Jump to content
IGNORERAD

Hur fördriver man tiden på landsbyggden?


gone2paradise

Recommended Posts

gone2paradise

Problemt för många är väl balansgången vad dom själva vill ha ut av sitt boende i Thailand och vad vill frugan ha ut av det.

Man är ju oftast inte ensam om beslutet.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gone2paradise

    5

  • stefan5300

    3

  • Joints

    3

  • erik-sson

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Phitsanulok.

Som jag skrev tidigare så "Alla är vi olika".

Någon trivs på landet och åker på en semestertripp till badorterna!

Eller bara till omgivningarna. Det finns ofantligt mycket att se, oftast bara runt

knuten.

Någon trivs i badorterna och åker till landet när andan eller trycket faller på.

Jo jag var i Nong Sua, Wang Tong februari och mars, 2008. Sen dess så har det inte blivit

någon mer resa.

Men till hösten bär det iväg i hela 6 månader.

"Tu har blivit Tre"

Ha det.

11621_Nong Fa_JPG12eb571bc93a14f5427bed7

11621_Nong Fa_JPG12eb571bc93a14f5427bed7

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Grattis Mistral, nu har du sysselsättning.

Har inte heller kommit iväg sen 07 och till sommaren kommer svärmor hit så jag kommer nog inte iväg förräns 2010...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Som jag har skrivit tidigare har jag det motsatta problemet. Tiden räcker inte till att göra allt som jag önskar. Det finns så många underbara människor i Magroods hemby samt i de andra byarna som jag har besökt att jag aldrig hinner umgås med alla. Jag måste tvärtom prioritera bort vissa människor och till och med fester och ceremonier för att få allt att gå ihop.

Jag skulle behöva plugga thailändskan mer då vi planerar att flytta till Isaan när jag pensionerar mig i Sverige. Jag tror inte att det går att vänta till jag är nästan 70 år för att lära mig ett nytt språk. Vidare skulle jag behöva jogga mera då jag skulle vilja springa Lidingöloppet och Stockholms maraton årligen. Men eftersom jag inte hinner göra något i byn får jag bortprioritera dessa behov. Hemma i Sverige är jag för trött efter Isaanresan så att jag får väl strunta i dessa mål hel och hållet.

Jag blir så nyfiken på just vad det är för något som några andra här saknar så mycket på landsbygden. Jag har läst allt här men får inga konkreta exempel. Om man är villig att resa lika lång tid från byn till olika aktiviteterna på landet som det tar att åka mellan olika aktiviter i Bangkok har man många restaranger, krogar, musikhak, biografer, shoppingcentrum, turistattraktioner att välja ifrån. De flesta byar ligger inte mer än en timme från närmaste storstad. Reser man dessutom mer än en timme finns det nationalparker, världskända turistmål, utflykter över gränsen till Kambodja och Laos att göra. Längs med Mekong finns det jättefina turistorter med boardwalks och otrolig klassiga havsmatrestauranger. Längs Mekongs bifloder finns det ypperliga tillfällen att bada.

Viss finns det säkerligen 5 stjärniga restauranger, konserthus, osv. i Bangkok och Pattaya men sådana besöker man väl inte varje dag ändå. Sådana behov kan uträtta i samband med ankomst och avfärd till och från Thailand.

Hälsning

Svarten som har många fler tips på "tidsfördrift" på landsbygden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Pretentionerna ar inte sa stora nar man borjar bli gammal. Tillrackligt med bocker att lasa och en eller annan tur ned till en kustort med bra beach och hyfsade restauranter. Hustrun med barnbarn samt deras hemby.

11645_DSC00206_JPG1de0882f0e4f3a8ab0b02c

11646_baanchok1_jpg52589cb4cb0e41b1a4440

11645_DSC00206_JPG1de0882f0e4f3a8ab0b02c

11646_baanchok1_jpg52589cb4cb0e41b1a4440

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej Svarten :yes:

Quote

Som jag har skrivit tidigare har jag det motsatta problemet. Tiden räcker inte till att göra allt som jag önskar. Det finns så många underbara människor i Magroods hemby samt i de andra byarna som jag har besökt att jag aldrig hinner umgås med alla. Jag måste tvärtom prioritera bort vissa människor och till och med fester och ceremonier för att få allt att gå ihop.

