Jump to content
IGNORERAD

Faderskapsbekräftelse i Thailand


lugn3t

Recommended Posts

Har problem med detta nu.

 

Har en son i Thailand på 4 månader.
Försökte registrera honom i Sverige för att få svenskt personnummer vilket visade sig vara svårare än jag räknat med.
Har lämnat in alla papper som behövs förutom faderskapsintyget? - (Har jag insett nu, trodde nämligen att födelseattestet var det rätta intyget då jag finns med som namngiven fader och det är från amphu kontoret)

Dom hävdar på amphu att det är det enda dom kan skriva ut och att det ÄR det som bekräftar att jag är registrerad fader till barnet vilket tydligen inte stämmer?

 

Så jag undrar nu om någon annan råkat ut för detsamma och om det gick att lösa på något sätt eller måste vi ta oss till familjedomstolen och i sådana fall vad krävs där?

 

Börjar få smått panik med att inte lyckas registrera min son vilket har inneburit att jag inte fått föräldrapenning nu på tre månader.

 

//Markus

 



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni ska gå till Domstol för detta

Skriv till Ambassaden om rådgivning.

Det är deras skyldighet att rådgiva dig som svensk medborgare.

 

Är ni registrerade som gifta.

Buddha ceremoni är utan juridiskt värde. 

Thailand har borgligvigsel.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
43 minuter sedan, skrev pigge01:

Ni ska gå till Domstol för detta

Skriv till Ambassaden om rådgivning.

Det är deras skyldighet att rådgiva dig som svensk medborgare.

 

Är ni registrerade som gifta.

Buddha ceremoni är utan juridiskt värde. 

Thailand har borgligvigsel.

 

Nr1

Är man inte gift, så ska man absolut inte gifta sig. Då får man inget faderskapsintyg från family and juvenile court då dom menar att det inte behövs när man är gift, utan man kan råka ut att snällt få vänta tills barnet kan skriva under pappret själv vid 12års ålder.

 

Nr2

Ambassaden kommer att hänvisa till family and juvenile court

 

Nr3

Det kan gå att resa till sverige på semester och gå till socialtjänsten/familjerätten. Ta dock med födelsebevis.

 

Nr4

Man kan ta det med Soc. remote. Men allt är nog beroende på hur sammarbetsvilliga dom är.

 

nr5 

Migratioinsverket kan göra en utredning och skaffa svenskt medborgarskap på ett eller annat sätt. Vet dock inte vilka krav som ställs.

 

Nr6

Damen kan göra en stämningsansökan via tingsrätten i Stockholm där hon "pekar ut" fadern, han erkänner och allt är färdigt, eller så kräver domstolen DNA. Lite upp till domstolen i det fallet.

 

Jag rekommenderar Nr4 i första hand och alternativt höra med Soc om Nr3 fungerar. Detta är nog snabbaste sättet.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

           Hej. Du måste gå till domstol. (jag genomgått denna procedur för 2 år sedan)

 Skaffa en advokat så hjälper han Er. Om du inte har någon så finns det vi domstolarna (raggar kunder utanför)

Normalt tar det ca 45 dagar innan målet kommer  upp. Jag betalade ca 7-8 tusen bath totalt.  Allt till advokaten

som sen i sin tur betalade vissa avgifter till domstolen. Vid rättegången var domaren mest intresserad av ifall jag

hade tillräckligt med pengar för att försörja min son och hans mamma (vi var inte gifta) När domaren var övertygad

om att ekonomin var tillräckligt god så godkändes faderskapet. 

        Detta skedde i Khon Kaen. Gissar att det är är liknande i hela Thailand.

 

                     Mvh. Embler

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för era svar.

 

Dessvärre så har vi gift oss i Thailand efter födseln vilket då verkar försvåra registreringen och om sanningen ska fram så har jag ingen möjlighet att åka ner dit och hålla den processen igång med tanke på den tiden jag förmodar att det tar att få det godkänt.

 

Skall ta och ringa familjerätten i morgon och be om rådgivning. Det lutar åt att dom båda får komma hit på turistvisa och ta det därifrån med att registrerar sonen som min om det nu är möjligt. Återkommer med uppdateringar om det är fler som kommer ha samma bekymmer och behöver vägledning.

 

//Markus

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
27 minuter sedan, skrev lugn3t:

Tacksam för era svar.

 

Dessvärre så har vi gift oss i Thailand efter födseln vilket då verkar försvåra registreringen och om sanningen ska fram så har jag ingen möjlighet att åka ner dit och hålla den processen igång med tanke på den tiden jag förmodar att det tar att få det godkänt.

 

Skall ta och ringa familjerätten i morgon och be om rådgivning. Det lutar åt att dom båda får komma hit på turistvisa och ta det därifrån med att registrerar sonen som min om det nu är möjligt. Återkommer med uppdateringar om det är fler som kommer ha samma bekymmer och behöver vägledning.

