Jump to content
IGNORERAD

Är Thailändare djurplågare?


Batting

Recommended Posts

Jag är ju väldigt imponerad av djurlivet i Thailand.
Thailand har så stor variation.
Jag har sett djur där som jag inte ens visste fanns, och i.o.m. att jag lärt känna en djurskötare på ett zoo så har jag fått komma mycket nära en del djur.

När jag kommer hem så berättar jag glatt om mina upplevelser i Thailand, men får då ofta höra vilka djurplågare Thailändare är.
Jag kan ju förstå om man har något emot djurparker, djuren är ju trots allt inte fria.
Det måste man ju få reagera mot om man vill, men skulle verkligen thailändare vara värre djurplågare än andra?

Är det inte helt enkelt så att dom lever närmre djur och natur där?
Vi kanske och skulle gå lite bananas om det hoppade omkring apor här, eller om vi kunde stöta på stora Varaner mitt i stan.

Det finns givetvis saker jag undviker.
Jag vill inte rida på elefanter, eller se dem utföra dumma konster, men att de används som arbetsredskap i djungeln finns det väl inte så mycket att säga om.
Om vi får se bilder på arbetshästar som drar fram timmer ur skogen så blir vi ju rent lyriska.

Och vad skulle jag föredra, att vara Vattenbuffel i Thailand, eller ko i Sverige?

Ofta är det hundägare som reagerar och påstår att Thailändare är ena grymma rackare. 
Men det är ju samma sak där. Skulle jag vilja vara en löshund i Thailand, eller en kastrerad jycke i en lägenhet i Sverige? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    14

  • Batting

    11

  • ragson

    4

  • spooncreek

    2

Mest aktiva i denna tråd

D

5 timmar sedan, skrev Batting:

Jag är ju väldigt imponerad av djurlivet i Thailand.
Thailand har så stor variation.
Jag har sett djur där som jag inte ens visste fanns, och i.o.m. att jag lärt känna en djurskötare på ett zoo så har jag fått komma mycket nära en del djur.

När jag kommer hem så berättar jag glatt om mina upplevelser i Thailand, men får då ofta höra vilka djurplågare Thailändare är.
Jag kan ju förstå om man har något emot djurparker, djuren är ju trots allt inte fria.
Det måste man ju få reagera mot om man vill, men skulle verkligen thailändare vara värre djurplågare än andra?

Är det inte helt enkelt så att dom lever närmre djur och natur där?
Vi kanske och skulle gå lite bananas om det hoppade omkring apor här, eller om vi kunde stöta på stora Varaner mitt i stan.

Det finns givetvis saker jag undviker.
Jag vill inte rida på elefanter, eller se dem utföra dumma konster, men att de används som arbetsredskap i djungeln finns det väl inte så mycket att säga om.
Om vi får se bilder på arbetshästar som drar fram timmer ur skogen så blir vi ju rent lyriska.

Och vad skulle jag föredra, att vara Vattenbuffel i Thailand, eller ko i Sverige?

Ofta är det hundägare som reagerar och påstår att Thailändare är ena grymma rackare. 
Men det är ju samma sak där. Skulle jag vilja vara en löshund i Thailand, eller en kastrerad jycke i en lägenhet i Sverige? 

 

Dåliga människor finns även i Sverige, Djurplågare finns överallt. 

 

https://www.metro.se/artikel/här-är-sveriges-värsta-djurplågare

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte dom direkt kanske är "djurplågare" utan snarare lite av att dom inte bryr sig och inte tar ansvar vilket speglar många områden i det thailändska samhället

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte påstå att thailändare är djurplågare men däremot så tycker jag att de är respektlösa mot djur, det finns ju inget humant och lagligt sätt att aliva en hund på, på grund av tro eller religion så de lämnas vind för våg om de är farliga, sjuka eller skadade och får klara sig bäst de kan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vill inte påstå att thailändare är djurplågare men däremot så tycker jag att de är respektlösa mot djur, det finns ju inget humant och lagligt sätt att aliva en hund på, på grund av tro eller religion så de lämnas vind för våg om de är farliga, sjuka eller skadade och får klara sig bäst de kan.

Det låter ju inte bra, men det finns de som tar med sig skadade hundar till djursjukhuset där min vän jobbar, men det kanske är undantag?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Det låter ju inte bra, men det finns de som tar med sig skadade hundar till djursjukhuset där min vän jobbar, men det kanske är undantag?

Ja, tänka sig. Människor är olika även i Thailand.....

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev frogfish:

Ja, tänka sig. Människor är olika även i Thailand.....