Jag blir så nyfiken på just vad det är för något som några andra här saknar så mycket på landsbygden. Jag har läst allt här men får inga konkreta exempel. Om man är villig att resa lika lång tid från byn till olika aktiviteterna på landet som det tar att åka mellan olika aktiviter i Bangkok har man många restaranger, krogar, musikhak, biografer, shoppingcentrum, turistattraktioner att välja ifrån. De flesta byar ligger inte mer än en timme från närmaste storstad. Reser man dessutom mer än en timme finns det nationalparker, världskända turistmål, utflykter över gränsen till Kambodja och Laos att göra. Längs med Mekong finns det jättefina turistorter med boardwalks och otrolig klassiga havsmatrestauranger. Längs Mekongs bifloder finns det ypperliga tillfällen att bada.

Viss finns det säkerligen 5 stjärniga restauranger, konserthus, osv. i Bangkok och Pattaya men sådana besöker man väl inte varje dag ändå. Sådana behov kan uträtta i samband med ankomst och avfärd till och från Thailand.

Hälsning

Svarten som har många fler tips på "tidsfördrift" på landsbygden.

Har samma problem som dig, tiden räcker oftast inte till.

Du frågar vad vi som inte skulle vilja bo på landsbygden skulle sakna.

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag tror att det jag skulle sakna mest är bristen på att kunna diskutera sådant som intresserar mig.

Världsläget tex.

Inte det lättaste att diskutera tex den globala krisen med människor som knappt vet vad en bank är, än mindre ett börsnoterat företag.

Prata politik med någon som inte vet vad kommunismen är låter som en återvändsgränd.

Liksaå är det meningslöst att diskutera tex historia (något du för övrigt verkar mycket kunnig inom) med någon som aldrig hört talas om Hitler, Mozart eller Alexander Den Store.

Att prata musik med någon som aldrig hört talas om Led Zeppelin känns tämligen meninglöst det med.

Att prata film med någon som aldrig hört talas om Apocalypse now, eller vet vem Clint Eastwood (kan passa på att rekomendera hans senaste, Gran Torino, bland det bättre jag sett på senare tid) är låter inte heller så lockande.

Att diskutera reseupplevelser med någon som knappt varit utanför byn är inte heller så roligt.

Prata böcker med någon som aldrig hört talas om Dostojevskij, än mindre vet varifrån han kommer är lika meningslöst det.

Engelsk fotboll kanske några har lite koll på men börjar man prata taktik, tränare och laguppställningar blir det nog genast överkurs för dom flesta. Nämner man Messi, eller Maradona är det nog svårt att få respons.

Att desutom föra dessa diskussioner via en tolk med någon som inte kan mer än hello på engelska gör att det hela blir - meningslöst.

Ni som kan thailändska har säkert ett bättre utgångläge men nu kan inte jag det.

Ta nu inte exemplen på orden, dom va nog rätt dåliga dom flesta men du föstår vad jag menar.

Jag är fullt medveten om att thailändare inte alls är dumma eller inte kan lära men med den undermåliga skola många gått i så har dom flesta tyvär inte så stor koll på världen utanför Thailand.

Är kanske att vara alltför elak att säga att många skolor är fördummande.

Åka runt och titta på tempel dagarna i ett är inte min grej.

Shoppinggallerior verkar finnas i närheten av dom flesta bya men jag hatar att gå i en shoppinggalleria.

Sitta på verandan och dricka Chang är helt uteslutet.

Bad i Mekongfloden eller nån lerig pöl? Föredrar helt klart en strand med liv och rörelse.

Desutom är nästan allra yngre människor i min tjejs hemby på andra orter och arbetar och kvar är gamlingar och småbarn.

Jag älskar verkligen barn och gamla har minnen från en tid innan min men det skulle inte räcka i längden för mig att bara ha dessa runtomkring mig.

Andra falanger?

Efter en tid känner man nog dom flesta och kanske hunnit lessna på dom flesta, eller dom på mig :wacko:

Jag kanske har svårt att få fram det jag vill med det skrivna ordet men vad du än gör så tro inte att jag ser ner på dom bofasta i byn, eller tror att jag är bättre för det handlar inte om det.

Däremot är jag tämligen säker på att jag har lättare att finna människor jag har mer gemensamt med på en turistort eller i en storstad, läs Bangkok.

