Jump to content
IGNORERAD

Hur fördriver man tiden på landsbyggden?


gone2paradise

Recommended Posts

GammalDansken

Quote

Jamen är du inte det då? :whistle:

Nä, skämt och sido.

Jag kan faktiskt förstå hur du känner dig och jag tror att många skulle må bra av att ta av sig klockan och slänga mobilen. Att under ett tag leva lite "back to basics" är nog bara bra för själen. Jag tycker det är roligt att du har hittat hem och verkligen trivs så bra med ditt liv. Du verkar leva ett rikt liv och det är bara att gratulera.

Det skulle vara roligt att få höra om det finns några andra svenskar/faranger som valt att leva på det vis IL beskriver. Finns det?

Undrar Joints

Jag tycker oxå IL gör rätt, som sköter sitt och skiter i resten av världen.

Vad spelar det för roll med "ett litet krig i afrika" - sålänge ingen snor något från IL eller hans familj.

Huvudsaken är att han trivs, som han själv säger.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gone2paradise

    5

  • stefan5300

    3

  • Joints

    3

  • erik-sson

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Jag tycker oxå IL gör rätt, som sköter sitt och skiter i resten av världen.

Vad spelar det för roll med "ett litet krig i afrika" - sålänge ingen snor något från IL eller hans familj.

Huvudsaken är att han trivs, som han själv säger.

mvh GD

Tja, känner man till "lilla kriget" i Afrika blir det ju lättare att förstå att det kommer asylsökande därifrån till Sverige. I övrigt har man kanske inte någon direkt nytta av att hålla sig informerad om detta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ganska lätt o tycka om det enkla livet på landet i en fattig lantbrukarby när man har den ekonomiska tryggheten o vet man kan åka därifrån närsomhelst. Tror inte livet hade varit så kul om man levt där med samma förutsättningar många har där.. Går väl an o säga det är bra, när man är kung i byn o köpt mark till sin thaifamilj så de blivit storbonde där

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ganska lätt o tycka om det enkla livet på landet i en fattig lantbrukarby när man har den ekonomiska tryggheten o vet man kan åka därifrån närsomhelst. Tror inte livet hade varit så kul om man levt där med samma förutsättningar många har där.. Går väl an o säga det är bra, när man är kung i byn o köpt mark till sin thaifamilj så de blivit storbonde där

Självklart är det lätt att slappna av i Isaan och trivas där när man inte behöver tänka på hur man ska få tag i pengar imorgon. IL går väl bara till närmaste ATM om det skulle behövas.

IL skriver ju att han tillbringar cirka tre månader i Isaan varje år. Jag undrar då varför han inte bor där permanent likt andra bybor. Om nu detta liv är så givande.

Det kanske behövs nio månader i Sverige med svensk lön för att kunna njuta av livet i Isaan?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Det var flera frågor på en gång, och jag ska försöka besvara dom alla.

Quote

ganska lätt o tycka om det enkla livet på landet i en fattig lantbrukarby när man har den ekonomiska tryggheten o vet man kan åka därifrån närsomhelst. Tror inte livet hade varit så kul om man levt där med samma förutsättningar många har där.. Går väl an o säga det är bra, när man är kung i byn o köpt mark till sin thaifamilj så de blivit storbonde där

Visst kan jag åka därifrån om jag vill, men det vill jag oftast inte, för jag trivs så bra, och vart jag än åker så saknar jag byn.

Kung i byn är jag definitivt inte,

Vi har inte ett av byns finaste hus, det finns många större och dyrare.

Vi har inte bil, som många andra i byn.

Ingen stor stereo, eller Tv som många andra.

Inte dyra möbler som andra.

Mark till familjen har vi inte köpt överhuvudtaget, men frugan och jag har köpt mark till oss själva.

Familjen äger inte en rai mer än dom hade innan jag kom in i deras liv.

Quote

Självklart är det lätt att slappna av i Isaan och trivas där när man inte behöver tänka på hur man ska få tag i pengar imorgon. IL går väl bara till närmaste ATM om det skulle behövas.

IL skriver ju att han tillbringar cirka tre månader i Isaan varje år. Jag undrar då varför han inte bor där permanent likt andra bybor. Om nu detta liv är så givande.

Det kanske behövs nio månader i Sverige med svensk lön för att kunna njuta av livet i Isaan?

Herr Chang har talat.

.

Närmaste ATM är några mil bort och dit får man allt åka.

Och som jag har skrivit många gånger så är skälen till att vi inte bor där på heltid ännu.

Att frugan studerade tills hon var 25 år och hon fortfarande tycker om att jobba i Sverige (pensionsspara m.m).

Att vi inte vill låna till något i Thailand utan planen är att köpa och bygga allt vi behöver för framtiden under tiden som vi har fasta jobb.

Att jag sedan vill tillbringa resten av mitt liv i byn på landet är självklart.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar som jag skrivit i en annan tråd att flytta upp till vårt hus i Buri ram. Pattaya har växt mig över huvudet.

Visst blir det enklare för mig som har pengar att bo där, det skulle nog inte vara så skoj att slita varje dag för riset som thaiarna i byn får göra.

Hur jag ska undvika tristessen? Ja, internetuppkoppling är ett måste, sen har vi stor tomt, mycket gräs att klippa med mera. ingen av min frus familj har någonsin bott i vårt hus, dom har sina egna precis i närheten. Vi har en del mark, 75 rai, där vi odlar ris och sockerrör, men den marken sköter vi inte själva, det gör min frus ena bror, han får 30% av skörden, vi står för alla utgifter. Han är mycket nöjd, vi också. Lite grann kan man jobba där också. Sen är vi bilburna, så vi kan dra ner till Pattaya eller in till Buri ram om det passar oss. Vi bygger också nu ett litet gym på tomten, obs! bara för oss, inte för allmänheten. Jo, det ska nog gå bra att vara där. Tror jag.

Jag håller med erik-sson, det går säkert att tycka att livet är underbart i byn, om man stannar en månad eller två, men sen börjar nog nerverna spöka även på IL.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Möljis

Du kan ju börja odla eran egna mat ekologiskt o få högre livskvalitet.

eventuellt kanske du behöver ett växthus för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Möljis

Du kan ju börja odla eran egna mat ekologiskt o få högre livskvalitet.

eventuellt kanske du behöver ett växthus för det.

Växthus i Thailand  :D:D varför?

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

IL du skrev

Närmaste ATM är några mil bort och dit får man allt åka.

Jag trodde detta var en Thai ATM

143%20atm%20darling%20700.jpg

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik-sson, vi får ris så det räcker, sen får väl min fru plantera grönsaker i trädgårn, jag nöjer mig nog med att klippa gräset!

Det ordnar sig nog med att bo däruppe. Jag vill just nu i alla fall bort från Pattis, som jag har älskat i många år, men nu har det blivit för stort. Fan vet, det kanske har med ålder att göra också.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Nerike

Är på jobbet och kan inte se bilden av någon anledning.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jerker

för att hålla bort alla dessa insekter,larver o djur som äter upp skörden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...