Jump to content
IGNORERAD

Nån som är hemma på matte?

ReKa
 Dela

Recommended Posts

Jag borde kanske ta den här frågan imorgon (fredag), men jag tar den nu :-)
Jag skulle behöva veta vilken effekt som krävs av en el-motor (220 v) för att lyfta 40 kg.
Motorn ska driva en gängstång som lyfter ett saxbord. Motorn sitter direkt rakt på gängstången.
Egentligen behövs väl parametrar som hur tungt det går att vrida stången och annat motstånd, men jag är nöjd med ett ungefärligt värde.

Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• ReKa

10

• Kenneth4618

2

• Sakhon

2

• husse

2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

50 minuter sedan, skrev ReKa:

Jag skulle behöva veta vilken effekt som krävs av en el-motor (220 v) för att lyfta 40 kg.
Motorn ska driva en gängstång som lyfter ett saxbord. Motorn sitter direkt rakt på gängstången.
Egentligen behövs väl parametrar som hur tungt det går att vrida stången och annat motstånd, men jag är nöjd med ett ungefärligt värde.

Oj oj oj, att man skulle möta avancerade utmaningar när man besöker MPR hade jag inte räknat med.......:D

Satt en stund å funderade och vet inte om jag minns rätt men 10w/1 kg är ngt som klingar till i skallen från ngn fysiklektion men det har flutit mycket vodka i ådrorna sedan dess.....:rotfl:

Således 400w men sedan tillkommer ju de extra parametrarna som du nämner......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Gissar vilt på att denna tråd kan bli ..........................................................................................................................................................lång!

Fem amp säkring via dia på 2kvm  borde inte va någon omöjlighet?:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Gissar vilt på att denna tråd kan bli ..........................................................................................................................................................lång!

det va ju inte riktigt det han frågade om

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Oj oj oj, att man skulle möta avancerade utmaningar när man besöker MPR hade jag inte räknat med.......:D

Satt en stund å funderade och vet inte om jag minns rätt men 10w/1 kg är ngt som klingar till i skallen från ngn fysiklektion men det har flutit mycket vodka i ådrorna sedan dess.....:rotfl:

Således 400w men sedan tillkommer ju de extra parametrarna som du nämner......

Tackar för svar. Värdena för friktion kanske bara är marginella så det är nog strunt samma. Men c:a 400w ska alltså räcka. 
Men kollade runt på lite el-motorer med den effekten, och dom är ju väldigt skrymmande (som bilden).

Finns smidigare modeller? Vill ha en som är låg. Eller finns växellådor så man kan haka på en klenare motor men efter nedväxling blir den stark ändå?

3561050_l.thumb.jpg.5099a43277fdf3369458228caff545a0.jpg

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev audirs2:

Haha, ja, jag hade Lamaiens spistråd i åtanke när jag skriv frågan.

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev ReKa:

Jag har ingen aning om vilken effekt som behövs på motorn men nog behövs det väl en ordentlig nedväxling mellan elmotorn och gängstången. Utgående axel från en elmotor snurrar ju vad jag vet nånstans mellan 1000-3000 varv/minut och med den snurren på gängstången så flyger väl saxbordet upp genom taket. ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vilken effekt som behövs på motorn men nog behövs det väl en ordentlig nedväxling mellan elmotorn och gängstången. Utgående axel från en elmotor snurrar ju vad jag vet nånstans mellan 1000-3000 varv/minut och med den snurren på gängstången så flyger väl saxbordet upp genom taket. [emoji6]

Fritz..
1450 rpm är väl det vanligaste varvtalet på elmotorer?

Som sagt har ju mycket med utväxling att göra.
Finns väl eldrivna vinschar som man kan hänga i taket för ändamålet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Jag tror också du behöver en ytterligare nedväxling utöver vad gängstången ger, men du får helt enkelt räkna hur många varv gängstången behöver vridas för att få önskad arbetshöjd. (Lämpligen ställer du då en tumstock vid sidan och snurrar tills du uppnått 10cm, ja du förstår....)

Och återkomma här med resultatet.

Men om vi gör ett enkelt antagande:

Om motorns varvtal ger lyfthöjden 1m på 5 sekunder.

Och bordet inklusive last och friktionsförluster väger 40kg.

Då borde det bli 400N x 1m : 5sek = 80W

Den avbildade motorn räcker alltså väl till. (Och du kan välja en mindre modell)

Ändrades av Sakhon
Dela på andra sajter

Du måste även ha ett rör i rätt dimension (tum/mm) som passar på gängstången :look_down:

Det kan säkert våra två experter på just dimensioner hjälpa dig med

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

1450 rpm är väl det vanligaste varvtalet på elmotorer?

Jaså ja så kanske det är, på en tvättmaskin? 😀

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du måste även ha ett rör i rätt dimension (tum/mm) som passar på gängstången :look_down:

Det kan säkert våra två experter på just dimensioner hjälpa dig med

Skit i dimensionen, det är ju omkretsen som räknas! :waaaht:

//S

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Stefan:

Skit i dimensionen, det är ju omkretsen som räknas! :waaaht:

//S

Nej. Det är frekvensen som räknas !! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Hm, det har ni ju rätt i. Det går ju att växla ner rejält. Syftet är att en motor ska höja bordet allt eftersom bordet töms. Och farten är ganska oviktig. 