Och precis som jag skrev lite tidigare idag är jag varken intresserad av fiske, jakt eller jordbruk.

Desutom tycker jag inte om maten som lagas i byarna och även om jag kanske skulle kunna lära mig uppskatta den föredrar jag att ha tillgång till ett internationellt kök.

Internet - ja visst.

Men föredrar helt klart möten med människor i verkliga livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejhej Svarten :yes:

 

Har samma problem som dig, tiden räcker oftast inte till.

 

Du frågar vad vi som inte skulle vilja bo på landsbygden skulle sakna.

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag tror att det jag skulle sakna mest är bristen på att kunna diskutera sådant som intresserar mig.

Världsläget tex.

Inte det lättaste att diskutera tex den globala krisen med människor som knappt vet vad en bank är, än mindre ett börsnoterat företag.

Prata politik med någon som inte vet vad kommunismen är låter som en återvändsgränd.

Liksaå är det meningslöst att diskutera tex historia (något du för övrigt verkar mycket kunnig inom) med någon som aldrig hört talas om Hitler, Mozart eller Alexander Den Store.

Att prata musik med någon som aldrig hört talas om Led Zeppelin känns tämligen meninglöst det med.

Att prata film med någon som aldrig hört talas om Apocalypse now, eller vet vem Clint Eastwood (kan passa på att rekomendera hans senaste, Gran Torino, bland det bättre jag sett på senare tid) är låter inte heller så lockande.

Att diskutera reseupplevelser med någon som knappt varit utanför byn är inte heller så roligt.

Prata böcker med någon som aldrig hört talas om Dostojevskij, än mindre vet varifrån han kommer är lika meningslöst det.

Engelsk fotboll kanske några har lite koll på men börjar man prata taktik, tränare och laguppställningar blir det nog genast överkurs för dom flesta. Nämner man Messi, eller Maradona är det nog svårt att få respons.

 

Att desutom föra dessa diskussioner via en tolk med någon som inte kan mer än hello på engelska gör att det hela blir - meningslöst.

Ni som kan thailändska har säkert ett bättre utgångläge men nu kan inte jag det.

 

Ta nu inte exemplen på orden, dom va nog rätt dåliga dom flesta men du föstår vad jag menar.

Jag är fullt medveten om att thailändare inte alls är dumma eller inte kan lära men med den undermåliga skola många gått i så har dom flesta tyvär inte så stor koll på världen utanför Thailand.

Är kanske att vara alltför elak att säga att många skolor är fördummande.

 

Åka runt och titta på tempel dagarna i ett är inte min grej.

Shoppinggallerior verkar finnas i närheten av dom flesta bya men jag hatar att gå i en shoppinggalleria.

Sitta på verandan och dricka Chang är helt uteslutet.

Bad i Mekongfloden eller nån lerig pöl? Föredrar helt klart en strand med liv och rörelse.

 

Desutom är nästan allra yngre människor i min tjejs hemby på andra orter och arbetar och kvar är gamlingar och småbarn.

Jag älskar verkligen barn och gamla har minnen från en tid innan min men det skulle inte räcka i längden för mig att bara ha dessa runtomkring mig.

 

Andra falanger?

Efter en tid känner man nog dom flesta och kanske hunnit lessna på dom flesta, eller dom på mig :wacko:

 

Jag kanske har svårt att få fram det jag vill med det skrivna ordet men vad du än gör så tro inte att jag ser ner på dom bofasta i byn, eller tror att jag är bättre för det handlar inte om det.

Däremot är jag tämligen säker på att jag har lättare att finna människor jag har mer gemensamt med på en turistort eller i en storstad, läs Bangkok.

 

Och precis som jag skrev lite tidigare idag är jag varken intresserad av fiske, jakt eller jordbruk.

Desutom tycker jag inte om maten som lagas i byarna och även om jag kanske skulle kunna lära mig uppskatta den föredrar jag att ha tillgång till ett internationellt kök.

 

Internet - ja visst.

Men föredrar helt klart möten med människor i verkliga livet.

Hej Born62!  :wai:

Det är klart att människor i olika världsdelar prioriterar kunskap om olika saker. Vi i västerlandet tycker vi att västerländskt språk och historia är mycket viktig. I österlandet finner de västerländsk historia och språk ganska lågt prioriterad. Vi finner österlandets språk och historia ganska lågt prioriterad.

