De är alla lika pigga på att visa upp sina uppblåsta egon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt uppståndelsen. Man blir inte invald i Akademien för att man har ett särdeles högt IQ eller EQ utan enkom för att man anses bidragit till den svenska skrivna kulturen. De är alltså som vilken annan sammanslutning som helst; just dessa filurer är intresserade av kultur och vi är intresserade av Thailand medan någon annan grupp är filatelister. Jag tycker det snarare är ett sundhetstecken att de efter decennier av tystnad och samtycke  visar att de är vanliga människor med känslor, och som vi så ofta ser på MPR så innebär det att man inte kommer överens med alla i sin lilla sammanslutning och att det efter år av gliringar resulterar i öppet bråk. 

 

Det är väl dessutom ganska få av dessa ledamöter som är så pass duktiga på det de håller på med att de kan tjäna ihop sitt uppehälle utan diverse kulturstöd, så att det blir viss inavel inom dessa kretsar är nog inget unikt för Sverige eller denna institution.

 

Självklart måste de lösa problemet och tyvärr har de ingen P3 som kan stiga in och stänga av de som är dummast. Utan att vara insatt kan jag tycka att alla som har så starka vänskapsband till den där franske slisksnubben att de inte vågar kritisera honom borde uteslutas och joina någon fransk S/M swingersklubb istället. 

 

Lös problemet och gå vidare, lite bråk ibland är nödvändigt i alla organisationer för att sålla ut svaga och olämpliga.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Jag förstår inte riktigt uppståndelsen. Man blir inte invald i Akademien för att man har ett särdeles högt IQ eller EQ utan enkom för att man anses bidragit till den svenska skrivna kulturen. De är alltså som vilken annan sammanslutning som helst; just dessa filurer är intresserade av kultur och vi är intresserade av Thailand medan någon annan grupp är filatelister. Jag tycker det snarare är ett sundhetstecken att de efter decennier av tystnad och samtycke  visar att de är vanliga människor med känslor, och som vi så ofta ser på MPR så innebär det att man inte kommer överens med alla i sin lilla sammanslutning och att det efter år av gliringar resulterar i öppet bråk. 

 

Det är väl dessutom ganska få av dessa ledamöter som är så pass duktiga på det de håller på med att de kan tjäna ihop sitt uppehälle utan diverse kulturstöd, så att det blir viss inavel inom dessa kretsar är nog inget unikt för Sverige eller denna institution.

 

Självklart måste de lösa problemet och tyvärr har de ingen P3 som kan stiga in och stänga av de som är dummast. Utan att vara insatt kan jag tycka att alla som har så starka vänskapsband till den där franske slisksnubben att de inte vågar kritisera honom borde uteslutas och joina någon fransk S/M swingersklubb istället. 

 

Lös problemet och gå vidare, lite bråk ibland är nödvändigt i alla organisationer för att sålla ut svaga och olämpliga.

Uppståndelsen kommer sig av att största delen av den svenska kultureliten befinner sig utanför Akademiens väggar, en del t.o.m. i media. Jag försöker erinra mig något upprört samtal som jag skulle haft i ämnet, men kan inte komma på något. Inte på fritiden och absolut inte på jobbet. Vi har ju ett jobba att sköta. Upprördheten består mest av kulturelit som försöker överrösta varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Batting said:

Uppståndelsen kommer sig av att största delen av den svenska kultureliten befinner sig utanför Akademiens väggar, en del t.o.m. i media. Jag försöker erinra mig något upprört samtal som jag skulle haft i ämnet, men kan inte komma på något. Inte på fritiden och absolut inte på jobbet. Vi har ju ett jobba att sköta. Upprördheten består mest av kulturelit som försöker överrösta varandra.

Precis, jag tror att en extremt liten del av Sveriges befolkning är särskilt upprörd. Det bråkas i företagsledningar, i fotbollsklubbar och i bostadsrättsföreningar; det ligger i vår natur, i vissas mer än i andras, att vilja hävda sin rätt och angripa motståndare.

 

Kulturjournalister har oftast få läsare och nu kan de plötsligt citeras i New York Times; det är också ett vanligt mänskligt begär att vilja bli sedd och uppskattad. Många verkar så förvånade att ett gäng åldringar som kan skriva haiku på hexameter också kan bråka, men själv tycker jag bara det är sunt.

 

Ingen knutblus för min del men nog sätter jag en IPA på Sara; ingen som heter Horace kan tas på allvar om han inte uppträder i en Las Vegas drag-show.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det väl typiskt svenskt att sitta och gnälla "Jante-mässigt" på de som har det bättre än en själv och gärna då i dagens tidevarv på sociala medier

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Precis, jag tror att en extremt liten del av Sveriges befolkning är särskilt upprörd. Det bråkas i företagsledningar, i fotbollsklubbar och i bostadsrättsföreningar; det ligger i vår natur, i vissas mer än i andras, att vilja hävda sin rätt och angripa motståndare.

 

Kulturjournalister har oftast få läsare och nu kan de plötsligt citeras i New York Times; det är också ett vanligt mänskligt begär att vilja bli sedd och uppskattad. Många verkar så förvånade att ett gäng åldringar som kan skriva haiku på hexameter också kan bråka, men själv tycker jag bara det är sunt.

 

Ingen knutblus för min del men nog sätter jag en IPA på Sara; ingen som heter Horace kan tas på allvar om han inte uppträder i en Las Vegas drag-show.

Först förstod jag inte det där med Knutblus. Mina tankar drev iväg till hur vi grabbar förr ibland kunde knyta ihop skjortan nertill istället för att knäppa skjortknapparna. Sådär lite raggaraktigt, men jag fick det inte att stämma riktigt med bilden jag hade av Sara Danius. Är hon förresten dotter till Anna Wahlgren? Den där kultureliten känns lite geggig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Jag förstår inte riktigt uppståndelsen.

Inte jag heller, man måste väl ha lite perspektiv på det hela. Senaste skandalen inom svenska akademien var 1974 då man gav nobelpriset i litteratur till två av sina egna, Harry Martinsson och Eyvind Johnson. Håller man den låga frekvensen på sina skandaler så är det väl inte så illa. Jag menar om man jämför med annat som händer och sker i vår herres hage.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ja det är säkert många som vill byta med Kristina Lugn och vara hen:haha:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...