Det är detta bordet jag har i åtanke, fast med större lastyta: kanske 100 x 50 cm. 
https://www.buch-holm.se/nivåbord-200-x-200-mm-höjd-75-400-mm-9118945?returnurl=%2fsearch%3fq%3dniv%c3%a5bord%239118945

Och då bort med ratten och sen montera dit elmotorn istället.

Iofs, det blir kanske opraktiskt med växellåda, hela anordningen sticker väl ut väldigt mkt. :-/

Ändrades av ReKa
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Sakhon:

Jag tror också du behöver en ytterligare nedväxling utöver vad gängstången ger, men du får helt enkelt räkna hur många varv gängstången behöver vridas för att få önskad arbetshöjd. (Lämpligen ställer du då en tumstock vid sidan och snurrar tills du uppnått 10cm, ja du förstår....)

Och återkomma här med resultatet.

Men om vi gör ett enkelt antagande:

Om motorns varvtal ger lyfthöjden 1m på 5 sekunder.

Och bordet inklusive last och friktionsförluster väger 40kg.

Då borde det bli 400N x 1m : 5sek = 80W

Den avbildade motorn räcker alltså väl till. (Och du kan välja en mindre modell)

Ok, tack för input. Jag hade tänkt mig en fotocell som bryter när bordet når önskad höjd. Så då slipper jag väl omaket med att räkna antalet varv.

Eller kanske inte förresten. När bordet är tomt ska det ju ner igen och då måste ju motorn bryta efter X varv. Tusan vad invecklat det ska vara.

Dela på andra sajter

Ska du inte ha en stegmotor med styrning då?
Kanske bygga en styrenhet på en raspberry pi, då kan du koppla in sensorer etc.

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev ReKa:

Ok, tack för input. Jag hade tänkt mig en fotocell som bryter när bordet når önskad höjd. Så då slipper jag väl omaket med att räkna antalet varv.

Eller kanske inte förresten. När bordet är tomt ska det ju ner igen och då måste ju motorn bryta efter X varv. Tusan vad invecklat det ska vara.

Kör en RPi bara med en motor på 10000rpm som stoppar vid fotosyntesen, hur svårt kan det va'?

Beroende på glykolnivå såklart.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev ReKa:

Hm, det har ni ju rätt i. Det går ju att växla ner rejält. Syftet är att en motor ska höja bordet allt eftersom bordet töms. Och farten är ganska oviktig. 

Det är detta bordet jag har i åtanke, fast med större lastyta: kanske 100 x 50 cm. 
https://www.buch-holm.se/nivåbord-200-x-200-mm-höjd-75-400-mm-9118945?returnurl=%2fsearch%3fq%3dniv%c3%a5bord%239118945

Och då bort med ratten och sen montera dit elmotorn istället.

Iofs, det blir kanske opraktiskt med växellåda, hela anordningen sticker väl ut väldigt mkt. :-/

Nja, då blir det ju en annan sak. Nu är det ju inte längre så mycket frågan om effektbehov. Mera om konstruktion och utformning. Här måste ju motorn följa med rörelsen upp och ned. Om du inte väljer en böjlig axel av god kvalitet.

Kanske skulle en motor liknande detta vara något?   https://www.ebay.com/itm/DC-12V-5RPM-Platz-High-Torque-Metal-Gear-Box-Getriebe-Electric-Drive-Motor-Silbe/192144682629?hash=item2cbcb72e85:g:v-oAAOSwdGFY3fsp

Men du måste fortfarande ta reda på hur mycket bordet höjer sig för ett varv på skruven.

Och skall rörelsen vara kontinuerlig mellan ändlägena?

Eller starta och stoppa vid kommando?

F.ö. tål ju det där bordet bara 7kg last!? Blir nog vingligt om man ökar lastytan till 100 x 50 cm?

Ja, detta är ju bra underlag för en lång tråd, i vart fall mer komplicerat än att beräkna volym i ett rör oavsett väggtjocklek eller mm vs tum m.m. :sure:

Ändrades av Sakhon
Dela på andra sajter

Beror på hur fort det ska lyftas.

Gott om tid = låg effekt per tidsenhet.

Men kanske har påpekats tidigare i tråden.

Dela på andra sajter

Det är bara att sätta en brytare för bottenläge.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

5ad10b8ff1cde_Skarmavbild2018-04-13kl_21_56_40.png.a6656d2e47ea65e8cd0c3ba35017a461.png

Uppenbarligen har en hel del av MPR:s medlemmar varit hemma på mattelektionerna, även fysiklektioner verkar inte ha fångat en dels intresse :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Så, nu kan ni låsa tråden :big_smile:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Luke The Drifter är hemma på Matte så fråga honom

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

On 2018-04-12 at 18:49, skrev ReKa:

Om det är hemma i Sverige skulle jag åka till en secundhand butik och köpa ett höj och sänkbart skrivbord. Har kommunen du bor i en egen sån butik

så finns det säker några där och dom klarar 40 kg

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Om det är hemma i Sverige skulle jag åka till en secundhand butik och köpa ett höj och sänkbart skrivbord. Har kommunen du bor i en egen sån butik

så finns det säker några där och dom klarar 40 kg

Ett höj/sänkbart skrivbord med 2st motorer klarar oftast 160kg utbredd last exkl bordsskiva.

Ett enklare kinesiskt 1-motorbord från AJ Produkter klarar ca 50kg exkl bordsskiva. (Ingen risk att det klarar att lyfta Claes Malmberg som i reklamen....)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...