 

Vi som kan alla detaljer av europeisk historia är faktiskt ganska liten i världen. Om vi dessutom koncentrerar oss till 1500-tals centraleuropeisk musik samt modern engelskspråkig musik och film är vi ännu mindre. I den ryskinfluerade östeuropa och den franskinfluerade medelhavseuropa pratar inte heller så många på engelska eller känner till engelska och amerikanska låtar och filmer.

Jag har till exempel språkat en del med en grekisk gästforskare på institutionen för kulturgeografi där jag jobbade tidigare. Det var fascinerande att han inte kunde så mycket om den geografisk litteratur - huvudsakligen från USA och UK - som vi sönderläste. När han pratade om sin litteratur som skrevs på franska kände jag inte igen något alls.

Det var många kvällar utanför institutionen som vi stannade kvar efter cigaretten var slut och fortsatte att prata. Jag rabblade på alla film- och rockklassiker som knappt någon i Sverige inte känner till. Det var bara något namn då och då som han tyckte sig ha hört talas om. Han rabblade tillbaka namn på filmer och låtar från Italien och Frankrike och såg fullständigt chockad ut att jag inte visste vilka de var. För honom var dessa filmer och musik det mest självklara som har var övertygad om att hela planeten kände till. Jag är ganska övertygade att om han hade i stället hade varit grekisk invandrare som växte upp i Sverige hade vi inte alls brytt oss om varandra. Det var just att vi fick sådana spännande upplevelser från andra världsdelar som gjorde att vi tycker att det var så kul att snacka med varandra.

Det är just därför att jag tycker att det är kul att prata med byborna i Isaan. De har så mycket oerhört spännande att prata om!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan!

Ja hur fordriverman tiden har i byarna,for mycket chang ock leo om du ar lat :pleasantry: som dom flesta av oss blir snabbt,har bott i lahansai i 9 ar,har alltid nya mal nar jag kommer tillbaka,jobbar 10 veckor ledig 10 veckor,men lika dant varje gang man kommer tillbaka man ar glad att vara tillbaka har stora planer vad man ska gora,men sen blir det att dricka ol,det tror jag beror pa att man inte kanner sej riktigt hemma dar man bor, :preved:   ock det gor att man inte gor som man skulle gora i sverige,ta lite ansvar for huset som du byggt till ex.eller tradgarden,ock allt annat.ock aktivera sej sjalv men man blir snabbt slabb.

ha det gott

lahansai

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hejsan!

Ja hur fordriverman tiden har i byarna,for mycket chang ock leo om du ar lat :pleasantry: som dom flesta av oss blir snabbt,har bott i lahansai i 9 ar,har alltid nya mal nar jag kommer tillbaka,jobbar 10 veckor ledig 10 veckor,men lika dant varje gang man kommer tillbaka man ar glad att vara tillbaka har stora planer vad man ska gora,men sen blir det att dricka ol,det tror jag beror pa att man inte kanner sej riktigt hemma dar man bor, :preved:   ock det gor att man inte gor som man skulle gora i sverige,ta lite ansvar for huset som du byggt till ex.eller tradgarden,ock allt annat.ock aktivera sej sjalv men man blir snabbt slabb.

ha det gott

lahansai

Vad beror det på att du inte riktigt känner dig hemma? Och grattis till första inlägget  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett alternativ till att diskutera sånt som byborna inte begriper är ju att fråga och lära sig själv sånt som man inte begriper.

Och det kan faktiskt vara skönt att slippa all information om läget i världen under en period,

det man kommer att upptäcka då är att vi i väst tar in och lagrar mängder av onödig information.

Livet går faktiskt vidare minst lika bra även om det är ett litet krig i afrika eller en ny diktator har tillträtt i syd amerika, eller om hem komunens politiker är oense om ett badhusbygge.

Den tid vi självklart lägger ner på detta kan med fördel användas på familjen, vännerna, och i lokala projekt där man gör saker tillsammans.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och det kan faktiskt vara skönt att slippa all information om läget i världen under en period,

det man kommer att upptäcka då är att vi i väst tar in och lagrar mängder av onödig information.

Livet går faktiskt vidare minst lika bra även om det är ett litet krig i afrika eller en ny diktator har tillträtt i syd amerika, eller om hem komunens politiker är oense om ett badhusbygge.