 

//Markus

Då ni har gift er, så kommer det oavsett att bli familjerätten som får stå för faderskapsregistreringen, då det har låst en del andra vägar. 

 

Bäst är alltid att hålla de flesta möjligheter öppna i fall något skulle gå fel. 

 

Förklara situationen för dom på familjerätten, så ska det nog gå som smort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nr3

Det kan gå att resa till sverige på semester och gå till socialtjänsten/familjerätten. Ta dock med födelsebevis.

Den varianten körde jag när min äldsta dotters mor hastigt avled, ambassaden tom rekommenderade mig att göra det...tog drygt ett år i Sverige innan allt var klart, inkl dna etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Den varianten körde jag när min äldsta dotters mor hastigt avled, ambassaden tom rekommenderade mig att göra det...tog drygt ett år i Sverige innan allt var klart, inkl dna etc.


Oj, det var svårjobbat. Fast det blir ju en lite annan situation förstås.
Link to comment
Dela på andra sajter

Var idag i kontakt med familjerätten här i Luleå där jag bor och dom var osäkra på att dom kan hjälpa mig om sonen kommer hit som "turist" 

Skulle bli kontaktad till veckan då dom sökte sig vidare eftersom dom inte besatt kunskapen i om det ens var möjligt.

 

Fortsättning följer.

 

//Markus

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Var idag i kontakt med familjerätten här i Luleå där jag bor och dom var osäkra på att dom kan hjälpa mig om sonen kommer hit som "turist" 
Skulle bli kontaktad till veckan då dom sökte sig vidare eftersom dom inte besatt kunskapen i om det ens var möjligt.
 
Fortsättning följer.
 
//Markus


Självklart är det möjligt. Det handlar bara om vilja eller ovilja och om man är lösningsorienterad.
Då ni har hamnat i en återvändsgränd i Thailand så bör det vara familjerätten som har det ansvaret. Deras uppgift är att jobba FÖR familjer och att underlätta för familjer och inte vice versa.
Om ni bägge två hade varit thailändska invandrare, hur hade man gjort då, kan inte barnet ha en far vid sådana tillfällen?
Det kan ju knappast vara en jungfrufödelse och en ny Jesus som har uppstått.
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är en ny Jesus, min lilla Jesus :)

 

Tog upp en omvänd situation som jag vet att dom utför. Mamman och barnet är i Sverige och dom vill fastställa faderskapet på en far som befinner sig i något land utanför våra gränser, i ett sånt fall tar dom hjälp av ambasaden som tillhandahåller DNA test för att fastställa faderskapet, när jag då påtalade att vi kan göra likadant fast då på modern och barnet som är utomlands för att fastställa mitt faderskap så var hon tveksam.

 

Bara bita ihop än så länge och se vad dom säger nästa vecka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2018-04-12 at 16:17, skrev lugn3t:

Klart det är en ny Jesus, min lilla Jesus :)

 

Tog upp en omvänd situation som jag vet att dom utför. Mamman och barnet är i Sverige och dom vill fastställa faderskapet på en far som befinner sig i något land utanför våra gränser, i ett sånt fall tar dom hjälp av ambasaden som tillhandahåller DNA test för att fastställa faderskapet, när jag då påtalade att vi kan göra likadant fast då på modern och barnet som är utomlands för att fastställa mitt faderskap så var hon tveksam.

 

Bara bita ihop än så länge och se vad dom säger nästa vecka. 

Hur har det gått?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11 april 2018 at 17:03, skrev lugn3t:

Har problem med detta nu.

 

Har en son i Thailand på 4 månader.
Försökte registrera honom i Sverige för att få svenskt personnummer vilket visade sig vara svårare än jag räknat med.
Har lämnat in alla papper som behövs förutom faderskapsintyget? - (Har jag insett nu, trodde nämligen att födelseattestet var det rätta intyget då jag finns med som namngiven fader och det är från amphu kontoret)

Dom hävdar på amphu att det är det enda dom kan skriva ut och att det ÄR det som bekräftar att jag är registrerad fader till barnet vilket tydligen inte stämmer?

 

Så jag undrar nu om någon annan råkat ut för detsamma och om det gick att lösa på något sätt eller måste vi ta oss till familjedomstolen och i sådana fall vad krävs där?

 

Börjar få smått panik med att inte lyckas registrera min son vilket har inneburit att jag inte fått föräldrapenning nu på tre månader.

 

//Markus

 



 

Vet inte om du har rätt till föräldrarpenning, om barnet är bosatt i Thailand..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
John Khonken

Jag hänger inte med till hundra. Maria föddes I Udonthani I oktober. Vi gifte oss I jan året efter. Inga problem Maria blev svensk direkt.  

 

Jag sökte UT för Maria 750kr kostade det. Dom pengarna skickade MIG tillbaka och sa att Maria var svensk eftersom vi var gifta.

 

ps Gifta på Amphur inget annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...