Kan du tillföra en tråd något? Om du bara ska raljera så behöver du väl inte skriva alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Kan du tillföra en tråd något? Om du bara ska raljera så behöver du väl inte skriva alls.

Min poäng var att det inte är konstigt att det finns djurvänner i ett land med 70 miljoner invånare, det finns säkert även djurplågare. Och att det kommer folk med sjuka djur till ett djursjukhus är väl mer väntat än oväntat.

Du frågar om Thailändare är djurplågare, mitt svar är att det nog inte går att generalisera så. Och varför vill man (du) generalisera så? Thailändare är inte en enhet, de kommer i många olika sorter, bla djurvänner och djurplågare.

 

Det är visst nåt med att tvångsmässigt dela in folk i grupper......

 

PS: Fortfarande så är det inte du som bestämmer vem som skriver här och vad som skrivs. Så ett gratisråd till dig, gillar du inte det jag skriver så sälla dig till TV och "sätt mig i spamfiltret".

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Kan du tillföra en tråd något? Om du bara ska raljera så behöver du väl inte skriva alls.

 

34 minuter sedan, skrev frogfish:

Min poäng var att det inte är konstigt att det finns djurvänner i ett land med 70 miljoner invånare, det finns säkert även djurplågare. Och att det kommer folk med sjuka djur till ett djursjukhus är väl mer väntat än oväntat.

Du frågar om Thailändare är djurplågare, mitt svar är att det nog inte går att generalisera så. Och varför vill man (du) generalisera så? Thailändare är inte en enhet, de kommer i många olika sorter, bla djurvänner och djurplågare.

 

Det är visst nåt med att tvångsmässigt dela in folk i grupper......

 

PS: Fortfarande så är det inte du som bestämmer vem som skriver här och vad som skrivs. Så ett gratisråd till dig, gillar du inte det jag skriver så sälla dig till TV och "sätt mig i spamfiltret".

Sånt här skit som gör att trådar spårar ur...Skärp er!

 

Ang hundar så vet de flesta thaiare om att förra kungen - Bumhibol - älskade sina hundar.

Tack vare det finns det extremt mkt vildhundar som bara ställer till elände, man vågar inte ha ihjäl dom.

 

Djurplågare...det är ingår i thaikulturen, man gör som man gör. Vi från Swe ser det annorlunda.

Vem som har mest rätt i frågan ...ja det vetefan... 

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev ragson:

Sånt här skit som gör att trådar spårar ur...Skärp er!

Skärp dig själv!

 

Du verkar vara en trevlig prick, men vad är det för fel på mitt svar att thailändare kanske inte är en enhet (och inte vill bli behandlade som det)?

 

Och hur är ditt svar mer on topic än mitt?

 

Och grattis till att du hjälpte till att spåra ur denna tråden.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är attityd det handlar om. Den där lilla sista biten liksom... Helt onödigt, psis som battings kommentar.
Japp, ni fick mej "sur" så jag kände att kommentera. Sorry att jag bidrog till mer "sur"...Kommer inte hända igen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ragson:

Det är attityd det handlar om. Den där lilla sista biten liksom... Helt onödigt, psis som battings kommentar.
Japp, ni fick mej "sur" så jag kände att kommentera. Sorry att jag bidrog till mer "sur"...Kommer inte hända igen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Vilken tur att du bidrog med så bra attityd då....

 

Vad skulle du själv skriva om nån sa åt dig att låta bli skriva här?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Min poäng var att det inte är konstigt att det finns djurvänner i ett land med 70 miljoner invånare, det finns säkert även djurplågare. Och att det kommer folk med sjuka djur till ett djursjukhus är väl mer väntat än oväntat.

Du frågar om Thailändare är djurplågare, mitt svar är att det nog inte går att generalisera så. Och varför vill man (du) generalisera så? Thailändare är inte en enhet, de kommer i många olika sorter, bla djurvänner och djurplågare.

 

Det är visst nåt med att tvångsmässigt dela in folk i grupper......

 

PS: Fortfarande så är det inte du som bestämmer vem som skriver här och vad som skrivs. Så ett gratisråd till dig, gillar du inte det jag skriver så sälla dig till TV och "sätt mig i spamfiltret".

Du verkar inte förstå att jag inte alls tycker att Thailändare är djurplågare. Du försöker köra ner mina egna åsikter i halsen på mig. Jag förstår inte riktigt varför du slår in öppna dörrar? Är du fixerad vid mig och måste hitta något att angripa mig för?