Man kan till och med strunta i att tanka pa att ledaren i sitt egna land saljer sitt foretag for 76 miljarder baht utan att betala en Satang i skatt pga att han dagen innan, helt pa egen hand, andrade lagen  :yes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Ett alternativ till att diskutera sånt som byborna inte begriper är ju att fråga och lära sig själv sånt som man inte begriper.

Och det kan faktiskt vara skönt att slippa all information om läget i världen under en period,

det man kommer att upptäcka då är att vi i väst tar in och lagrar mängder av onödig information.

Livet går faktiskt vidare minst lika bra även om det är ett litet krig i afrika eller en ny diktator har tillträtt i syd amerika, eller om hem komunens politiker är oense om ett badhusbygge.

Den tid vi självklart lägger ner på detta kan med fördel användas på familjen, vännerna, och i lokala projekt där man gör saker tillsammans.

Mvh Isan Lover

Se nu till att svara på min fråga för jag vill verkligen veta.

Var tycker du då gränsen går för vad man ska bry sig om eller ta in och lagra som du säger?

Är det endast vad som händer dig själv som man bör ta in och allt annat är bättre att glömma?

Är det vad som händer din familj och om grannen slår ihjäl sin fru som är det bättre att glömma.

Är det vad som händer i din by och om grannbyn får tyfus och alla dör så är det bättre att glömma?

Är det vad som händer i Isaan och om Bangkok brinner upp så är det bättre att glömma?

Är det vad som händer i Thailand och om Malaysia försvinner i havet så är det bättre att glömma?

Är det vad som händer i Asien och även om hela Afrika svällter ihjäl så är det bättre att glömma detta?

Eller är det egentligen bara så att du bara bryr dig om det som roar och passar dig och din världsbild och resten är bättre att glömma, för ditt liv går ju vidare oavsett vad som händer de du inte vill bry dig om.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur fördriver man tiden på landsbygden.  Har varit här i Ban Sieo från 21/10-08 - 24/3-09, 

dom 5 månaderna gått rätt fort tycker jag.  Jag har fixat lite med muren och bytt ut lite gamla staket runt

huset,  ordnat till med förrådsutrymmen i ett litet uthus på tomten,  planterat blommor och buskar i

trädgården, fällt några träd och huggt ved,  lagt betong på vissa ställen runt huset och en massa annat

småfix.  Sen blir det ju många timmar varje dag framför datorn och teven och ibland dricker man

alkoholhalltiga drycker i ett par dagar och sen behöver man ju vila ett par dagar.  Så nog finns det att göra

på landsbygden,  men å andra sidan kräver jag inte så mycket att göra nu för tiden,  har blivit lat med åren

som gått.  Så den 25/3 åkte jag och frugan på semester till Pattaya men är nu tillbaka i byn.  Skall vara här

i byn till den 18/5 innan det är dags för nästa resa till Pattaya och därefter hemresa till svedala den 26/5

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Precis som Vaxet skulle även jag vilja ha svar på en fråga!

Du skrev att 'det händer saker i byn precis hela tiden'.

Exakt vad är det som händer?

Quote

En vanlig dag börjar kl 05.00 med att man går upp och kelar lite med hundarna som blir glada av att man har vaknat.

Man tänder elden med träkol för kokning av klibbriset, är det lite kyligt samlas man runt elden och värmer sig lite.

Sedan ska hönorna ha mat, barnen sover oftast fortfarande och dom vuxna har lite tid för sig själva.

Vid den här tiden brukar våran försäljare dyka upp på moped med kött, grönsaker, frukt och fisk som han säljer.

Det ljusnar mer och mer och snart har alla stått upp, man äter första målet för dagen sittandes på marken,

första målet för dagen brukar bestå av rester ifrån gårdagen, och ibland lagar jag mat på morgonen t.ex buffelkött,

mat packas också för att ta med ut på dagens arbete.

Barnen skickas ofta motvilligt till skolan efter att dom har diskat efter maten.

Sedan åker man ut och börjar jobba på fälten eller i skogen, man jobbar ofta många tillsammans och skojar med varandra under tiden som det tunga arbetet utförs.

Sedan är det dags för mat igen och riskorgarna plockas fram i skuggan av ett träd, oftast har någon satt ut fällor i vattnet brevid fälten och färsk fisk kan grillas, någon kanske har plockat ätbara växter och frön på platsen och som tam är ju ett måste, så ofta har man planterat lite pappaya och även bananer i kanten av fälten.

Ibland tar hundarna som är med sorkar eller ormar som också tillagas, dom är duktiga på att gräva.

Så äter man och jobbar igen tills klockan blir 16.00-17.00 då man packar ihop och åker hem.

Man sammanfattar dagen och går ner i varv tillsammans med släkt och grannar, gärna med en öl eller lao kao.

När solen har gått ned duschar man och äter dagens sista måltid, som är klibbris för tredje gången och kanske kött eller fisk.

Sedan blir det tv tittande för barnen och vi män brukar sitta ute och prata tills det är dags att sova ca 21.00.

Ungefär så är en vanlig dag.

Nu tog jag ju inte med hela ditt citat utan just det som händer en 'vanlig' dag.

Visst låter det som om din dag är fylld av göromål men väldigt lite av innehållet i din dag tilltalar mig.

Min fråga i början kanske va lite onödig eftersom jag vet att du trivs med det livet du lever i byn och delarna av mitt citat beskriver väl 'vad som händer' men jag kan inte låta bli att förundras lite, iofs har jag ju mina egna referensramar.

Men en sak jag tror du inte tänkt på är att för dig är detta mer eller mindre än hobby medans det för den fattiga Isaanbonden är en nödvändig födkrok.

I västvärlden blir det ju mer och mer vanligt att yrkesliv och fritid flyter ihop.

Ibland hör man ju samtal liknande 'vad skulle du göra om du vann 100 mille på lotto?

Sluta jobba kläcker någon ur sig.

Jaha, sen då?

Öhh.

Låter säkert jättekonstigt för dig men jag trivs när båda telefonerna ringer och den tredje ligger med mitt senaste svar som är 'var god dröj', samtidigt står två st och påtalar något annat medans en annan skriker från rummet intill.

När man inser att man är 5 minuter sen till mötet och lunchen får tas senare eller i värsta fall måste ställas in alternativt skicka iväg nån att köpa en sallad.

Har jag i detta läge stenkoll (vilket inte alltid är fallet) så trivs jag även om man i hastigheten kallar någon 'jävla idi*t' eller får hårda ord tillbaka och visst händer det att ett tangentbord i just detta läge sett sina bästa dagar.

Okey, så ser inte min dag ut hela dan precis varje dag men det du och jag menar med 'det händer saker precis hela tiden ' skiljer sig nog en del åt.

Och precis som jag skrev innan är ditt liv i byn för dig en hobby medans det för den fattiga Isaanbonden är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med tre natts reglen i byn när Nitt är med.

De resor till Thailand som Nitt stannat hemma, har jag tagit morgonbussen Pattaya-Sri thip och nattbuss tillbacka. I regel några dagar innan jag ska flyga hem.

För att hämta stora väskan som jag första morgonen lämnat till en av hennes bröder på

Norra busstation i Bangkok. Innan jag åkt till Pattaya.

pigge01

   

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Born62,  Vann jag en mille på lotto så skulle jag aldrig mer ställa en väckarklocka på 06:00,

förutom om jag skulle med ett tåg eller flyg förståss,  men det lär ju inte hända för jag spelar inte på lotto

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar som den enes drömtillvaro är den andres mardröm!

det är väl bäst att utgå från sig själv och rätta in tillvaron därefter.

man väljer ju själv var i Thailand man spenderar sin tid och man måste ju inte

vara överens om var det är bäst att bo :good:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tycker Stefan5300 gav jättebra exempel på vad man kan syssla med på landet.

Och  BORN62  visst kan man säga att mitt liv på landet är en hobby, jag är inte tvungen att göra det som många av mina grannar gör.

Men jag skulle förmodligen göra samma sak även om jag vann dom 100 miljonerna på lotto som du tog upp.

Vi har varit på inhägnade farang områden och tittat på hus.

Men när jag ser män sitta ensamma på altanen med en kopp kaffe och morgontidningen så undrar jag om jag skulle klara av att leva där.

Det är alldeles tyst och inga barn som leker och skrattar, inget sjudande byliv och inga hundar.

Det är inte p.g.a dålig ekonomi jag väljer landet före stan eller badorten.