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev ragson:

Det är attityd det handlar om. Den där lilla sista biten liksom... Helt onödigt, psis som battings kommentar.
Japp, ni fick mej "sur" så jag kände att kommentera. Sorry att jag bidrog till mer "sur"...Kommer inte hända igen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Men Frogfish håller ju ändå igång mina trådar   :39:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Batting:

Du verkar inte förstå att jag inte alls tycker att Thailändare är djurplågare. Du försöker köra ner mina egna åsikter i halsen på mig. Jag förstår inte riktigt varför du slår in öppna dörrar? Är du fixerad vid mig och måste hitta något att angripa mig för?

Nu har jag inte sagt nåt om din åsikt, jag svarade ju på frågan du ställde. Jag trodde inte du hade nån egen åsikt iom att du frågade. Hur ska jag förstå vad du tycker när du frågar? Och mitt svar var att det inte är så konstruktivt att generalisera i en sån fråga, det finns både djurplågare och djurvänner i Thailand.

Så jag har inte angripit nåt. Alla är inte ute efter dig.

 

Eller är det så att man inte får svara på dina frågor? Vilka gäller den regeln för isf?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu har jag inte sagt nåt om din åsikt, jag svarade ju på frågan. Jag trodde inte du hade nån egen åsikt iom att du frågade.

Så jag har inte angripit nåt. Alla är inte ute efter dig.

 

Eller är det så att man inte får svara på dina frågor? Vilka gäller den regeln för isf?

Du tror alltså på allvar att jag inte förstår att folk är olika även i Thailand? Spela inte dum, eller är du det på riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Batting:

Du tror alltså på allvar att jag inte förstår att folk är olika även i Thailand? Spela inte dum, eller är du det på riktigt?

Så varför frågar du då? Om du redan vet att det bland thailändare finns både djurvänner och djurplågare?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur att du bidrog med så bra attityd då....
 
Vad skulle du själv skriva om nån sa åt dig att låta bli skriva här?
Du tolkar ju som fan läser bibeln...[emoji16]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ragson:

Du tolkar ju som fan läser bibeln...emoji16.png

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Hur skulle jag tolka det då? Jag är inte tankeläsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ser ibland hundar fastbundna i 1 meter långt koppel. Sedan när dom frustrerade skäller så ber dom hunden hålla "käften".

Ser också lösspringande hundar med ett jätteflin för att dom är fria.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
58 minuter sedan, skrev Mr atm:

Ser ibland hundar fastbundna i 1 meter långt koppel. Sedan när dom frustrerade skäller så ber dom hunden hålla "käften".

Ser också lösspringande hundar med ett jätteflin för att dom är fria.

 

Ungefär som gifta och ogifta män i Pattaya  😂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle jag tolka det då? Jag är inte tankeläsare.
Heja... Har aldrig sagt att du inte får skriva. Jag menade att det sättet du och många fler skriver på - attityden - gör att folk som mej tröttnar på otrevligheten.. Tolka som du vill nu då.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ragson:

Heja... Har aldrig sagt att du inte får skriva. Jag menade att det sättet du och många fler skriver på - attityden - gör att folk som mej tröttnar på otrevligheten.. Tolka som du vill nu då.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Tur att du bidrar med den fina typen av attityd här då. Jag känner redan hur stämningen ökar....

 

Den som sa att jag inte fick skriva här var ju patting. Hur är det själv med tolkningen av text?

 

Jag ger dig samma råd som jag gav patting, gillar du inte att läsa nåt jag skriver så gör en TV, sätt mig i "spamfiltret".

 

Vet inte vad jag gjort dig, men nåt är det väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev frogfish:

Tur att du bidrar med den fina typen av attityd här då. Jag känner redan hur stämningen ökar....

 

Den som sa att jag inte fick skriva här var ju patting. Hur är det själv med tolkningen av text?

 

Jag ger dig samma råd som jag gav patting, gillar du inte att läsa nåt jag skriver så gör en TV, sätt mig i "spamfiltret".

 

Vet inte vad jag gjort dig, men nåt är det väl.

Stackare, känner du dig personligt påhoppad nu igen? För vilken gång i ordningen....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Stackare, känner du dig personligt påhoppad nu igen? För vilken gång i ordningen....

Nja, nu är du nog ute i ogjort ärende. Det är inte jag som brukar känna mig påhoppad. Det kanske har hänt, men jag kan inte ta mig till minnes när det skulle vara.

 

Vadan denna uppmärksamhet från dig? Har vi ouppklarade affärer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...