När vi tittade på hus så undrade jag var dom fiskade och var jag kunde ha en båt liggande,

om inte trädgården var för liten för frukträd och grönsaksodling, alla tittade på mig som jag vore från en annan planet.

Då undrade jag verkligen hur jag skulle få tiden att gå där.

Och Vaxet jag hade precis samma uppfattning som du att man bör hänga med både i TV, Press, Internet, m.m och veta vad som sker i närområdet och världen.

Ett liv utan detta ter sig omöjligt, men där har jag mina vänner i Isaan att tacka, för dom har har fått mig att koppla bort detta när jag vistas där.

Och faktum är att i början tyckte jag att det var jobbigt att inte hänga med i allt som sker,

men numera har jag fått distans till det hela och inser att jag klarar mig precis lika bra utan.

Och att det t.o.m kanske kan vara bra för själen att få ta det lite lugnare tidvis och inte ha så mycket att memorera, och man får automatiskt mer tid över för familj och vänner.

Detta kan också vara värdefullt tycker jag, men det är ju bara hur jag upplever det, för andra kanske det inte stämmer alls.

Det vore spännande att höra om någon annan upplever detta på något liknande sätt.

Mvh Isan Lover

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

alla tittade på mig som jag vore från en annan planet.

Jamen är du inte det då? :whistle:

Nä, skämt och sido.

Jag kan faktiskt förstå hur du känner dig och jag tror att många skulle må bra av att ta av sig klockan och slänga mobilen. Att under ett tag leva lite "back to basics" är nog bara bra för själen. Jag tycker det är roligt att du har hittat hem och verkligen trivs så bra med ditt liv. Du verkar leva ett rikt liv och det är bara att gratulera.

Det skulle vara roligt att få höra om det finns några andra svenskar/faranger som valt att leva på det vis IL beskriver. Finns det?

Undrar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl tillägga att dom sista 3 dagarna har jag gjort absolut ingenting mer än att tittat på datorn och

teven.  Men i morgon ska jag klippa gräsmattan om lusten faller på,  eller jag kan ju be fruns arbetslösa

20-åring göra det för en 50 bathare,  så får jag ju ännu en lugn dag här på landet och det är ju

Champions leaguefotboll i natt klockan 01:45 och då behöver man ju vila i morgon

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Ja du Joints.finns det fler ?

Kanske inte fullt ut som IL lever men mycket åt det hållet.

Efter 30 år med mitt gamla farang ex,fyra barn,kennel,eget företag, hus,sommarstuga..o en djävla massa måsten o krav, så känns det extremt avkopplande att i andra halvlek av livet få lite lugn o ro.både för kropp o själ. Men jag ångrar inte min första halvlek.

Har alltid varit intresserad av natur o fiske. Har så även odlat detta intresse hos mina barn som

i princip alltid har varit med på mina turer.

Tillbringat många nätter vid sjöar o älvar med fiske o det enkla liv som detta ger.

Har sedan början på 80-talet rest mycket på Fjärran Östen å arbetets vägnar men på den tiden såg man bara insidan av hotell,kontor.taxi o flygplanet.

Fanns inte "tid " till annat.Nu när jag är i byn så är jag avslappnad " på riktigt ".

Hjälper frugans syrra med tobaks tillverkningen.

Hänger med hennes ena broder o fiskar i Mekong floden.

Fiskar i deras fiskepod med kastnät ihop med en annan broder.

Har fixat ett eget trädgårdsland där jag fixar o donar.

Lagar farang / thai mat till "familjen o grannarna".vilket är mycket uppskattat.

Hjälper mina 2 "nya" barn med vissa läxor.

Men till största del så är jag väldigt upptagen med att koppla av.

Brukar inte hinna med detta varje dag så jag får fortsätta dagen efter.

Min åsikt är följande..gör vad du trivs med så länge det inte stör eller skadar någon annan.

Alla har väl sitt sätt att leva o sitt eget sätt att trivas på ?

Och vad som gäller vilken del av Thailand som är bäst eller inte.?

Vet bara vad som är bäst för mig, sedan om andra tycker andra platser är bättre än

"mitt" Nong Khai...så gläds jag med att dom har hittat sitt ställe.

Jag har funnit mitt paradis.

En slö med avslappnad själ

Thaifiskaren

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du Joints.finns det fler ?

Kanske inte fullt ut som IL lever men mycket åt det hållet.

Efter 30 år med mitt gamla farang ex,fyra barn,kennel,eget företag, hus,sommarstuga..o en djävla massa måsten o krav, så känns det extremt avkopplande att i andra halvlek av livet få lite lugn o ro.både för kropp o själ. Men jag ångrar inte min första halvlek.

Har alltid varit intresserad av natur o fiske. Har så även odlat detta intresse hos mina barn som

i princip alltid har varit med på mina turer.

Tillbringat många nätter vid sjöar o älvar med fiske o det enkla liv som detta ger.

Har sedan början på 80-talet rest mycket på Fjärran Östen å arbetets vägnar men på den tiden såg man bara insidan av hotell,kontor.taxi o flygplanet.

Fanns inte "tid " till annat.Nu när jag är i byn så är jag avslappnad " på riktigt ".

Hjälper frugans syrra med tobaks tillverkningen.

Hänger med hennes ena broder o fiskar i Mekong floden.

Fiskar i deras fiskepod med kastnät ihop med en annan broder.

Har fixat ett eget trädgårdsland där jag fixar o donar.

Lagar farang / thai mat till "familjen o grannarna".vilket är mycket uppskattat.

Hjälper mina 2 "nya" barn med vissa läxor.

Men till största del så är jag väldigt upptagen med att koppla av.

Brukar inte hinna med detta varje dag så jag får fortsätta dagen efter.

Min åsikt är följande..gör vad du trivs med så länge det inte stör eller skadar någon annan.

Alla har väl sitt sätt att leva o sitt eget sätt att trivas på ?

Och vad som gäller vilken del av Thailand som är bäst eller inte.?

Vet bara vad som är bäst för mig, sedan om andra tycker andra platser är bättre än

"mitt" Nong Khai...så gläds jag med att dom har hittat sitt ställe.

Jag har funnit mitt paradis.

En slö med avslappnad själ

Thaifiskaren

Hej Fiskarn,

Den bild du målar upp låter inte alls dum i mina ögon. Du skriver att du inte saknar din första halvlek och jag tror att det gör det lättare att leva i Thailand om man har den referensramen. Så tror jag att det är i mitt fall. Tack för en snabb och fin beskrivning och grattis till att du har hittat ditt paradis. Det är det inte alla som gjort direkt.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Thaifiskaren

Roligt att höra ifrån en till som uppskattar livet på landet.

Men du påpekade också helt riktigt

"Min åsikt är följande..gör vad du trivs med så länge det inte stör eller skadar någon annan.

Alla har väl sitt sätt att leva o sitt eget sätt att trivas på ?

Och vad som gäller vilken del av Thailand som är bäst eller inte.?

Vet bara vad som är bäst för mig, sedan om andra tycker andra platser är bättre än

"mitt" Nong Khai...så gläds jag med att dom har hittat sitt ställe."

Så riktigt sagt, huvudsaken är att man trivs, var det sen är har mindre betydelse.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Hallo IL

En stor skillnad vad gäller dig o mig är att du är nere i en 3 månaders period om året o jag

är oftas borta max en månad i stöten, dock en till 3 gånger per år.

Detta gör att du kan gå ner i varv under en längre tid o behöver " ditt thai-arbete " för att

inte tristessen skall infinna sig ( tror jag ).

Jag har inte hunnit dit ännu.

Nu i vintras så lurade jag upp MPR:s Pattaya Pust (för honom) första gången till Nong Khai.

Efter ett par dagar så fick jag in honom i mitt tempo, vilket genast gav resultat.

Under 4 dagar så hade vi endast 2 viktiga punkter kvar på vår vecko agenda :

1. Han skulle klippa sig.detta klarade vi av under dag 3.

2. Vi skulle fixa till vårat MPR grabb möte till kommande helg..men detta lyckades vi inte hantera tidsmässigt fullt ut.

I Sverige hade jag lyckats med båda inom 2 timmar, men Thailand har en annan tidzon.

Föresten...var är du Pust ?

Lever du ?

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Igen

Ja jag tror också att man behöver ha något att göra under längre perioder.

Om jag bara skulle titta på när andra arbetar blir jag otålig, jag provade det i vintras och vi hade 6 anställda i två månader, men det slutade med att jag själv jobbade 2 månader av 3.

Jag kände mig onyttig och dum om jag bara tittade på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...